Domů
Elektřina
Velkoobchodní ceny elektřiny překonaly rekord z roku 2008
Trading, cena, ceny
Zdroj: Pixabay

Velkoobchodní ceny elektřiny překonaly rekord z roku 2008

Elektřina
38 komentářů
7. září 2021, 14:06
ČTK

Velkoobchodní ceny elektřiny jsou dosud nejvyšší. Elektřina s dodávkou na příští rok se na pražské energetické burze obchoduje za 94 eur (asi 2400 korun) za megawatthodinu (MWh). Cena tak překonala dosavadní rekord z 1. července 2008, kdy dosáhla 90 eur za MWh. S odkazem na data středoevropské energetické burzy Power Exchange Central Europe (PXE) to na twitteru uvedla polostátní energetická společnost ČEZ.

Analytici, které už dříve oslovila ČTK, se shodují v tom, že velkoobchodní ceny elektřiny ženou nahoru hlavně rekordní ceny emisních povolenek, které platí uhelné elektrárny či průmyslové podniky za tunu oxidu uhličitého (CO2) vypuštěného do atmosféry. Cena emisních povolenek v Evropské unii minulý týden poprvé překročila 60 eur (přes 1500 Kč) za tunu, aktuálně podle dat burzy Intercontinental Exchange (ICE), která ceny sleduje, cena činí kolem 62 eur za tunu.

Systém obchodování s povolenkami je hlavním nástrojem EU k omezování emisí skleníkových plynů a byl zprovozněn v roce 2005. Za poslední rok se cena povolenek zhruba zdvojnásobila. Přispěly k tomu ambicióznější cíle pro snižování emisí a rekordní ceny plynu. Hlavní ekonom investiční skupiny Natland Petr Bartoň ČTK na konci srpna řekl, že neexistuje prakticky scénář, podle kterého by elektřina v Evropě v příštích letech zásadně zlevňovala.

Ilustrační foto
„Při současném podílu špinavých a čistých zdrojů energie a současných cenách energie a povolenek činí povolenky zhruba deset procent ceny energií. Pokud nyní domácnost platí zhruba 2000 korun měsíčně za energie, tak každé další euro zdražených povolenek bude znamenat zhruba čtyři koruny měsíčně v nákladech. V nepřímých nákladech však stoupne cena energií kvůli dražším povolenkám ještě více. Investice do čistších zdrojů energie stojí nemalé prostředky, přičemž i ty v konečném důsledku musí zaplatit spotřebitel,“ uvedl Bartoň.

Analytici odhadují, že ceny energií pro české domácnosti porostou v následujících měsících nejen u elektřiny a plynu, ale například také u uhlí. U elektřiny a plynu očekávají experti nejpozději na podzim kvůli vysokým velkoobchodním cenám růst cen u nezafixovaných produktů řádově o deset procent, což může znamenat, že lidé si připlatí až tisíce korun.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(38)
Josef
7. září 2021, 15:08

To je zdvojnásobení cen el. energie během 12 ti měsíců..... to podlomí ekonomický růst.

pr
7. září 2021, 15:50

V jakých oblastech? Výroba oceli? Kolik procent z finální ceny kterých výrobků jsou energetické vstupy? A není to tak, že se začnou houfně stavět FVE na domech?

Janko Hrasko
7. září 2021, 19:17

Jo jo, FVE na domech nam zachrani prumysl a ekonomiku. A az kdyz bude FVE na kazdem dome, tak ten zapad nejen dobehneme, ale i predbehneme...

A ted odpoved na vasi otazku. Ano, prave vami spomenuta vyroba oceli je uz v EU minulosti prave kvuli drahe energii. To same sklarny, hlinikarny a vse, co zavisy na stabilnim a velkem prisunu el. energie.

Mimochodem, skuste si postavit dum nebo dalnici bez cementu nebo cihel. Nebo jenom vyrobit benzin a diesel bez lacne energie, aby mohlo jenom do prahy kvuli potravinam denne dojet cca 3000 kamionu. To vse pocitite hodne rychle.

Pavel Veselý
7. září 2021, 20:46

To již zkoušel Mao Ce Tung.

pr
8. září 2021, 12:57

Ten litr benzínu na čištění jednou za 5 let mne nezabije.

Není náhodou cílem aby do Prahy nejezdilo denně 3000 kamionů?

Pořád lavírujete, že tak jako dnes to časem nepůjde. Ale vo to právě GO. Půjde to jinak.

Martin Hajek
8. září 2021, 13:48

Jako myslíte, že bychom si v Praze vypěstovali potraviny pro 1,5 milionu obyvatel? Nebo jak byste to množství chtěl do Prahy dostat?

Josef
7. září 2021, 21:24

To jako myslíte že když hodíte kámen do vody ,že se udělá jen jedna vlna ne udělají se mnohé budou se od sebe různě odrážet od břehů atd. takže ten dopad je zcela jiný než zamýšlíte a velmi komplexní. Pokud se zdraží el. energie pak skutečně v první fázi to odnesou jen ti co jsou na levné elektřině závislí, dodavatelé tepelných čerpadel například, jenže tím jak zdraží elektřina tak ona je vlastně konkurentem , takže v poměru zdraží všechna paliva včetně třeba pelet. no a co udělají lidi ,když budou ročně třeba o 20K lehčí - no prostě si nekoupí služby nekoupí si zboží, které třeba z el. energií ani nesouvisí, zkrachuje třeba půjčovna lyží hospodský nebo taxikář. No a protože budeme dovážet hlavně plyn no tak ten zisk z drahých energií se bude odvádět mimo ČR. Stejně jako zisk z provozu FV panelů proudí do Německa. Ty změny nebudou kosmetické budou zásadní a dlouhodobé a právě v tom je zakopaný pes , když Vám HDP neporoste rok pak je to snesitelné , ale když díky takovému škrcení máte růst HDP kladnou nulu třeba 20 let pak se ocitnete v naprosto jiném mezinárodním postavení ČR už to jednou zažila v 2 polovině 60 tých let 20. století začala ekonomická krize kvůli neefektivitě komunistického hospodářství tak krize trvala prakticky až ro roku 1989. Ve výsledku jsme na jejím začátku v roce 68 byly před Rakouskem , ale v roce 89 jsme byly proti Rakousku zaostalým státem s neefektivní nekonkurenceschopnou ekonomikou, která se chránila antiimportní politikou a nekonvertibilní měnou. EU chce zavést neefektivní ekonomiku podle zelené ideologie a chránit jí uhlíkovými cly zbylých 7 miliard obyvatel na to odpoví, a my tady krásně všichni během pár měsíců zchudneme...

Milan Vaněček
7. září 2021, 16:32

Pane Josef, to brzy zase praskne další ekonomická bublina, jako to bylo v roce 2008. Elektřina šla před tím strmě nahoru a pak bublina praskla.

Tehdy i nyní je to kvůli zcela netržní manipulaci s cenami.

Jedno je však jisté, po 5-10 letech ceny elektřiny půjdou zase prudce dolů. To je noční můra všech "obhájců nového jádra".

Ale je jediná jistota: technický pokrok vítězí, v počítačích, mobilech, v automobilech, ...

Jenom když ho chceme zavést příliš rychle, tak to stojí hodně peněz navíc.

To teď vidíme v energetice. Ale nakonec nové, lepší, čistší, bezodpadové, ekologičtější a především levnější technologie (fotovoltaika, větrné elektrárny, baterie, chytré sítě, ..) zvítězí, nezávisle na tom zda klima se posune směrem k oteplování nebo (mémě pravděpodobně) k ochlazení.

richie
7. září 2021, 17:16

to Milan Vaněček

"..Jedno je však jisté, po 5-10 letech ceny elektřiny půjdou zase prudce dolů. To je noční můra všech "obhájců nového jádra"..."

nehnevajte sa, ale pisat tu take bludy som od vas necakal ..

pri aktualnom bezhlavom nasadzovani nestabilnych zdrojov EE (ktore potrebuju drahu akumulaciu) a novom trende rozbiehat vodikovi tunel (co je este o level drahsia srand ako baterky)je jemne povedane naivne ocakavat zlacnenie EE

Milan Vaněček
7. září 2021, 19:18

richie, diskuse to není o pocitech co kdo čeká nebo nečeká, ale o argumentech.

S tím "novým jádrem" už se napálili v SAE, když JE plánovali okolo 2005 zdálo se to rozumné, nyní, když se v této oblasti staví velké FVE vyrábějící elektřinu za 1 cent/kWh, a sousedé si stěžují na rizika plynoucí z JE, tak to není žádná výhra ale totální prohra.

Podobně to bude 2040 s Dukovany 2.

K Vašemu "vodíkovému tunelu" jeden čerstvý odkaz na přímou výrobu vodíku pomocí fotovoltaiky:

pv-magazine.com/2021/09/07/direct-solar-hydrogen-generation-tech-powered-by-24-3-efficient-tandem-perovskite-silicon-solar-cell/

přečtěte si to ať jste trochu v obraze....

Omega
7. září 2021, 22:42

Přečetl jsem odkaz.

Shrnutí: je to testovací prototyp, výsledná cena H2 nebyla určena, pouze se odhaduje.

No co k tomu dodat - jitrnice co svět neviděl

Vinkler
7. září 2021, 19:28
Josef
7. září 2021, 21:00

Tohle by platilo, kdyby se zaváděli lepší, ale přechodně dražší technologie dejme tomu že to může platit u elektromobility - dobře EV jsou teď drahé , ale věřme tomu, že za 15 let budou levné a budou mít mnohem levnější provoz jež auta se spalovacím motorem. Problém je v tom ,že ve výrobě el. energie nejsou zaváděny lepší technologie, ale horší než stávající takže čím více je zavádíte tím více vás to poškozuje. Takže neexistuje světlo na konci tunelu , ale jdete pořád z kopce ti co se toho neúčastní naopak stoupají takže se samozřejmě propadáte ve výsledkové listině. EU nebude vyspělá za 30 let proti světu, ale přibližně průměrná s HDP pod úrovní Číny a nad úrovní Indie to bude výsledek "zeleného snažení".

Milan Vaněček
7. září 2021, 21:17

Pane Josef, to myslíte vážně, to Vaše: "Problém je v tom ,že ve výrobě el. energie nejsou zaváděny lepší technologie, ale horší než stávající"?

Měl by jste se dovzdělat. Parní stroj a parní turbína již nejsou ty nejlepší technologie. A dokonce existuje technologie výroby elektřiny, kde se nic netočí, nic se nemusí promazávat a "palivo" je zdarma, pohybují se jen elektrony....

Omega
7. září 2021, 22:48

Pan Josef má pravdu - zavádíme horší než existující technologii.

Důvod je prostý - aby byla lepší, než stávající potřebuje funkční dvě části - výrobu a akumulaci. Akumulace neexistuje (jitrnice co svět neviděl), takže se to nedá použít jako náhrada té staré.

A kecy o tom jak je z toho elektřina levná to nevykompenzují - prostě jestli elektřina pro mě není v době, kdy ji potřebuji, tak daná "lepší" technologie je jenom "lepší, nefunkční".

Josef
7. září 2021, 23:55

Jsem elektro inženýr v čem se mám jako podle Vás dovzdělat ? V tom že slunce je u nás v prosinci nad obzorem asi 8 hodin a většinou vůbec nesvítí, že vítr je nestabilní lidé ho odmítají a elektřinu nelze dlouhodobě ve velkém množství ekonomicky skladovat a nebo o tom že dnes máme asi 18% spotřeby v el. energii a zbytek v jiných formách ? FV elektrárnu na střeše může být dobrá technologie pro zajištění zásobování energií tak někam na letní chatu, ale ne pro zásobování státu na 50 rovnoběžce severní šířky. Egypt nebo Saudská Arábie prosím , ale u nás nikoli. Je to naprostý nesmysl a vyhozené peníze, protože stejně potřebujete od října do března jiné stabilní zdroje i kdyby jste pokryl každou střechu v ČR v 2 polovině října přijde inverze a nevyrobíte na většině území nic. Tyto zdroje vyžadují konverzi el. energie v létě do umělých paliv na zimní období a to je ekonomické šílenství a vždycky bude, protože 3/4 energie jsou v tomto cyklu ztráty konverzí nebo jestli chcete cena el. energie vzroste x 4 při nulové ceně konverze. Takže když se na to podíváte bez ideologických brýlí stejně vám vyjde z domácích zdrojů jen uhlí a jádro. Toto platilo před 30 lety a platí to i dnes změnit to mohou jen levné baterie s kapacitami tak 100x vyššími než dnes a prakticky bez samovybíjení nebo do 2% za měsíc a takové nemáme neznáme ani materiály, které by to mohly teoreticky umožnit. což v překladu znamená, že tyto baterie nebudou ani za 30 let a možná že bude třeba pro jejich výrobu používat prvky , které se nenacházejí na zemi, ale musí se uměle vyrábět což je minimálně ekonomický blocker pro toto století, protože my neumíme efektivně vyrábět jiné prvky než ty co se nachází na zemi. Takže FV panely a vítr můžete jako zdroje řešící energetiku ČR pro 21 století prakticky odpískat. Nejlepší by pro nás bylo jít jadernou cestou, včetně vytápění měst a jako doplněk pro nejchladnější období roku používat uhlí a plyn.

Milan Vaněček
8. září 2021, 01:45

Pane Josef kdyby byli všichni elektroinženýři jako Vy tak ještě dál pojedeme na páru.

A počítače, televize jako obraz na stěnu a mobily by pořád byly jen sci fi.

Ale ve vědě a technice stačí když je jen pár lidí ve světě mnohem chytřejších a ti ukáží nové cesty. Ty pak zvítězí tím že jsou lepší a výhodnější. Co si někdo někde myslí je úplně jedno. A 100x větší kapacitu baterek vůbec nepotřebujete, v tom problém není. A ten odkaz co jsem sem dal o přímé výrobě vodíku jste jistě nečetl, ani jedním okem....

Omega
8. září 2021, 11:40

Pane Vaněček,

vím, že opět neodpovíte, ale stejně se zeptám na 2 věci.

1) Jak chcete zajistit zásobování elektřinou po celý rok (a vynechte prosím větu "levně dovezeme" pokud k tomu nedodáte i odkud).

2) Kolik nás to zajištění zásobování elektřinou bude stát (stačí sečíst cenu nových plynových elektráren, bateriových záloh atd...).

PS: ten článek o přímé výrobě vodíku jsem četl - a reálně to je PR článek, takže se to nemusí do průmyslového nasazení vůbec dostat. Na "neexistujících" technologiích se stavět nedá (protože podle takových článků máme funkční jadernou fůzi už od 1970)

Milan Vaněček
8. září 2021, 12:55

ad Omega: bod1) to musí propočítat pro ČR kvalifikované pracoviště, které u nás zřejmě neexistuje. V USA to mají spočítané, po čtvrt hodinách, po celý rok. Chce to silnou výpočetní techniku a kvalifikované lidi, ne ty, co říkají "to néééjde".

bod2) stejné jako u bodu 1), musí se ale vidět cenový vývoj, který je zcela jiný u FVE, VtE a baterií (pokles ceny s časem dle "learning curve") na rozdíl od JE (neustálý růst ceny a prodlužování výstavby, což ovšem přináší další růst ceny)

ad přímá výroba vodíku a jaderná fůze: je v tom obrovský rozdíl, to prvé funguje v laboratoři, a nechá se odhadnout kolik bude stát upscalling,

to druhé se teprve uvidí zda to bude experimentálně vůbec fungovat, a to v super velké a super drahé laboratoři. To je obrovský, obrovský rozdíl.

Omega
8. září 2021, 14:20

Děkuji za odpověď na moje otázky.

Takže pokud to přeložím do češtiny - na otázku č. 1 jste neodpověděl, na otázku č.2 také ne.

Takhle nějak vypadají volební programy našich stran, ale zde bych čekal spíš konkrétní data, nebo nápady.

Milan Vaněček
8. září 2021, 14:35

Pane Omega, Vaše arogance je ohromující. Na Vaši otázku, pokud vím odpověděly jen dva týmy ve světě, jeden ze Stanford university v Kalifornii, druhý z NREL v Coloradu.

Vy nevíte jaké je to ohromné množství dat které je nutno zpracovat na výkoném superpočítači.

Říci "to nééjde" dokáže každý ...., spočítat něco tak velkého chce optimalizační strategii a megadata o počasí v posledních desítkách let.

Omega
8. září 2021, 20:20

Ano pane Vaněček, jsem arogantní. Ale jen proto, že na jednoduché otázky očekávám jednoduché odpovědi. Například stylem: máme několik variant, uvedu dvě, první xGWp vítr, xGWp FVE, xGW plyn, xGW baterií, bude to stát tolik, druhá varianta...

Neočekávám odpověď stylem - nevím, to se musí namodelovat, ale určitě to jde. Ono totiž od "je to možné" do stavu "máme to funkční" je hodně dlouhá cesta a pokud nevím co je ten cílový "funkční stav" tak se ta cesta ani nedá naplánovat.

Milan Vaněček
8. září 2021, 20:42

Ano pane Omego, na to co si myslíte že je jednoduchá otázka (kterou ještě nikdo v ČR fundovaně nezodpověděl, v USA či Německu již ano) máte Vy (a další "experti" odchovaní RVHP) skutečně jednoduchou odpověď: to néééjde.

Omega
8. září 2021, 23:28

Pane Vaněčku, já znám několik scénářů, kdy to jde.

Proto jsem dal druhou otázku - kolik to bude stát.

Dokážu poskládat funkční varianty s kombinací všech variant a zvýraznit pozitivní a negativní externality, ale pouze na existujících technologiích.

Ovšem z Vaší strany nevidím žádný náznak řešení. Vykřikovat nahlas že to musí jít není návrh řešení. Taktéž není návrhem kalkulovat s dosud neexistující technologií.

Milan Vaněček
9. září 2021, 08:32

Pane Omega, jestli jste Vy jeden z těch našich plánovačů, co vše znají, tak zachraň nás pán Bůh.

Co kdyby jste se poučili u těch vědců a techniků ve Stanfordu, NREL či v vedle v Německu, ti to opravdu vědecky řeší.

A jestli si do Vašeho "řešení" dosazujete fiktivní ceny a ne ty, které popisují novou realitu v EU, tak Vám může vycházet cokoliv. Nebuďte směšný, nechte toho....

Emil
9. září 2021, 08:49

Vědci "vedle v Německu" řeší na politickou objednávku kvadraturu kruhu, ale směle plnou parou vpřed, určitě ji do té doby vyřeší. Tam ale jejich centrální plánování pochopitelně nevadí.

Milan Vaněček
9. září 2021, 09:07

Místo zbytečných jalových keců doporučuji přečíst jako úvodní text následující:

nrel.gov/news/features/2021/what-we-know-and-dont-know-about-achieving-a-national-scale-100-renewable-electric-grid.html

Vědci v USA (stále světová špička) intensivně řeší co bude znamenat přechod USA na 50%, 60%, 70%, 80% a někdy v budoucnu i 90% případně i 100% renewables.

Je to velmi významný problém.

Emil
9. září 2021, 09:17

Snahu cokoliv řešit vědcům nikdo nebere, ať klidně řeší. "Velmi významný problém" je ale hlavně to, že některé státy se zavázaly splnit něco, u čeho sami vědci říkají, že to vůbec vyřešené nemají, a ještě k tomu chtějí tyto státy blokovat snahu státu vyřešit problém způsobem, který je dávno ověřený a vyzkoušený.

Milan Vaněček
9. září 2021, 09:32

Bohužel se politika a nátlakové akce malé agresivní části zelených v Německu pletou do vědy a techniky. To co oni předvádí třeba na autosalonu v Mnichově je naprosté šílenství, které ovšem plní svůj účel-přitáhnout pozornost.

hlpb
9. září 2021, 10:22

Omego,

v roce 2035 lze mít naprosto v pohodě energetický mix v ČR následující:

35% JE

25% plyn

15-20% FVE

10% VTE

voda+přečerpávačky+biomasa = 15%

Určitě bude výhodnější zapomenout na soběstačnost na příkladu Rakouska vidíme, že to vůbec není potřeba a cca 10-15% EE v zimních měsících dovážet.

Emil
9. září 2021, 10:47

Příklad Rakouska z doby, kdy mají okolní státy přebytky, které mohou do toho Rakouska kdykoliv poslat, protože prostě přiloží pod kotel, je nám úplně k ničemu v době, kdy takové přebytky nikdo mít neplánuje, protože nebude kam přiložit.

Milan Vaněček
9. září 2021, 12:25

Všichni co plánují VtE (v EU cca 400 GW výkonu) budou (musí, již z povahy větrné energie) mít obrovské přebytky, především v zimním období. Toho využijí především ti co budou mít dost jakékoliv akumulace.

Omega
9. září 2021, 14:07

To hlpb,

děkuji, takhle si představuji jednoduchou odpověď. Jediné z čím nesouhlasím je ta sekce zbylých 10% dovezeme - protože podobnou skladbu zdrojů mají všichni kolem, tak nebude odkud dovést (na příkladu Rakouska vidíme že když není, dovážejí z Polska a i Turecka).

No a teď nám zbývá nezodpovězená pouze otázka číslo 2 - kolik to bude stát. My tady ještě máme obrovské štěstí - v roce 2035 pořád ještě budeme mít Jaderné elektrárny + Slováci budou mít taky + je slušná šance že i Maďarsko takže si vystačíme s "malou" akumulací na odhadem 500GWh kapacity aby nenastal tvrdý blackout (ovšem tahle kapacita bude stát asi 10 miliard jen vybudovat - pokud bude z čeho - továrny ještě nestojí).

Emi
9. září 2021, 14:12

Ty eventuální "obrovské přebytky" by ovšem byly tak nepravidelně rozložené v čase, že se na ně bez dlouhodobé akumulace, kterou nemáme, absolutně nedá spoléhat. Takže nám nic neřeší.

Emil
9. září 2021, 14:20

A hlavně, nikdo z okolních států nepočítá s tím, že by měl v roční bilanci nějaké přebytky.

Peter Kochjar
7. září 2021, 18:18

Elektrina je možná drahá,ale nikdy sme si ju nemohli tak lacno vyrábať.

Mám odložený jeden výstrižok z novín z 2008. Za FV pýtali 260.000 teraz za rovnakú pýtajú 60.000. Banke by som platil 4.600 dnes iba 980 mesačne . / nerátam nárast platu /

Strašne lacné. To isté platí o baterke a TČ.

MM
7. září 2021, 21:35

Souhlasím, nicméně vše je relativní a vše navázané na EE se teď zdraží. Popostrčí se FV, kogenerace, úspory, to je pozitivum, ale pokud běžná domácnost nemá kapitál na vstupní investici, tak ho nyní hůře získá. Nehledě na to, že v ČR se nedá prakticky vůbec spořit a to většina obyvatelstva nechápe.

Martin Hajek
8. září 2021, 13:52

Tak určitě. Tak si jí vyrobte v prosinci v 6 hodin večer. Je to naprostá láce :-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se