Auta s palivovými články nejdou na odbyt. Společnosti produkující platinu jsou v ohrožení
Společnosti produkující platinu, které se spoléhaly na odbyt v sektoru palivových článků používaných pro pohon automobilů, jsou v problémech kvůli malé poptávce po těchto automobilech. Hlavním důvodem je v současné době podstatně větší zájem o hybridní automobily a o elektromobily, jejichž prodeje neustále rostou.
Největší světové společnosti produkující platinu Anglo American Platinum (Amplats), Impala Platinum a Lonmin všechny investují do projektů týkajících se palivových článků, které generují elektřinu z vodíku a kyslíků za použití platinového katalyzátoru. Podle zahraničního serveru Reuters však analytici pochybují, že by auta s palivovými články byly schopny v nejbližší době konkurovat elektromobilům. Důvodem je hlavně rychleji klesající cena baterií a rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily.
Auta s palivovými články se dle společnosti Lonmin mají na celkové světové produkci automobilů v roce 2025 podílem pouze 0,015 procenty. „Nevěřím, že by auta s palivovými články měly být positivní součástí automobilového příběhu v přístích nejměně pěti letech,“ říká analytik Adam Collins ze společnosti Liberum. „Náklady na stláčení vodíku a na doplňovací stanice – oboje stojí více než milion euro – jsou prostě příliš vysoké.“
Hlavním zdrojem poptávky po platině jsou v současnosti katalyzátory do automobilů
Hlavním zdrojem poptávky po platině jsou tak nadále katalyzátory výfukových plynů, které jsou použity v konvenčních mototorech pro čištění výfukových plynů. Ty mají dle odhadů tvořit přibližně 40 % současné celkové spotřeby platiny. V absolutních číslech je to zhruba 3,4 mil. uncí platiny za rok.
Výkonný ředitel společnosti Amplats Chris Griffith se domnívá, že automobilový průmysl, kde budou dominovat baterie, sníží poptávku po platině z dnešních 3,4 mil. uncí na 2,5 mil. uncí za rok do roku 2050. Pokud se podaří nastartovat rozvoj automobilů s palivovými články, poptávka v tomto období by mohla naopak vzrůst na 6,6 mil. uncí.
„Pokud se palivové články neprosadí, nemusíme mít v roce 2050 žádný automobilový trh pro platinu.“
„Nechci aby Anglo American Platinum nebo kterýkoliv z našich partnerů a zákazníků dopadli jako Kodak,“ dodává Griffith s narážkou na pád firmy Kodak, kdysi průkopníka ve fotografickém odvětví.
Zdroj úvodní fotografie: www.carsolut.com
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se