Domů
Obnovitelné zdroje
Plán vytvoření evropského dodavatelského řetězce baterií se zpožďuje. Výrobce láká USA.
Vizualizace plánované továrny na baterie v Jižní Karolíně
Zdroj: Proterra

Plán vytvoření evropského dodavatelského řetězce baterií se zpožďuje. Výrobce láká USA.

Evropské plány na vytvoření dodavatelského řetězce baterií pro elektrická auta nezávislého na Číně se zpožďují, protože firmy zaměřují svou pozornost na americký trh díky dotacím na čistou energii. EU si sice stanovila ambiciózní cíle pro těžbu, recyklaci a zpracování kovů nezbytných pro delarbonizaci, avšak nedostatek nových finančních prostředků, vysoké náklady na energii a odpor místních komplikují dosažení těchto cílů.

Chris Burns, bývalý inženýr společnosti Tesla a současný ředitel předního australského výrobce materiálů pro baterie Novonix, uvedl v rozhovoru pro Financial Times, že zákon o snížování inflace ve Spojených státech láká výrobce z Evropy.

Novonix, společnost zaměřená na výrobu grafitu, klíčové složky baterií nezbytné pro přechod na elektrická vozidla, v současné době plánuje  zaměřit svou činnost na americký trh, a to zejména díky lákavým pobídkám ve výši 369 miliard dolarů obsaženým v zákoně o snížení inflace. Tyto pobídky, které EU ani UK nedokázaly vyrovnat, zahrnují také miliardy dolarů v nových nebo rozšířených daňových úlevách pro výrobu nízkoemisních technologií, s cílem přesunout některé výrobní procesy z Asie zpět do Spojených států.

"Vždy jsme uvažovali o expanzi do Evropy, ale financování se stává největší výzvou. Naším záměrem je momentálně lokalita Riverside v Tennessee a otevření výroby v dalších lokalitách v Severní Americe. To by nás mělo zaměstnat až do konce tohoto desetiletí," uvedl Burns.

V Riverside v Tennessee plánuje Novonix vyrábět 20 000 tun grafitu ročně a následně rozšířit svou činnost v Severní Americe na 150 000 tun ročně.

Burns uvedl, že Novonix by mohl začít plánovat evropský závod až ke konci tohoto desetiletí, ale i to bude záviset na případných závazcích automobilových výrobců a výrobců akumulátorových článků k nákupu budoucích dodávek.

Příklad společnosti Novonix poukazuje na výzvu, které Evropa čelí při budování dodavatelského řetězce bez dostatečné podpory. Navíc řetězce nezávislého na Číně, která je světovým dodavatelem grafitu a dalších surovin potřebných pro baterie. Výzvou je zejména anodová část baterie, která je vyrobena z grafitu, neboť Čína kontroluje 75 procent tohoto dodavatelského řetězce. V říjnu Peking navíc zintenzivnil kontrolu jeho vývozu.

Čínští výrobci se stále více zaměřují na Evropu a přilehlé regiony, a to zejména poté, co USA zpřísnili regulace a omezili čínskou přítomnost ve Spojených státech. Šanghajská společnost Putailai, specializující se na výrobu materiálů pro baterie, oznámila v květnu plány investovat 1,3 miliardy dolarů do výstavby závodu ve Švédsku, zatímco čínský konkurent Ningbo Shanshan zvažuje podobnou investici ve Finsku.

Evropa si klade ambiciózní cíle, ale má problém s jejich dosažením

EU bude muset najít způsob, jak omezit poptávku, najít náhradní materiály a vytvářet partnerství, která by prolomila čínskou kontrolu nad dodávkami minerálů, píše agentura Reuters.

Zákon o kritických surovinách (CRMA), který má vstoupit v platnost na začátku roku 2024, stanovuje, že EU by do roku 2030 měla těžit 10 %, recyklovat 25 % a zpracovávat 40 % svých ročních potřeb  17 klíčových surovin.

Tyto materiály jsou nezbytné pro akumulátory vozidel, magnety do větrných turbín a další čisté technologie, které chce EU vyrábět. CRMA si klade za cíl snížit závislost na Číně, která dominuje světovému zpracování minerálů a již ohrozila zásobování EU omezením vývozu.

Výzkumníci z belgické univerzity KU Leuven ve zprávě z roku 2022 dospěli k závěru, že období do roku 2030 bude nejnáročnější z hlediska dodávek kovů, přičemž zdůraznili rizika týkající se mědi, lithia, niklu, kobaltu a prvků vzácných zemin.

Těžba lithia z horninového prostředí tradiční metodou. Zdroj: EnergyX

CRMA si rovněž klade za cíl urychlit udělování povolení pro těžbu. Pro důl by měla být povolovací doba zkrácena ze současných 10-15 let na maximálně 27 měsíců, ale přetrvávají i další překážky.

Eurometaux, asociace pro neželezné kovy v Evropě, tvrdí, že Evropa má potenciál, ale potřebuje levnější energii a finanční prostředky. Poukazuje zejména na dotace nabízené ve Spojených státech, Kanadě nebo v Japonsku.

Evropská unie uvolnila pravidla státní podpory a plánuje investovat 3 miliardy eur na podporu výroby baterií, ale tato částka je zanedbatelná v porovnání se 369 miliardami dolarů zelených dotací v americkém zákoně o snižování inflace.

CRMA zdůrazňuje i potřebu diverzifikace dovozu. Evropská unie již podepsala několik partnerství od Argentiny po Zambii a doufá, že její globální infrastrukturní investiční plán ve výši 300 miliard eur přiláká země bohaté na suroviny, které chtějí diverzifikovat své ekonomiky a snížit svou závislost na Číně.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se