Domů
Elektromobilita
ČR v elektromobilitě zaostává, v počtu dobíjecích stanic je na konci EU

ČR v elektromobilitě zaostává, v počtu dobíjecích stanic je na konci EU

Elektromobilita v Česku dál zaostává za Evropou. V současnosti je v ČR 808 dobíjecích míst, což tvoří pouze 0,4 procenta z jejich celkového počtu v EU. Česko je tak v počtu dobíjecích stanic na konci evropského žebříčku, vyplývá z údajů Evropské asociace výrobců automobilů. Celkem je v ČR registrováno přes 5000 elektromobilů.

Podle údajů asociace, která do hustoty nabíječek pro auta počítá i běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou obvyklé například v autoservisech, jsou dobíjecí stanice v Evropě rozmístěny velmi nerovnoměrně. Tři čtvrtiny evropských stanic jsou pouze ve čtyřech státech EU, a to v Nizozemsku, Německu, Francii a Velké Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území osmadvacítky. Česko je naopak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem.

Jedním z klíčových faktorů, který zatím brzdí posilování hustoty nabíječek v Česku, je slabý zájem tuzemských firem o auta na elektrický pohon. Právě ony totiž tvoří tři čtvrtiny registrací nových aut. Bateriové elektromobily nyní tvoří v autoparcích tuzemských firem čtyři procenta proti přibližně 16 procentům v ostatních zemích EU. „Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a rozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit,“ uvedl konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek. Podle statistik například v Nizozemsku jsou elektromobily ve firemních flotilách proti Česku až osmkrát častěji.

Ilustrační foto

Celkový zájem o elektrická auta ovšem v posledních době zrychluje. V Česku se jich letos prodalo zatím více než 2000. V celé EU se jejich počet za poslední tři roky zvýšil o 110 procent, zatímco počet dobíjecích stanic pouze o necelé tři pětiny na celkových 200.000. Podle evropské asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů elektroaut. Podle Kadeřábka by se tak do budoucna měly do budování dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti.

Stát uvádí elektromobilitu jako hlavní cíl při ekologizaci dopravy. Do roku 2030 chce počet těchto aut zvýšit na statisíce. V budování dobíjecích stanic v současnosti využívá především peníze z evropských fondů, letos vypsal programy za desítky milionů korun na jejich výstavbu.

Komentáře

(39)

Richard Vacek

7. prosinec 2020, 11:29

Česko není tak bohaté, aby mohlo být v čele zavádění obdobných technologií. Neboť ti v čele platí vyšší cenu, než ti, kteří je následují s několikaletým odstupem.

Minimálně jednou jsme podobnou chybu udělali, když jsme spěchali se zaváděním fotovoltaiky. Tehdy byla totiž cena fv panenů několikanásobná oproti dnešku.

Josef

7. prosinec 2020, 12:44

Máte pravdu je to přesně tak. EV budou u nás běžné asi s 5 letým zpožděním od bohatých států, protože náš vozový park je starší. Ne jen domácnosti, ale i firmy často kupují auta z 2 ruky, která jsou k nám dovážena ze západní Evropy.

Pavel Vítězný

9. prosinec 2020, 10:06

Před x lety se většina českých novinářů rozhodla, že elektroauta jsou čisté zlo. Je fascinující, že ve významné části lidí se jim povedlo tento pocit zafixovat (aniž by ti lidé byť jen viděli elektroauto, natož že by si ho třeba na pár dní zkusili). Stačí vzít jen titulky: e-auta hoří (ano, cca 8x méně), baterie je po 2-5-8 letech na vyhození (85-95% po 10 letech a chemie baterek se významně zlepšuje), nemáme na ně suroviny, nemáme dost elektřiny, elektřina zdraží, prodlužovačky z paneláků, nemůžete v tom topit .. Tohle vše jsou lži nebo pololži.

Nicméně většina i vzdělaných lidí tomu uvěřila a teď papouškují.

Elektroauta nejsou spása, ale najisto jsou významné zlepšení proti dieselům a též benzíům.

Z pohledu těch novinářů je to slušný výkon. Vyspělý svět názor pár českých novinářů nezajímá a cesta směrem e-aut je daná.

Co mě mrzí, že místo abychom u nás intenzivně pracovali na využití tohoto trendu, tak se mu bráníme strkáním hlavy do písku a tvrzením, že e-auta jsou slepá větev a strašná věc. To by bylo ok, pokud by celá ČR nebyla hodně závislá na výrobě aut. Ale tvoří to významný díl naší HDP. Věřte, že když i šéfové českých firem v automotive věří, že elektroauta jsou čisté zlo, své firmy podle toho řídí.. Takže výrobci součástek do motoru, do turba, katalyzátorů, převodovek, olejů atd. (ale i vláda) místo aby reagovali na trend tak věří, že nenávistí v ČR přesvědčí celý svět, že se vrátíme zpět ke smrdícím dieselům/benzíům.

Co s tím?

Jiří

7. prosinec 2020, 11:55

Jedna nabíjecí stanice na 6 elektromobilů, z nichž více než polovina nabíjí soukromě (v garáži, práci,...)? To mně přijde jako famózní výsledek.

Vždyť tímhle tempem tu budeme mít za 5 let stejně hustou síť jako mají čerpací stanice (~4000 míst) na méně než 50 tisíc elektromobilů.

PetrV

8. prosinec 2020, 01:08

Pane vy jste ale vykleštěny byk. Jak dlouho nabijite ev a jak dlouho cerpate u benzinky?

Jiří

8. prosinec 2020, 09:33

A to má jakou souvislost vysvětlíte? :-)

Pavel K

8. prosinec 2020, 10:49

Jestli je pan vyklesteny byk, tak je zazrak, uz jsem videl v zivote hodne hoveziho dobytka, ale ani jeden neumel psat a to ani tuzkou, natoz na klavesnici ci mobilu.

Podle Vasi otazky usuzuji, ze jste si BEV jeste nezkusil. Jinak byste videl rozdil mezi nabijenim a cerpanim. U cerpani musite stat, auto se Vam nabiji bez dozoru a jeho zapojeni a odpojeni trva kratsi dobu jak otevrit a zavrit vrata od garaze.

A pokud to vezmu na cisty cas, pak jsem na rychlonabijeckach stravil stejny cas s BEV (14 kWh vyuzitelne baterie), ktere najede 12 tis rocne jako u benzinek se spalovakem, ktery najede 2 tis rocne.

Vladimír Šťastný

7. prosinec 2020, 12:45

No, tak firmy si pořizují dnes elektromobily hlavně z politických důvodů(nařídí jim to jejich majitelé, kteří tak sledují svou politiku).

Pracuju ve firmě, kde dva elektromobily máme, náš ředitel je jejich fanda a soukromě si vede o jejich provozu obšírné statistiky. Na závěr loňského roku nám jejich výsledky odprezentoval a došel k závěru, že pokud bude rozhodnutí jen na něm, že už do firmy žádné elektromobily nechce. Ve výsledcích statistik pro to nevidí totiž žádný racionální důvod.

Zrovna tak si pořizují EV jejich soukromí vlastníci, z fandovství, osobní prestiže anebo proto, že pro ně skutečně mají využití, na které stačí a dávají smysl.

Nicméně, pro ty ostatní, je to pořád auto s dvoj až trojnásobnou cenou a při tom polovičními užitnými vlastnostmi oproti ropákovi. Proč se asi zájemci moc nehrnou?

To samé platí pro budování nabíjecích stanic. Investičně náročné zařízení, které stačí za den obsloužit jednotky zákazníků. Do toho se moc soukromníků nepožene, nehledě na to, že budovat tyto stanice v přecpaných městech s řídkou sítí dostatečně tvrdých zdrojů EE nijaký boom neslibuje.

Josef

7. prosinec 2020, 13:29

Samozřejmě je to tak, jenže vy hodnotíte současný stav. Budoucnost se ale ubírá k dražším autům se spalovacím motorem ( legislativa), takže si budete moci vybrat mezi drahým a dražším.... a pak najednou zjistíte že EV je výhodné....

Vladimír Šťastný

7. prosinec 2020, 13:55

Já nepochybuji, že ekopaka v čele EU a naši europoskoci se budou důsledně snažit zařídit to zde tak, jako je to dnes třeba v Norsku, kde je prodej vozů na klasická paliva zatížen tak brutální daní, že EV vychází levněji, přesto je to, alespoň zatím, doména bohatých zemí. U nás je, pro naprostou většinu národa, cenová hranice nového auta pro každodenní použití 250-300 tisíc. Dokud nebude možné, za tuto cenu nakupovat i EV srovnatelných užitných vlastností, pak se žádná velká lavina nestrhne.

Tom

7. prosinec 2020, 15:59

Ekopaka blbý, nechtějí, aby jsme dýchali zplodiny.

Jen nás s tím omezují. Každé ráno rád čichám čerstvě nastartovaný auta s napůl funkčním katalyzátorem.

Z komínů se taky už moc nekouří, zase blbá EU a tak si občas nastartuju sekačku v obýváku. Éčka nejím, takže rakovinu nedostanu.

pr

7. prosinec 2020, 20:08

Bohužel ten názor o super speciálním katalyzátoru, který čistí i motorem nasávaný vzduch je velmi rozšířen. Ráno raději chodím se svázanýma rukama, protože reflex obrany před debilitou člověka tvrdícího, že studený katalyzátor je funkční a čistí vzduch, je sakra silný. Bylo mi vysvětleno, že obrana proti debilitě není polehčující okolnost.

Vladimír Šťastný

8. prosinec 2020, 09:48

Teď opravdu usilovně přemýšlím, jestli má cenu se s vámi bavit. Člověk, který si myslí, že provozováním elektromobilů vyřeší emisní problémy světa....nic, chci zůstat slušný.

Emise se v nejlepším případě pouze přesunou někam jinam, kde budou smrdět někomu jinému a když si zjistíte, jaký dopad na ekologii má brutální rabovačka a zpracování lithiových rud a dalších vzácných kovů nutných k výrobě jak EV, tak OZE, možná se nad účelností politického tlaku zavést elektromobily absolutně alespoň zamyslíte.

Radim

8. prosinec 2020, 10:06

Pane Tome,na kanálu Auto Motor und Sport, proběhla studie o stavu ovzduší v německých městech po zákazu vjezdu vozidel s normou EU 6 a světě div se, v těch ulicích se zhoršila kvalita ovzduší. Povídat si tady něco o katalyzátoru s vámi asi nemá smysl, když ho zamenujete s DPF. Ještě pro všechny tady na tomto fóru. Bezbarvý nepachnouci plyn v podobě CO2 životně důležitý pro syntézu rostlin v množství atmosféry 0,03% pochopitelně nemůže za oteplování klimatu, potvrzující vědci, kteří se nevezou na vlně greendealu,to jen nativní lidicky na to slyší a dají se náramně manipulovat.Buh s námi.

Pavel K

8. prosinec 2020, 11:11

To Radim

Znate rceni "duver ale proveruj"?

Takze rozhodne bych chtel videt tu studii, ktera rika, ze se zhorsila kvalita ovzdusi. Dost casto si novinari vezmou ze studie jen nejaky utrzek a dost casto byva studie o necem uplne jinem.

Stejne tak s tou studii, ktera tvrdi, ze globalni oteplovani nemuze CO2. Pominuli, ze koncentrace CO2 stoupla z 250 na vic jak 400 ppm a ze uz vic jak 100 let je prokazane, ze CO2 je sklenikovy plyn a navic ze jsme ve fazi nejmensi slunecni aktivity naseho jedenactileteho cyklu (statisticky ale toto na teplotu na Zemi vliv nikdy nemelo), ale take ze mame nejmene aktivni Slunce za psolednich cca 7 12ti letych cyklu (to uz statisticky vliv na teplotu melo). Dale pominu, ze neni nijaka zvysena sopecna aktivita a ostatni sluencni cykly nemaji vliv v radu let, tak si moc rad poctu tedy to, co zpusobilo otepleni o 1 °C za poslednich 70 let. Klidne mi to i sam popiste.

To, ze existuji vedci, kteri nemaji stejny nazor nez vetsina neznamena, ze musi mit pravdu. Ale taky to neznamena, ze si nemuzeme prostudovat a proverit jejich argumenty.

No a jeste jedna drobnost, sice rostliny potrebuji CO2, ale dle dokumentu Davida Attonborougha, Zivot na nasi planete, ve kterem je uveden rozdil mezi roky 1937 a 2020 v poctu obyvatel z 2,3 na 7,8 mld, CO2 v atmosfere z 280 ppm na 415 ppm a predevsim podilu divoke prirody z 66 % na 35% se ptam, pro koho to CO2 vyrabime, kdyz nam ta priroda slusne ustupuje? Pro plantaze palmy olejne ci repky?

Pavel Vítězný

8. prosinec 2020, 11:55

Pane Radime,

ta studie o nezlepšení ovzduší poté, co zakázali vjezd starým dieselům do města: dali si s tím velkou práci a povedlo se jim najít velmi větrný týden v předchozím roce (ovšem s velkým provozem aut) a pro změnu málo větrný týden v aktuálním roce (kdy již platil zákaz a ještě poklesla doprava kvůli koronaviru) a hádejte, co jim vyšlo: že větší provoz starých dieselový aut generuje méně emisí. Záhada. Pokud byste zkusil svůj laický odhad - více aut, starší auta, diesel - bude to ve městě generovat méně emisí?

Nebo že by to bylo trochu trochu jinak? Tento zdroj -Stuttgarter Zeitung ( https://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.neue-messergebnisse-fuer-stuttgart-luftqualitaet-hat-sich-deutlich-verbessert.8ed87ee7-504a-417f-922f-303d46d4e603.html ) zjistil, že průměrná koncentrace NO2 v prvním kvartále 2020 (kdy jsou koncentrace škodlivin obvykle nejvyšší) byla na dopravní stanici Neckartor historicky nejnižší, poprvé pod limit 40 ug/m3, loňský roční průměr byl 53 ug/m3, předloňský 71 ug/m3.

A také zjistil, že koncentrace závisí v první řadě na síle a četnosti větru a až v druhé řadě na tom, zda jsou zakázaná "špinavá" dieselová auta.

I u některých studií bych doporučoval používat určitou dávku kritického myšlení..

Tom

8. prosinec 2020, 23:03

Díky za obhajobu,

jinak zhruba tuším, co je to katalyzátor, slouží k oxidaci nespálených zbytků z těch úžasných motorů, které po sto letech ani nedokážou spálit palivo beze zbytků a nejen v případě studeného katalyzátoru jej chrlí do ovzduší. DPF u nás v ulici auta asi moc nemají, ale i ty moderní se studeným startem smrdí, zvlášť když jim lidi hned ze začátku dávaj zabrat, asi aby rychlejc topili, nebo co:) Jet za něma na kole do kopce je hnus. Jinak jestli někomu vadí těžba lithia a podobný, na to kolik energie baterií projde tam těch kovů zas tak není, hledají se cesty, jak dopad na životní prostředí minimalizovat. Jen si vzpomeňte, co se přidávalo do benzínu dřív- Olovo. Jestli jde někomu o čistotu automobilu, co se kovů týče, tak přestaňme v první řadě vyhazovat hliníkový plechovky z aut.

Jan Veselý

9. prosinec 2020, 00:36

ad Tom a ostatní) Lithium a nikl,což jsou dva hlavní kovy Li-ion článcích, nijak zvlášť vzácné nejsou. To samé se ovšem nedá tvrdit o platinoidech v katalyzátorech u spalovacích motorů.

Pavel K

7. prosinec 2020, 15:05

Nemel byste, pane Statsny, statistiku provozu Vaseho reditele, hodne by me zajimala. Znam zase majitele firmy (poskytovatel proipojeni k internetu), kteremu pres prah nesmi spalovak a zamestnanci jsou nadseni z BEV.

Co mate na mysli "polovicni uzitne vlastnosti"? Pul infotainmentu, ci pulka jine vybavy? Pokud myslite jen a pouze dojezd (to se mi nezda jako pulka auta), tak tam je treba poridit BEV taka, aby byl dojezd dostatecny v drtivem pripade jizd, chapu, kdyz maji nekteri denni najezd vyssi jak 400 km bez nejake vetsi zastavky, pak dnesni BEV neni vhodne.

pr

7. prosinec 2020, 20:12

víc než 400 km bez pauzy jsou vrazi. Ale co jiného očekávat od zastánců fosilů.

Pavel K

8. prosinec 2020, 09:47

Ono je to slozitejsi, ne vsude, kde zastavite na pul hodky ci hodinu je nejaka rychlonabijecka (stacila by i 50 kW) a ne kazde BEV ma 22kW nabijecku, aby se vyplatilo se pichnout na 32 A 400 V, ktera taky nemusi byt vsude. Ale jsem optimista, oboji prijde.

Vladimír Šťastný

8. prosinec 2020, 09:30

Netuší, jestli mi je říďa poskytne-), ale pro vaši informaci jsou to elektrifikované Golfy první generace, kdy jeden sloužil přímo řediteli na služební cesty, druhý byl k dispozici montážním partám na zajišťování investičních akcí. Tedy v obou případech se jednalo o cesty s vyšším nájezdem km. Od té doby se na trhu objevily vozy, které toho ujedou víc a byly by tedy vhodnější, nicméně, s možností vyššího nájezdu roste hodně jejich cena. Ve firmě, kde není na prvním místě póza, ale efektivita nebo alespoň prostá návratnost, si nejsem jistý, že přesvědčení našeho ředitele obrátí.

Pavel K

8. prosinec 2020, 09:56

Hmm, tak e-Golf mel 24 kWh baterku? To je nejakych 150 km? Ma TC? A kolik staly? 800 tis? Ten muj znamy naposledy porizoval e-Nira, rikal, ze po dotaci a bez DPH vyslo auto na 640 tis. Takze nesouhalsim s Vasim nazorem, ze s vyssim dojezdem novych BEV roste jejich cena. CO pozoruji, tak najezd se zvysuje a cena stagnuje (bohuzel neklesa, jak bych si pral). Mimochodem, to e-Niro hned prohnal a rikal, ze (na nej velice) klidnou jizdou 50:50 dalnice (135 km/hod), okresky (95 km / hod) realny dojezd 430 km. Kdyz mi to pujcil, tak se mik na tom nelibil jen predni nahon.

Takze doporucuji se podivat na aktualni nabidku, moznost dotaci a zkusit slevu u autosalonu.

blaha.p

7. prosinec 2020, 16:50

tak to nám určitě vysvětlíte, jak je možné, že v Evropě se za období 1-10/2020 prodalo 920.000 EV (podíl 10%) a prodeje velice zrychlují.

Listopad: Německo 60.000 EV (podíl 20%), Velká Británie 18.000 EV (podíl 16%), Norsko 10.000 (podíl 80%), Švédsko 10.000 (podíl 40%).

A pak jak je možné, že nejhodnotnější automobilkou světa je jednoznačně Tesla s hodnotou cca 600 miliard dolarů (2. je Toyota s hodnotou 200 miliard) a Reuters spekuluje o to, že Tesla koupí Deimleru-Mercedes (hodnota cca 70 miliard dolarů) viz níže

https://www.reuters.com/article/us-tesla-electric-breakingviews-idUSKBN28D2ER

Pavel K

7. prosinec 2020, 17:12

Newzvedly se nahodou v Nemecku a ve Francii (nevim, jak v dalsich zemich), dotace na porizeni BEV?

blaha.p

7. prosinec 2020, 17:27

zvedli, ale hlavní důvod je, že tradiční automobilky začaly konečně vyrábět EV, VW = ID3, Mazda = MX30, Volvo = XC40, Peugeot 208, 2008, Polestar 2 atd. atd.

pr

7. prosinec 2020, 20:16

no z toho co jste uvedl moc EV není. Jsou to zhusta přeroubované fosily (fosil s elektromotorem), ale i tak každý nahrazený fosil se počítá.

blaha.p

7. prosinec 2020, 20:52

ID3 a Polestar jsou jen EV, ale jde o to, že prodeje rostou hlavně se zvyšující se nabídkou, člověk který si kupuje jen Mazdy neměl do září možnost koupit elektro Mazdu, to samé Volvo, VW - ID3 na prodejích za poslední tři měsíce jde jasně vidět, že ti lidé čekali, až přijde jejich oblíbená značka z elektro autem, protože jinak by si koupili dávno Teslu, Nissan, nebo Huyndai

Jan Veselý

7. prosinec 2020, 17:15

Jestli opravdu chtějí koupit nějakou automobilku, doporučil bych jim koupit Magna International. Tahle kanadsko-rakouská firma by pro ně byla ideální, dělala by to, co dělá Foxconn pro Apple, tj. rychle škálování výroby.

S Mercedesem by si akorát do podniku natáhli kopec problémů se staromilci a petrolheady. V Magně pracují podle zadání.

blaha.p

7. prosinec 2020, 17:50

to nevím, Mercedes má několik výhod, je natolik malá svojí hodnotou do 20% hodnoty Tesly, že Tesla nemusí řešit její koupi s akcionáři, je to prémiová německá značka s dobrým jménem a několika továrnami v Evropě a Asii. Je už dlouho pravděpodobné, že jedna z prémiových automobilek to nepřežije. Nejslabší z nich je BMW, ale to je moc rodinná firma, Audi má za zády silnou VW.

Jan Veselý

7. prosinec 2020, 19:31

Má několik výhod a taky spoustu nevýhod. V prvé řadě barák plný lehkoživků a "zasloužilých" korporátních posunovačů papírů ve Stuttgartu. Dále jsou tam k vyhození tisíce a tisíce lidí z vývoje a produkce spalovacích motorů a věcí s tím souvisejících.

Magna by stále ~3.5x míň a dostali by za ně experty na velkovýrobu aut a produkci autodílů. I Mercedesu vyrábějí jejich auta.

Ale to se tady stejně bavíme jen tak platonicky, my to nerozhodneme.

blaha.p

7. prosinec 2020, 19:59

souhlasím pane Veselý, ale je pikantní, že na úplném začátku, když Tesla vznikla a pracovala na svém prvním vozu Roadsteru, tak Mercedes byl jedním z prvních investorů, a za deset let má desetinovou hodnotu proti Tesle a je klidně možné, že ho Tesla pohltí a v továrnách Mercedesu se začnou vyrábět Tesly...

pr

7. prosinec 2020, 20:23

Kéž by a to říkám i přes to, že Tesla není moje srdcovka. Je to moc přecpané elektronikou. Neboli pro svého majitele vysoce nebezpečný vůz (po úspěšném průniku krekra)

Vladimír Šťastný

8. prosinec 2020, 09:41

Vysvětlení je prosté a snadné. Zatím si EV kupují fandové, kterým na ekonomice provozu úplně nezáleží, nebo dobře situované rodiny jako druhý nebo třetí vůz. Nic proti tomu, jako auťák na nákupy, na odvoz dětí do školky a školy, nebo jinou, každodenní obsluhu rodinných potřeb určitě poslouží dobře.

A přiznejte si, že nákupní dotace je v některých státech více než štědrá. Otázka je jaké to bude dál, až se dotace sníží, až bude EE zatížena spotřební daní a až pominou výhody bezplatného parkování nebo přednostního průjezdu.

Další otázka je v tom, co udělá s cenou vozu dožívající baterie, jejíž věk se zatím odhaduje na 8 let. Já dost pochybuji, že si EV tohoto stáří, s vidinou blízké statisícové investice, ještě někdo koupí.

Nechci být chápán jako škarohlíd, který je proti všemu novému a elektromobilitě obzvlášť, ale opravdu mi vadí politický tlak na jejich prodeje a snahy zavést je absolutně, aniž by se někdo namáhal zamýšlet nad tím, že pro některé účely a použití elektromobily nebudou vhodné ještě dlouhou dobu, nebo nikdy.

blaha.p

8. prosinec 2020, 10:08

teorie, že si EV kupují fandové je už docela úsměvná, letos se jen v Evropě prodá cca 1.200.000 EV, to je slušný počet fandů, příští rok to bude dalších cca 2-2,5 mil. fandů. Jen by mě zajímalo, kde se ti fandové EV tak rychle berou :).

Pavel K

8. prosinec 2020, 10:31

Jste chapan jako bveliky skarohlid. :-)

Pokud jste chtel pouklazat na ekonomiku, mel jste pouzit TCO (totasl cost of ownership) ne ekonomiku provozu. Provoz je opravdu za hubicku.

Na "druhe" auto v rodine slouzi vic jak skvele. Ono si to jen uvedomite, kdyz doprovazite dite do skolky a nekdo pred ni ted stoji se studenym nastartovanym spalovakem, tak to bych pri sve klidne poavze vrazdil. No a pak si jeste uvedomite, jak casto jezdi to "prvni" auto v rodine - jen z donuceni, kdyz to "druhe" je pryc.

EE nebude zatizena spotrebni dani, to neprojde presa duchodce i mene movitou cast pbyvatel a to je vzdy nadpolovicni vetsina volicu. Ne kvuli BEV, ale elektrinu potrebujeme na provoz domacnosti. Kdyz uz se ty zpoplatni, tak smahem vsechny auta nejakou silnicni dani.

Jak muzete napsat, ze vek (asi jste mel na mysli zivotnost) baterie se odhaduje na 8 let, kdyz 8 let byva zaruka? A odhadovat se nemusi, mroknete na hybridy od Toyoty. Ukazte mi nejakeho dlouhodobejsiho vyrobce (ne, ktery zkrachuje po par letech), ktery dava zaruku presne na hrane zivotnosti, prosim. Doporucuji se podivat na videa Electrodada s panem Kazdou. Je tam vysvetlerna zivotnost (pocet cyklu) urcite chemie baterii, pote jeji prodlouzeni diky zuzeni cyklovatelnosti (nenabiji se v 0 % a nenabiji do 100 %) a take co znamena "konec zivotnosti" - vetsinou 70 % kapacity (takze mensi dojezd, mensi vykon - akcelerace, rekuperace, nabijeni, ale do skolky a nakupy stale dostacujici). Ale tez zminuje, ze obcas nejaky clanek klekne driv, nez by urcovala jeho logaritmicka fce (stejne jako klekne olovena baterie). A ta statisicova investice je uz docela drsny. To mi chcete rici, ze cena baterii je nemenna a nadale bude sluzba vymeny stejne draha v dobe, az prave vice automobilum bude odchazet a bude se jednat o masivnejsi sluzbu?

Politicky tlak je z meho pohleodu pochopitelny. Automobilovemu prumyslu bylo jasne uz na prelomu tisicileti, ze cesta vede k BEV. Dokonce na to treba nemecke automobilky dostaly obrovske dotace. Ze strany automobilek jde ciste jen o lavirovani, bez kvot a dotaci by nedoslo k masivnejsi vyrobe a tim padem i prirozenemu snizeni cen objemem vyroby. Jak tu nekolikrat psal Carlos, tezko presvedcite ke zmene spoustu lidi, kteri argumentuji "takhle se to vzdy delalo, takhle se to nikdy nedelalo". A kvuli globalnimu oteplovani zmenu potrebujeme a to nejen v okrajove osobni doprave. A neni na nic uz moc casu, proto ten tlak. Casu bylo hodne v devadesatych letech. Mimochodem, nejak po prelomu tisicileti jsem videl Octavii green e-line, proc nepokracovali?

A kde nebudou elektromobily vhodne, tak se holt bude muset vymyslet jiny bezemisni zpusob nebo emise vykompenzovat. No a pro co nebudou elektromobily vhodne nikdy? :-) A to pomijim fakt, ze H2mobil je taky elektromobil, takze zuzim otazku na BEV.

Jan Veselý

9. prosinec 2020, 00:40

Každopádně je třeba pana Šťastného i pochválit, už netvrdí to, co se tvrdilo před pár lety, že baterky odejdou po 2-3 letech. Dnes už je to 8 let.

lkotek

9. prosinec 2020, 16:49

Nemá cenu házet perly. iPhone byla přece taky předražená blbost. Hlavně pro Nokianisty a Motorolisty. A kde jsou ty fabriky dnes?

Pavel Vítězný

9. prosinec 2020, 09:48

Pane Šťastný, pokud byste vědět o nějakém akumulátoru z e-auta po 8 letech (klidně 15) která jak píšete dožívá, dejte vědět. Hned bych jí koupil domů.

Nový akumulátor mohu koupit za 13000Kč+ / kWh třeba zde:

https://www.bch-battery.cz/Lithovy-akumulator-BMZ-X-Li-Ion-48V-186Ah-10kWh-d1972.htm

Nabízím 10000Kč/kWh. A nejsem sám. Pokud vezmu jediná dostatečně velká data, co jsou k dispozici, pak degradace baterie u Tesly po 250 000+km provozu je mezi 7-15%, tak bych za takové auto a dle vás "dožitou" baterkou dal 600 000Kč jen kvůli baterii. Běžný diesel po 250t km má cenu šrotu.

Opravdu jste škarohlíd :-) Ale nechci urážet, spíše bych řekl, že ani vy ani já si neumíme představit, kolik nových možností elektroauta skýtají. Není dobré na ně aplikovat to, co máte zažité pod kůží ze spalováků.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.