Domů
Elektromobilita
Ford chce být do dvou let druhým největším výrobcem elektromobilů na světě
Nabíjení elektromobilu. EV-Charging.
Nabíjení elektromobilu. EV-charging. Ilustrační foto.

Ford chce být do dvou let druhým největším výrobcem elektromobilů na světě

Elektromobilita
31 komentářů
4. prosinec 2021, 07:40
ČTK

Americká automobilka Ford Motor očekává, že do dvou let bude druhým největším výrobcem elektroaut na světě. Roční výrobní kapacita firmy by měla být 600.000 vozů. Prohlásila to dnes provozní ředitelka automobilky pro Severní Ameriku Lisa Drakeová.

Optimismus automobilky pramení z rostoucí poptávky po jejím novém elektromobilu, pickupu Ford F-150 Lightning. Objednávky na tento vůz se blíží 200.000 kusů, uvedla Drakeová.

Reuters tento týden s odvoláním na údaje společnosti AutoForecast Solutions uvedl, že Ford bude do roku 2025 soupeřit s firmou Stellantis o pozici třetího největšího výrobce elektromobilů na světě. Před ním budou Tesla a Volkswagen.

Ford také podle Drakeové pracuje s pěti globálními dodavateli baterií, kteří by mu měli dodávat baterie, ale také pomoci vyvíjet bateriové články pro jeho budoucí elektromobily. Cílem firmy je mít do roku 2030 globální kapacitu výroby baterií 240 gigawatthodin. Dodavateli jsou SK On, LG Energy Solution, CATL, BYD a Panasonic.

Automobilka také zkoumá různé chemické složení bateriových článků s cílem snížit náklady na jejich výrobu. Spolu s BMW spolupracuje se začínající firmou Solid Power na vývoji pevné baterie, tzv. solid state, která má elektrolyt v pevném a ne tekutém stavu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
maly jarda
4. prosinec 2021, 10:51

Kdyby těmto lidem skutečně záleželo na životním prostředí , tak by podporovali přechod z benzinu na CNG s přimícháváním zeleného vodíku a povinný mild hybrid u všech osobních aut se spalovacím motorem

(mild hybrid snižuje spotřebu ,šetří peníze životní prostředí , zvyšuje točivý moment jako bonus a tudiž eliminuje turbo-díru točivěho momentu .. mild hybrid ale není dostatěčně extrémní pro kavárenské pozéry a tady nepotřebuje dotace takže ani soudruhy přerozdělovače nezajímá)

Jiří
4. prosinec 2021, 12:58

Jak byste chtěl víc podporovat CNG? Máme téměř nulové daně na palivo, počet plnicích stanic na obyvatele je vedle Itálie u nás nejvyšší v Evropě, auta stojí stejně jako diesel a přesto je nikdo nechce (prodeje klesají čtvrtým rokem v řadě a letos jsou čtvrtinové oproti vrcholnému období 2015-2017).

Dát na CNG spotřební daň desetikačku na litr pro vyrovnání s benzínem a zdražit přimícháváním vodíku, tak po CNG autě neštěkne ani pes.

maly jarda
4. prosinec 2021, 20:22

muj prispevek byl obecny, nikoli o situaci u nas, ale pokud se nemylim tak u nas je rozsirene spise LPG do ktereho se zeleny vodik primichavat neda.

Plus mimochodem ta vyroba zeleneho vodiku zas tak slozita ani draha neni(zejmena kdyz fouka vitr a cena elekriny je vicemene nula), draha je distribuce a skladovani, coz by prave v praxi vyresilo primichavani do plynu pro ktery uz distribucni sit existuje ( a nejen pro CNG auta)

pr
7. prosinec 2021, 16:20

S CNG měly přijít automo(de)bilky v roce '95. V roce 2000 to nad ním (CNG) vyhrálo LPG které se dodnes kutí na koleně v kdejaké garážovce. Prostě Světlík přišel s neodolatelnou nabídkou své lahvárny za kapitány autoprůmyslu pozdě. To už bylo dávno jasné, že elektromobilita vyhraje, jen se o tom nesmělo dalších deset let mluvit.

hellokitty
4. prosinec 2021, 13:44

naco si kupovat komplikovany mild-hybrid, ktory musi mat v sebe jak fosilny motor, ktory ma kopu pohyblivych casti, ktore sa mozu pokazit, tak jednoduchy elektromotor, na ktorom sa nema moc co pokazit? nie je lepsie rovno nechat v tom aute iba ten jednoduchy elektromotor a ten zastaraly fosilny kram z toho vyhodit?

mart
4. prosinec 2021, 18:49

Pokud ten elektromobil nepotřebuje drahou baterii, neexistující síť nabíječek a nedostatkovou elektřinu, tak ano.

hellokitty
5. prosinec 2021, 11:34

neexistujucu? evmapa. cz vam nieco hovori?

pr
7. prosinec 2021, 16:26

Takovému nevysvětlujte, že počet nabíjecích stanic celkem odpovídá počtu provozovaných elektromobilů. A tak tomu bude i do budoucna. Podnikatelé nejsou padlí na hlavičku a to ani v jednom z případů nedostatek/přebytek. Tito mudrcové mají za úkol rozeštvávat, tak se jim nedivte. Musí si zasloužit svou almužnu.

josef
6. prosinec 2021, 16:18

No já nevím, ale podívejte se kolik stojí nová Fabie a EV od Dacie - cenově je to už prakticky stejné.... Souhlasím, že vyspělé EV jako Tesla jsou drahé a nevýhodné jistě, ale na nějaké přibližovadlo do práce nebo za nákupy pokud chcete škodovku tak na koupi nového auta se spalovacím motorem moc neušetříte.

jozka
6. prosinec 2021, 18:07

Zda se mi to nebo porovnavate auto a trakar?

JVr
6. prosinec 2021, 08:56

CNG nevím, nevím. Spalováky na CNG tak nějak nejsou příliš efektivní, žerou CNG víc jak benzínu, a to nemluvím o naftě (možná to CNG nikdo pořádně neoptimalizoval, nevím..).

Metan také není žádný skleníkový zázrak (úniky při těžbě) a ke všemu je potřeba na vyrovnávání dodávky EE v době, kdy nesvítí a nefouká, protože máme zelené sny, které jaksi trpí na regulaci. Tzn. ceny jsou extrémní a lepší to spíše nebude, kdybychom toho spotřebovávali ještě hromady v dopravě, tak...

Mild hybrid technologie je pěkná, ale snižuje spotřebu o nějaké malé desetiny litru. Automobilkám se to vyplatí, protože při dnešních limitech jim to hraje do karet. Nicméně žádný zázrak to není, musíte do toho auta montovat navíc další součástky (elektromotory, baterie, ...) a celé se to komplikuje. Více než mild hybrid by pomohly jiné přístupy... neoblbovat lidi s SUV (nejlépe těmi mastodonty co mají 2 tuny), mega-Pick-Upy a podobnými nesmysly, které už ze své podstaty jsou méně aerodynamické a těžké, takže si vezmou o 30 % více energie a to jen kvůli tomu, že jsou trendy...

josef
6. prosinec 2021, 16:13

CNG je nevýhodné z hlediska celkové účinnosti energie EV jezdí i se započítáním výroby el. energie za polovinu energie. Nicméně věřím že se časem CNG prosadí v oblastech kde elektromobilita nebude výhodná.

Jiří
4. prosinec 2021, 12:51

600 tisíc za dva roky na druhé místo? Tesla, BYD i VW Group vyrobí příští rok přes milion EV a v roce 2023 nejspíš i SAIC, Stellantis a Hyundai-Kia. Se 600 tisíci bych to tipnul tak na 8.-9. místo.

Jaroslav Loudil
4. prosinec 2021, 19:38

TO : Jiří

S tím souhlas. Kde bude za 2 roky Musk i Číňané? Nad tím milionem. A myslím, že ani VW nebude spát na vavřínech.

Jiří
4. prosinec 2021, 23:50

Tesla za 2 roky bude mít kapacity (pokud mezitím nepostaví další továrnu):

Fremont 600 tisíc + Shanghai 900 tisíc + Texas 700+ tisíc + Berlín 500+ tisíc = přes 2,5 milionu/rok.

Jiří Kelnar
6. prosinec 2021, 12:22

Je to provokatér ten Elon, co? Ještě se letos dovolí předhonit Škodovku.

PETR
4. prosinec 2021, 14:55

Litium a cipy budou velky problem,potom i velka cena a dovozni clo tez...po covidu upadne i kupni sila...

petr
4. prosinec 2021, 17:43

Vážení, mám takový dotaz, asi jsem nedával pozor ve škole, kolik se vlastně "vejde" Wh do 1 kg baterky ? Něco mi říká že snad maximálně 300 Wh a víc to prostě fyzikálně nejde???

Je to tak ?

Dovolím si zde trochu rýpnout, 1 l nafty je 11 000 Wh a při účinnosti motoru cca 30 % je to tedy 3 300 Wh na 1 l tedy asi necelé 4 000 Wh na 1 kg...

Už před více jak sto lety Křižík moc s elektromobilem neuspěl pro váhu akumulátorů a krátký dojezd

Jan Veselý
4. prosinec 2021, 18:20

Žádný fyzikální strop neexistuje. Velcí výrobci článků deklarovali, že vědí jak jít postupně na 500 Wh/kg a tuší jak by to mohlo jít až na 1000 Wh/kg.

A kdy počítáte s hustotou uložené energie, musíte započítat celý pohonný systém, kde má spalovací vůz několik set kg součástek, které EV nepotřebuje.

petr
4. prosinec 2021, 21:54

No i kdyby měli pravdu 1000 Wh/kg tak furt na 20 l kanystr - asi 19 kg ujedeme cca 250 km, kdežto na těch 19 kWh tak maximálně reálně cca 70 km.....

Tak asi stále vyhrává nafta....

Jiří
4. prosinec 2021, 23:33

Co se teď běžně používá, tak tam dá počítat zhruba 1 kg na 1 km dojezdu. S tím co se připravuje (vyšší hustota, strukturální baterie...) se dá ještě v tomto desetiletí dostat na 300 kg/500 km dojezdu, vemte do úvahy několikanásobně lehčí motor, žádný výfukový systém, žádná nádrž s benzínem, žádná převodovka... a dostanete se buď skoro na stejno nebo max. pár deítek kg nad obdobný spalovák.

jozka
5. prosinec 2021, 17:48

Ano a proto co elektromobil to tezka krava. Zjistete si kolik to vazi doopravdy.

Jiří
4. prosinec 2021, 23:24

Samozřejmě, že existuje fyzikální strop, jak vás mohlo vůbec napadnout, že ne?

Záleží samozřejmě na chemickém složení, kapacitě anody. U baterií s aktuálně používanými materiály (nikl, lithium, kobalt, mangan,...) je fyzikální limit přes 550 Wh/kg, pro vyšší hodnoty už je potřeba zcela jiná baterie (např. Li-S), a samozřejmě i ta má svůj limit (někde nad 2500 Wh/kg) a je potřeba vyřešit řadu nemalých překážek.

Od těchto teoretických limitů je samozřejmě potřeba odečíst další nutné věci - separátor, obal, chlazení...

mart
4. prosinec 2021, 18:52

Elektromotor je zase sám mnohem jednodušší a lehčí, nějaký pokrok v bateriích jsme také udělali, i když bohužel ne dost velký. V hmotnosti takový problém nevidím, to spíše v dobíjení, životnosti baterií...

Jiří
4. prosinec 2021, 23:39

Co toto srovnání:

Za životnost spalovacího auta spotřebujete zhruba 20 tun benzínu

Za životnost elektromobilu na stejnou vzdálenost stále jednu a tu samou 500kg baterii.

Takže zatímco 1 kg nafty dá 4 000 Wh a víc už ani ťuk, tak 1 kg baterie dá 300 Wh * 1000 cyklů, tedy 300 000 Wh.

petr
5. prosinec 2021, 19:53

Pane Jiří, to je moc pěkně napsané, ale těch 300 000 Wh musíte někde a za něco vyrobit.

Pokud budete mít jako já FTVE, pak dnes realizovaná instalace produkuje elektřinu cca 2 Kč/kWh, což je božské oproti současným cenám v Lipsku.

Moje auto žere asi 8-9 l nafty no a pokud bych jel na elektřinu pak by reálná spotřeba se pohybovala okol 25- 30 v kWh, tedy 50-60 Kč z mé fotovoltaiky, pokud bych jel na síť, tak bych za 100 km utratil asi cca 100 Kč, tedy 1 km = 1 Kč.

Nafta dnes stojí 36-38 Kč, avšak v její ceně je spotřební daň a z toho ještě DPH, tedy bez daní jako to mám z FTVE stojí asi 1 l nafty 18 Kč, tedy 144 Kč/100 km, tedy rozdíl je,ale ne zas tak dramatický.

Pak se nabízí otázka co se stane, když vypadne proud a to v zimě.

Zažil jsem to několikrát...

Jít k sousedovi pro naftu je jednoduché, ale dobít elektoautíčko, když je venku vychřice a musíte s dítětem do nemocnice, to je jiná situace.

Další parametr je cena auta a to je dnes velký rozdíl... a pak reálná životnost baterky versus kvalitní nafťák, se kterým najedu 300 tis. km za 10 let a pak jej ještě slušně prodám a to již baterka bude 2 krát po smrti, tedy auto bude mít hodnotu plechů... viz příběh jedné Tesly

CarlosEV
6. prosinec 2021, 10:32

Nějak jste zapomněl na náklady toho naftaku za těch 300.000 km ??? aut. převodovka bude taky KO a vyměněna aspoň půlka dílů, takže vám v tom počítání chybí aspoň 0.5M

jozka
6. prosinec 2021, 18:09

Pul mega za 300 kkm? Spadl jste z visne?

Jiří
6. prosinec 2021, 11:08

Nebavíme se tu o ceně, ale o ekologii. Ceny jsou dané tím, že se jich zatím vyrobí málo a je mnohem větší poptávka než výroba dané z velké části dotacemi pokřiveným trhem.

Pro většinu lidí se elektřina vyrobí v energetickém mixu dané země, což za 10 let v EU bude přes 50 % z OZE.

Pokud máte barák s FVE, jistě můžete nabíjet v garáži, tedy každý den máte "plnou" a dojezd třeba 400 km, takže vaše situace nastane pouze tehdy, kdy jedete na 400 km výlet, jedete na dřeň do úplného vybití baterie bez nabíjení na cestě, přijedete domu s úplně vybitým autem, kde máte na smrt nemocné dítě, co potřebuje být nutně do 20 minut v nemocnici a zrovna vám nejde v celém baráku proud. Při této smůle bych snad nejel ani spalovákem a raději zavolal sanitku :-D.

Každá slušná baterie dá 1000 cyklů, lepší i 2000 cyklů. 400 km * 1000 je 400 tisíc km. Staré Tesly, s mnohem horší baterií než mají běžně dávají půl milionu km bez výměny baterie (některé mají smůlu, tak méně, ale jsou takové, kde vydržela i skoro milion).

Jiří Kelnar
6. prosinec 2021, 12:18

Přesně, co když dojedete domů z práce, svítí Vám hladové oko u nafťáku, vypadne proud na benzínce, dítě potřebuje do nemocnice a Vy zrovna nemáte doma hadičku, abyste mohl sousedovi vysát nádrž. To jsou prostě ty tragické případy, které se Vám stanou jednou za život a v tu chvíli jste rád, že existuje rychlá záchranná služba. Anebo, že má soused řidičák a auto a nedojel domů s hladovým okem.

Ano, je dobrý, když dojedete domů, nenechávat auto úplně vybité a aspoň trochu ho nabít.

Pepa
6. prosinec 2021, 17:35

Tesla model 3 záruka baterie 8 let / 193 tis. km, pohádka o Tesle po smrti, prosím detaily.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se