Studie: Továrna na baterie přinese ČR miliardy Kč na HDP a tisíce pracovních míst
Výstavba a provoz plánované továrny na bateriové články přinese Česku miliardy korun na hrubém domácím produktu (HDP) a tisíce nových pracovních míst. Projekt takzvané gigafactory může pozitivně ovlivnit tuzemskou ekonomiku a podpořit proměnu tradičních uhelných regionů, vyplývá z aktuální studie poradenské společnosti Deloitte, která byla zpracovaná pro Svaz moderní energetiky. Autoři ji představili na dnešní tiskové konferenci. Ohlasy odborníků ČTK shání.
Jen v investiční fázi by podle studie díky jedné továrně o produkční kapacitě 40 gigawatthodin vzniklo zhruba 6000 pracovních míst. Samotný provoz by ve výrobě a navazujících dodavatelských firmách vytvořil dalších zhruba 33 000 nových pracovních míst, tvrdí studie.
HDP české ekonomiky by projekt podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka zvýšil o 185,9 miliardy korun, což představuje 3,6 procenta HDP Česka v roce 2020. Provoz továrny by zvedl český HDP o 172,1 miliardy korun, výstavba pak o 13,7 miliardy korun, uvedl. Studie bere do úvahy období od roku 2023 do roku 2031.
„Mít svou továrnu na baterie, a to nejméně jednu, je pro Česko logický a strategický krok, protože naše ekonomika je silně závislá na automobilovém průmyslu. Hrajeme ale o čas a ten, kdo bude schopen rychle postupovat, bude mít v rukou všechny trumfy,“ řekl šéf české pobočky Deloitte Josef Kotrba, který ve společnosti vede poradenský tým pro energetiku.
Memorandum o podpoře plánovaného projektu továrny na baterie v Česku podepsali na konci července vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Zájem podle Havlíčka má Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto, a korejská LG. Podle dřívějších informací má investice v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1.
„Česká vláda sice podepsala memorandum se společností ČEZ, je ale třeba urychleně řešit konkrétní podobu podpory a aktivně hledat investory a strategické partnery. Musíme si uvědomit, že pokud kapacita nevznikne u nás, vznikne jistě jinde v Evropě. Pak se ale i pracovní místa a přidaná hodnota přesunou mimo naše území,“ uvedl Kotrba.
Premiér Andrej Babiš (ANO) na začátku září uvedl, že 1. října bude o továrně jednat se šéfem Volkswagenu Herbertem Diessem.
ČEZ dříve uvedl, že plánovaná továrna na baterie do elektromobilů by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400 000 až 800 000 osobních aut ročně. Studie Deloitte odhaduje, že díky projektu by si veřejné finance, tj. vláda, obce a kraje, polepšily o 48,6 miliardy korun, přičemž analýza nezohledňuje investice do vzniku samotného lokálního řetězce.
Ze studie dále vyplývá, že pro pokrytí evropské poptávky bude v roce 2030 potřeba 11 až 16 továren a 26 až 35 továren v roce 2040. Podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka je nutné příležitost zavčas využít.
„Země ve středoevropském regionu si uvědomují důležitost výrobních kapacit baterií na svém území a aktivně jejich vznik podporují. Nejčastěji přímou podporou v řádu miliard korun, dále pak investicemi do infrastruktury a daňovými úlevami,“ dodal Sedlák.
Přímou podporou i daňovými úlevami plánuje stát podle červencového vyjádření šéfa ČEZ Beneše podpořit také český projekt, konkrétní výše podpory zatím není dojednaná.
Mohlo by vás zajímat:
Ha ha ha. Možná ale spíš ne! Pokud budou hořet jako fagule, tak to bude spíš prodělek jako Brno!
Byla by ti skvělá věc. Doufejme, že to nedopadne jako obvykle.
Moc dlouho přemýšlíme a debatujeme. Muskova Gigafactory vyrábí el. auta v Číně již přes rok a v Německu se další u Berlína právě dokončuje. A my budeme další roky jen žvanit a žvanit ! V Číně se v srpnu prodalo 321 000 ks elektroaut = 18 % ze všech prodaných aut. U nás jsou to zatím procenta 3 ! Tedy v Číně se prodává 6 krát !! více elektroaut, jak u nás. Každé páté prodané auto v Číně je dnes elektrické. Jak je to možné ?? V Číně se zaměřili na cenu !, aby byla dostupná pro všechny.
Musíte se zamyslet nad tím jak to mají čínané nastaveno . Oni jsou poučeni ze střetu SSSR a USA , kdy amerika převálcovala svět tržním prostředím (konkurence - převis nabídky - láce - dostupnost) . A tak to mají čínané také . Ta auta jsou tam neuvěřitelně levná . Evropa naproti tomu jde cestou regulací (obchodních bariér) , kdy vytváří drahotu . Na drahé zboží má ale málokdo peníze (luxus) . Tudíž v evropě bude muset být vše dotováno pro běžné lidi .
Ano, čínská auta jsou dnes v Evropě prakticky neprodejná. Jsou to prostě levné šmejdy nesplňující základní požadavky na kvalitu a bezpečnost. Ale Japonci a Korejci začínali podobně. A o "kvalitě" Škodovek kolovaly na Západě vtipy.
Pane Veselý, musím s vámi nesouhlasit, od září zahajuje prodej v Evropě čínská automobilka Nio (přezdívá se ji právem čínská Tesla), má skvělé elektromobily, navíc má jako jediná automobilka propracovanou výměnu vybité baterie za nabité, v Číně už takto provedla výměnu více jak milionkrát. Určitě bych nepodceňoval tři čínské automobilky Nio ES8, BYD Tang, XPENG G3 získaly homologaci a začínají prodávat v Evropě. Další konkurence se blíží v podobě dvou mobilních gigantů, kteří chystají do tří let své elektroauta: Apple a Xiaomi. U automobilů sledujeme úplně stejný vývoj, který proběhl nástupem chytrých telefonů, nové značky nahradí ve velké míře staré, některé z nich zaniknou. Například Škodovka zvažuje opuštění čínského trhu úplně a to byl největší trh pro Škodovku vůbec, kde zaznamenala neskutečný propad cca 90% oproti roku 2018.
Já píšu o DNES, jestli to bude od října jinak, já s tím problém nemám. Je téměř jisté, že některé čínské automobilky se na globálním trhu prosadí. Jaké to budou a kolik jich bude, to ukáže čas. A taky jich hodně zkrachuje nebo budou koupeny a spojeny s jinými. To je život. Ze spousty evropských a amerických automobilek zůstaly jen názvy (třeba Opel se na některých trzích prodává jako Vauxhall), ze spousty ani to ne.
souhlasím, ale vybral jsem jen tři největší čínské automobilky, které představují pro staré automobilky obrovský problém a některé na 100% pohltí, ve velkých problémech se ocitne v blízké budoucnosti BMW a vohrožení je i obr VW. Už nějakou dobu se spekuluje o tom, že Tesla koupí akciovku Mercedes, ale možná to bude nakonec Apple. Nio je technologická špička, která je jediná schopná aktuálně konkurovat Tesle, a jejím největším akcionářem je Tencent jedna z nejbohatších firem světa. BYD je největší výrobce elektro aut na světě, když se započítají dodávky a autobusy, kterých prodala stovky tisíc po celém světě, je to budoucí Toyota nebo VW, Xpeng je v autoprůmyslu něco jak Xioami v telefonech má obrovský potenciál. Všechny tyto čínské automobilky jsou technologicky daleko před starými automobilkami. V USA zase nastupuje skvělý Lucid a Rivian + Fisker. V Evropě bohužel nic, zde některé automobilky čekají na popravu ala Nokia.
Nio by som nechcel oni tam maju toho smiraka na palubke co ma akoze "pomahat" ale ktovie ci to neodpocuva hovory a neodosiela to niekde Medvidkovi Pu do centraly Strany v Cine
Verim ze se tu cinske automobilky uchyti kdyz tak efektivne podkopavame nohy vlastnim automobilkam.
Az uvidim jak si NIO a ostatni povedou v americkych crash testech (small overlap test, od pristiho roku tvrdsi kriteria pro bocni naraz) uverim ze to jsou bezpecne vozy.
Pokud si myslite, ze je pasivni bezpecnost dnesnich vozu uz marginalni tema tak je to naopak - mate tu kombinaci malych benzinovych aut (cca. 1.2tuny) a EV modelu ktere vazi klidne az 2.4tuny (Takovy Enyaq 4x4 80x vazi asi jen o 150kg mene nez Dodge RAM 1500). Jak dopadne nehoda nepozorneho ridice EV s malym autem je jasne... drtiva sance na smrt je v mensim aute. Je fajn spolehat na aktivni el. asistenty rizeni ale ty proste nevyresi vsechno (i kdyz NCAP potazmo EU si mysli ze ano).
Dobrý den,
v článku uváděné jsou přínosy z DPH a k zaměstnanosti, což nepostačuje k přepočtu do odhadované prodejní ceny baterie, dejme tomu Kč/Mwh. Takový údaj musel autor ke svým úvahám použít. Znáte někdo tyto ekonomické podrobnosti? Popř. apleluji na autora, zda by je mohl doplnit. Pokud je k dispozici, také bych ocenil údaj k obvyklé energetické účinnosti běžného cyklu nabití/vybití takové baterie.
Děkuji Vám.
Uvidíme. Investoři baterkárny mají údajně takové územní požadavky, na které by nestačil areál obou elektráren v Prunéřově. Pravděpodobně by to nebyla jen baterkárna, ale i zpracovatelna vytěžené lithiové rudy. Svoji logiku to má, produkt by se nemusel draze převážet, ale ČEZ musí vymyslet, kam se dál roztáhne, areál EPR I na to nestačí.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se