Domů
Elektromobilita
Energetické firmy testují ve Vestci dobíjecí stanice s novou technologií
Dobíjecí stanice jen pro elektromobily, VB (Zdroj: Gridserve)
Zdroj: Gridserve

Energetické firmy testují ve Vestci dobíjecí stanice s novou technologií

Ve Vestci u Prahy začaly v testovacím provozu fungovat dobíjecí stanice pro elektromobily, které doplňuje střešní fotovoltaika s baterií. Zařízení má otestovat částečný ostrovní provoz dobíječek v místech s dlouhodobě nízkým síťovým výkonem a také využití baterie pro podpůrné služby. Oznámila to dnes energetická společnost ČEZ, která technologii testuje společně s firmou ČEPS. Podle firem by zařízení mohlo v budoucnu pomoci stabilizovat tuzemskou energetickou soustavu.

Na místě jsou tři dobíjecí stanice. Podle ČEZ umožní v kombinaci se střešní fotovoltaikou a baterií dobíjet elektrická auta nezávisle na energetické síti několik hodin. Řady fotovoltaických panelů posílají energii do sklepních baterií. Ty mají kapacitu 274 kWh, kterou je možné při výpadku síťové energie naplnit akumulátory sedmi středně velkých elektromobilů.

Energetické firmy ovšem testují jednu z baterií i pro poskytování služeb výkonové rovnováhy. ČEPS provádí sérii testů, aby ověřil, jestli baterie obstojí i v poskytování podpůrných služeb, jako jsou například automatická regulace frekvence, schopnost eliminovat odběrové špičky při nabíjení elektromobilů a fungovat po omezenou dobu v ostrovními provozu.

„S dalším zvyšováním podílu obnovitelných zdrojů a snižováním výkonu klasických elektráren v soustavě bude narůstat význam akumulace i služeb výkonové rovnováhy. Chceme na to být připraveni, a proto nás zajímá, jestli stávající bateriové systémy v České republice jsou v případě potřeby schopné vedle svých běžných úkolů rezervovat část svého výkonu, podle potřeby ho zvyšovat nebo snižovat, a pomáhat tak udržovat výkonovou rovnováhu v soustavě v každém okamžiku. V projektu Eflex testujeme IT řešení pro využití volné kapacity baterií k poskytování podpůrných služeb,“ vysvětlil vedoucí odboru Project management office společnosti ČEPS Marián Belyuš.

„V následných testech se prokázalo, že vestecká baterie je schopná stabilně plnit svou hlavní činnost akumulace energie z FVE (fotovoltaické elektrárny) pro dobíjení elektromobilů a zároveň poskytovat podpůrné služby,“ dodal manažer útvaru rozvoj bateriových projektů ČEZ Michal Křepelka.

Podle něj má agregace více baterií do budoucna regulační a obchodní potenciál.

sip snm

Potřebujete být v obraze ohledně elektromobility?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektromobility a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Řidičům elektromobilů chybí řev motoru. Ferrari připravuje zesilovače
25. leden 2023, 15:30
Elektromobily cenovou válku potřebují. Důležitý výstřel vypálila Tesla
23. leden 2023, 17:30
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Petr prochaska
5. leden 2023, 19:03

Kapacita baterií: 274 kWh. I obyčejný elektrobus má větší baterku...

hellokitty
6. leden 2023, 12:11

neviem ci ste si tam precitali to slovne spojenie "testovaci provoz", my mame napriklad infrastrukturu rozdelenu na produkci, test a vyvoj s tym, ze testovacie a vyvojove systemy konzumuju daleko menej prostriedkov ako produkcia, lebo nemusia bezat stale a testy sa robia iba na malych vzorkach, instalovat hned na testovaci provoz bateriu v radoch MWh je nezmysel, pokial by sa ukazalo, ze riesenie nie je zivotaschopne, za take plytvanie peniazmi by vas vedenie spolocnosti nepochvalilo

feliz navidad
5. leden 2023, 19:23

"Ty mají kapacitu 274 kWh, kterou je možné při výpadku síťové energie naplnit akumulátory sedmi středně velkých elektromobilů."

Po započtení účinnosti to vychází na cca 35kWh/auto. To je kapacita baterie tak Škody Citigo iV. Takže nová definice střední velikosti?

Jimi
6. leden 2023, 08:53

Obvykle se nabíjení počítá na 20-80%, takže 35 kWh je 60%, celá baterka tedy 58kWh a to už je opravdu středně veliká baterka středně velikého elektromobilu.

Nikdo nedobíjí 0-100%

feliz navidad
6. leden 2023, 20:32

Vy možná obvykle počítáte na 80%, ale v textu je slovo "naplnit", což znamená uvést do plného stavu.

Richard Vacek
5. leden 2023, 21:28

Pokud se to realizuje v rozsahu ověření je-li to ekonomicky výhodné, tak proč ne. Horší by bylo obdobné nesmysly direktivně zavádět hromadně a až následně zjistit, že jsme to sice mysleli dobře, ale dopadlo to tak, jako vždycky.

Viz např. biopaliva.

Ivan Švančara
6. leden 2023, 09:59

Pan Vacek, Vy neverite v teoriu velkeho skoku?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se

OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516