Energetické firmy testují ve Vestci dobíjecí stanice s novou technologií
Ve Vestci u Prahy začaly v testovacím provozu fungovat dobíjecí stanice pro elektromobily, které doplňuje střešní fotovoltaika s baterií. Zařízení má otestovat částečný ostrovní provoz dobíječek v místech s dlouhodobě nízkým síťovým výkonem a také využití baterie pro podpůrné služby. Oznámila to dnes energetická společnost ČEZ, která technologii testuje společně s firmou ČEPS. Podle firem by zařízení mohlo v budoucnu pomoci stabilizovat tuzemskou energetickou soustavu.
Na místě jsou tři dobíjecí stanice. Podle ČEZ umožní v kombinaci se střešní fotovoltaikou a baterií dobíjet elektrická auta nezávisle na energetické síti několik hodin. Řady fotovoltaických panelů posílají energii do sklepních baterií. Ty mají kapacitu 274 kWh, kterou je možné při výpadku síťové energie naplnit akumulátory sedmi středně velkých elektromobilů.
Energetické firmy ovšem testují jednu z baterií i pro poskytování služeb výkonové rovnováhy. ČEPS provádí sérii testů, aby ověřil, jestli baterie obstojí i v poskytování podpůrných služeb, jako jsou například automatická regulace frekvence, schopnost eliminovat odběrové špičky při nabíjení elektromobilů a fungovat po omezenou dobu v ostrovními provozu.
„S dalším zvyšováním podílu obnovitelných zdrojů a snižováním výkonu klasických elektráren v soustavě bude narůstat význam akumulace i služeb výkonové rovnováhy. Chceme na to být připraveni, a proto nás zajímá, jestli stávající bateriové systémy v České republice jsou v případě potřeby schopné vedle svých běžných úkolů rezervovat část svého výkonu, podle potřeby ho zvyšovat nebo snižovat, a pomáhat tak udržovat výkonovou rovnováhu v soustavě v každém okamžiku. V projektu Eflex testujeme IT řešení pro využití volné kapacity baterií k poskytování podpůrných služeb,“ vysvětlil vedoucí odboru Project management office společnosti ČEPS Marián Belyuš.
„V následných testech se prokázalo, že vestecká baterie je schopná stabilně plnit svou hlavní činnost akumulace energie z FVE (fotovoltaické elektrárny) pro dobíjení elektromobilů a zároveň poskytovat podpůrné služby,“ dodal manažer útvaru rozvoj bateriových projektů ČEZ Michal Křepelka.
Podle něj má agregace více baterií do budoucna regulační a obchodní potenciál.
sip snm
Mohlo by vás zajímat:
Kapacita baterií: 274 kWh. I obyčejný elektrobus má větší baterku...
neviem ci ste si tam precitali to slovne spojenie "testovaci provoz", my mame napriklad infrastrukturu rozdelenu na produkci, test a vyvoj s tym, ze testovacie a vyvojove systemy konzumuju daleko menej prostriedkov ako produkcia, lebo nemusia bezat stale a testy sa robia iba na malych vzorkach, instalovat hned na testovaci provoz bateriu v radoch MWh je nezmysel, pokial by sa ukazalo, ze riesenie nie je zivotaschopne, za take plytvanie peniazmi by vas vedenie spolocnosti nepochvalilo
"Ty mají kapacitu 274 kWh, kterou je možné při výpadku síťové energie naplnit akumulátory sedmi středně velkých elektromobilů."
Po započtení účinnosti to vychází na cca 35kWh/auto. To je kapacita baterie tak Škody Citigo iV. Takže nová definice střední velikosti?
Obvykle se nabíjení počítá na 20-80%, takže 35 kWh je 60%, celá baterka tedy 58kWh a to už je opravdu středně veliká baterka středně velikého elektromobilu.
Nikdo nedobíjí 0-100%
Vy možná obvykle počítáte na 80%, ale v textu je slovo "naplnit", což znamená uvést do plného stavu.
Pokud se to realizuje v rozsahu ověření je-li to ekonomicky výhodné, tak proč ne. Horší by bylo obdobné nesmysly direktivně zavádět hromadně a až následně zjistit, že jsme to sice mysleli dobře, ale dopadlo to tak, jako vždycky.
Viz např. biopaliva.
Pan Vacek, Vy neverite v teoriu velkeho skoku?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se