Domů
Elektřina
V Řeži byla spuštěna první "vodíková" dobíjecí stanice pro elektromobily v ČR

V Řeži byla spuštěna první "vodíková" dobíjecí stanice pro elektromobily v ČR

Elektřina
5 komentářů
10. prosinec 2018, 13:46
ČTK

V Řeži u Prahy funguje první „vodíková“ dobíječka pro elektromobily v České republice. Využívá energii akumulovanou do vodíku. Do roka a půl má přibýt také stanice doplňující přímo vodík, řekla ČTK při dnešním zahájení provozu dobíječky vedoucí marketingu firmy ÚJV Řež Alena Rosáková.

Dobíjecí stanici, která je napojena na lokální distribuční soustavu, provozuje společnost ČEZ. Elektřinu vyrábí střešní fotovoltaické panely, její přebytky se akumulují ve vodíku. Akumulovanou energii pak podle potřeby stanice využívá. Jde o první zařízení tohoto druhu v ČR.

„Uplatnění vodíkových technologií v energetice i v dopravě se ÚJV ŘEŽ úspěšně věnuje více než deset let a dobíjecí stanice pro elektromobily propojená s vodíkem do tohoto konceptu zapadá,“ uvedl generální ředitel ÚJV ŘEŽ Daniel Jiřička.

Podle něj předpovídá velkou budoucnost vodíku i Evropská unie a ÚJV ŘEŽ chce být v tomto oboru českým lídrem.

V ČR je registrováno více než 2000 elektromobilů, z toho bylo jen letos (k 31. říjnu) registrováno přes 550 vozů, což je meziročně o 38 procent více.

ÚJV Řež je vedoucí společností Skupiny ÚJV, do které patří například Centrum výzkumu Řež. ÚJV ŘEŽ se zabývá mimo jiné aplikovaným výzkumem, projektovou a inženýrskou činností v oblasti energetiky, průmyslu a zdravotnictví.

Většinovým majitelem ÚJV ŘEŽ je společnost ČEZ, další podíly patří společnostem Slovenské elektrárne, Škoda JS a obci Husinec.

Potřebujete být v obraze ohledně elektroenergetiky?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektroenergetiky a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Ukrajina začala vyvážet elektřinu do EU. Snižuje závislost Evropy na Rusku
1. červenec 2022, 05:48
Gazprom sabotuje plnění českého plynového zásobníku. Místo ruské firmy ho začne plnit ČEZ
30. červen 2022, 11:48
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Jiří
10. prosinec 2018, 15:15

Zpráva je napsaná dost tendenčně a neznalému čtenáři může navodit, že na této vodíkové stanici může doplnit palivo jeden z 2000 elektromobilů u nás. Pravdou je, že v ČR není žádný automobil na vodík a nikdy ani nedosáhne prodejů i jako CNG, takže budoucnost rozhodně nemá.

Emil
10. prosinec 2018, 16:03

Ta stanice ale v současnosti není plnicí stanicí pro auta na vodík, je to klasická dobíjecí stanice na elektromobily. Jen s tím rozdílem, že se tam testuje řetězec, ve kterém FVE uloží energii do vodíku klasickou elektrolýzou, aby se pak následně při nabíjení elektromobilu využila energie do vodíku uložená. V případě nedostatku takto vyrobeného vodíku samozřejmě nastupuje klasické dobíjení přímo z distribuční soustavy.

Evidentně to ale slouží spíše k výzkumným účelům, komerční provoz na tom nelze postavit. Už jen z toho důvodu, že energetická ztráta při procesu akumulace energie do vodíku a zpět dosahuje zhruba dvou třetin.

Petr
11. prosinec 2018, 12:07

Tahle forma vodíku je totální hovadina.

Smysl bude mít vodík až teprve v jaderných vysokoteplotních ocelárnách a chemičkách, ale jejich vývoj by tady zvládla zafinancovat jen celá EU, pokud se někdy ve vzdálenější budoucnosti náhodou vzpamatuje.

Petr
11. prosinec 2018, 11:58

Je vidět, že je už v Česku potřeba začít konečně seřezávat státní dotace do nevýdělečného koumání speciálně toho v cizině dávno vykoumaného, a naopak umožnit výdělečným firmám jednoduší a mnohem větší odpisy do výzkumu jak samostatného tak v místní spolupráci, který využíjí co nejdřív prakticky ve svém byznysu.

Zvláště při dnešním totálním nedostatku vymírajících zaměstnanců, kteří na fungování tohoto státu platí s přehledem největší daně ze všech.

Laco
13. prosinec 2018, 06:50

A to jako na každém parkovišti tři nebo čtyři takovéto nabíjecí stanice. Kdy už konečně někdo řekne, že není problém sestrojit elektromobil. Problém je jejich nabíjení, ne v laboratořích, ale na velkokapacitních parkovištích na sídlištích. Je vypočteno, že při přechodu na kompletní elektromobilitu potřebujeme třikrát více elektrické energie než v současnosti. Postavíme třikrát více jaderných a tepelných elektráren nebo změníme způsob života a ve dne budeme ze solárů nabíjet a v noci pracovat a jezdit elektromobily? Čím budeme nabíjet, když nebude foukat vítr, v tu dobu budou vždy vyhlašovat celozávodní dovolené? Která rozvodná síť přenese trojnásobné množství el. energie?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se