Domů
Energetika v ČR
Ochranné PST transformátory budou uvedeny do provozu koncem roku
Vedení VVN
Zdroj: ČEPS

Ochranné PST transformátory budou uvedeny do provozu koncem roku

Tři ze čtyř regulačních PST transformátorů dorazily tento týden do České republiky. Po ukončení zkušebního provozu, což by mělo být zhruba v polovině prosince, bude provozování PST transformátorů zařazeno do dispečerského řízení přenosové soustavy. Jejich úlohou bude zajištění bezpečného provozu české přenosové soustavy zejména v době extrémních tranzitních přetoků.

Regulační PST transformátory (Phase Shifting Transformers – transformátory s regulací fáze) dorazily do České republiky. Stroje putovaly z Itálie námořní lodí do Hamburku a následně pokračovaly po Labi až do Lovosic. V pondělí bude následovat transport do rozvodny Hradec u Kadaně.

Instalace transformátorů si vyžádala podstatné rozšíření stávající rozvodny Hradec u Kadaně, a to včetně zapojení linek. Zařízení proto budou uvedena do provozu až koncem letošního roku.

„Po ukončení zkušebního provozu, což bude zhruba v polovině prosince, bude provozování PST zařazeno do dispečerského řízení přenosové soustavy. Nastavení regulačních parametrů bude koordinováno se zahraničními partnery s primárním cílem zajistit spolehlivost provozu elektrizačních soustav v celém regionu střední Evropy,“řekl Miroslav Vrba, místopředseda představenstva ČEPS, a.s.

Celkové investiční náklady na stavbu nepřesáhnou podle tiskové zprávy ČEPS, a.s. 2 miliardy korun. Předpokládaná životnost nových transformátorů je více než 40 let.

PST tranformátory Hradec u Kadaně
Budoucí podoba PST transformátorů v Hradci u Kadaně. Zdroj: facebook profil Skupiny ČEPS

Tranzitní zatížení loni vzrostlo o 40 %

Česká přenosová soustava se dlouhodobě potýká s neplánovanými tranzitními přetoky ze severního Německa. Podle provozovatele české přenosové soustavy ČEPS, a.s. došlo v loňském roce k meziročnímu nárůstu tranzitního zatížení naší soustavy o zhruba 40 %, což se kromě potřeby zajištění různých nápravných opatření promítlo také do nárůstu ztrát v soustavě.

„V loňském roce výrazně narostly fyzické hodnoty toků přes naši přenosovou soustavu, nikoli obchodní exporty a importy. Jedná se o neplánované přetoky elektrické energie způsobené často vysokou výrobou větrných elektráren na severu Německa, která směřovala na jih a východ Evropy,“ řekl Vladimír Tošovský, bývalý předseda představenstva ČEPS, a.s.

Vyšší tranzitní zatížení vyvolává mimo jiné i vyšší nároky na řízení soustavy a na softwarová řešení. Ta pro ČEPS, a.s. dodává již řadu let společnost Unicorn Systems a.s.

Jak PST transformátory fungují?

Budované transformátory s regulací fáze jsou stroje, které umožňují aktivní řízení protékajícího činného výkonu prostřednictvím změny fázového úhlu napětí na vstupu a na výstupu transformátoru. Transformátory tak umožňují jak snížení protékaného výkonu, tak jeho zvýšení.

Omezením toku v případě ohrožení bezpečného provozu české přenosové soustavy dojde k přerozdělení tranzitního výkonu na okolní méně zatížená vedení.

Zdroj úvodní fotografie: www.ceps.cz

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
michal
4. červen 2016, 20:35

Za podobné peníze by bylo možno instalovat zařízení uchovávající elektřinu, kterému by v případě nadměrné výroby elektřiny a tedy záporné ceny elektřiny (provozovatel platí za to, že někdo elektřinu odebere) bylo za uchování elektřiny placeno.

michal
4. červen 2016, 20:37
energetik
5. červen 2016, 08:26

Nesmysl který bude jen zvyšovat ztráty přenosu energie (zvýší se regulované poplatky) a za pár let zaroste kopřivami. Nápravná opatření by měl ČEPS dělat úplně někde jinde:

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ceps-pry-dal-firme-z-kypru-zakazky-za-1-5-miliardy-746142

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vitr-nefouka-proud-elektriny-presto-ohrozuje-cesko-745837

Vladimír Wagner
5. červen 2016, 13:24

Produkce větrné elektřiny na severu Německa je dimenzována tak, že odpovídá potřebám průmyslového jihu Německa (hlavně Bavorska). Na uložení takového množství elektřiny v případě ideálních větrných podmínek opravdu technologie nejsou (a pokud by byly, tak je pořídí samotní Němci). A samotní Němci, kteří na severu tuto elektřinu vyrábějí a na jihu potřebují, nejsou i s extrémní podporou Energiewende u obyvatelstva a bohatým obyvatelstvem schopni postavit vedení pro transport této elektřiny a technologie pro jejich uložení v případě přebytku. To množství a výkony jsou dimenzovány na Německo a jeho velikost a ne na Česko. Česká elektrizační soustava opravdu není dimenzována na přepravu elektřiny ze severu na jih Německa. A vzhledem k tomu, že za tento transport nic Německo Česku neplatí, tak opravdu nemá smysl vedení pro tento transport posilovat a řešit za české peníze německé problémy.

Ochrana je však nutná, je sice pravda, že ohrožení vytváří Německo, ale ohrožení je na území Česka. A Německo se k řešení nemá. Vzhledem k rozhodnutí vést potřebná vedení pod zemí, bude se projekt vedení znovu vytvářet a příprava, vyřízení všech formalit a samotná výstavba budou mnohem dražší a časově náročnější. Je jasné, že ta vedení nebudou před rokem 2025 a spíše o dost později. Proto jsou pro nás ty transformátory nejspíše nutným a nejlevnějším řešením. Navíc, když je budou mít i Poláci.

Milan Vaněček
5. červen 2016, 20:15

Jsem jen laik v energetice, rozumím jen fotovoltaice, ale selským rozumem nedovedu pochopit, proč neděláme to co chytří a šetrní Holanďané. V zimě, když to hodně fouká a větrné elektrárny vyrobí nadbytek elektřiny (a každý rok jí bude víc a víc) a její cena klesne k nule, tak Holanďané vypnou jejich (drahé, špinavé) elektrárny a nakupují elektřinu (dostávají zadarmo) z Německa. Proč my neděláme totéž (špinavých elektráren máme dost). Asi ty špinavé hnědouhelné elektrárny ČEZu a EPH jsou proti tomu, ale spotřebitelé by to uvítali.

Vladimír Wagner
5. červen 2016, 22:37

Holandsko má větší podíl fosilní výroby elektřiny než Česká republika (blíží se 80 %). I propojení s Německem bylo omezenější. Má tak větší prostor pro zapojení do nákupu německé elektřiny. Ovšem, stejně jako u Česka je i u něj tato možnost omezená a narazí (a naráží) na fyzikální a technické limity. Ono nemůžete udržet stabilitu sítě a přenos elektřiny bez stabilních a regulovatelných elektráren po cestě. To je důvod, proč ani Holanďané, ani Němci a ani Češi nemohou vypnout všechny své fosilní a jaderné zdroje i v době, kdy by v principu mohly německé větrníky dodat veškerý potřený výkon pro celý region. Proto mají Němci stále vyšší přebytek výroby elektřiny a produkují fosilní elektřinu i v době, kdy intenzivně exportují větrnou. To, že musí Holanďané, Němci i Češi mít a využívat intenzivně jiné zdroje než větrné a FV i v době, kdy mají výkon v těch obnovitelných dostatečný, ba i přebytkový, není tím, že by jejich energetici byli hloupí, ale je to dáno konkrétními fyzikálními a technickými skutečnostmi. A žádné ideologické nálepkování jednotlivých zdrojů s tím nic nenadělá.

Milan Vaněček
5. červen 2016, 22:52

Pane kolego, neohánějte se , cituji: ....konkrétními fyzikálními skutečnostmi... a uveďte je. A rozhodně netvrdím, že by Holandští energetici byli hloupí, právě naopak. A už vůbec nevím pro by měli vypínat všechny své fosilní a jaderné zdroje-stačí jen část.

Myslím, že vše vychází z rozporu mezi tím co je dobré pro stát a jeho občany (co nejlevnější a čistá energie) a tím co je dobré pro energetické kolosy jako ČEZ a EPH - co nejvíc vydělat. (Ale s tím už mají problémy, za chvíli si ČEZ bude půjčovat na dividendy, jako EDF).

Levandule Brownová
14. červenec 2016, 14:05

Obávám se, že vysvětlit distribuci energie složitou sítí není jednoduché, ale třeba: 1) představte si obvod složený z různě vícenásobně propojených odporů různých velikostí a připojte jej mezi zdroj a spotřebič zjistíte, že některé odpory se mohou přepálit a jiné zůstávají studené, tedy elektřina nejde cestou, aby nic nezničila, ale cestou nejmenšího odporu - jeden fyzikální princip.

2) rozjeďte se autem s téměř vybitou baterií do solidního kopce, v půlce kopce vyhoďte rychlost, ale ponechte plynový pedál v poloze jízdy do kopce - simulace vypnutí přetíženého vedení a rozpadu výkonově soustavy - kola=část soustavy s nedostatkem výkonu, motor + alternátor a baterie=část soustavy s přebytkem výkonu. Myslíte, že se baterie rychleji nabije, nebo že odrovnáte motor přetočením do vysokých otáček? Víte jak je těžkopádné regulovat jaderný zdroj? Není těžké jej vypnout, ale na jet na plný výkon trvá. Je tam spousta fyzikálních zdržení jako přípustný přebytek neutronů v reakci + tepelné kapacity parní soustavy... Kdyby to bylo všechno tak snadné, proč by to nikdo nedělal?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se