Domů
Jaderné elektrárny
Dukovany o víkendu odstaví 3. blok, v odstávce tak budou dva že čtyř bloků
Jaderná elektrárna Dukovany

Dukovany o víkendu odstaví 3. blok, v odstávce tak budou dva že čtyř bloků

Jaderná elektrárna Dukovany odstaví o víkendu třetí výrobní blok, jehož odstávka měla podle plánu začít počátkem února. Důvodem urychlení prací o několik dnů je potřeba revize systému u jednoho ze šesti oběhových čerpadel, uvedl v dnešní tiskové zprávě mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. Výroba elektřiny v Dukovanech tak klesne na polovinu, protože mimo provoz budou dva ze čtyř bloků elektrárny.

Čtvrtý blok Dukovan je v plánované odstávce od Štědrého dne. K přenosové síti by ho podle předběžných odhadů měli energetici připojit v prvním únorovém týdnu, uvedl mluvčí.

Třetí dukovanský blok zřejmě přestane dodávat elektřinu během soboty. „Využíváme toho, že jsme na odstávku připravení a umožní nám to situace v síti. Její celkové délky by se přitom tato úprava neměla nějak výrazně dotknout,“ uvedl ředitel elektrárny Miloš Štěpanovský.

U čtvrtého bloku energetici během odstávky měnili část jaderného paliva za nové, kontrolovali zařízení a provedli řadu jeho úprav. Na nejbližší dny mají naplánované další kontroly a testy, které se musejí udělat před zprovozněním bloku.

Elektrárna Dukovany s celkovým instalovaným výkonem 2040 megawattů pokrývá pětinu spotřeby elektřiny v Česku. Loni vyrobila 14,48 terawatthodiny elektrické energie, o 0,23 TWh víc než v roce 2018. Byla to čtvrtá nejvyšší výroby za dobu existence této elektrárny.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Milan Vaněček
24. leden 2020, 20:30

Co se to děje v Dukovanech? Vždyť právě v zimě by měly jet reaktory na 100%. Ještě že je zatím mírná zima .....

Emil
24. leden 2020, 21:23

Doporučil bych přečíst si článek. Celý je právě o tom, co se děje v Dukovanech...

Milan Vaněček
24. leden 2020, 21:30

Ano, co se děje snad víme, ale proč se tak děje v zimě, kdy by měly jet reaktory na 100%?? To je oč tu běží .....

Emil
24. leden 2020, 21:50

Opět nezbývá než Vás odkázat na článek. Opravdu si ho přečtěte, stojí to za tu námahu. Obě odstávky jsou plánované, pouze se jedna uspíšila o pár týdnů kvůli potřebě revize systému oběhového čerpadla, a také díky tomu, že to umožňuje situace v síti.

V odstávkách se reaktory střídají postupně, většinou se odstavují v létě větší bloky v Temelíně a v zimě menší bloky v Dukovanech. Pro ČEZ je evidentně výhodnější odstavit jeden blok v zimě než dva v létě.

Milan Vaněček
24. leden 2020, 22:24

a jakou pohádku nám budete vyprávět příště? ????

Emil
24. leden 2020, 22:51

Pane Vaněčku, co prosím, z toho co jsem napsal, je podle Vás ta pohádka?

Vladimir Wagner
25. leden 2020, 11:23

Emile, vždyť zde všichni vědí, že pan Vaněček je obyčejný troll. On se nesnaží diskutovat, aby se poučil on nebo ostatní. Nedozvíte se od něj něco zajímavého a podstatného. On začíná a končí u nesmyslných jízlivých poznámek, u kterých je mu jedno, jaká je skutečnost. Na to opravdu nemá cenu reagovat. Prostě ho nechte. On se ztrapňuje sám. Každý, kdo sem alespoň občas zavítá, už to ví.

michal
25. leden 2020, 11:24

Vaněček má zase rýpavou náladou do jádra.

Emil
25. leden 2020, 13:01

Omlouvám se, někdy je to prostě silnější než já :-)

Milan Vaněček
25. leden 2020, 14:11

Taky se omlouvám.

Do jádra se zde rýpat nesmí a nebude. Rýpat se může jen do fotovoltaiky, to říká "neobyčejný troll" pan W.

Všichni to vědí ...

Jako občana tohoto státu mě vadí, že když je inverse, zima, nejvyšší spotřeba elektřiny v roce v ČR, tak u nás se soustavně, PLÁNOVITĚ i neplánovitě odstavují bloky v Dukovanech či Temelíně.

Ano, vadí mi to.

Kdy už na to naši "RVHP soudruzi" (abych si zase rejpnul) přijdou, že mají svoje technické problémy řešit v letním období, kdy je elektřiny nadbytek

a zbytečně nepálit v zimě uhlí pro náhradu odstavených jedrných bloků !!!

Kdy???

Milan Vaněček
25. leden 2020, 14:18

opravuji poslední větu: "zbytečně nepálit v zimě uhlí pro náhradu odstavených jaderných bloků". Vidíte jak mě to rozčílilo, že pletu písmenka....

Dalibor
25. leden 2020, 16:17

On jen chtěl podotknout, jak je ekonomické odstavovat výrobní zdroje v době vysokých cen. tj zima a léto. Je to stejné jako prodej OZE (větrný park) v Rumunsku. Ono vůbec prodej rumunských aktiv proč? Co pak bude vytvářet hrubý zisk? Celá Evropa přeskakuje na OZE a ČEZ jej prodává. No k tomu není co dodat. Hušák taky složil nepotopitelnou Sazku. megaprojektem Sazkaaréna. Nechci být špatným prorokem, ale Dukovany budou tím megaprojektem co jednou složí ČEZ. scénář je dost podobný, ne li stejný. Mohu se mýlit my jaderný zdroj potřebujeme o tom žádná. Ta cena je však velmi vysoká. JInak jádro podporuji, ale prodej rumunských aktiv nikoliv.

Emil
25. leden 2020, 17:51

Dalibore, a Vy víte, za kolik ČEZ prodává elektřinu z Dukovan tento leden a za kolik ji prodával loni v létě? Nenapadlo Vás, že plánování odstávek je trochu náročnější úloha, než zapíchnout dva prsty do grafu cen elektřiny, že těch faktorů v tom hraje roli trochu víc?

Kdo diskuse na tomto serveru sleduje dlouhodobě, tak mu jistě neuniklo, že je situace každou zimu stejná. Pan Vaněček vždy při plánované odstávce hraje hrozně překvapeného. Před pár lety se mu to snažil vysvětlit i pan Závodský, evidentně marně. Pan Vaněček si pořád mele svou.

Marek Kuchejda
25. leden 2020, 19:23

Pane Vaněčku. Při odstávce pracuje na revizích stovky ne-li tisíce odborníků. Celý harmonogram má okolo 15.000 položek. Celá odstávka se plánuje několik měsíců dopředu. Není možné aby bylo v létě odstaveno několik bloků současně. To zkrátka nejde. V jaderné elektrárně pracují specializovaní odborníci, kterých je na trhu veliký nedostatek. Fotovoltaiku Vám nainstaluje obyčejný buran, který prošel dvoudenním školením.

Jan Veselý
25. leden 2020, 19:34

Ano, to je velká výhoda fotovoltaiky.

Milan Vaněček
25. leden 2020, 19:40

Stačilo by dělat PLÁNOVANÉ odstávky na výměnu paliva a revise mezi koncem března a říjnem, půl roku by na to mohlo stačit.

Ale když víte že ne, tak ne, já jsem amatér.

Neplánovaným odstávkám nikdo neporučí (ale část jich může souviset s nedostatečnou údržbou).

PE
25. leden 2020, 14:07

Revize a udrzba jsou nutnosti k zabezpeceni bezbecnosti JE. Jak to bude probihat po odstaveni uhelek,kdy v zimnich mesicich nebude kde brat,plynovky to vsechno nezvladnou a nova JE bude v nedohlednu, nemci nas uz vubec nezachrani.... servis bude s pribyvajicim starnutim JE stale vice potreba....

Vladimír
26. leden 2020, 06:26

Běžný výkon jedné turbíny na jaderce je cca 200 MW. Tento výkon je celý den. Když chci tento výkon dodat ze solárů tak musím mít instalováno 312 MW s příslušnou akumulací a střídačem pro noční provoz.

Martin Pácalt
26. leden 2020, 20:25

Ty čísla mi nesedí. Instalovaný výkon v solárech by byl podstatně vyšší než uvádíte...

Vladimír
27. leden 2020, 06:42

Omlouvám se opravdu je to v celku málo. Budu brát svorkový výkon solárního pole 200 MW. To znamená že bez jakékoliv manipulace je zde tento výkon. V noci se musí použít elektřina z akumulátoru. Účinnost akumulace 0,8, účinnost střídače 0,85. To znamená aby byl systém v rovnováze musí se elektřina použitá v noci vyrobit v solárním systému přes den a na konec vychází svorkový výkon soláru na celkových 529 MW.

Vladimír
27. leden 2020, 06:45

Ještě jedna omluva. Je brán den / noc po 12 hod.

Dalibor
29. leden 2020, 00:15

Na budově ČVUT Praha fakulta elektro jsou instalovány 3kW a na podzim kdy bylo pošmourno ukazoval výkon jen 30W čas 15 hodina. Co k tomu dodat. Tak nevím jak tohle využít . Své místo to samozřejmě má, a to jaro a léto to je jiná liga.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se