Domů
Jaderné elektrárny
Ruský reaktor generace 3+ v elektrárně Novovoroněž 2 zahájil pilotní provoz na 90% výkonu
Výstavba nových bloků Novovoroněžské jaderné elektrárny (zdroj Rosatom).
Výstavba nových bloků Novovoroněžské jaderné elektrárny (zdroj Rosatom).

Ruský reaktor generace 3+ v elektrárně Novovoroněž 2 zahájil pilotní provoz na 90% výkonu

Druhý blok jaderné elektrárny Novovoroněž 2 v jihozápadním Rusku zahájil pilotní provoz a testování na 90 % svého nominálního výkonu. Oznámila to společnost Rosenergoatom, dceřiná společnost ruského jaderného gigantu Rosatom.

Výstavba bloku VVER-1200, který se řadí do generace reaktorů 3+, začala v roce 2009. Na minimální kontrolovaný výkon byl blok vyveden 22. března tohoto roku a 1. května dosáhl blok elektrického výkonu 240 MW.

Druhý blok JE Novovoroněž; Zdroj: Rosenergoatom

Výkon bloku bude nyní postupně zvyšován až na nominální úroveň, které by dle plánu měl dosáhnout koncem tohoto roku, uvedl Rosenergoatom. Až reaktorový blok dosáhne 100 % výkonu, začne 15denní testovací období, které předchází udělení povolení pro komerční provoz.

Samotný pilotní provoz bloku se skládá ze čtyř samostatných fází: provoz na 50% výkonu, provoz na 75% výkonu, provoz na nominálním výkonu spolu s uvedením do provozu a schválením pro provoz. Jakmile budou všechny fáze zkušebního provozu dokončeny, jaderný regulátor Rostechnadzor prověří, zda parametry bloku odpovídají referenčním parametrům pro daný reaktorový design.

Projekt VVER-1200 (AES-2006); Zdroj: Rosatom

Výstavba druhého bloku jaderné elektrárny Novovoroněž 2 začala v červenci 2009 a bude v pořadí již třetím blokem tohoto typu uvedeným v Rusku do provozu. Dalším je sesterský blok č. 1 elektrárny Novovoroněž 2 uvedený do komerčního provozu v únoru 2017 a první blok JE Leningrad 2 spuštěný v říjnu 2018

Zdroj úvodní fotografie: Rosatom

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
Vladimir Wagner
3. srpen 2019, 09:32

Od 31. července 2019 v 19:23 už běží na nominální výkon (tedy 100 %). Tím se zahájilo dvoutýdenní období komplexních testů na nominálním výkonu. Došlo k tomu po etapách, kdy postupně během dvou měsíců běžel na 40, 50, 75 a 90 % výkonu. První elektřinu dodal 1. května 2019 a zmíněné testování produkce na různé výkonové úrovni začalo 3. června. V článku je chyba, na konci roku nemá dojít k přechodu na nominální výkon (ten už je teď), ale reaktor by měl přejít do komerčního průmyslového provozu.

Mirek
3. srpen 2019, 10:45

A jak jsou na tom jaderky v Německu? Už všechny zastavili nebo některé ještě jedou? Jen do jaké míry budou kvůli fritzkům stoupat ceny energie.

Carlos
3. srpen 2019, 11:16

Ceny energie budou asi nižší než v roce 2008, kolem 50-60€, přes to to nepustí konkurence. Problém může nastat pokud se bude spekulovat (to si asi v Německu nikdo netroufne moc), což se u nás stát může a naše síť je od okolních poněkud izolovaná, respektive chybí třeba spojení Čechy-Polsko, Čechy-Rakousko. Morava je napojená na Rakousko poměrně dobře (Sokolnice-Bisamberg, Slavětice-Dürnrohr oboje dohromady, řekl bych, minimálně 1600MW, tedy cca 30-40% toho co potřebuje, ale to je velmi hrubý odhad) a na Polsko z Lískovce, Nošovic a Albrechtic, to je tak na druhou polovičku ;)

Ono totiž pokud byste šel s cenou přes, tak se začnou objevovat nové a nové OZE i bez aukcím úplně horní limit tam bude v takovém případě 80-85€ což je limit přes který Vás nepustí případná akumulace.

Mirek
3. srpen 2019, 10:45

A jak jsou na tom jaderky v Německu? Už všechny zastavili nebo některé ještě jedou? Jen do jaké míry budou kvůli fritzkům stoupat ceny energie.

Vladimir Wagner
3. srpen 2019, 16:48

Phillisburg 2 bude odstaven letos. Gundremmingen C, Grohde a Brokdorf v roce 2021 a Isar 2, Emsland a Neckarwestheim v roce 2022. Každý z nich má zhruba 1,35 GWe. Po roce 2022 nebude v Německu žádný a také se v regionu vypne řada uhelných zdrojů. Bude zajímavé sledovat, co to s elektroenergetikou i cenou elektřiny hlavně pro spotřebitele a průmysl udělá.

Jaroslav Loudil
3. srpen 2019, 10:59

Vzhledem k tomu, že v oblasti jádra i letos Čína zatím nezahájila žádnou novou výstavbu a to už máme 7 měsíců pryč ,tak to stále více vypadá na jednoznačnou dominanci Rosatomu ve světové jaderné energetice. Jeho skore je značně impozantní. V zahraničí má podepsány kontrakty na stavbu 29 reaktorů, případně je už i staví, doma staví 6 dalších a 24 dalších je ještě v plánu výstavby. 35 rozestavěných či objednaných reaktorů, to je skutečně "pěkný balík" ! Letos má Rosatom začít stavět druhý reaktor v Turecku, příští rok první v Maďarsku a první v Egyptě. Pak přijde na řadu Indie a Čína , pak Uzbekistán,....atd. Doufám, že se Rusko nezalekne strašení USA a zahájí podle plánu v Iránu stavbu Bušéhr 2 a 3.

Andrea Borotea
3. srpen 2019, 11:23

Doba výstavby 10 let, EU se pohybuje špatným směrem je potřeba zasáhnout.

Jaroslav Loudil
3. srpen 2019, 11:47

Trochu odbočím od jádra. V Německu se zdvíhá další vlna odporu ke "špinavé dopravě" a nyní si vzali za terč vnitrostátní leteckou dopravu. Každý, kdo používá letadlo "je prý špinavec". Zelení si dali za cíl do roku 2038 zrušit v Německu zcela !! vnitrostátní leteckou dopravu a její pasažéry předat vlakům a elektromobilům. Přitom dnes stojí letenka Berlín -Kolín nad Rýnem jen 27 Euro a jízda rychlíkem 90 Euro. Znevýhodnění letadel tak chtějí zelení docílit speciální "zelenou daní" na letecký petrolej", něco jako emisní povolenky uhelných elektráren. Tato "daň" se má stále zvedat, až budou letouny nakonec nekonkurenceschopné vůči vlakům. V Německu má toto uvažování už tak velký vliv, že ze 16 ministrů se jenom jediný!! dokázal veřejně přiznat v médiích, že k letu na dovolenou do Francie použije letadlo. Ostatní jen mlhavě něco vykládali, že budou hlavně relaxovat na chatě kousek za městem či někde sbírat houby a lenošit u blízkého rybníka. A tam se dostanou lehce i hromadnou pozemní dopravou. Zrušit vnitrostátní leteckou dopravu do 20 let v Německu a poté i v EU, to je dnešní cíl v Německu. Jak se takovéto uvažování musí líbit v Číně, kde vsadili na obří sítě elektrických rychlovlaků !

Tom
4. srpen 2019, 18:29

Tak potom je tu nová výzva postaviť elektrické lietadlo.

Martin Pácalt
5. srpen 2019, 14:17

Německo na rozdíl od nás má jakou takous síť rychlovlaků, takže omezování a přeliv pasažérů se může postupně realizovat k vlakové dopravě. Osobně mi vnitrozemské lety také nepřijdou košer. Transkontinentální lety zase jiné než letecké spojení nemají, lodí může cestovat jen Greta, protože si dala tuším že na rok pokoj od školy.

petr
3. srpen 2019, 15:49

Ekolog je člověk, co jde studovat poměrně nářčnou fakultu u nás například Přírodovědecká fakulta UK ale díky všeobecnosti se toh tam moc nedozví a téměř ze 100% dostuduje. Pokud půjde na téže fakultě studovat napřiklad fyzikálni chemii nebo jaderku tak dostuduje asi 1/3.

A musí se hodně učit !

Tím odpovídám, proč ekologové vymýšlí takové kraviny, protože sami nic neumi vymyslet a papouškuji názory několika šílenců, kteři přes experty z PR vytváři v občanské společnosti takto zmatený názor.

Nádrody, které jsou zvyklé poslouchat, pak klidně odhlaasují sebevětší kravinu. V německu to byl kdysi velkohubý Fridrich II co začal Velkou válku a korunu tomu dal nacionálni socializmus...

Tedy co po nich chcete jsou to jen dupajíci v řadě němci...

V ČR si nakonec všichni děláme co uznáme za vhodné a kašleme na vůdce národů... proto u nás za 20 let bude 60% z jádra 25% OZE a zbytek plynová kogenerace, prostě selský rozum a bez emoci...

petr
3. srpen 2019, 16:20

A co se týče těch vnitrostátních letů to je opravdu divočina.

Byl jsem nějakou dobu v Japonsku a tam nejezdit Japan JR tedy šinkanzeny Hytarri a sakura tak nejste in. Ono to má navic logiku.

Z Tokya do Osaky je to z centra do centra za cca 2,5 hodiny vlakem a letadlem asi 5 a více...

Cena letenek je tam též nižši ale konfort japonského rychlovlaku to je něco.

Mimochodem lze tam poobědvat asi za 180 Kč to v Praze na letišti stoji jen pivo zedy skoro...

Jaroslav Loudil
3. srpen 2019, 22:55

TO : petr

Souhlas. Pokud třeba u nás bude vlak mezi Prahou a Ostravou , který pojede průměrně 250 km/h , tak tam budu za hodinu a to z centra do centra. Proč bych se pak měl lopotit na letiště, být tam hodinu před odletem a podstupovat různé kontroly a odbavení, když vlak bude rychlejší a pohodlnější ?Zrušit vnitrostátní leteckou dopravu je možné, ale jen když bude vybudována perfektní doprava železniční , ta naše je zatím jen odstrašující příklad, jak by to vypadat nemělo.

Petr
4. srpen 2019, 11:46

Naopak naše železnice je příklad toho, že se v dávnější historii přeinvestovalo ve fanatické snaze o vybudování perfektní železnice a ještě do každého prdelákova.

Pro omezení letecké dopravy stačí zakázat v EU dotace, co na ni leckde dlouhodobě jdou, a normálně zdanit kerosin minimálně na úrovni jak je daněný zemní plyn domácnostem. Uměle zakazovat vnitrostátní dopravu, protože je levnější, je opravdu totální nesmysl zvrhlých aktivistů.

Carlos
4. srpen 2019, 12:49

Ty prdelákovy si často odhlasovaly že dráhu ne-e a pak honem honem o deset patnáct let později stavěly dráhu přípojnou. (Hustopeče, Lanškroun...) A některé z nich pak ani nezabojovaly, když se objevila šance k nim tu hlavní trať při přestavbě dostat (Lanškroun ve 20.-30. a pak znovu v 90.) Problém dráhy není to že to kdysi kdosi přepálil, ale to že se na ni pak stát po zestátnění ve velkém vykašlal, takže z toho po čem se kdysi vozily mezinárodní rychlíky a nákladní vlaky v nemalém množství se staly lokálky kde se staví cesta ručně a zabezpečení je na výměnové zámky. A samozřejmě když na takovéto trati na 50km všechno zamknete a obsluhu propustíte, tak je ta trať o ničem, nepoužitelná. A pak to dopadá tak že místo toho abyste na Vysočinu jezdil spodem na jednu mašinu přes Znojmo s těžkým nákladem, tak se tam snažíte dostat po Tišnovské rampě na dvě mašiny vpředu a chcete po státu platit ještě dvě mašiny vzadu, protože dráha přes Třebovou je přetížená.

To třeba víte že nám tu středem republiky vede cargo-friendly (relativně) trať, ale je tak zanedbaná že se na to nákladce nechce?

nemo
6. srpen 2019, 12:33

Preco nie je letecky benzin zdaneny ako automobilovy????? Zrovnat,!!

A je problem vyrieseny.

vinkler
5. srpen 2019, 07:02

Mám dvě připomínky k diskusi, i když ne k JE.

1. Ekolog studovaný a "ekolog" = ekoterorista je rozdíl nebe a dudy.

2. Ekoteroristé blokují všude, a zejména u nás fakticky zablokovali a tím do budoucna znemožnili výstavbu rychlovlaků VRT například kampaní nádraží v Brně. Situace je opravdu podobná Hustopečím, Lanškrounu , Boskovicím ....

Carlos
5. srpen 2019, 08:53

Myslíte to nádraží jak se šprajcli i nákladní dopravci, to jak k němu memorandum kolem roku 2000 odmítl podepsat šéf ČD? To o kterém tak dva měsíce zpátky SŽDC řekla (neveřejně) že kapacitně bude na hraně, protože se počítalo podle čísel z 90. a ne podle toho co tam reálně jezdí?

Mě spíš přijde že ten problém vyvolali politici svým jednáním a snahou si postavit pomník. Stejně jako tlačené jižní varianty VRT se nepochopitelným zapojením do Brna od jihu, což vyhovuje akorát tak směru na Ostravu, ale úvrať bude na jih do Vídně a Bratislavy, místo toho aby se, jako to bylo dřív v plánu, zapojila od severu, což umožňuje jízdu bez úvrati všemi směry. Ono to skoro vypadá že to dělají schválně aby ukázali že to prostě musí být na Dolním a basta.

Mimochodem prvorepublikové projekty počítaly s tím že by nádraží mělo stát v jižním přednádraží Hlavního, nebo v prostoru dnešního obchodního domu.

Vinkler
5. srpen 2019, 11:42

Severní varianta vyžaduje nejméně 15 km tunelů navíc zhruba Ostrovačice- Bystrc, Bystrc -Ivanovice , Královo Pole- Husovice, + vybourání 1/2 Husovic atd. Jižní je kolem dálnice.

Carlos
5. srpen 2019, 12:45

Existuje ještě teoretická možnost zapojení přes Novou Tišnovku.

Vinkler
6. srpen 2019, 06:43

Ano, cca 15-20 km tunelů navíc, to je zhruba ta nová Tišnovka.

Nicméně bavíme se o nulové množině. Němci si postavili vlastní trať Berlín -Vídeň a nám už nic (EU) už nedají. Tj. verze (Hustopeče, Lanškroun..). Praha nedala ani na třetí pruh dálnice D1, tak co?

Carlos
6. srpen 2019, 14:31

Mluvím o té úplně severní nadrazibrno. ecn. cz/fotky/reseni/VRT-Praha-400.jpg jediné co vidím že by to trefilo jsou Ivanovice, ale tam by asi šlo jít alternativně tak aby se podešly tunelem. Moc demolic tam nevidím. Možná pár baráků v Obřanech, něco v Ivanovicích.

Zrovna na toto téma jsem se s někým nedávno bacil jinde, ta DE-AT trať je oproti trase přes prahu jen o 30 minut kratší, to znamená zvýšení průměrné rychlosti na trase přes prahu jen asi o 20km/h, vemte do úvahy také že třeba v Rakousku je pořád trať na 120, její zrychlení v dohledné době udělá nějakých 5-10minut. Dalších 15-0 minut je kolem Labe a dalších pár je v údolí Svitavy kde se dá z Třebové na jih udělat 160, pak bude propad skrz zvodně, asi, pak zase nahoru na 160 a pak je otázka jak to udělat z Blanska do Brna, což je taky tak 5-10 minut dolu.

Jenom uvedení sítě do souladu s požadavky na konvenční železnice by vedlo k eliminaci té zvláštnosti. Nesmíme ale také zapomínat že je levnější si koupit ICE jednosystémové, než do něj montovat 3 trakční systémy.

Carlos
6. srpen 2019, 14:31

Mluvím o té úplně severní nadrazibrno. ecn. cz/fotky/reseni/VRT-Praha-400.jpg jediné co vidím že by to trefilo jsou Ivanovice, ale tam by asi šlo jít alternativně tak aby se podešly tunelem. Moc demolic tam nevidím. Možná pár baráků v Obřanech, něco v Ivanovicích.

Zrovna na toto téma jsem se s někým nedávno bacil jinde, ta DE-AT trať je oproti trase přes prahu jen o 30 minut kratší, to znamená zvýšení průměrné rychlosti na trase přes prahu jen asi o 20km/h, vemte do úvahy také že třeba v Rakousku je pořád trať na 120, její zrychlení v dohledné době udělá nějakých 5-10minut. Dalších 15-0 minut je kolem Labe a dalších pár je v údolí Svitavy kde se dá z Třebové na jih udělat 160, pak bude propad skrz zvodně, asi, pak zase nahoru na 160 a pak je otázka jak to udělat z Blanska do Brna, což je taky tak 5-10 minut dolu.

Jenom uvedení sítě do souladu s požadavky na konvenční železnice by vedlo k eliminaci té zvláštnosti. Nesmíme ale také zapomínat že je levnější si koupit ICE jednosystémové, než do něj montovat 3 trakční systémy.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se