Domů
Jaderné elektrárny
V budované jaderné elektrárně Hinkley Point C byla instalována šachta reaktoru
Usazení šachty reaktoru Hinkley Point C. Zdroj: EDF
Zdroj: EDF Energy

V budované jaderné elektrárně Hinkley Point C byla instalována šachta reaktoru

V reaktorové budově prvního bloku elektrárny Hinkley Point C byl pomocí obřího jeřábu zvaného „Big Carl“ instalován 730tunový prefabrikovaný bazén šachty reaktoru. Mezitím, po připlutí dvou velkých zvedacích plavidel, probíhá závěrečná fáze prací na moři.

Společnost Tractebel, člen konsorcia ICOS, realizuje stavební část JE Hinkley Point C společnosti EDF v jihozápadní Anglii. Realizace podle ní představuje základ pro usazení kopule reaktorové budovy, které je plánováno na letošní rok.

Jedná se o důležitou součást vnitřních konstrukcí budovy reaktoru, přičemž usazení je složitou operací nejen kvůli velikosti a hmotnosti, ale také pro nutnost propojení s ostatním zařízením v budově reaktoru. Celý proces vyžaduje maximální přesnost.

Výstavba reaktoru Hinkley Point C. Usazení bazénu šachty reaktoru. Zdroj: Tractebel

Šachtu reaktoru a bazén skladování paliva lze během odstávky bloku propojit, aby bylo možné pod vodou přemisťovat palivové soubory. Voda funguje jako biologické stínění, aby byl minimalizován dávkový příkon na reaktorovém sále.

Tým společnosti Bylor Precast začal v roce 2021 vyrábět prefabrikovanou základní jednotku pro bazén, zatímco společnost Darchem zajistila nerezové obložení. Tým poté bazén dokončil montáží vnitřního opláštění a upevnění výztuže. Následně byla provedena závěrečná betonáž.

V únoru dorazila na staveniště reaktorová nádoba o hmotnosti 500 tun.

Pobřežní práce přechází do poslední fáze

Dvě velké lodě typu jack-up, pojmenované Neptune a Sea Challenger, jsou nyní u pobřeží Hinkley Point C připraveny umístit komponenty pro systém chladicí vody. Jeřáby těchto plošin mají celkovou nosnost 1500 tun. Neptun je dlouhý 60 metrů a Sea Challenger 132 metrů.

Dvě lodě typu jack-up, Neptune a Sea Challenger u pobřeží Hinkley Point C. Zdroj: EDF Energy

V rámci opatření na usazení šesti mil tunelů na mořském dně bude instalováno šest svislých šachet v hloubce více než 20 metrů. Společnost EDF uvedla, že po instalaci šachet horníci vykopou horizontální propojení mezi dnem šachty a tunelem. Jedná se o první část napojení vstupních a výstupních ústí na tunely. 5000tunové konstrukce byly spuštěny na mořské dno loni v létě a budou zajišťovat průtok chladící vody přes oba reaktorové bloky".

Šest obřích těles bylo spuštěno na dno Bristolského kanálu, který má druhý nejvyšší rozsah přílivu a odlivu na světě! Každé z nich váží 5 000 tun a byly instalována pomocí plovoucích jeřábů (každé plavidlo má velikost fotbalového hřiště). Tato tělesa umožňují přítok a odtok chladící vody z elektrárny. Zdroj: EDF Energy

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Petr
16. duben 2023, 01:25

Miluji články o šachtách v jaderných elektrárnách. Kdy bude zprovoznění? V roce 2045? Známe už, kolikrát bude přešvihnutý rozpočet?

Matoo
16. duben 2023, 09:55

Me ten clanek treba zajima.

Zprovozneni je planovane na rok 2028, tj. 2 roky zpozdeni. Stavba zacala v roce 2017. Naklady 25 - 26 mld. liber, jedna se o 2 reaktory o vykonu 1600 MW. Zivotnost elektrarny je planovana na 60 let s moznosti prodlouzeni. Rocni vyroba je planovana na 26 TWh. Jednoduchym vypoctem se dostavame na 1560 TWh za 60 let. To je 0,01666 libry za vyrobenou kWh (0,445 Kc/kWh) investicnich nakladu po dobu zivotnosti. Samozrejme naklady netvori jen investice, ale provoz, udrzba, modernizace je bezpochyby navysi.

Pro informaci 10kWp FV s bateriovym ulozistem s rocni vyrobou 10400 kWh a planovanou zivotnosti 25 let (kterou baterie rozhodne nevydrzi) vychazi bez dotaci na 570 110 Kc, tj. 2,19 Kc/kWh.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se