Domů
Rychlé zprávy
Reaktorová nádoba elektrárny Hinkley Point C o hmotnosti 500 tun absolvovala cestu z Francie do Anglie
Zdroj: EDF
Zdroj: EDF

Reaktorová nádoba elektrárny Hinkley Point C o hmotnosti 500 tun absolvovala cestu z Francie do Anglie

První reaktorová tlaková nádoba pro elektrárnu Hinkley Point C dorazila na své místo. Po více jak 30 letech Spojené království převáželo nadrozměrnou komponentu pro jadernou elektrárnu. Dovoz reaktorové nádoby na lokalitu Somerset v jihozápadní Anglii ilustrují fotografie a video.

Policejní doprovod pro extrémně velký náklad. Zdroj: EDF

Společnost EDF připravila sérii fotografií a časosběrné video z poslední fáze přepravy 13 metrů dlouhého nákladu o hmotnosti 500 tun. Tlakovou reaktorovou nádobu vyrobila společnost Framatome ve svém závodě Le Creusot v Burgundsku, střední Francii. EDF k přepravě dodala, že expertní inženýrský tým strávil výrobou a přípravou nádoby přibližně 80 000 člověkohodin.

Předposlední etapa dopravy byla zajištěna tažnou lodí a plovoucím nákladním pontonem. Zdroj: EDF

Samotná přeprava nákladu nebyla jednoduchou záležitostí. Nejprve nádobu vezl tahač po silnicích ve Francii. Následně ji pracovníci  přeložili na loď, která ji dopravila do doků v Bristolu a odtud plula další lodí po Bristolském zálivu a řece Parrett až k obci Combwich.

Přístaviště u Obce Combwitch bylo upraveno pro potřeby přeložení extrémně velkého a těžkého nákladu pro elektrárnu Hinkley Point C. Zdroj: EDF

Cesta z obce Combwitch na staveniště elektrárny je dlouhá 4 míle (6,4 km) a pozemní přeprava reaktorové nádoby na této trase trvala 5 hodin.

Reaktorová tlaková nádoba je vysoko pevnostní ocelový válec, který ukrývá aktivní zónu a všechny její důležité komponenty. Mezi ty patří nosné rošty, koš aktivní zóny, v případě reaktoru EPR i těžký ocelový reflektor neutronů. Kromě odolnosti nádoby je kladen i vysoký důraz na přesnost. Reaktorová nádoba pomáhá při distribuci chladiva palivových souborů a zajišťuje i snadný pohyb regulačních orgánů v reaktoru.

Reaktorová nádoba dorazila v pořádku na lokalitu výstavby elektrárny Hinkley Point C. Zdroj: EDF

Hinkley Point C

Doprava nádoby na lokalitu je významným milníkem výstavby jaderné elektrárny Hinkley Point C. Elektrárnu budou tvořit dva bloky evropských tlakovodních reaktorů (EPR) s výkonem bloku 1630 MWe. Výstavba elektrárny začala v prosinci 2018 a ani této výstavbě se nevyhnulo zpoždění.

Původně plánovaná první dodávka elektřiny měla být zahájena v roce 2025, ale v květnu 2022 informovala společnost EDF o zpoždění výstavby a posunutí termínu o 2 roky. Zároveň tím vzrostly i náklady na dokončení elektrárny, které se v roce 2022 odhadovaly na 30 až 31 miliard amerických dolarů (v cenách z roku 2015). Nyní na projektu výstavby pracuje přibližně 22 000 pracovníků.

Společnost EDF připravila i časosběrné video z přepravy reaktorové nádoby, které naleznete této stránce.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Karásek
1. březen 2023, 17:04

Jakápak asi nakonec bude konečná cena a o kolik se zvýší oproti sladkým ozářeným slibům a o kolik se prodlouží termín spuštění?

Karásek
2. březen 2023, 11:41

A kvůli dopravy takovéto příšernosti do Dukovan se bude muset v Třebíčí zničit Libušino údolí kvůli obchvatu, protože po současných silnicích by se transport s reaktorem nevytočil. Snad se ale tendr ještě podaří stopnout.

Emil
2. březen 2023, 11:49

Ten obchvat se připravuje nejen kvůli transportu "takovéto příšernosti" ale hlavně proto, že ho Třebíč potřebuje, a navíc se může sloužit k dopravě ještě podstatně větších "příšerností", které by se po současných silnicích už vůbec nevytočily, pokud se splní váš sen a bude se Vysočina pokrývat větrníky.

Karásek
2. březen 2023, 20:23

Ale kdepak Emile. Ty ostatní důvody jsou účelový argument. Průtah Třebíčí je menší zlo, než obchvat. Kolem průtahu nebydlí moc lidí na rozdíl od plánovaného obchvatu, který navíc zničí Libušino údolí.

Emil
2. březen 2023, 21:28

Ale kdepak, Karásku, účelové argumenty jsou jedině ty vaše.

Petr
28. únor 2023, 19:50

Tyjo, až se zpětně budeme za pár desítek let dívat na tyto jaderné úlety, budeme se smát.

Ajrocket
1. březen 2023, 00:23

Myslím, že k smíchu budete vy, obzvláště pak v noci a při bezvětří.

Ivan Švančara
1. březen 2023, 07:13
Michal K.
1. březen 2023, 09:06

aj vyvoj v nemecku moze co to naznacovat

Milan Vaněček
1. březen 2023, 11:02

No hlavně to o čem píše článek něco naznačuje:

cituji

"Původně plánovaná první dodávka elektřiny měla být zahájena v roce 2025, ale v květnu 2022 informovala společnost EDF o zpoždění výstavby a posunutí termínu o 2 roky. Zároveň tím vzrostly i náklady na dokončení elektrárny, které se v roce 2022 odhadovaly na 30 až 31 miliard amerických dolarů (v cenách z roku 2015). Nyní na projektu výstavby pracuje přibližně 22 000 pracovníků."

Tedy neustálá zpoždění, neustále dražší a dražší cena (zvedla se z již obrovských 15 miliard USD za reaktor), obrovská inflace, obrovská komplexita.

Další "pomník" jádra na obzoru...

Michal K.
2. březen 2023, 14:33

zapad jadro uz "moc nevie". ale pozrite sa na cinu ci rusko. ti celkom stavaju, a terminy dodrzuju

Zdeves Pavel
28. únor 2023, 23:37

Vy už jste se svými názory k smíchu dnes.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se