Domů
Jaderné elektrárny
V účinnost vstoupí Lex Dukovany, z dostavby Dukovan vyloučí ruské a čínské firmy

V účinnost vstoupí Lex Dukovany, z dostavby Dukovan vyloučí ruské a čínské firmy

Ruské a čínské firmy se nebudou moci zúčastnit stavby nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany. Počítají s tím bezpečnostní záruky nového zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice, přezdívaného Lex Dukovany. Zákon vstupuje v účinnost 1. ledna.

Zákon počítá s tím, že pro výstavbu bude možné využít pouze technologie od dodavatelů ze států, které přistoupily k mezinárodní dohodě o vládních zakázkách z roku 1996. Rusko a Čína mezi tyto státy nepatří. Nejen pro stavbu, ale ani pro údržbu nového bloku tak nebudou moci být použity technologie závislé na nepovolených dodavatelích.

Norma zavádí možnost ministerstvu průmyslu a obchodu poskytnout návratnou finanční výpomoc na stavbu dukovanské elektrárny. Zákon rovněž zavádí způsob stanovení výkupní ceny elektřiny z nového bloku dukovanské elektrárny, což souvisí se zajištěním financování projektu.

Smlouva o výkupu se bude uzavírat nejméně na dobu 30 let s možností jejího prodloužení o nejméně deset let, a to i opakovaně, nejdéle však do ukončení provozu nízkouhlíkové výrobny. K uzavření smlouvy se vyžaduje schválení vládou. Investor musí zajistit instalovanou kapacitu v určené výši, nejméně však 100 MW.

Zákon počítá s tím, že pokud bude výkupní cena elektřiny vyšší než cena takzvané silové elektřiny na trhu, rozdíl zaplatí všichni spotřebitelé prostřednictvím tarifů. Ve druhém případě, kdy výkupní cena bude nižší než cena na trhu, bude dopad na spotřebitele opačný. Silová elektřina je neregulovaná část z konečné ceny elektřiny pro odběratele.

Zákon má také zabránit ministerstvu průmyslu uzavřít smlouvu o výkupu elektřiny, pokud by to ohrožovalo bezpečnost, svrchovanost, energetickou bezpečnost, dlouhodobou stabilitu dodávek energií, významné majetkové hodnoty nebo jiný důležitý zájem ČR. Ministerstvo si bude muset k tomu vyžádat stanoviska ministerstev vnitra a zahraničí, všech tří tajných služeb a Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Pokud by některá z těchto institucí se smlouvou nesouhlasila, vláda by ji musela předložit Sněmovně i Senátu k vyslovení souhlasu.

Proti zákonu se postavily ekologické organizace Hnutí Duha a Calla, podle nichž „norma jednostranně a mohutně zvýhodňuje nekonkurenceschopnou jadernou energii proti jiným zdrojům“.

ČEZ v červnu zahájil bezpečnostní posouzení uchazečů o stavbu nového bloku dukovanské elektrárny. Bezpečnostní posouzení zaslaly francouzská EdF, americký Westinghouse a jihokorejská společnost KHNP do konce listopadu. Dotazníky se nyní vyhodnocují, stát následně udělí souhlas se zahájením tendru. Jde především o vyjasnění vlastnické struktury, dodavatelského řetězce, vazeb dotčených subjektů se státem, problémy s realizací projektů, obvinění a jiné problémy v projektech jaderných zdrojů, transfer technologií a know-how a další.

Nový jaderný blok v Dukovanech bude zřejmě plně financovat stát. Náklady se odhadují na 162 až 400 miliard korun.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Pavel Veselý
1. leden 2022, 20:29

Ty naši politici už nevědí ani která bije. Westinghouse nikdy stavbu na klíč nevezme. To udělal v USA a zbankrotoval. To byla jedna z našich podmínek. Druhá že to bude blok s referencí. Tu zatím nemá, kromě Číny, ale tam si to Číňané přizpůsobili. Existuje teoretická možnost že ruský projekt VVER 1200 koupi Framatom a stavbu objedna u Rosatom. Normálně Framatom dodává pro Rosatom. Asi tak.

Mirek
31. prosinec 2021, 09:35

Jak se říká - kdo chce kam, pomozme mu tam. To je jistě zlomyslný názor, pokud jde o naši jadernou energetiku. Ale naši političtí ideologové mají radost.

Firmy Westinghouse, francouzská EDF ani korejská KHNP nejsou nyní a ani v dohledné budoucnosti nebudou schopny do Dukovan dodat požadovaný reaktor. Těch odborných námitek je hodně.

Mimochodem: původně bylo požadováno, aby vybraný dodavatel prokázal kladnou referenci o provozu nabízeného řešení v Evropě. To už zřejmě neplatí. A dostavby by se u nás měly v maximální míře účastnit české firmy - Westinghouse ani KHNP je nikdy a nikde nevyužívaly. A bylo by směšné, kdyby byly z politických důvodů vyřazeny např. Škoda JS, Arako a ŽĎAS.

Vybrané firmy nyní budou hledat výmluvy, proč dostavba Dukovan bude mnohem mnohem později a bude mnohem mnohem dražší než byl plán.

minduton
31. prosinec 2021, 10:21

Vyloučením Rusů z tendru ti pomatenci srazili pravděpodobnost úspěšného dokončení záměru rozšíření JEDU na polovinu. Uvědomují si to? Zbývající 3 firmy nemají kapacity a možnosti na ten blok. O zapojení samozřejmě na oko usilují, protože je to zatím na slibech nic "nestojí" a jsou to reference zadarmo.

Francouzi budou mít dost svých vlastních domácích úkolů s jadernou energetikou, poté co Macron vyhlásil renesanci domácí jaderné energetiky.

Jižní Korea má specifické sociologické problémy (vymírají - porodnost 0,92 dítěte na ženu), navíc chtějí jadernou energetiku v nejbližších desetiletích opustit, jen v nejbližších 15 letech má dojít ke snížení počtu reaktorů v provozu o třetinu.

Amíci - to je případ sám pro sebe. Osobně si myslím, že do jejich reálné motivace dosti zasáhne politika. Pokud budou muset volit kapacitně mezi budouváním JE v Česku a v Polsku (jakože budou muset), logicky zvolí Polsko. Je to pro ně významný strategický i vojenský spojenec ve středoevropském regionu, nebudou ztrácet čas se státem, co má čtvrtinovou populaci a proruské tendence. Navíc jsou Poláci potenciální odbyt pro americký LNG, jelikož mají moře.

Takže mi řekněte, kdo to jako tedy bude stavět...

Mirek
31. prosinec 2021, 10:52

Kdo to bude stavět? V dohledné době zřejmě nikdo.

Nyní nabízí použitelný reaktor pouze kanadský Westinghouse, jehož vlastníci (někteří vlastnící jsou anonymní a sídlí v daňových rájích) se jej nyní snaží prodat alespoň po částech. Zatím se to nedaří, i když jej ten fond chválí. Ale, kdo by se zbavoval něčeho, co je výhodné?

Westinghouse si udělal ostudu v Číně, v USA samotných dokončuje dva reaktory AP1000 (nic jiného nenabízí) ve Vogtle po mnoha letech zpoždění a za mnohem vyšší cenu než byl původní plán, další závazné zakázky v USA ani nikde jinde ve světě nemá, přestože se snaží uspět v různých tendrech. Zatím jedinou,zřejmě závaznou smlouvu má nyní s Ukrajinou na dostavbu Chmelnické JE. Ale to je jen politické rozhodnutí, protože Ukrajinci nechtějí, aby to dostavěl Rosatom. Ale to je jejich volba.

V USA sázejí na malé modulární reaktory - ty ale nejsou ani v použitelné verzi na papíře. Přitom americké JE už jsou dost staré a jejich životnost nelze prodlužovat do nekonečna.

hlpb
31. prosinec 2021, 10:57

A není ti ani trochu divné, že když je podle všech místních atomfiliků ta JE tak super ekonomicky výhodná, že se nikomu ve světě do tohoto báječného byznysu vlastně nechce. Není to náhodou tak, že on to zas tak báječný byznys není (výjimka Rusáci a Číňané, ale tam nikdo neví skutečnou cenu stavby, uvidíme v Maďarsku jaký zázrak postaví a za kolik). Kdyby to jednoznačně ekonomicky vycházelo jako ziskový projekt, tak to ČEZ postaví v pohodě sám, ale vzhledem k tomu, že na 99% nová JE bude ztrátová a bude se muset dotovat každá vyrobená kWh stejně jako ve Velké Británii u HP C, kde ta cena vyrobené energie z právě stavěných nových bloků bude brutální kolem roku 2035 přesáhne 200 €/MWh a rychle poroste dál (na fakturách za energii pro všechny přibude v budoucnu další částka)

minduton
31. prosinec 2021, 11:08

Zatím jsem nepoznal JE, která by se nepostavila za "brutální" náklady - a až na výjimky se ve finále všechny s jistým odstupem času ukázaly jako ekonomicky dosti výhodné.

Mirek
31. prosinec 2021, 12:04

Všechno je relativní. Buď energii chcete a mít k tomu spolehlivé, stabilní a výkonné zdroje, nebo ne. Vaše volba. Vždyť při svíčkách je to tak romantické !!

Stavba plynových elektrárem je jistě levnější než těch jaderných, ale vlastní provoz je zase lacinější v těch jaderných. Francouzi nedávno prohlásili, že postaví JE za cenu blízké té za cenu plynové. To si nedovedu představit, ale pokud se JE budou stavět opravdu seriově a projekty přizpůsobené místním podmínkám se nebudou příliš lišit, tak si tento trend dovedu představit.

Cena JE stavěných Rosatomem, včetně Maďarska, je zřejmě dost přijatelná, proto má tolik zakázek. Kromě toho, Rosatom nabízí několik modelů financování. Byly prezentovány kdysi i v našem Parlamentu. Stačí si vybrat a nebýt přitom ideologický fanatik. To ale u nás nejde.

Turby
31. prosinec 2021, 11:03

Vetsina clenu Spolu dala uz v minulosti primo ci neprimo najevo, ze dostavbu jak Dukovan tak Temelina realne nechce. Vse ostatni jsou jen tanecky okolo aby se plebs moc nevzpinal.

Nepocital bych s tim, ze se dostavba D. v tomto volebnim obdobi nekam posune. Zlom by mohl prijit az s novou vladou ktera vznikne az v dobe vysokych cen energii.

mart
31. prosinec 2021, 10:43

Vzhledem k vyřazení Rusů a Číňanů je pravděpodobné, že minimálně během dalších 20 let nic nového v Dukovanech zprovozněno nebude. Co se během té doby stane s celou evropskou energetikou je dost ve hvězdách, žádný realistický plán neexistuje.

minduton
31. prosinec 2021, 10:53

Elektrárna Dukovany se bude odstavovat postupně v letech 2045-2047, takže v nejbližších 20 letech by se nezprovoznilo nejspíše nic tak jako tak. Otázkou je spíše to, zda se něco postaví alespoň do toho roku 2045, kdy se odstaví nejstarší blok.

hlpb
31. prosinec 2021, 11:01

Prodloužení do roku 2045-47 je vysoce nepravděpodobné.

Vladimír Šťastný
1. leden 2022, 04:57

Víte co je vysoce pravděpodobnější? Že zde budeme provozovat naše jaderné zdroje klidně 80 let a více. Nebude totiž kde brát, vaše sranda zdroje to nevytrhnou a naši "kamarádi" v EU budou ohledně výroby elektrické energie v podobné, nebo ještě horší situaci než my. Za takové situace bude i přesluhující jaderka lepší než nic.

minduton
31. prosinec 2021, 11:10

To je prakticky hotová věc. Všeobecně se to tak už prezentuje.

Mirek
31. prosinec 2021, 10:56

Bohužel, máte naprosto pravdu.

Nynější hrátky s cenou elektřiny jsou jen slabým odvarem toho, co nás čeká v nepříliš vzdálené budoucnosti.

Dušan
31. prosinec 2021, 18:33

Nebol by som pesimista ...

Trh funguje ... ak budú vysoké ceny energií tak sa budú prudko rozvíjať projekty nových zdrojov a úspor.

Stačí sa len pozrieť na vývoj za posledných 25 rokov pri svietidlách .. od žiaroviek sme prešli cez žiarivky k LED-kám .... neporonateľne úspornejších ...

Skrátka trh si vždy nájde cestu. Samozrejme lepšie je mu nechať nejaký čas na adaptáciu ..... lebo nič sa nezmení zo dňa na den.

jozka
1. leden 2022, 06:49

O kterem trhu pisete? O tom, kde je prikazem dano co ano a co ne? Zrovna zarovky/LEDky jsou krystalicky pripad...

maly jarda
31. prosinec 2021, 11:03

Schválně kdo si bude nyní moci diktovat cenu když byly vyřazeny firmy s mnohem lepší nabídkou a víceméne zústal jen Americký Westinghouse ( přičemž Francouzi budou mít spoustu práce se stavbou nových jaderných elektráren ve Francii a od kontraktu na australské ponorky už není dovoleno žádné francouzské firmě porazit americkou v jakémkoliv tendru)

..to vše na základě lhaní o jakémsi výbuchu ze kterého nikdo nebyl a nikdo nikdy nebude obviněn ,protože jsou to vše lži bez důkazů na rozkaz americké ambasády

PETR
31. prosinec 2021, 11:10

UVEDOMUJI SI NASI PREDNI CINITELE ZAVAZNOST SITUACE A NASLEDKY Z JEJICH ROZHODNUTI NA DALSI LETA CESKE REPUBLIKY ???

Skeptik
31. prosinec 2021, 14:49

Jen do toho. Určitě se v Dukovanech podaří zopakovat úspěch z V. C. Summer.

Mirek
31. prosinec 2021, 17:00

:-) :-) :-)

Stas
31. prosinec 2021, 17:54

Takže vlastně zůstává jen jeden dodavatel a ten je v úpadku, Westinghouse..

Dušan
31. prosinec 2021, 18:39

A nie je to jedno ?

Čo som pochopil z diskusií o českej energetike, tak do budúcnosti Vám nepomôže žiadny veľký jadrový blok, lebo jednoducho bude príliš neskoro a všetko nenahradí ...

Číže všetko čo sa dnes stavia bežne v jadrovej energetike Vám už nepomôže. V jadre možno skôr čiastočne tie pripravované "balené" jadrové reaktory menšieho výkonu, ale na to by sa musela prispôsobiť legislatíva a všetky povoľovacie konania, aby sa dali postaviť relatívne rýchlo a lacno ....

Čiže je vlastne jedno kto sa vylúči ... lebo reálne nebude stavať v dnešnej podobe JE nikto : )

PS I my sme to horko ťažko DOSTAVALI Mochovce... a to boli tiež smelé plány .... realita je krutá .... ešte že tá elektrina je dosť drahá aby sme to aspoň splatili .... dúfam.

PETR
31. prosinec 2021, 22:39

A Dusan,pomuzete nam vy ,slovaci?

Dušan
1. leden 2022, 07:40

Myslím, že áno ...

Vyzerá to tak, že v najbližšom čase sa konečne nabehne 3. a 4. blok Mochoviec a zároveň zo Slovenska odíde najväčší odberateľ SE - hlinikáreň Slovalco:

https://index.sme.sk/c/22741463/sef-hlinikarne-slovalco-v-hre-je-aj-moznost-ze-fabriku-zatvorime.html

A dá sa predpokladať, že tých podnikov čo utlmia/zrušia výrobu bude viac. V praxi to bude znamenať, že minimálne takých cca 10 rokov budeme veľkými vývozcami el.energie.

PS Všetko najlepšie v novom roku.

igor piaček
1. leden 2022, 09:21

Slovaci s malym s?

Jaroslav Loudil
31. prosinec 2021, 18:42

Myslím si, že by se měl opravdu dodavatel Dukovan prokázat fungujícím hotovým projektem na území Evropy. Je to minimum, které je možné žádat. Korejci v Evropě zatím nic nepostavili . Francouzi mají sice EPR-1750 , který se zatím pořád dokončuje , ale bylo přeci proklamováno, že se nám hodí reaktor jen do výkonu 1200 MW. Francouzi mají ještě menší typ ,ale ten tuším zatím také nikde nepracuje. Takže Westinghouse ? Ale jejich AP-1000 měl v Číně vážné potíže s pumpami , dva kusy stavěné v USA se zpožděním se stále brutálně prodražují a v Evropě také zatím nestojí. Dost divná situace !

Jaromír Malich
1. leden 2022, 13:59

Ano, tak pokud Evropy, pak pokud by se vzaly bloky i v Rusku, všem bude jasné, že by vedlo Rusko.....

Roman Cejka
31. prosinec 2021, 21:36

1) Myslím si, že kauzy Koněv, ricin, zveřejnění Vrbětic byl projekt americké ambasády na vyřazení konkurence. Vybraní čeští politici propagovali zájmy Američanů za podporu ve volbách.

2) Myslím si, že cílem Američanů není stavět jaderné bloky, ale vše tak natahovat až se v čase posuneme do stavu, kdy budeme nuceni stavět ve velkém paroplynové eletrárny. NorthStream2 už nebude vadit, pokud část plynu, zejména do států trojmoří bude dovezen z Ameriky.

3) Současná vláda 5 spolku odstřelila český jaderný průmysl. Šance odkoupit od Rusů podíl ve výzkumného ústavu v Řeži či Škody JS je na bodu mrazu.

Vyřazení Rusů z tendru je prohra České republiky. Vlastně je to i vlastizrada. Myslím si, že Koudelka z BIS by měl stát před soudem.

Antidepressant
31. prosinec 2021, 22:10

A už stačí jen dodat následující: kam se na tento text hrabě sputnik. To jsou opravdu šílené dezinformace.

Vladimír Šťastný
1. leden 2022, 05:00

To bohužel nejsou.

Jaroslav Loudil
1. leden 2022, 13:33

Račte si zadat heslo na Wikipedii : Golanské výšiny a pak teprve můžete něco breptat o Sputniku. Co se dozvíte ? Izrael zahájil roku 1967 válku proti Sýrii, které okupoval území Golan. Pak na okupované území stěhoval své vlastní Židy. Asi před týdnem Izrael oznámil, že tam nastěhuje o 50 % více Židů, než je tam dosud. Jediná země světa , která uznává, že Golany patří Izraeli jsou USA ,konkrétně to spáchal pan Trump .Dle OSN i mezinárodního práva jsou Golany syrské, Izrael je okupuje už 55 let. Izrael byl jeden čas i kandidátem na přijetí do NATO a je velkým českým přítelem nejvěrnějším. Rusku vytýkáme okupaci Krymu a Izraeli Golany nikoli ? Není to snad to největší zbabělé pokrytectví NATO , USA a EU ???? = měřit různým zemím dvojím metrem ??

Martin Svoboda
2. leden 2022, 00:51

Máš v tom trochu zmatek ... válku začala právě Sýrie.

Dušan
2. leden 2022, 10:57

Vojnu v roku 1967 začal Izrael i keď je pravda, že zbraňami rinčali i Arabi a práve na to sa Izrael odvoláva, že vlastne "musel" zaútočiť prvý.

Arabské štáty zaútočili v roku 1973, síce i túto vojnu prehrali, ale zlomili mýtus "neporaziteľnosti" židovskej armády, ktorá mala spočiatku veľké problémy.

Dušan
2. leden 2022, 10:59

Myslím, že formálne neuznáva okupáciu Golanských výšin nik .. ani USA ... to, že Trump čosi "tresol" na tom nemení nič.

Jaroslav Loudil
31. prosinec 2021, 23:55

S tímto hodnocením plný souhlas. Je už zcela jisté, že se český národ nikdy nedozví od svých politických elit, kdo konkrétně uložil bomby do skladu Vrbětic. Co je už známé je, že majitel skladu Bernatík dal všem svým zaměstnancům volno a pak se zcela sám pohyboval po skladu. Druhý den to tam bouchlo. Jistě to nevzbuzuje žádné podezření ! ani u Policie ČR či BIS. Celý český národ musí baštit verzi pana Koudelky , že "za výbuchem jsou ruští agenti." Selský rozum ale říká, že za výbuchem stojí ten, který tam bomby opravdu nastražil. A to nebyli ruští agenti.

Politika je opravdový hnus. Český majitel skladu si sám vyhodil sklad, ovšem my v reakci na to vyřadili Rusa z tendru na Dukovany. =skutečná šaškárna !

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se