Domů
Rychlé zprávy
Vláda schválila nařízení, co umožní jednat o smlouvě o výkupu energie z Dukovan
Odstavení jaderných elektráren Německo

Vláda schválila nařízení, co umožní jednat o smlouvě o výkupu energie z Dukovan

Rychlé zprávy
58 komentářů
16. říjen 2024, 18:07
ČTK

Vláda dnes schválila nařízení o podpoře energetické bezpečnosti, které jako formu veřejné podpory pro stavbu nových jaderných bloků v Dukovanech stanovuje smlouvu o výkupu elektřiny. Vyplývá to z výsledků jednání zveřejněných na internetu. Na základě nařízení poté bude moct stát jednat s energetickou společností ČEZ o podobě smlouvy, a tedy o výkupní ceně elektřiny z nových bloků. Česko získalo pro veřejnou podporu prvního reaktoru povolení od Evropské komise na jaře, nyní jedná o povolení i pro druhý zamýšlený blok v Dukovanech.

„Způsobem podpory energetické bezpečnosti České republiky na základě vydání rozhodnutí ministerstva průmyslu a obchodu o udělení státní autorizace na výstavbu výrobny elektřiny podle energetického zákona v nízkouhlíkové výrobně v lokalitě Dukovany je smlouva o výkupu,“ uvádí nařízení.

Jeho účinnost je stanovena od 1. listopadu. Samotnou smlouvu o výkupu elektřiny by podle důvodové zprávy k nařízení měl stát s ČEZ uzavřít do konce roku.

Česká republika získala od Evropské komise takzvanou notifikaci, neboli schválení veřejné podpory při výstavbě jednoho bloku v Dukovanech v dubnu. Stát tak na projekt poskytne finanční výpomoc, zároveň bude garantovat stabilitu příjmů elektrárny prostřednictvím smlouvy o výkupu elektřiny. Právě smlouvu o výkupu zajistí zmíněné nařízení vlády.

Vláda zároveň jedná s komisí o notifikaci i pro druhý blok. Chce přitom vycházet z prvního modelu veřejné podpory. I pro druhý blok chce kabinet následně připravit smlouvu o výkupu. Ta však bude realizovatelná až po získání notifikace.

jaderná elektrárna dukovany
Ilustrační foto

Vláda v červenci rozhodla o výstavbě dvou nových jaderných reaktorů v Dukovanech. Postavit je má korejská společnost KHNP, která uspěla v tendru, v němž jí česká vláda dala přednost před francouzskou firmou EDF. První z nových reaktorů v Dukovanech by měl být hotový v roce 2036.

Náklady při aktuálně preferované výstavbě dvou reaktorů jsou při současných cenách 400 miliard korun. V příštích třech až pěti letech by energetická firma ČEZ měla podle rozhodnutí vlády s Korejci jednat také o opci na výstavbu dalších dvou bloků v Temelíně.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(58)
Milan Vaněček
16. říjen 2024, 19:44

Tak konečně snad do konce roku uvidíme, jakou cenu za MWh bude stát garantovat ČEZu za Dukovany 2. Je vidět že u nás se mohou jaderné elektrárny stavět jen s podporou státu, jinak to nejde. Teď jde jen o to, jak bude vysoká, jak bude indexovaná na inflaci a jaká bude tržní cena na Lipské burze.

Z toho se pak ukáže , kolik nás (daňové poplatníky) to bude navíc stát.

Vítězslav Novák
17. říjen 2024, 07:46

Jen šílený investor by stavěl bez zainteresování státu cokoli, co může ten stát po nejbližších volbách z čistě ideologických důvodů zakázat.

Jan Grmela
17. říjen 2024, 11:23

Ten investor hlavně nechce investovat do projektu, který má při běžných délkách a prodražení staveb v Evropě, návratnost v příštím století. A ještě jen tehdy, pokud zůstanou vysoké ceny elektřiny a neobjeví se levnější technologie.

Emil
17. říjen 2024, 11:33

Proto se taky bez zainteresování státu nestaví prakticky ani žádné jiné zdroje.

Vítězslav Novák
17. říjen 2024, 12:23

Přesně tak. Kde byl vyloučen trh, nelze spoléhat na tržní mechanismy. A prozatím to jediné, co státy dokázaly místo zrušeného trhu nabídnout, jsou selektivní dotace.

Jan Grmela
17. říjen 2024, 12:51

I značně sešněrovaný trh zůstává trhem. Notifikace by byla zbytečná, nebýt trhu.

Josef
17. říjen 2024, 17:53

Ano, protože banky peníze netisknou, to jen státy...

Karel Valenta
16. říjen 2024, 20:50

Pokud to bude pod 135 EUR/MWh, tak to bude skvělá cena.

Milan Vaněček
16. říjen 2024, 21:33

Možná pro ČEZ a jeho akcionáře, ale ne pro naše domácnosti a průmysl...

Karel Valenta
16. říjen 2024, 22:10

Nesmysl. Těch 135 EUR/MWh je 3500 Kč/MWh a to je provozní dotace pro větrníky. K tomu navíc tučná investiční dotace cca 50 % ceny větrníku o které si stavitelé JE mohou nechat zdát. Občasný výkon větrníků musí být podpořen bateriemi, plynovými elektrárnami a posilováním sítí. JE nic takového nepotřebuje.

Tak co je pro obyčejný lidi výhodnější ?

Jirka Líska
17. říjen 2024, 07:39

@Karel Valenta 16. říjen 2024, 22:10

I přesto, že je investiční dotace na větrníky cca 50%, tak se stále jedná o jednotky miliard.

S takovou podporou by na JE ani nekopli.

Emil
17. říjen 2024, 07:48

@Líska: Investiční dotace na JE je přesně 0 %. Na rozdíl od větrníků se totiž jedná o půjčku, kterou bude investor splácet.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 07:59

@Emil 17. říjen 2024, 07:48

Jasně, začne splácet až najede JE do provozu, tedy za 12+ let, když to dobře půjde.

Do té doby staví "zadarmo" i to je forma státní podpory.

Emil
17. říjen 2024, 08:04

Do té doby nestaví zadarmo, staví na dluh (jako každá jiná větší elektrárna), ten dluh má odloženou splatnost, takže bude následně platit vyšší úrok než kdyby byla postavena tzv. přes noc, takže se o žádnou investiční dotaci nejedná.

Výhodné úvěry jsou poskytovány i ostatním čistým zdrojům, nejde o žádnou specialitu jaderných elektráren.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 08:33

@Emil 17. říjen 2024, 08:04

To "zadarmo" mělo uvozovky.

Ono to splácení klidně může začít klidně déle než za 12 let.

Kterým čistým zdrojům a kde se poskytují takové úvěry s odloženou splatností 12+ let?

Máte odkaz na zdroj této informace?

Emil
17. říjen 2024, 08:44

@Líska: Já jsem o poskytování úvěrů s odloženou splatností 12+ let nic nepsal, tak mi to nepodsouvejte. Žádný úvěr se ještě ani čerpat nezačal a drtivá většina se bude čerpat nejdříve za čtyři, pět let.

Navíc je to úplně nepodstatné, jak je ten úvěr dlouhý, podstatné je že je to úvěr (návratný) a nikoliv dotace (nenávratná).

Jirka Líska
17. říjen 2024, 09:01

@Emil 17. říjen 2024, 08:44

"Navíc je to úplně nepodstatné, jak je ten úvěr dlouhý, podstatné je že je to úvěr (návratný) a nikoliv dotace (nenávratná)."

Návratný možná za 50+ let:-D

Emil
17. říjen 2024, 09:03

Jak říká jistý Jirka Líska, "Je zábavné sledovat jak vydáváte své domněnky za jasný budoucí vývoj:-)"

Jirka Líska
17. říjen 2024, 09:15

@Emil 17. říjen 2024, 09:03

To jsem rád, že se bavíte, ale to nejsou domněnky.

Odložená splatnost + splatnost úvěru 30 let.

Emil
17. říjen 2024, 09:25

To jsou domněnky. Těch 20+ let mezi 30letou splatností a vámi vyfabulovaným tvrzením "možná za 50+ let" jste si vymyslel.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 09:42

@Emil 17. říjen 2024, 09:25

Vypadla vám tam ta odložená splatnost 12+let, pak po uvedení do provozu na 30let splátky.

Emil
17. říjen 2024, 09:52

Nevypadla, i odloženou splatnost 12+ let jste si vymyslel, a i kdyby to bylo 12+ let jak tvrdíte, 30+12+ není 50+.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 10:11

@Emil 17. říjen 2024, 09:52

Napsal jsem "možná za 50 let".

Žádnou odloženou splatnost jsem si nevymyslel, vycházím ze článku na iDnesu.

Emil
17. říjen 2024, 10:16

Napsal jste "možná za 50+ let", každý se může přesvědčit, že si opět vymýšlíte. Kde v článku na iDnesu psali o odložené splatnosti 12+ let? Prosím přesnou citaci s odkazem. I to jste si vymyslel, že?

Jirka Líska
17. říjen 2024, 10:33

Emil 17. říjen 2024, 10:16

Ano to se může přesvědčit:-)

Splácení úvěru je až od spuštění JE do provozu, což se předpokládá za 12+ let nebo ne?

A dále vycházím z článku s citací "Proto schválený model podpory počítá s tím, že stavbu de facto zaplatí stát na dluh a pak si ho po dobu 30 let od spuštění nového bloku nechá splácet."

Odkaz si jiště najdete.

Co jsem si tedy vymyslel?

Emil
17. říjen 2024, 10:47

1) Ano, spuštění JE do provozu se předpokládá za 12+ let ", ale úvěr se nezačíná čerpat dnešním dnem, první fázi financuje ČEZ z vlastních zdrojů, takže délka té odložené splatnosti je kratší, navíc prostředky z úvěru bude čerpat postupně, takže hlavní část prostředků bude mít tu odloženou splatnost ještě mnohem kratší.

2) Takže o odložené splatnosti 12+ let na iDnesu nepsali, díky za potvrzení.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 11:49

@Emil 17. říjen 2024, 10:47

1) Všem je jasné, že se úvěr nečerpá dnes, když ještě ani není podepsaná smlouva.

Pokud ve svých závěrech vycházíte ze schváleného harmonogramu financování a stavby, tak super, ale nic takového nemáte.

Takže to jsou pouze a jen vaše domněnky:-)

Emil
17. říjen 2024, 11:55

1) U vás to tak úplně nepůsobí, že je to všem jasné, když píšete o odložené splatnosti 12+ let.

2) Citujte jednu jedinou moji domněnku. Zatím tu domněnky píšete stále jen vy.

Vítězslav Novák
17. říjen 2024, 12:26

Doba stavby (a hlavně přípravy) záleží na státu - jaké, jak a kolik klacků naháže stavebníkům pod nohy. Stihnout se to dá za 7-8 let, jak dokazuje jedna firma-kterou-zde-neradno-zmiňovat. Bez těch klacků...

Jan Grmela
17. říjen 2024, 17:55

Jaký smysl dává mluvit o stavbě v lese bez klacků, když je jich plný?

Josef
19. říjen 2024, 10:56

No 0% vypadá jinak.

Zde citace ˇUHOS : "Zaprvé půjde o poskytnutí státní půjčky pro fázi přípravy a výstavby, která bude splatná po získání povolení k provozu podle atomového zákona. Tato půjčka zajistí, že výstavba pátého bloku bude mít přístup k potřebným finančním prostředkům za přijatelných podmínek. Schvalovat půjčku bude vláda, poskytovat ji bude Ministerstvo průmyslu a obchodu."¨

Druhým nástrojem podpory je garantovaný výkup vyrobené elektřiny. Stát se v rámci něj zaváže od investora vykupovat elektřinu vyrobenou novým jaderným zdrojem po dobu 40 let. Tento krok má zajistit stabilní a předvídatelný příjem pro nový zdroj, což minimalizuje finanční riziko, investorovi zajistí přiměřenou míru návratnosti investice a státu jistotu navrácení poskytnuté půjčky.

Emil
19. říjen 2024, 11:50

0 % nevypadá jinak, půjčka není investiční dotace a garantovaná výkupní cena taky není investiční dotace.

Josef
19. říjen 2024, 13:45

Pokud stát zajistí nižší úrok na půjčku a sám si půjčí za vyšší nebo použije inflační peníze tak je to podpora nebo dotace, ale Vy odmítáte uznat fakt, že jádro nikdo neufinancuje komerčně a za 30 let bude energetika jinde a státu zbudou dluhy a provozovatel bude rejžovat, stejně jako se nyní prezentují JETE a JEDU, které byly financovány státem a za jiných cen elektřiny,

Emil
19. říjen 2024, 14:35

Nikoliv, půjčka je pořád půjčka a nikoliv dotace. ČEZ bude naopak splácet státu s vyšším úrokem než za jaký si půjčí, čímž se kompenzuje nulový úrok po dobu výstavby.

O "ufinancování komerčně" jsem vůbec nic nepsal, stejně tak jsem vůbec nic nepsal o tom kde bude energetika za 30 let, tak nevím jak jste přišel na to co údajně odmítám. Jak prý bude energetika jinde se tvrdilo před 30 lety taky a jinde sice je, ale disponibilní nízkomesní zdroje mají ještě větší hodnotu než před 30 lety.

Že státu zbudou dluhy a provozovatel bude rejžovat je další váš výmysl, naopak jsou ve schváleném modelu financování pojistky a pravidelné kontroly ziskovosti, aby právě k tomu dojít nemohlo.

Vítězslav Novák
17. říjen 2024, 07:49

Už jste si to zkusil přepočítat na MWh vyrobené elektřiny?

Ona tužková baterka je mnohem levnější než - třeba FVE nebo jeden větrník. Když nepočítáme relativně na energii...

Karel Valenta
17. říjen 2024, 08:14

Tak zkusme počítat. 1 MW větrníku stojí odhadem 100 mil Kč. 1 GW tedy 100 mld. Kč, v plánu jsou 4 GW, to je 400 mld. Kč. Pak 50% je 200 mld. A za to by si na JE sakra kopli.

A to nemluvím o množství vyrobené elektřiny v době kdy ji potřebujeme(JE – koeficient využití 90 %) a elektřiny občasné (větrníky 20%) se všemi dalšími nutnými investicemi.

Bob
17. říjen 2024, 10:10

Tak se také podívejte, kolik elektřiny ty větrníky i po dvojité podpoře vyrobí. Je to velmi drahá elektřina.

Milan Vaněček
17. říjen 2024, 10:35

Provozní dotace pro větrníky u nás je jen podobný trik jako bylo vypsání nejvyšší výkupní ceny na fotovoltaiku v první dekádě tohoto století. Nemá to nic společného s racionalitou, je to jen jaderný marketing, který má ukázat že JE jsou lepší.

Musíte se dívat na ceny VtE u našich sousedů, třeba na Rakousko. ČEZ může stavět VtE třeba na Baltu nebo u Severního moře...

Tragedie masivního nasazení JE je v tom, že zafixují velká rizika a vysoké ceny na mnoho desítek let. Tak vysoké ceny jako máme dnes nebo ještě vyšší, které drtí náš průmysl i většinu domácností.

Emil
17. říjen 2024, 11:02

1) Provozní dotace pro větrníky jsou jen jaderný marketing - to jsem nevěděl že například Komora OZE, která ty dotace dlouhodobě prosazovala, provozuje jaderný marketing. :-D

2) "Musíte se dívat na ceny VtE u našich sousedů, třeba na Rakousko" - škoda jen že v Rakousku se výkupní ceny nesoutěží a soutěží se jen tržní prémie stejně jako v Německu.

3) Vysoké ceny a vysoká rizika tu naopak máme po téměř dvou desetiletích masivního nasazování OZE a utlumování JE, takže řešením asi těžko bude dál masivně nasazovat OZE...

Milan Vaněček
17. říjen 2024, 12:12

ad 3) Dobrej fór. "masivní nasazování OZE u nás v posledních 20 letech". Ve skutečnosti jem jeden velký fotovoltaický tunel trvající rok a půl, v období, kdy byly solární panely 10 krát dražší než dnes. Až vloni se pohnula fotovoltaika na střechách.

Ale neustálé pokusy dostavět Temelín (elektřina "na export") a ted i nahradit staré Dukovany novými obrovskými reaktory, místo modernizace a prodloužení jejich životnosti (vždyť ty "malé jaderné reaktory" propagované ve světě mají ve skutečnosti velikost těch starých Dukovanských)

Zkrátka dokonalý Kocourkov

Emil
17. říjen 2024, 12:46

1) Ten "fór" (a nemůžu říct že "dobrej") je ovšem váš, já jsem to co se mi snažíte podsouvat a vydávat to za citaci mého výroku nikdy nenapsal. To jste si vymyslel sám. To masivní nasazování OZE proběhlo u našich sousedů a tím to ceny elektřiny samozřejmě ovlivňuje i u nás.

2) Těch "neustálých" pokusů dostavět Temelín bylo všehovšudy ... jeden před více než deseti lety.

3) Údajně "obrovské reaktory" jsou stejně velké jaké už tu máme a jsou to nejlepší, co česká energetika má. Nestaví se "místo" modernizace a prodloužení životnosti těch současných, které se samozřejmě modernizují a prodlužuje se jejich životnost současně.

4) "Malé jaderné reaktory" propagované ve světě mají různé velikosti a velikost těch starých Dukovanských má jen jeden z mnoha.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 07:55

Není uzavřená smlouva s KHNP, nevíme jaké v ní přesně budou peníze ani podmínky.

Podle čeho tedy bude určena podpora výkupu v této smlouvě?:-)

Emil
17. říjen 2024, 07:59

Určena bude "překvapivě" podle závazné nabídky, kterou KHNP podala, a v níž jsou peníze i podmínky uvedené.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 08:04

@Emil 17. říjen 2024, 07:59

Až na to, že to není pravda, peníze a podmínky se vyjednávají.

Ale třeba máte lepší informace než šéf KHNP pro ČR:-D

Emil
17. říjen 2024, 08:07

Až na to že to je pravda, ČEZ nemůže vyjednat horší podmínky než jaké jsou uvedené v té závazné nabídce. Taková je dohoda se státem.

Lepší informace než šéf KHNP pro ČR určitě nemám, na druhou stranu určitě mám lepší informace než vy. :-D

Jirka Líska
17. říjen 2024, 08:18

@Emil 17. říjen 2024, 08:07

Pokud máte lepší informace než já, tak je někdy záměrně nepoužíváte.

Už je jasný způsob a rozsah chlazení a kolik bude stát?:-D

Emil
17. říjen 2024, 08:30

Kdy jsem jakou informaci "záměrně nepoužil"? Dokažte svoje tvrzení.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 08:37

@Emil 17. říjen 2024, 08:30

A k tomu chlazení info nemáte?:-)

Emil
17. říjen 2024, 08:48

Takže jste si to vaše tvrzení "Pokud máte lepší informace než já, tak je někdy záměrně nepoužíváte" vymyslel, když ho neumíte dokázat. Mně tato vaše (ne)odpověď stačí.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 08:55

@Emil 17. říjen 2024, 08:48

Záměrně nepoužíváte měl být eufemizmus k tomu, že neříkáte pravdu.

To je mi jasné, že vám stačí, tím se totiž záměrně vyhýbáte odpovědím.

Emil
17. říjen 2024, 08:57

@Líska: Tak dokažte kde konkrétně "neříkám pravdu". Zatím jediný kdo tu neříká pravdu jste vy sám.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 09:07

@Emil 17. říjen 2024, 08:57

Tvrdíte, že peníze a podmínky jsou v závazné nabídce.

Já tvrdím, že to není celá pravda, že se peníze a podmínky upřesňují a vedou se o tom stále jednání.

Stejně tak o inflační doložce, o chlazení, přesném zapojení českých firem atd.

Emil
17. říjen 2024, 09:21

Takže dokázat že neříkám pravdu podle očekávání schopen nejste, jste jen schopen mě z toho bez jakýchkoliv důkazů obviňovat.

Peníze a podmínky samozřejmě v závazné nabídce jsou, bez toho by těžko mohl ČEZ vyhodnotit, která nabídka je nejlepší. Že se vedou jednání samozřejmě nikdo nezpochybňuje, ale ČEZ jasně deklaroval (např. to několikrát zmiňoval generální ředitel EDU II Závodský), že nepodepíše smlouvu, ve které by byly podmínky oproti závazné nabídce horší. Tím pádem snadno může výkupní cena vycházet právě z této závazné nabídky. Stejně v té výkupní ceně musí být započtena nějaká projektová rizika.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 09:36

@Emil 17. říjen 2024, 09:21

Vycházím z rozhovoru se šéfem KHNP pro ČR, že to pro vás není dostatečný důkaz je vaše volba.

Uvidíme až bude zvěřejněna smlouva a můžeme se sem vrátit:-)

Emil
17. říjen 2024, 09:50

Rozhovor se šéfem KHNP pro ČR vůbec nijak nedokazuje že neříkám pravdu. Šéf KHNP pro ČR určitě nemůže předjímat co podepíše nebo nepodepíše ČEZ, a ČEZ jasně řekl že smlouvu s horšími podmínkami než jsou v závazné nabídce nepodepíše. Takže jste si to vymyslel.

Jirka Líska
17. říjen 2024, 11:55

@Emil 17. říjen 2024, 09:50

Nic jsem si nevymyslel.

Je to z tom rozhovoru, takže si max. vymýšlí KHNP:-D

Emil
17. říjen 2024, 12:36

Ne, v rozhovoru se šéfem KHNP pro ČR opravdu není, že jsem si to vymyslel. I to jste si vymyslel. :-D

Milan Vaněček
19. říjen 2024, 14:31

Ten článek z ekonomického deníku je opravdu zajímavý

ekonomickydenik.cz/spor-s-westinghousem-jsme-v-ceskem-jadernem-tendru-podcenili-priznal-sef-korejske-khnp/

Když ho čtu tak mám silné obavy o osud projektu Dukovany 2. Zřejmě taky tady se budou posunovat termíny, co k ceně přibude se teprve uvidí, vypadá to, že to skončí jako s rozšířením Temelína a že nakonec přátelé jádra přijdou na to, že nejlepší bude počkat na malé reaktory 4. generace.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se