V Německu začíná hon za krušnohorským pokladem. Lithia obsahuje pro desítky milionů elektromobilů
Staletí německé těžby v Krušných horách, hned za hranicemi s Českou republikou, skončila se znovusjednocením země v roce 1990. Těžba v tomto regionu by mohla být obnovena s rostoucí poptávkou po vzácných kovech, jako je lithium nebo kobalt, důležitých komponent baterií pro elektromobily. Krušné hory totiž obsahují bohaté zdroje obou surovin.
Dodavatelé již nyní varují, že svět nemá dostatečné zásoby lithia a kobaltu. Produkce elektromobilů by měla navíc v následujících letech narůstat a i Německo má v této oblasti velké plány.
Oblast byla prozkoumána již za dob studené války, vzorky byly zničeny
Lithium je nejrozšířenější v Austrálii, Chile a Bolívii, zatímco kobalt, který je ještě vzácnější, je těžen především v Demokratické republice Kongo. Oba kovy jsou přítomny v Krušných horách v gigantických žulových formacích vytvořených před 300 miliony lety. Odhaduje se, že asi 4 % světových zásob lithia leží v zemi někde mezi Drážďany a městem Aue. Problémem je, že nikdo přesně neví, kde. Těžební společnosti z Austrálie, Německa, Kanady a USA tak nyní provádějí průzkumné vrty v desítkách míst v Krušných horách.
Přitom vše mohlo být tak snadné. V dobách studené války, těžební společnost Wismut, společný podnik mezi komunistickým východním Německem a Sovětským svazem, prozkoumala oblast za účelem nelezení uranu pro výrobu jaderných zbraní. Bylo shromážděno množství vzorků získaných z průzkumných vrtů.
V roce 1990, po znovusjednocení Německa, měl Wismut, poté zcela vlastněný německým státem, až tisíce kilometrů vzorků. Pro úsporu nákladů byla ovšem o několik let později většina z nich vyřazena. To je nyní považováno za obrovskou chybu, jelikož tyto vzorky by ušetřily těžebním společnostem průzkumné vrty, jejichž náklady dosahují přibližně 1 000 EUR na metr. Dnes by tak vzorky vyřazené v devadesátých letech měly hodnotu milionů eur.
Lithium pro miliony elektromobilů
Deutsche Lithium, společný podnik výrobce solárních elektráren Solarworld, který je momentálně v insolvenci, a kanadské těžební skupiny Bacanora Minerals, získal práva na těžbu v oblasti od dolu v obci Zinnwald až po hranice s Českou republikou. Deutsche Lithium mělo štěstí, Armin Müller, šéf Deutsche Lithium, našel staré důlní dokumenty, které ukazovaly na Zinnwald jako slibné místo pro lithium.
V loňském létě společnost odebrala z vrtu 100 tun žuly. „Ten kámen je pro banky,“ řekl Müller v rozhovoru pro deník Handelsblatt a ukázal na vzorky hornin, s nimiž hodlá dokázat, že lze vytěžit dostatečné množství lithia, aby se těžba ve velkém měřítku stala zisková. Chce, aby banky spolufinancovaly předpokládanou investici ve výši 120 milionů EUR (3 miliardy korun) do nového dolu, sahajícího do hloubky až 300 metrů. Do provozu by měl být uveden v roce 2021.
Müller odhaduje, že se pod Zinnwaldem nachází asi 100 000 tun lithia, což by mělo být dostatečné množství pro výrobu 20 milionů elektromobilů. Dalších 30 000 až 40 000 tun by se mělo nacházet pod nedalekou vesnicí Falkenhain, kterou plánuje také získat. Podle plánu bude rafinaci lithia provádět chemická společnost BASF ve svém závodu v Schwarzheide v Braniborsku.
Kobalt pro německé automobilky
Těžební společnosti hledají také kobalt, aby snížily svou závislost na Kongu, kde probíhá těžba v současné době více než poloviny světových dodávek, často nelegálně a za špatných podmínek. Čínští obchodníci kobalt odkupují a prodávají především čínským automobilkám. VW se již několik měsíců snaží najít dodavatele kobaltu, zatím marně.
Kobalt z Krušných hor může být alternativou pro německé automobilky. Problém je, že je obzvláště obtížné jej najít, obvykle je totiž ukryt v žilách o tloušťce 10 až 15 centimetrů dlouhých stovky metrů, řekl geolog Enrico Kallmeier.
S průzkumem pomáhá i ministerstvo
Německé ministerstvo hospodářství zahájilo projekt pro nalezení slibných oblastí analýzou tisíců vzorků sedimentů odebraných z potoků v regionu, aby zjistili, kde byly vyplaveny cenné minerály ze země. Součástí je navržení 3D modelu Krušných hor, který by měl pomoci těžebním společnostem při průzkumu oblasti.
Experti rovněž prozkoumávají mapy a zprávy společnosti Wismut z dob studené války. Ačkoliv cílem tehdejšího výzkumu nebylo nalézt lithium nebo kobalt, některé dokumenty je zmiňují. Aktuálně probíhá digitalizace těchto dokumentů pro usnadnění budoucího vyhledávání v nich.
Mohlo by vás zajímat:
Je mi z toho dost smutno. Vytěžit takové obrovské množství žuly kvůli pár procentům lithia. Doufám, že než se těžba pořádně rozjede, tak přejde výroba na jiný typ, kde lithium potřeba nebude, případně, bude potřeba lithia a kobaltu výrazně nižší.
Lithium není třeba nahrazovat, je to dostatečně na Zemi rozšířený kov, jen se dosud těžil pouze úplně nejjednodušími a nejlevnějšími metodami.
Vytěžená žula se nevyhodí, ta se upotřebí ve stavebnictví.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se