Domů
Názory
Praktické zkušenosti s použitím elektromobilu a domácí fotovoltaiky – roční zhodnocení
Dobíjení elektromobilu. Zdroj: Radek Šindel
Zdroj: Radek Šindel

Praktické zkušenosti s použitím elektromobilu a domácí fotovoltaiky – roční zhodnocení

Obsah tohoto článku nebyl zpracován ani upravován redakcí webu oEnergetice.cz a článek nemusí nezbytně vyjadřovat její názor.

V polovině roku 2023 bylo v ČR připojenu zhruba 120 000 malých FVE o výkonu bezmála bloku Temelína. Užívání domácí FVE má svá specifika a je potřeba se naučit zdroj správně využívat. V červenci jsem sepsal článek na téma spolupráce střešní fotovoltaiky a elektroauta. Nyní již mám k dispozici data za celý rok, tak že bych rád na článek navázal spolu s detailnějším rozborem způsobu užívání auta.

Roční výroba FVE

Celková spotřeba domku činila za období 11/2022-10/2023 7,7MWh, z toho 5,9MWh připadlo na domek a 1,8MWh na nabíjení auta. Na provoz auta tak připadá necelá čtvrtina spotřebované energie. 5,5kWp fotovoltaika za rok vyrobila zhruba 5,3MWh elektřiny. Přibližně 1MWh elektřiny se nepodařilo využít a odešlo zpět do distribuční sítě. Přes 80% vyrobené energie tak bylo využito přímo v rámci objektu. Výroba z FVE tak pokryla celkovou spotřebu včetně provozu auta přibližně z 55%.

Takto pěkných čísel by nešlo dosáhnout bez řízení spotřeby v objektu. Není potřeba veškeré činnosti podřizovat výrobě z elektrárny, nicméně se vyplatí některé činnosti s vysokou spotřebou energie nechat spíše na slunečné dny. Tady jde především o mytí nádobí, praní a ohřev TUV. Myčku jsme se naučili pouštět spíše přes den, případně nastavíme spouštění časovačem na vhodnější dobu. S běžným praním na 40°C si příliš hlavu nelámeme, nicméně třeba vyvářku je vhodné odložit. Ručníky a povlečení zpravidla mohou pár dnů v prádelním koši počkat. Dobu ohřevu TUV jsem omezil pouze na vhodné hodiny během dne nastavením tepelného čerpadla. To tak pracuje zpravidla za výroby ze slunce a navíc s vyšším topným faktorem, než kdyby spínalo kdykoliv třeba v noci. Do bojleru jsem navíc nainstaloval přídavnou topnou spirálu s programovatelným časem spínání. Tento dohřev je spínán pouze v době přebytků výroby, kdy energii nejde využít jinak a poskytuje kapacitu okolo 6kWh přídavné kapacity. Bojler je tak v podstatě nejlevnější baterie, kterou má většina lidí již doma.

Spolu s odloženým nabíjením auta tak lze spotřebu velice dobře přizpůsobit aktuální výrobě, aniž by to znamenalo pro chod domácnosti jakékoliv omezení. Spínání a nabíjení řídí buď samotný SW střídače, nebo jde manuálně zapnout pomocí mobilní aplikace.

Měsíční vývoj výroby a spotřeby elektřiny. Zdroj: Radek Šindel

Měsíční vývoj výroby a spotřeby elektřiny. Zdroj: Radek Šindel

Provoz auta

Za celý rok jsem s autem najel něco přes 12 000 km. Z toho tvoří odhadem 30% cesty po dálnici a většina tak připadá na cesty po venkově, případně po městě. Většina cest jsou spíše kratší trasy, nicméně jsou v nájezdu zastoupeny i delší cesty do Pardubického kraje, Prahy, Brna, Polska a Slovenska. Spotřeba dle palubního počítače činila 14,3kWh/100km, což je méně než normovaná spotřeba 14,8kWh/100km dle WLTP. Nízká hodnota je dána zejména menším podílem dálnic a jízdnou s nejvyšším stupněm rekuperace.

Na tuto vzdálenost bylo celkově nabito 2,2MWh elektřiny. Pokud bych stejnou vzdálenost ujel se svou starší Octavii TDi se spotřebou 5,6l nafty / 100 km, činila by spotřeba energie 6,8MWh. Spotřeba energie i se započtením účinnosti nabíjení je tak ve srovnání s úsporným dieslem zhruba třetinová.

93% nájezdu tvoří pomalé nabíjení střídavým proudem z 11kW wallboxu, nebo palubní 2kW nabíječkou. Pouze 7% nájezdu tvoří rychlonabíjení. I u delších cest totiž tvoří rychlonabíjení pouze část nájezdu. Na cestu vyjíždím s plnou baterií a ta například při cestě do Prahy vyjde někam za Brno. V Praze jde opět dobít pomalu a po cestě nabíjím jenom tolik, abych dojel s rezervou domů s více méně prázdnou baterií. I při relativně dlouhé cestě z Ostravy do Prahy a zpět je potřeba po cestě nabít zhruba polovinu energie.

Zajímavý je pak podíl nabíjení z vlastní FVE. Podíl přes 50% nájezdu dopadl až nad očekávaní dobře. Statistika tak potvrzuje, že zhruba 7 měsíců v období březen až říjen jde jezdit více méně pouze na energii z vlastního zdroje, necelá třetina připadá na domácí nabíjení ze sítě a pouze zhruba 20% vychází na nabíjení jinde.

Pozitivním výsledkům výrazně pomáhá možnost práce z domova. I pouhé dva dny home office v týdnu bez problémů statisticky pokryjí nabíjení na celý týden. Nicméně i bez možnosti práce z domova by nebyl výsledek o moc horší. Už jenom víkendy poskytují dostatek času na nabití na týden. K tomu jde připočíst až 7 dnů státních svátků od března do září, případně několik dnů dovolené, kterou částečně trávíme doma. Osobně pro jízdu do práce někdy využívám MHD, nebo kolo, což dobu vhodnou k nabíjení ještě rozšiřuje. V reálu jde za slunečný letní den nabít až 20-25kWh. Při představě, že přes den „nakape“ doma ze střechy plný kanystr nafty motivaci jet sem tam na kole pro mnohé celkem zásadně zvyšuje.

Zdroje nabíjení elektromobilu. Zdroj: Radek Šindel

Závěr

Co se auta týče. Degradace baterie po dvou letech provozu není zatím patrná. Elektromobil je ideální do příměstského provozu na různé kratší popojíždění. Auto se i v zimě velice rychle zahřeje a spotřeba padá už po pár km na průměrnou hodnotu. Nicméně auto nelze příliš doporučit na časté cesty po dálnici. Aerodynamika krátkého SUV není ideální a spotřeba na dálnici tak oproti průměrným hodnotám roste až ke 20kWh/100km. Na delší cesty je potřeba počítat s delšími pauzami na nabíjení, což by bylo v případě častých cest obtěžující.

Z ročních statistik se potvrdila možnost rozšíření domácí instalace. Na zahradní domek se bez problémů vejde dalších 4-5kWp. S výkonem okolo 10kWp pokryje zdroj celkovou spotřebu domku a auta ze zhruba 70%. V tomto případě lze i očekávat vyšší podíl domácího nabíjení z FVE. V sumě za celý rok dosáhne objekt dokonce aktivního salda výroby, kdy domek více energie vyrobí, než spotřebuje.

Jelikož se potvrdila i poměrně široká možnost řízení spotřeby, zvažuji ještě přechod na spotový tarif. Reálně bych vyblokoval provoz topení, ohřevu TUV a nabíjení v době ranní a odpolední špičky a spotřebovával bych tak buď elektřinu svoji, nebo nakoupenou za nižší ceny mimo špičku. Jak je vidět na příkladu grafu denního obchodování, cena elektřiny mimo špičku může být o třetinu až polovinu nižší, než v době ranní a odpolední špičky. Odložením spotřeby na 10-15h dopolední, na noc, nebo na víkend jde ještě výrazně ušetřit.

Jak je vidět z celoročních statistik, tak FVE v našich podmínkách nejde pokrýt spotřebu po celý rok. Nicméně zhruba půl roku dokáže pokrýt skoro celou spotřebu objektu včetně nájezdu auta. I v zimním období pak dokáže FVE nezanedbatelnou část spotřeby pokrýt také. To samé platí pro nájezd auta. FVE samotná sice nedokáže pokrýt nájezd auta celoročně, nicméně pokrytí poloviny ujetých km pouze z FVE se jeví jako výborný výsledek.

Vývoj cen elektřiny na vnitrodenním trhu. Zdroj: OTE

Štítky:Názor
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(44)
josef zak
27. leden 2024, 13:34

Dobry den, jen pro zajimavost - jakou platformu pouzivate pro rizeni domacnosti a jake vidite jeji prednosti a nedostatky? Zvazuji HA, homey a smartthings. Take bych chtel prejit na spotove ceny (tj. ceny, ktere odmeni spotrebitele za posun spotreby mimo spicku). Dekuji

Pravoslav Motyčka
27. leden 2024, 15:36

Domácí FVE lze využívat velmi efektivně jak popisuje autor článku, nicméně v jeho případě , přesto že mu FVE funguje výborně by bylo vhodné uvažovat o rozšíření FVE a to pokud možno na maximální možnou velkost , kterou umožňuje střídač a prostor. Investuje se totiž jen do panelů konstrukce a práce. Kdyby autor si zvýšil svojí FVE ze současných 10kW na 15kW tak získá o polovinu vyšší výrobu v létě energii prodá do sítě, ale v zamračených dnech a v zimě veškerou elektřinu využije a tím si sníží svoje náklady na nákup elektřiny nejméně o polovinu proti dnešnímu stavu s letním prodejem by se pak dostal na celkově zanedbatelné náklady na nákup el. energie.

Pavel
27. leden 2024, 16:18

To je take muj plan. Pockam az se prodaji panely prvni generace, ktere ted leti cenove dolu a pujdu do TopCon panelu. Panel rozneru 2.2 krat 1.2 uz bezne generuje okolo 600 wp a novinky co pujdou do prodeje I 730 wp. Orientacne jsem pocital na strechu plus garaz plus plot plus pergola okolo 30 panelu krat 700wp Bude to krasa. Pak samozrejmne elektricke auto a jeste jsem premyslel koupit minikontejner na extra baterie.

S tim spotem a velkym setrenim to nebude tak zhave. Behem dvou let uz budou mit vsichni prubehove elektromery a na spot pojedou vsichni.

Ja ted jedu na mesicni spot. Kazdopdne ten vyvoj v panelech a beteriich je tak sileny, ze na konci roku budu asi zase menit plany.

CarlosEV
27. leden 2024, 16:35

na spotu se za 2023 prodalo přes 31TWh ze cca 60ti u nás spotřebovaných což je přes 50%, je tam většina větších firem, protože jim 2022 nikdo nedokázal dát roční kontrakt nebo za masakr ceny

Milan Vaněček
27. leden 2024, 18:20

To je moc zajímavý údaj. Svědčí to o tom, že je velký zájem o levnou elektřinu (ta je jenom když fouká a svítí slunce= VtE a FVE) a té bude v našem regionu čím dál tím víc.

Nové jádro bude mít VELKÉ potíže

Bob
27. leden 2024, 18:45

Má to jen "malou" potíž:

Topit je potřeba v zimě a to nesvítí vůbec, nebo málo a VtE mají u nás výrobu zanedbatelnou.

hlpb
27. leden 2024, 19:01

Letos se do obrovských problémů dostanou u nás i v celé EU uhelné elektrárny, během několika let je čeká armagedon. V ČR za prvních 27 dní vyrobily uhelky o 500 GWh méně než za stejné období v roce 2023. V celé EU už uhelky v lednu zaznamenaly meziroční pokles -8 TWh. A to se na konci ledna začíná projevovat rekordní instalace FVE v celé EU.

FVE v Německu dnes vyrobily v lednu rekordních 200 GWh/den!!!

Po eliminování uhelných elektráren budou na řadě jaderné, na jaře a v létě nebudou schopné konkurovat samovýrobě FVE, PPA smlouvám u firem a spotovým cenám z VTE + FVE. Na podzim a v zimě to budou mít JE mnohem lepší.

Milan Vaněček
27. leden 2024, 19:50

Bobe, Vy myslíte, že když jste kupoval na spotu levnou elektřinu z větru, že to nebylo převážně z Německa?

To, že my v ČR jsme zaspali (resp blokovali) VtE, to vůbec nemění nic na tom, jak VtE ovlivňují (snižují) ceny v naše, středoevropském, propojeném regionu.

Emil
27. leden 2024, 19:54

Ten údaj je stejně zajímavý jako nepravdivý, není to totiž ze 60 TWh spotřebovaných, protože je to včetně importu a exportu, takže je to ve skutečnosti z 88,2 TWh, na denním trhu to bylo 25,9 TWh, viz roční zpráva OTE. Takže ten poměr je ve skutečnosti úplně jiný než byste si přál a váš závěr je jako obvykle úplně špatný, Vaněčku.

Milan Vaněček
27. leden 2024, 20:30

Exportní část naší výroby samozřejmě nejde z VtE. Ale importní část je především z Německého větru a slunce. To ovlivňuje spotové ceny u nás. A bude je ovlivňovat stále více, několikanásobně více. Vaše poznámky, Emile, jsou zcela irelevantní.

CarlosEV
27. leden 2024, 20:38

@Emil

denní + vnitrodenni trh = celkem 31.4 TWh

export se tam neobchoduje

čísla máte špatně

https://oenergetice.cz/komoditni-trhy/na-ceskych-kratkodobych-trzich-s-plynem-a-elektrinou-padaly-loni-rekordy

Emil
27. leden 2024, 20:45

"Zcela irelevantní" jsou vaše poznámky, Vaněčku, dělal jste závěry ze zjevně nepravdivých informací, aniž byste si jejich pravdivost ověřil. Na co taky, hlavně když podporují vaše přesvědčení, že...

CarlosEV
27. leden 2024, 20:56

@Emil

Čísla máte špatně vy ... denní + vnitrodenni trh = 31.4 TWh a výroba mínus čistý export = cca 62 TWH

Čísla najdete tady na webu oenergetice

Emil
27. leden 2024, 21:12

@CarlosEV

Nemám, špatně máte čísla vy, najdete je v roční zprávě OTE.

CarlosEV
27. leden 2024, 21:25

@Emil

ale počítáte to špatně, na jedné straně vám chybí a na druhé přebývá

Emil
27. leden 2024, 21:57

Ne, špatně to počítáte vy. Těch 25,9 + 5,5 je včetně importu a exportu, takže to nemůžete porovnávat s výrobou mínus čistý export. Musíte to porovnávat s tím co se celkově zobchodovalo, tj. i s importem i s exportem a ne to odčítat jako to děláte vy.

Pravoslav Motyčka
27. leden 2024, 22:22

K tomu je třeba ještě dodat ,že cena el. energie na burze je v současnosti dána především tím ,že poměrně vysokou výrobu dodávají uhelné el. jenže ty fungují zejména proto ,že významná část odběratelů má drahé fixní ceny a uhelné el. tyto kontrakty plní. Až tito odběratelé přejdou na spot , tak dojde k tomu , že se část elektřiny z uhlí logicky nevyrobí ,protože pro ně nebude odběratel a to analogicky povede k tomu , že ceny elektřiny na burze půjdou nahoru. Ale k tomu dojde až v roce 2026 , zatím si můžeme užívat levné hodinové ceny elektřiny , které nám dotují ti co podepsali nevýhodné smlouvy.

Pravoslav Motyčka
29. leden 2024, 01:24

Výkon FVE záleží více na oblačnosti než na ročním období, pokud máte naklopené panely , pak včera byla výroba jako v létě.

hlpb
29. leden 2024, 06:16

Pravoslave, roční období je pro výrobu FVE stejně důležité jako oblačnost. Poslední dva dny bylo v Německu jasno a FVE vyrobily v sobotu 200 GWh a v neděli 220 GWh. Stejné množství panelů, ale v létě a na jaře vyrobí za den 500 GWh.

Bob
27. leden 2024, 18:42

Taky jsme na 2023 nakupovali na burze za spotové ceny. Jinak to nešlo a byli jsme rádi, že jsme vůbec nakoupili. Obchodník žádné riziko, vysoutěženou marži měl jistou. My jsme trnuli, kam v zimě ceny energií vystoupají. Naštěstí nakonec žádné extrémy nebyly a ještě jsme na tom vydělali.

Na letošek jsme ale už soutěžili pevnou cenu. On se také těžko dělá rozpočet, když ani nemůžete dopředu odhadnout, kolik budete platit.

Pravoslav Motyčka
29. leden 2024, 01:17

Spot je super. Elektřina s D57d vychází celkově na 4kč. Podle mě to vydrží nejméně přes celý rok 2025 , protože lidé a malé firmy pořád podepisují nevýhodné smlouvy. Koupil bych si další sadu baterek k FVE ,ale zatím se mi to nevyplatí. Takže přes den prodávám a v noci kupuji.

Bob
29. leden 2024, 14:42

Spot je super v době klesající ceny elektřiny a to ještě, když nepřijde žádná "černí labuť". Nesete riziko nenadálého zdražení.

Pokles se očekává cca do léta 2024, pak přijde pravděpodobně opět růst cen a bude lépe mít cenu fixovanou.

Kromě toho po zavedení chytrého měření budou spotové ceny o něčem jiném.

Pravoslav Motyčka
27. leden 2024, 22:16

Jistě je to rozumný plán. Jen s těmi panely bych si Vám dovolil poradit kupte si celoskleněné typu N. jsou sice dražší jenže mají jednu velkou výhodu mají nehořlavý povrch velmi vysokou životnost řekl bych že člověk je kupuje jen jednou na rozdíl od těch klasických s plastovou stěnou ze zadní strany.

Pravoslav Motyčka
28. leden 2024, 22:07

To Pavel : To je určitě dobrý plán. Čím více panelů si naistalujete tím lépe jen s tím výkonem to není dobré přehánět s velkými panely se špatně pracuje. Čím je vyšší výkon FVE tím pak má větší smysl akumulace s malou FVE a tepelným čerpadlem si spálíte elektřinu přes den , když topíte větší FVE vede k tomu ,že nabijete baterii před den prodáváte a v noci kupujete , proto je dobré aby systém alespoň umožňoval zvýšit kapacitu baterie. Ideální je mít podlahové topení tam si můžete dovolit dělat topné přestávky v době vyšších cen el. energie.

Slavomil Vinkler
27. leden 2024, 19:49

Myslím, že neprodá nic, přetoky místní sítě (správci) nezvládají.

Pavel
27. leden 2024, 19:09

Ono ani v zime uz nebude behem par let takovy problem s ekektrinou ze slunce.

Pred par dny, kdyz bylo jasni tak slo do site okolo 1600 megawattu a to je pulka ledna a prodavaji se pretoky az po doplneni baterii. Behem tri let Bude celkovy instalovany vykon dalece pres 10 gigawattu takze v pulce ledna roku 2026 pujde do site pres 5000 megawattu jenom ze slunce. Plus pridejte petinasobek vetru plus minimalne petinasobek bioplybek, pak tu uz bude I nejaka geotermalni energie a ono za tri roky celkove technoligie budou uplne nekde jinde.

Jeste jsem zapomnel na spalovny odpadu tech taky bude hafo.

Bob
27. leden 2024, 21:17

Vy jste srandista. 5 násobek za tři roky.... Geotermální energie možná nějaká na vytápění, těžko na výrobu elektřiny.

FV na ranní a večerní špičku? Pokud zbude v zimě za slunečních dní vůbec něco na nabití akumulátorů, budou už do 8 hodin večer vybité.

Za tři roky technologie někde jinde.... Když nic "zázračného" ani neobjevili a nevyzkoušeli s kladným výsledkem ještě ani v laboratoři. Pokud jde o FV panely, tak tam pomalé zvyšování účinnosti o něco nic nezmění na jejich hlavních nevýhodách.

Slavomil Vinkler
27. leden 2024, 19:51

Popisovaná úprava bojleru je poněkud diskutabilní. Já viděl následky výbuchu bojleru 200l před 20 lety ÚČOV Praha. 1 mrtvý, skoro zbořený velín plynovky.

De Carbon
27. leden 2024, 21:14

Ten bojler ma uplne stejne zabezpeceni jako kdyz funguje bez FVE. Autor akorat zapina bojler v urcitou dobu a kdyz se nahreje, tak se vypne pomoci termostatu uplne stejne. Vyhoda je v tom, ze bojler nezacne topit v noci nebo v nevhodnou dobu. Nic vic.

Slavomil Vinkler
28. leden 2024, 18:42

No nevím, píše o přidané m topném tělesu.

Bob
27. leden 2024, 21:24

Taky mne to zarazilo, ale dá se to řešit watrouterem (ohřívá jen, kdyby byly přetoky)a jedním tělesem. S možností dohřevu, pokud se bojler neohřeje FV elektřinou klasicky přes spínání HDO v NT.

Rozhodně je to racionálnější, než elektřinu ukládat do akumulátorů (a pak ji použít na ohřev TV).

De Carbon
27. leden 2024, 21:21

Mam podobne zkusenosti. Nabijim 2 EV a mam tepelne cerpadlo plus obycejny elektricky bojler plus elektrokotel 9kW, ktery ma 9 stupnu vykonu, kazdy stupen 1kW. Nemam Home Assistant, ale vlastni program a funguje to dobre. Letosni leden diky slunecnim dnum a teplemu pocasi preje FVE. Vyroba je doopravdy dobra.

Petr prochaska
28. leden 2024, 09:41

Spíše měl být v článku někdo s 10 kWp FVE +10 kWh baterie, což je nyní běžná velikost FVE. Cenový rozdíl 5 kWh oproti 10 kWp není zase takový.

Bob
28. leden 2024, 10:31

Pokud si dá větší výkon na střech, sice pokryje svou výrobou větší část roční spotřeby, ale zase neuplatní větší část nadvýroby. Buď ji do sítě nebude moct poslat vůbec, nebo za nízkou cenu. Aktuální nabídky za přetoky jsou už opět jen cca 1 Kč/kWh. Instalace takového výkonu FVE, včetně akumulátorů, aby poskytla dost energie na provoz domu + ohřev TV + topení je nereálná (prostorově, finančně, návratnost). Pokud nepracujete v home-office a nemůžete mít každý den elektromobil přes poledne na nabíječce v RD, tak zapomeňte i na to.

Ony ty články stejně moc nevypovídají o budoucnosti. Potřeboval byste výhled tak na 20 let, minimálně tak na 10 let, než se Vám vrátí investice.

Už nyní je zřejmé, že když si pořídí FVE "každý", tak za přetoky nebude nic (zatížení sítě, neschopnost v tom okamžiku elektřinu spotřebovat). Malé využití elektřiny z přetoků při předimenzování FVE = vyšší cena vyrobené elektřiny = návratnost v nekonečnu. To samé se týká i akumulátorů, jako součásti FVE.

hlpb
28. leden 2024, 14:10

Bobe, s přetoky do sítě z nadvýroby se pleteš. Komunitní energetika umožňuje uzavřít smlouvu s rodinnými příslušníky, sousedy, kamarády, obcí, firmami, nebo sám se sebou a posílat si přebytky do druhé nemovitost. Komunitní energetika bude akcelerátor střešních FVE. Na schválených plánech měst je to zcela patrné, Havířov díky schválenému sdílení elektřiny osadí několik škol FVE, bez komunitní energetiky by tato investice nedávala smysl, protože v dva měsíce, v době největší výroby elektřiny, je odběr minimální. Nyní bude téměř celou výrobu z těchto velkých FVE využívat jiné městské budovy. Stejně to má Brno to chce osadit 250 střech FVE.

Tomáš Foldyna
29. leden 2024, 11:54

"Komunitní energetika umožňuje uzavřít smlouvu s rodinnými příslušníky ...."

Uzavírat smluv můžeme kolik chceme, nicméně přeneseme jen tolik, kolik dovolí síť. No a taky výkon FVE má denní průběh jaký má.

Bob
29. leden 2024, 12:19

Přesně.

Navíc, pokud tu elektřinu darujete někomu jinému, než sobě, zhorší to vaši ekonomickou bilanci. Jinak řečeno bude ta FV elektřina pro Vás dražší.

Jan Kropáč
28. leden 2024, 13:37

Díky za článek. Jen poradím, že řízení přebytků používám YORIX GreenBono, což ale vyžaduje znalosti elektrikáře. Potom patrona v bojleru ohřívá pouze výkonem přebytků a můžete klidně vyuřít i další výstupy pro spínání dalších spotřebičů. Pod bojler jsem dal směšovat horké vody a bojler mám vytočený na maximum (80 st.C), takže přečkám i další den bez přebytků s teplou vodou. Tako jsem měl přebytky pouze v srpnu, když pořád svítilo několik dní.

Bob
28. leden 2024, 14:07

To je ten správný přístup. Lepší, než instalovat vysokou kapacitu akumulátorů.

Bojler by měl být větší nejméně tak 250 l. Případně před stávající předřadit ještě jeden předehřívaný FVE. Taky se dělají speciální bojlery, které mají oddělená topná tělesa pro síť a FVE.

Nebo je možno použít kombinovaný bojler, kde např. ohřev plynovým kotlem je nastaven na 60°C a ohřev FVE na 80°C. To zajistí, že když je dostatek elektřiny z FVE plynový kotel vůbec nesepne.

Slavomil Vinkler
28. leden 2024, 18:46

Bojler se dvěma oddělenými spirálami a dvojitým zabezpečením jsem nenašel.

Mex
29. leden 2024, 00:38

Proč dvojitým zabezpečením?

Nevím, jak to má předřečník zapojené. Ale snadno se to dá udělat tak, že termostat nespíná přímo spirály, ale spíná stykač. A teprve ten spíná jednotlivá topná tělesa.

A pokud to chci nějak časově nebo jinak vázat, tak ten časový spínač je zapojen až za tím centrálním stykačem, který spíná podle termostatu.

Slavomil Vinkler
29. leden 2024, 08:53

Jistě, ale pak taháte kabely od dvou spirál, dvou snímačů. sem tam. To se hodí jen do nového projektu, kde si dovolíte kabeláže jak v JE.

Bob
29. leden 2024, 13:11

Tak snad 2 kabely ke spirálám nejsou problém. Zvláště, když to máte všechno v jedné technické místnosti.

Pro větší objemy od 500 l (stejně k FVE má význam nejméně 250 l) hledejte akumulační nádrž. Je to to samé, jako bojler, jen variabilnější. Běžně pak má několik nátrubků pro topná tělesa a topné těleso můžete koupit jako komplet s termostatem a ještě havarijní pojistkou.

Také se můžete rozhodnout pro instalaci výměníku(ů) a TV ohřívat ve výměníku a nemuset tak řešit periodické nahřívání nádrže kvůli Legionele. Nebo nahřívat dalším zdrojem (kotel).

Xoor
29. leden 2024, 13:24

@Slavomil Vinkler

hotové dukovany :D . CYKY 3x2,5 stojí metr 25kč. Kolik ho budete potřebovat, 10m? Nějaká líšta ať to trochu vypadá . Pravda, stykač bude něco stát a možná bude nutná i nějaká krabice. Všehovšudy za 2k to máte pořešené. I na pivo zbyde. Bezpečné levné a blbuvzdorné řešení = dokonalé.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se