K čemu vedou stále častější záporné ceny elektřiny?

Vladimír Wagner
10. květen 2026, 08:23
64 komentářů
k-cemu-vedou-stale-castejsi-zaporne-ceny-elektriny
Obsah tohoto článku nebyl zpracován ani upravován redakcí webu oEnergetice.cz a článek nemusí nezbytně vyjadřovat její názor.

V současné době, kdy je ideální doba pro produkci fotovoltaických elektráren, se setkáváme s extrémně nízkými cenami na spotových trzích s elektřinou. Tyto ceny dosahují i extrémních záporných hodnot. Podívejme se na to, k čemu to povede.

Obr 1) Produkce elektřiny v České republice na přelomu dubna a května z různých zdrojů vyznačená různými barvami, černou čárou je vyznačeno zatížení sítě (zdroj Energostat v oEnergetice)

Jarní měsíce duben a květen jsou nejlepším obdobím pro fotovoltaické elektrárny. Je ještě poměrně chladno, ale slunce už je relativně vysoko a dlouho nad obzorem. S vyšší teplotou totiž klesá efektivita fotovoltaických článků. Sluneční elektrárny tak v této době okolo poledne dodávají nejvíce elektřiny do sítě. V současné době už má Česká republika instalováno přes 5 GWp výkonu fotovoltaik a v ideálním případě dokáže zajistit i dostatečně velkou část potřebného výkonu. V květnu kolem poledne dokáže naše fotovoltaika zajistit něco mezi 70 – 80 % deklarovaného svého výkonu. Tedy okolo 3,8 GWe. Maxima spotřeby ve špičce leží v té době mezi 8 a 10 GW. V minimu je u nás v dubnové a květnové dny požadavek na něco nad 5 GWe. Je tak vidět, že současný instalovaný výkon u nás je docela optimální pro vykrývání nárůstu u denních maxim spotřeby. To je vidět i na obrázku 1 ukazujícím produkci a spotřebu v Česku na přelomu dubna a května.

Obr 2) Produkce elektřiny v Německu na přelomu dubna a května z různých zdrojů vyznačená různými barvami, černou čárou je vyznačeno zatížení sítě (zdroj Energostat v oEnergetice)

Německo má instalováno téměř 120 GWp, v květnová poledne tak dokáže v principu dodávat přes 80 GWe. A to už je hodnota výkonu, která je větší než denní maxima v dubnu a květnu, které nedosahují většinou 80 GWe. Je to vidět i na produkci elektřiny v Německu na současném přelomu dubna a května. Zároveň má Německo téměř 80 GWp instalovaných ve větrných turbínách. I ty jsou v ideálním případě schopny pokrýt téměř všechny potřeby Německa, v době ideální pro slunce a vítr tak je v jarních měsících v principu dostupný téměř dvojnásobek potřebného výkonu. Přebytečný dostupný výkon je pak třeba buď vyvézt nebo omezit výrobu u některých bloků. Dramatické změny dostupného výkonu během dne, které je vidět na obrázku 2 extrémně zvyšují nároky na řízení soustavy. Přebytek sluneční nebo větrné elektřiny v ideálních podmínkách pro fotovoltaiku nebo větrníky dramaticky ovlivňuje i sousedy Německa a jejich energetické sítě.

Obr 3) Produkce elektřiny ve Francii na přelomu dubna a května z různých zdrojů vyznačená různými barvami, černou čárou je vyznačeno zatížení sítě (zdroj Energostat v oEnergetice)

Jak vypadá výroba elektřiny ve státech, které dominantně spoléhají na jaderné elektrárny, je vidět v případě Francie a Slovenska. V případě Francie už se část jaderného výkonu využívá i pro regulaci výkonu v soustavě, u Slovenska i Česka pokrývají jaderné zdroje základní zatížení a k omezování jejich výkonu se přistupuje jen výjimečně. Francie má neustále značnou část výkonu určenou pro vývoz, což je dáno tím, že zaplňuje deficit zdrojů hlavně u Itálie.

Obr 4) Produkce elektřiny na Slovensku na přelomu dubna a května z různých zdrojů vyznačená různými barvami, černou čárou je vyznačeno zatížení sítě (zdroj Energostat v oEnergetice)

Dramatické dopady mají přebytky fotovoltaického, případně i větrného, výkonu na spotovou cenu elektřiny. U této výroby, kterou lze jen velmi omezeně předvídat na měsíce i léta dopředu, se dominantní část elektřiny prodává právě na spotu. Nelze totiž pro delší období předpovědět, zda bude jasno nebo pod mrakem čí opar, a jestli bude foukat. Možný okamžitý výkon daných zdrojů se tak může lišit i násobně. Do forwardu tak tyto elektrárny mohou nabídnout jen rozumně velkou část svého potenciálního výkonu. Spojení s baterií nebo bioplynovou a vodní elektrárnou může situaci zlepšit, ale jen do jisté míry. Jaderné elektrárny, které mohou naplánovat provoz i případné odstávky, mohou dominantní část výkonu prodat dopředu ve forwardech.

Obr 5) Spotové ceny v Česku na přelomu dubna a května. Je vidět náraz na hraniční zápornou cenu -500 EUR/MWh 26. dubna a 1. května (zdroj Energostat v oEnergetice).

Právě proto podíl prodejů na spotovém trhu roste s podílem fluktuujících OZE v mixu, u nás však pořád dosahuje pouze okolo 20 - 30 % zobchodované elektřiny. Základní zatížení se dominantně prodává právě ve forwardech a u nás je z velké části pokrývají jaderné zdroje. Cena současných forwardů na červen 2026 je okolo 90 EUR/MWh a postupně rostou, ve třetím kvartále už je to okolo 100 EUR/MWh. Ceny forwardu jsou relativně velmi stabilní.

Obr 6) Spotové ceny v Německu na přelomu dubna a května. Je vidět náraz na hraniční zápornou cenu -500 EUR/MWh 26. dubna a 1. května (zdroj Energostat v oEnergetice)

Spotové ceny jsou naopak stále více fluktuujícími a s extrémními výkyvy. S růstem přebytku dotovaných obnovitelných zdrojů se stále více objevují i záporné ceny. Ty jsou stále častější a trvají stále delší dobu. Je to v době, kdy na pokrytí zbývající chybějící části poptávky stačí vysoce dotované zdroje. Ty vydělávají i při záporných cenách, pokud jejich velikost nepřesáhne hodnotu dotace. V letošním přelomu dubna a května jsme zaznamenaly absolutní rekordy záporných cen, kdy se ve volných dnech s malou spotřebou dosáhlo hranice -500 EUR/MWh. To je stanovený limit, nižší cenu už na burze nelze nastavit.

Obr 7) Spotové ceny v různých státech Evropy v době kolem extrému záporných cen 26. dubna (zdroj Energostat v oEnergetice)

Pokud se podíváme na vývoj spotových cen v Česku, vidíme, že se období nulových a záporných cen střídají s intervaly, kdy ceny překračují i 200 EUR/MWh. Zároveň je vidět, že takový vývoj na spotu je v celém regionu, který je dobře propojen s Německem. Je totiž dominantně vytvářen právě německou energetikou a jejím zaměřením na dotované obnovitelné zdroje. Na druhé straně je však zase třeba připomenout, že i velkou část dotací, které saturují záporné ceny, zaplatí německý daňový poplatník.

Dotace záporných cen nejsou jedinými náklady, které velké výkony fluktuujících obnovitelných zdrojů přinášejí. Dalšími položkami jsou náklady na posilování sítě a platby za regulaci a redispečing. Ve skutečnosti tak zvyšující se počet hodin s nulovými a zápornými cenami silové elektřiny náklady na energie kontinuálně zvyšuje. Zároveň se musí dotovat i fosilní zdroje, které musí být v pohotovosti, aby udržovaly stabilitu sítě v situaci velkého podílu fluktuujících obnovitelných zdrojů. Následky přezírání rizika ze situace dominance nestabilních zdrojů si vyzkoušelo při black-outu před nedávnem Španělsko.

Obr 8) Spotové ceny v různých státech Evropy v době kolem extrému záporných cen 1. května (zdroj Energostat v oEnergetice)

Ovšem nejdramatičtější dopady prohlubování tohoto procesu nás teprve čekají. Vede totiž k tomu, že dotované fluktuující obnovitelné zdroje extrémně kanibalizují nedotované zdroje stejného typu. V době, kdy jsou pro ně ideální podmínky a měly by získávat finance na svůj provoz a investice, jsou ceny nulové nebo záporné a musí se vypínat.

Připomenu, že se kanibalizují pouze zdroje na spotu. Jaderné elektrárny, které už prodaly svou výrobu ve forwardu, mohou v principu nabídnout snížení výkonu, za které dostanou zaplaceno z dané záporné ceny dotované fotovoltaiky, která je nahradí. Mohou tak vydělat ještě více.

Může se stát, že fotovoltaiky a větrníky, kterým skončí období s garantovanou dotací pak nepokryjí ani provozní náklady a bude je nutné úplně odstavit. Zároveň nebude možné budovat žádné tyto zdroje bez provozních dotací. Situace v Německu je tak hlavním důvodem, proč se u nás v situaci, kdy se u nich nepočítá s provozní dotací, zrušily projekty velkých fotovoltaických elektráren, a i menší projekty mají s návratností značné problémy.

Daná rizika z nekoncepční a ideologicky zaměřené energetiky jsem popsal v řadě článků (zde, zde, zde, zdezde) a je dobře, že se u nás začíná prosazovat racionálnější pohled a pomalu se rozjíždí jaderná renesance, jak jsem popsal v nedávném článku.

Na stejný problém reagují i vystoupení na serveru Vysoké napětí:

https://www.youtube.com/watch?v=nvNjTyAjGpo&list=PLGLb3t59V9EZGvSEoPBOvY-kIfYce5bRG&index=3

https://www.youtube.com/watch?v=GVQIjVCKwlw&list=PLGLb3t59V9EZGvSEoPBOvY-kIfYce5bRG&index=1

Byl pro vás tento článek užitečný?

Podpořte web a jeho autory symbolickou částkou

Témata:Názor
Loading...

Komentáře (64)

Milan Vaněček10. květen 2026, 09:58

Lidé, kteří dříve naprosto nechápali, jak silný zdroj výroby elektřiny může být fotovoltaická elektrárna, teď zase nechápou (či snaží se nástup fotovolatiky zadržet) jak pracuje fotovoltaika, fotosyntéza, a vůbec náš systém sluneční soustavy.

Nechápou, že Energetický přechod k dominanci nových čistých bezodpadových zdrojů, jejichž režim je určován fyzikou popisující chování ve sluneční soustavě, vyžaduje zcela nový přístup k energetice a distribuci PŘÍMO vyrobené (přeměněné) sluneční energie na energii elektricou.

Parní turbiny a výroba horké páry nevymizí, ale stane se jen menší součástí nové energetiky, založené na přímé přeměně energie přicházející ze Slunce (pomocí slunečních, větrných či vodních elektráren) na naši zemi v elektřinu.

Tolik potřebnou, levnou a čistou a bezodpadovou elektřinu.

Milan Horak11. květen 2026, 12:04

FVE neni levná ani čistá ani bezodpadová.

Omega11. květen 2026, 13:42

Já bych řekl, že to všichni rozumní lidé chápou.

Prostě elektřina bude v průměru dražší s tím, jak se zavedou čisté, bezodpadové technologie.

Zvláštní je, že jsme se dostali do stavu, kdy se elektrárna nepostaví bez dotací (žádná) - takže se jasně ukazuje jak "levné" to je.

Řešení existuje i na takto zmršeném trhu - jenže to by politici museli počítat a plánovat na 10 let (3 volební období) což přes VFE-VTE lobby neprojde.

PS: dejte mi tu "levnou a čistou" elektřinu

PPS: vy už jste mnohokrát ukázal těch "levných 10% času", takže zkuste poskládat levně i těch zbylých 90% času

Milan Vaněček11. květen 2026, 13:51

Přečtete si prosím, co jsem napsal níže v 12:39, abych to nemusel zase opakovat.

Omega11. květen 2026, 16:00

Přečetl jsem si komentář z 12:39 - a asi jsem hloupý, ale nevidím tam nikde popis levné energetiky (hodně PR, žádná reálná čísla).

Takže zkuste mi lehce poskládat funkční / levný / bezodpadový model pro elektřinu v ČR a okolí cca 1000 km.

A pokud mohu prosit - vynechte věty typu "to nejde" - pořád tvrdíte že to jde, tak to dokažte tím, že to sem vložíte.

Bob10. květen 2026, 10:51

A co nám, tím chcete říci? "vyžaduje zcela nový přístup k energetice a distribuci"

Že máme "svítit v poledne" a "topit v létě"?

Jinak mnoho slov a nic nového jste nám vlastně neřekl.

Milan Vaněček10. květen 2026, 11:53

Bobe, přemýšlejte, nové zdroje přímé výroby elektřiny jsou jiné. Postupně začnou dominovat v energetice. Energetika se je naučí koordinovat a řídit.

Jestli máte zahradu, tak už jste si snad zvykl, že všechna zařízení a nástroje jsou i u nás na elektřinu, jen si baterii (kterou si můžete doma nabíjet ze solárů) dáte do sekačky, nebo křovinořezu, nebo do něčeho jiného potřebného.

Před 10 lety to nebylo u nás vůbec běžné, nyní je to samozřejmost.

Časy se mění.

A v létě potřebujete především chlazení.

Prostě krátkodobé skladování elektřiny je i u nás již v rodinném domku se zahradou samozřejmost.

brzy to bude u nás i ve velké energetice.

Na dlouhodobé (i velmi dlouhé) skladování zatím máme především fosil

cudla10. květen 2026, 12:14

A já se ptám kdo to zaplatí ?? Tohle je hnus zrušit dotace a konečně myslet tou věcí co je na krku. Solární baroni jsou pijavice co se přiživují na systému nic dobrého do něho nepřinášejí ba naopak.

A pane Vaněčku a co v zimě jak budeme vyrábět ??? V létě když svítí a fouká není potřeba energie tak já mraky. Copak fosil najednou dobrý, ale CEZ to zavře což deklaruje po roce 2030 to budou v NDR koukat, že od nás nepůjde nic a bude sami rádi, že nám nespadne síť. Jo a ještě jsem zapomněl v zimě je zatížení cca dvojnásobné oproti létu, kde ty zdroje vezmeme ???? Tyhle ekoparzitecké bláboly mě vždy tak namíchnou. Nechat ty ekobolšoviky jednu zimu vymrznout, aby se probrali. Mimo jiné tyhle ekošílenství vyloženě jde na ruku Číně a Rusku mě už přijde, že jsou tito lidé přímo od nich placeni, aby nám v Evropě zlikvidovali energetiku.

Slavomil Vinkler10. květen 2026, 12:45

No stromy mají dřevo a kmeny se zásobami, byliny cibule, hlízy, oddonky a zatahují, zvířata mají tuk, ptáci letí do teplých krajin..... A my jsme jak ti pomocníci babušky jagušky, my nenáme nic.

Slavomil Vinkler10. květen 2026, 13:17

Tedy je třeba mít elektrárny na zimu (JE nebo fosil?), elektrárny když fouká, elektrárny když svítí slunce, elektrárny na baterky a vše propojené robustním vedením. Tedy výsledná cena 5x vyšší. (Ne)Výhoda této konfigurace je zmatení spotřebitelů , neb pokud je cena energie 5x vyšší tak se opticky oze dříve splatí a mohou se o to víc forsírovat. Ale což by nemuselo být, kdyby byly jen jedny JE.

Slavomil Vinkler10. květen 2026, 13:33

Tedy čím více OZE zdraží eletriku, tím více se OZE (zdánlivě) vyplatí. Tomu jevu se říká regulačnicky kladná zpětná vazba soustavy.

Pozor, taková soustava je vysoce náchylná k samovolnému kmitání.

Bob10. květen 2026, 14:13

Tu základní trajektorii zdražování elektřiny přece spustili lidé, jako p. Vaněček. Příznivci a propagátoři OZE (FVE).

Bez umělého zdražování elektřiny by nikdo (kromě pár nadšenců) FVE nestavěl. Taky se z fosilu vybírají poplatky na podporu POZE.

A pro jistotu si ještě prolobovali povinnost instalace na každou budovu. Zatím tedy nově postavenou.

Jenže těch FVE v síti + těch domácích je už tolik, že jak se dočtete ve vedlejším článku: Soláry v květnu zatím prodělávají. Denní trh ukazuje průměrnou realizační cenu -8,5 EUR/MWh.

S přibývajícími soláry to bude stále častější a po větší část roku.

Takže shrňme si to:

1) Část roku nebudou mít domácí soláry žádný význam, protože bude výhodnější nakoupit ze sítě za zápornou cenu a odběratel z toho zaplatí i distribuci.

2) část roku je výroba FVE tak malá, že přínos vlastní výroby bude velmi malý.

Snaha mít stále více FVE s nedostatečnou krátkodobou a žádnou dlouhodobou akumulací stále více připomíná to známé "podřezávání si větve sám pod sebou".

Petr prochaska10. květen 2026, 18:48

Zdražování elektřiny nezpůsobili příznivci a propagátoři OZE, ale politici (hlavně EU), kteří tak chtějí donutit lidi a firmy, aby si pořizovali OZE.

Bob10. květen 2026, 20:03

Správně, schválili to zákonodárci na nátlak zelené a OZE loby.

Milan Vaněček10. květen 2026, 13:42

Pane Vinklere, trochu racionálního uvažování. Elektrárny na zimu už máme a stejně několikanásobně TWh víc potřebujeme topení na zimu. Čili ideální je existující kogenerace teplo plus elektřina. Levná kogenerace (ne ta nejdražší možná a stále neexistující z JE)

Už i každý kdo má na střeše fotovoltaiku přišel na to že nejlepší je mít ty baterkky pár metrů vedle zdroje, ne stovky kilometrů. Atd atd.

Richard Vacek10. květen 2026, 14:08

Ideální je snad poslat OZE tam, kam i císař pán chodí pěšky a postavit jaderné elektrárny, které dávají elektřinu po celý rok a teplo v zimě.

Celé OZE v EU provedení je omyl, který nám zajistil nejdražší elektřinu a rozvrtal energetiku.

Bob10. květen 2026, 14:17

Podle Vás máme dost elektráren na zimu i po odstavení uhlí? Kogenerace ze ZP se sice uplatní, ale máme spolehlivé dodávky ZP?

Nemáme ani jedno.

A baterky k FVE to opravdu nevyřeší, zvláště, když má i plynové topení přecházet na elektřinu.

Miloslav Černý10. květen 2026, 15:54

Plyn bude postupně nahrazován energií z tepelné akumulace, energií získanou z hlubin země, menšími SMR v blízkosti spotřeby bezpečněji ukryté v podzemí. A tak by se dalo pokračovat do nekonečna. To že jsme v současnosti občas v záporu ještě neznamená, že to tak bude na věčnost. Stane se to výzvou pro co nejefektivnější využití.

Slavomil Vinkler10. květen 2026, 15:54

No elektrárny na zimu už máme, to jo, ale ať vyrábí nebo nevyrábí tak se musí platit, protože se musí splácet a platit obsluhu porád, neb většina nákladů je nepřímých. To je ta 1/5.

FV na střeše + baterii mám a tak vím jak je to drahé. A bez dotací a vysoké ceny EE .... výhoda s uvozovkami je ta s vysokou cenou EE (opticky se to splácí) a pak skutečná technická, že když není síť tak můžu chvíli topit plynem .

Baton David11. květen 2026, 08:03

a pak se dodavatel diví že jsem snad první co si stěžuje že je energie levná, ale já si nestěžuju, vysvětluji mu že fve co mi k tomu nabízí se prostě za těchto podmínek nevyplatí ani s dotacemi, prakticky ani když to bude zdarma - v létě se nevyplatí vyrábět ve vlastní fve a v zimě nic nevyrobí

Jarda11. květen 2026, 08:20

Proč se nevyplatí v létě vyrábět ve vlastní FVE?

Vy elektřinu v létě nepoužíváte?

Mně FVE vyrábí v pohodě cca 9 měsíců v roce a i ty zbývající 3 měsíce něco vyrobí.

Slavomil Vinkler11. květen 2026, 10:23

Docela dost nasazujete. Taqk 6 měsíců vyrábí až moc, 3 měsíce doplňuje, 3 měsíce je to zanedbatelné.

Jarda11. květen 2026, 10:38

To si nemyslím.

Beru to podle osobní 3 leté zkušenosti, na rozdíl od Davida.

Vy máte zkušenosti podle sebe, každé OM místo je jiné.

Ono hodně záleží na tom, zda nad tím při pořízení FVE někdo přemýšlel nebo slepě věříl obchodníkovi nebo ještě hůře, šel jen po dotaci.

Bohužel pak jsou někteří zklamáni a naštvaní na okolí, ale měli by být hlavně na sebe.

Slavomil Vinkler11. květen 2026, 14:02

No a to mám panely na jv i sz.

Jarda11. květen 2026, 14:48

Tedy pokud SZ je opravdu severozápad, tak to je brutální kombinace.

To vám dělala firma?

To se už nedivím vašim "3 měsíce doplňuje, 3 měsíce je to zanedbatelné"

Já si svůj čistý JZ nemohu vynachválit.

Radek B.11. květen 2026, 21:19

Mám 14,4kWp, 27,4kWh LFP aku. Vše jih. Projektoval, sestavil sám. Bez dotací. Cena 472tis. V provozu 4 a 3/4 roku. Postupně přidávám FV panely i aku(teď už jen aku). Nyní by ta sestava vyšla na méně než 50% ceny. Ale zase mám již vyrobeno přes 45MWh. Takže k dnešnímu dni je cena kWh/lehce přes 10Kč. A každým dnem klesá.. A pokud je to kam dát, denně ,,to dá" až 85kWh. Letos od 20. února jsme off grid. Ze sítě odběr za rok cca 0,5MWh a každý rok se snižuje.. Cena EE ze sítě tím pádem cca 13Kč/kWh. Páč stálé poplatky..

A tady je jediná cesta, 100% EE soběstačnost. A to umožňuje BEV s V2L(V2H). A ten už máme 2x. Čili, dnes se dá na RD nainstalovat FVE na 95+% soběstačnost. Po dosažení min.50kWh v aku(+cca 110tis.Kč), si dovolím tvrdit, že se toho dá dosáhnout na 100%. BEV(y) budou sloužit jako mobilní záložní zdroje. Určitě takto uvažuje více a více vlastníků FVE+BEV..

Takže hezký večer.

Milan Vaněček10. květen 2026, 16:18

Pánové, tak jak Vy pořád křičíte: "To néééjde", "to chce jádro", tak se podobáte vozkům na začátku 20. století, kteříí také marně bojovali proti nástupu automobilizmu v Americe.

Marně, technický pokrok nezastavíš.

Podívejte se na novou realitu ve světě, na Youtube

youtube.com/watch?v=urcI-l5kGRk&t=617s

aby jste viděli, jaká bije.

Ale dívejte se do USA, do Číny či ve fotovoltaice taky do Australie.

Ne do vašeho EU skansenu, kde umí akorát přidělávat napevno víčka k plastovým flaškám

A ty řeči o "Klimatické katastrofě" (kvůli CO2 z fosilu), ty už taky padly. Ještě se to snaží hlavní media vymlčet, ale věda a přesná vědecká měření vyvrací katastrofické scénáře IPCC tak, že musí od nich couvat.

Richard Vacek11. květen 2026, 12:25

Snad se stačí podívat na fakturu za elektřinu. A hned je jasné, jakým směrem se energetika v EU vydala.

Milan Vaněček10. květen 2026, 16:36

Pánové, tak jak Vy pořád křičíte: "To néééjde", "to chce jádro", tak se podobáte vozkům na začátku 20. století, kteříí také marně bojovali proti nástupu automobilizmu v Americe.

Marně, technický pokrok nezastavíš.

Podívejte se na novou realitu ve světě, na Youtube

youtube.com/watch?v=urcI-l5kGRk&t=617s

aby jste viděli, jaká bije.

Ale dívejte se do USA, do Číny či ve fotovoltaice taky do Australie.

Ne do vašeho EU skansenu, kde umí akorát přidělávat napevno víčka k plastovým flaškám

A ty řeči o "Klimatické katastrofě" (kvůli CO2 z fosilu), ty už taky padly. Ještě se to snaží hlavní media vymlčet, ale věda a přesná vědecká měření vyvrací katastrofické scénáře IPCC tak, že musí od nich couvat.

Slavomil Vinkler11. květen 2026, 10:28

Pane Vaněčku, jde všecho akorát malé děti se učí chodit.

Tedy vždy je důležité kolik to stojí. Dotace OZE + ETS + záporné ceny zvyšují cenu EE. Výsledek bude inflace všeho, vše má v sobě velice mnoho za energie. A přečtěte si proč, vyguglujte si Meyrinkovo pravidlo.

Milan Vaněček11. květen 2026, 12:39

Pane Vinklere, uvažujte racionálně. To že něco dělá EU špatně, to že něco dělá ČR špatně neznamená, že je to špatné.

Naopak, drtivá většina lidí z těch 8 miliard vidí, jak technologický pokrok MůŽE fungovat ve prospěch čisté bezodpadové levné energetiky.

Podívejte se třeba na zemi jako je Australie a podívejte se na to video které jsem výše uvedl:

Když se sejdou přírodní podmínky, racionální uvažování, soukromé investice tak najednou existuje obrovský pokrok a obrovský benefit z rozvoje fotovoltaiky, bateriových systémů a větrné energetiky.

To způsobuje stále větší celosvětovou hromadnou výrobu fotovoltaiky i větrných elektráren, to na základě zákonů kapitalizmu způsobuje (spolu s narůstajícím vědeckým a technologickým pokrokem) stále levnější ceny...

To funguje všude v kapitalizmu, ať jde o USA, Australii nebo Čínu. Tohle ale v EU bohužel neplatí, my řešíme jiné věci jako jsou plastová víčka u nápojových obalů....

Pochopte všichni: nejprve se fotovoltaika prosadí (totéž platí pro vítr i vodu), kde jsou pro ni nejpříznivější podmínky: přírodní, investiční i legislativní.

A s určitým zpožděním se prosadí i tam, kde slunce svítí méně, že je osa Země skloněná vůči rovině oběhu země okolo Slunce, s tím nikdo nic nemůže udělat. Ale když ta cena výrobního zařízení neustále klesá, účinnost roste, tak se zpožděním několika let se to vyplatí i v jižní Evropě a s dalším zpožděním několika let se to vyplatí i v našem středoevropském regionu.

Samozřejmě, pane Vinklere je důležité, kolik to VŠE stojí.

V roce 2010 to stálo moc, my jsme byli ti největší hlupáci ve světě, když jsme dovolili postavit 1 GW fotovoltaiky a zadotovat nejvyšší výkupní cenu,

nyní je to více než 10 x levnější a s dalším technickým pokrokem to bude ještě účinější a levnější (a už tandemové články jsou v poloprovozní výrobě, nejen v laboratořích či na papíře).

Bohužel v EU zvítězila klimatická hysterie (rozdmychávaná IPCC) nad vědou a racionalitou. Dokavad se to nezmění, tak Vy všichni budete navrhovat stále dražší a nesmyslnější jiná řešení pro boj s Vaším "nepřítelem" - plynem, bez něhož je život na Zemi nemožný a jehož vyšší koncentrace posiluje fotosyntézu=život na Zemi.

Základ je ve vědecké diskusi odsoudit vymyšlené extrémní klimatické modely (které se skutečně rozcházejí s experimentálními daty třeba z družicového pozorování),

odsoudit tu hysterii (a ne jen mezi řádky, v souhrné zprávě pro IPCC, napsat že ten model ..... je nesmyslný).

Na jednu takovou oficielní publikaci jsem zde dal přesný odkaz.

Dpetr11. květen 2026, 12:00

"A ty řeči o "Klimatické katastrofě" (kvůli CO2 z fosilu), ty už taky padly. "

Ale no tak. Naopak, je ještě hůř.

Zatímco od 70. let 20. století rostla teplota tempem přibližně 0,18 °C až 0,20 °C za dekádu, v posledních deseti letech (zejména od roku 2015) se toto tempo téměř zdvojnásobilo.

Milan Horak11. květen 2026, 12:15

Ano, ČR se otepluje dvakrat rychleji než ostatní země a Evropa se otepluje dvakrat rychleji nez jine kontinety. V podstatě se otepluje dvakrát rychleji uplně všude. Nenechte se ovlivnovat zelenýma pošukama, kteří za vším, vidí CO2.

Dpetr11. květen 2026, 12:58

bagatelizací to nevyřešíte

Milan Vaněček11. květen 2026, 12:57

Přímý vliv koncentrace CO2 na oteplování je mnohem menší než uvádí "katastrofické modely". Experimentální data NASA z měření z družic ukazují, že ty katastrofické modely vůbec nesouhlasí s experimentálními měřeními.

Experimentální data ukazují, že na Zemi dopadá stále více slunečního záření (a o tom rozhoduje výovoj celosvětové oblačnosti - různé druhy oblaků v různých výškách určijí kolik energie v průměru na zemi dopadne=to je rozhodující a nejméně zatím probádaný "drajvr". To je ta rozhodující zpětná vazba (několik zpětných vazeb) pro regulaci klimatu v naší krátké či velmi dlouhé historii...

Voda ve všech skupenstvích to je hlavní regulační "drajvr", ne CO2 koncentrace.

Dpetr11. květen 2026, 13:39

https x.com/JeromeFosterII/ status/2052815270037643721?s=20

Graf jak dobře odpovídají modely datům

Milan Vaněček11. květen 2026, 14:15

Já psal o něčem jiném: o konkrétním srovnání dat z NASA něření a katastrofického modelu IPCC, který byl mnohokrát uváděn všemi klimaalarmisty.

Taky to bylo nedávno na Twitru.

Bohužel jsem si to neuložil.

Samozřejmě můžete namodelovat experimentální data, ale pak nedostanete katastrofické předpovědi. O tom to je, o vyhozených stovkách miliard EUR na základě vyvolané hysterie...

Milan Vaněček11. květen 2026, 14:27

A tohle si přečtěte, už sem to zde uveřejňoval před 2 dny

Když se chcete prokousat tím obrovským balastem vyprodukovaným pro IPCC, tak se musíte prokousávat různými shrnujícími nejnovějšími zprávami

třeba teď jsem narazil na v dubnu publikovaný článek

"The Scenario Model Intercomparison Project for CMIP7

(ScenarioMIP-CMIP7)"

více než 50 autorů shrnující v

Geosci. Model Dev., 19, 2627–2656, 2026

doi.org/10.5194/gmd-19-2627-2026

výsledky posledních 2 let

Received: 5 December 2024 – Discussion started: 30 January 2025

Revised: 9 December 2025 – Accepted: 7 January 2026 – Published: 7 April 2026

cituji z něj ze str.2631

" the CMIP6 high emission levels (quantified by SSP5-8.5) have become implausible...."

Dpetr11. květen 2026, 15:07

"Samozřejmě můžete namodelovat experimentální data, ale pak nedostanete katastrofické předpovědi. "

cože?

Z dat je vidět, že predikce oteplování modelu v podstatě velmi dobře odpovídá. Je zcela zjevné, že rychlost změny je bezprecedentní a lze ji vidět pouhým okem.

Jan Veselý11. květen 2026, 16:54

Jo, už pěkných pár let je problém dát své milované na prvního máje pusu pod rozkvetlou třešní. Ty potvory už jsou odkvetlé, resp. díky vpádu studeného vzduchu ty květy pomrzly. :-)

Dpetr11. květen 2026, 18:25

U nás v okolí byl zrušen městský vlek, protože už deset let nebyl sníh...

Milan Vaněček11. květen 2026, 15:38

Petře, dejte si do vyhledávače: compare NASA CERES data with atmosphere warming predictions in a different scenarios.

A uvidíte, že katastrofický scénář RCP8.5 pro rok 2100 dříve všude presentovaný je již opušten a že vyhovují jen mnohem mírnější scénáře (i když celosvětová spotřeba fosilu roste)

Dpetr11. květen 2026, 15:53

Závěr vasší studie:

Celkové shrnutí pro platnost modelů

Vysoká shoda v trendu: Modely jako celek velmi dobře odpovídají pozorované energetické nerovnováze naměřené satelity CERES a in-situ měřeními v oceánech (Argo).

Korekce mechanismů: Data CERES nutí vědce upravovat mechanismy v modelech, zejména v oblasti fyziky mraků a vlivu aerosolů.

Vyloučení extrémů: Pozorování z NASA CERES v podstatě vylučují scénáře, podle kterých by se atmosféra vlivem skleníkových plynů oteplovala jen minimálně. Modely s vyšší citlivostí jsou daty CERES momentálně validovány jako realističtější.

Milan Vaněček11. květen 2026, 17:14

To jsou jen takové obecné kecy. Co je současná modelářská realita je že katastrofický scénář RCP8.5 pro rok 2100 je opuštěn a zavrhnut (jeho závěry Greta oblbovala jednu celou generaci) a jako "realistický" MODELOVÝ scénář nyní IPCC bere RCP4.5.

To znamená že snížili radiative forcing na zhruba polovinu.

Tečka.

A až budou schopni komplexně modelovat oblačnost, tak proběhne další revize. Zatím se lidé, jako u nás pan doktor Metelka brání tím, že "to ještě není dost probádané a neumíme to přesně modelovat, tak se to ZATÍM nezahrnuje", dává to příspevky kladné i záporné, takže říkáme =přibližně nula.

Naivní představa.

Tečka. Ale fyziku atmosféry nelze ošidit, věda se nakonec prosadí.

Dpetr11. květen 2026, 18:06

Takže jste si vybral, jen co se vám hodí, ale i podle vámi uvedené zprávy nadále platí mainstreamový odhad.

Milan Vaněček11. květen 2026, 19:30

Strašák klimatického rozvratu je pryč, díky za to, ušetří to stovky miliard EUR....

Samozřejmě, snahy vědy o porozumnění klimatickým změnám (klima se v historii neustále měnilo) jsou potřebné, je nutné především vše zbavit hysterie, desinformací a vrátit se k racionalitě.

Vladimír Wagner11. květen 2026, 20:42

Tak koukám, že se pan Vaněček pasuje na klimatologa a experta na klimatické modelování. Já se sice za takového odborníka nepovažuji, ale přece jen bych si dovolil připomenout, v čem se liší klimatické scénáře RPC8.5 a RCP4.5. Neliší se v tom, že by klimatologové ve svém modelování měnili fyzikální podstatu a způsob ovlivňování klimatu jednotlivými vlivy (například způsob působení CO2 a H2O). Liší se v tom, že u RCP8.5 předpokládá, že se netlačilo a nebude tlačit na omezení využití fosilních paliv a mix zůstane dominantně u nich (proto se mu říká pokračování v minulých trendech a katastrofický, protože vede k velkým antropogenním emisím a jejich dopadu na klima v podobě dramatického zvýšení teploty). U RCP4.5 se naopak předpokládá, že se bude složení mixu měnit, růst fosilních zdrojů se bude zpomalovat a růst nízkoemisních zrychlovat. Nebude to drastické, ale "střední", proto se tomu říká střední scénář. Důsledkem je, že při tomto scénáři se při výrobě stejného množství energie vyprodukuje méně CO2 a tím i růst teploty bude menší.

Jediné, co odborníci říkají, je, že se hlavně v Číně a Indii intenzivní výstavbou obnovitelných a jaderných zdrojů podařilo zpomalit růst výstavby fosilních zdrojů a podle nich probíhající tlak na snižování emisí vede k tomu, že se jde v otázce mixu spíše podle tohoto středního scénáře RCP4.5.

Opravdu to tedy není tak, že by odborníci měnili názor na vliv CO2 na klima ve srovnání s jinými vlivy a měnili klimatické modely. Jen říkají, že se daří měnit světový mix, že se vývoj produkce CO2 odklání od scénáře RCP8.5 k scénáři RCP4.5.

Jan Veselý12. květen 2026, 08:02

Pan Wagner si asi hraje na vtipálka: Dramatické změny dostupného výkonu během dne, které je vidět na obrázku 2 extrémně zvyšují nároky na řízení soustavy.

V reálu je to úloha lineárního programování, konečná verze obecného algoritmu řešení je z roku 1957 a je to dávno implementované k každém programovacím jazyce hodném toho jména.

Není to až takový problém implementovat, dělá to spousta firem. A utáhne to běžné PC.

Vladimír Wagner12. květen 2026, 08:57

Je opravdu velká škoda, že pan Veselý neřídí sítě u nás nebo v Německu. Mohl by pracovníkům dispečinku vysvětlit, že se jim zvyšování náročnosti udržení sítě v provozu jen zdá a už je vše už od roku 1957 vyřešeno. Pokud by měli pana Veselého ve Španělsku, tak by k žádnému blackoutu nedošlo. Přece vysoký podíl fluktuujícího OZE a změny v jejich výkonu nijak síť nezatěžují a všechny dopady tohoto jsou snadno triviálně řešeny.

Jan Veselý12. květen 2026, 12:32

A něco konkrétního byste neměl? Zatím jsem v té vaší reakci četl jenom jízlivosti a překrucování mých slov.

Já psal o tom, že to navýšení nároků na řízení sítě není až tak hrozné a většinu ho bez potíží zvládá automatika. Jen to doplním tím, že firem, které to dodávají jako hotové řešení je dost a dost. Jen si vybrat jestli chcete řešení od Siemense, Honeywellu, ABB nebo X různých dalších dodavatelů.

A že se stal ve Španělsku nějaký průser a zhasla síť? No, stal se. A co? Tyhle věci se děly a dějí, bez ohledu na nějaké OZE. Důležité je ty situace následně kvalitně zanalyzovat a přijmout opatření, aby se předešlo jejich opakování. Hysterek zde netřeba.

BTW, o téhle problematice mám stejné právo psát své jako pán z AV zkoumající hustou jadernou hmotu.

Milan Vaněček12. květen 2026, 08:58

Pane Wagnere, nastudujte si něco o těch číslíčkách 8.5 respektivě 4.5. To je radiative forcing W/m2 implementovaný do jejich modelů. Nesmyslný velký radiative forcing dá nesmyslné výsledky modelu. Z toho není úniku.

Takže i když pálení fosilu v hlavních světových ekonomikách roste

(a jaderná energetika v Číně představuje jen zcela zanedbatelnou část růstu výroby elektřiny v Číně ve srovnání s růstem výroby elektřiny z fotovoltaiky, větru a fosilu -nedesinformujte nás)

tak přesto trajektorie RCP8.5 a její následky (oteplení o cca 4 stupně) propagandisticky rozšiřovaná po celém světě pomocí IPCC a Grety se nevyplnňuje, čím dál tím víc se "model" odchyluje od experimentálních dat z družic.

Vladimír Wagner12. květen 2026, 09:16

Pane Vaněčku, radiative forcing ovšem není do scénářů zadáván, ale vzniká jako důsledek koncentrací skleníkových plynů a dalších procesů. Rozdíl v radiateve forcing v modelech RCP8.5 a 4.5 je dán právě rozdílem v množství vypuštěné antropogenního oxidu uhličitého.

Milan Vaněček12. květen 2026, 10:00

Pane Wagnere, kdyby jste diskutoval s někým z IPCC alarmistů, který ví jak se to dělá tak by jste zjistil že to Vaše: "adiative forcing ovšem není do scénářů zadáván, ale vzniká jako důsledek koncentrací skleníkových plynů a dalších procesů" znamená:

je zde slabý radiative forcing z růstu CO2 (cca 1 stupeň C na zdvojnásobení koncentrace CO2)

ale vše je nahnáno těmi vhodnými Vašimi "dalšími procesy", které ovšem všechny neumí popsat a proto (ZATÍM) modeláři "ignorují" velmi složitý vliv oblačnosti.

Ta určuje, kolik slunečního záření skutečně dopadne na zemský povrch

Vladimír Wagner12. květen 2026, 12:09

Pane Vaněčku, podívejte se, co znamená scénář v klimatickém modelování. Různé scénáře se neliší fyzikou a popisem fyzikálních procesů, liší se přístupem k rozvoji energetického mixu a průmyslu. Jak jsem psal, rozdíl mezi RCP8.5 a RCP4.5 je pouze v tom, jaký vývoj energetického mixu se předpokládá. To, že odborníci na klima nyní považují scénář RCP4.5 za pravděpodobnější a lépe odpovídající realitě je dáno pouze tím, jak se změnil vývoj energetického mixu (snižování podílu fosilních zdrojů), není to tak, že by změnili názor na fyziku v klimatickém modelování a změnili své představy o vlivu antropogenních emisí CO2.

Milan Vaněček12. květen 2026, 13:45

Zkrátka hysterie vyvolaná scénářem RCP8.5 způsobila úpadek EU v průmyslové výrobě a relokaci obrovských finančních prostředků. Obrovské ničení zdrojů výroby elektřiny a´t již jaderných nebo fosilních v mnoha zemích EU je ekonomickou katastrofou, na kterou doplácí skoro všichni občané EU.

Je otázka, zda si to EU uvědomí, podobně jako si to uvědomila většina světa.

Názor na fyziku klimatických změn se mění, pozice IPCC s bojem proti životodárnému čistému CO2 velmi oslabila,

oblačnost (voda ve všech skupenstvích a formách) je primárním komplexem dominujících zpětných vazeb a´t již se to týká energie na povrch Země dopadající či z ní odcházející (je to zdaleka nejsilnější "skleníkový plyn").

Dpetr12. květen 2026, 14:42

Hysterie vyvolaná scénářem RCP8.5 způsobila omezení emisí a to, že se uskutečňuje změna pomalejší, nicméně pořád velmi nebezpečná.

Milan Vaněček12. květen 2026, 17:07

Celosvěrově emise CO2 z pálení fosilu stále rostou, přiznejte si to, protože hlavní producenti potřebují stále více energie, ještě miliardy lidí žijí v chudobě a potřebují více energie,

CO2 hysterie vyvolaná především v EU na tom nic nezměnila.

Propadl se akorát hluboko podíl EU na celosvětové výrobě (a svět je zelenější kvůli vyšší koncentraci CO2-experimentálně mnohokrát potvrzeno)

Jenom technický pokrok (viz třeba Elon Musk) může způsobit , že se na Zemi bude vyrábět mnohem více elektřiny a pálit mnohem méně fosil.

Extrémní uhlíkové odpustky EU jenom deindustrializují EU, to je jediný, nesmyslný výsledek.

Ideologie založená na lžích a desinformacích nemůže celosvětově zvítězit, na rozdíl od technického pokroku (výroba stále levnější a čistší, bezodpadové elektřiny) který ve světě pozvolna vítězí.

Dpetr12. květen 2026, 17:23

Růst emisí se prakticky zastavil, nalézt čísla by pro vás nemusel být zas takový problém. Zbytek příspěvku je čirá ideologie nepodepřená fakty .

Milan Vaněček13. květen 2026, 09:51

Petře, podívejte se na experimentální data porovnaná se všemy modelovými daty zde

x.com/StahlmannRolf/status/2054253529598931007

Dpetr13. květen 2026, 10:35

Pokud vám přijde výhled RCP 4.5 jako cajk, tak k tomu není co dodat.

Milan Vaněček13. květen 2026, 13:25

Petře, modelování IPCC je špatné, protože model nebere v úvahu ty nejdůležitější věci .... Ty nejsou koncetrace CO2 v ovzduší....

Vladimír Wagner12. květen 2026, 18:58

Pane Veselý, můžete mi napsat, co bylo na vašem příspěvku, na který jsem reagoval, konstruktivního?

Jan Veselý12. květen 2026, 23:19

Rozporoval jsem vaše tvrzení o "extrémních nárocích na řízení soustavy". V druhém příspěvku to máte rozvedené trochu více.

Věřím, že nemáte problém s pochopením psaného textu.

Vladimír Wagner12. květen 2026, 23:41

Pane Veselý, vy jste tu rostoucí náročnost nerozporoval ničím konkrétním, jde totiž o řízení a regulaci fyzikální soustavy, která opravdu nevystačí s nějakým programovým zajištěním. Ale myslím, že je zbytečné, abychom se o tom přeli my. Nechme to síťařům a dispečerům a budoucí vývoj ukáže.

Loading