Domů
Obnovitelné zdroje
Čína si stanovila cíl pro instalovaný výkon v obnovitelných zdrojích do roku 2025
Větrné elektrárny na poli
Zdroj: Unsplash

Čína si stanovila cíl pro instalovaný výkon v obnovitelných zdrojích do roku 2025

Národní energetická správa (NEA) Čínské lidové republiky stanovila cíl pro instalovaný elektrický výkon v obnovitelných zdrojích energie (OZE), který by měl do roku 2025 činit více než polovinu celkového instalovaného elektrického výkonu země. Informaci přinesl zahraniční server Argus.

Čína oznámila cíl dosažení klimatické neutrality do roku 2060 na podzim loňského roku. Mezistupněm má být dosažení vrcholu vypouštěných emisí skleníkových plynů do roku 2030.

K urychlení dekarbonizace sektoru výroby elektřiny by kromě nedávno spuštěného národního systému pro obchodování s emisemi CO2 měl přispět také nový cíl stanovený NEA, podle kterého by měl instalovaný výkon OZE tvořit v roce 2025 více než polovinu celkového instalovaného výkonu v Číně. Na konci roku 2020 byl podíl OZE na celkovém instalovaném výkonu v Číně 42,4 %.

NEA do výkonu v OZE počítá jak solární a větrné elektrárny, tak elektrárny spalující biomasu a vodní elektrárny. Právě vodní elektrárny přitom tvoří hlavní část (61 %) z celkové výroby elektřiny z OZE v Číně, která loni dosáhla 2 200 TWh.

Zahraniční server Argus doplnil, že podíl nefosilních zdrojů na spotřebě primární energie v Číně činil loni necelých 16 %. Většina z této hodnoty připadala právě na vodní elektrárny.

NEA kromě růstu instalovaného výkonu v OZE vyzvala také k rozvoji zařízení jako jsou přečerpávací vodní elektrárny, plynové zdroje a další flexibilní technologie, které učiní tamní elektrizační soustavu připravenou na integraci většího množství zdrojů s proměnnou výrobou (větrných a solárních elektráren).

„Obnovitelné zdroje by měly pokrýt až dvě třetiny nárůstu spotřeby elektřiny do roku 2025 a více než polovinu nárůstu spotřeby primární energie,“ uvedla NEA.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(30)
Karel Matějka
2. červenec 2021, 16:52

Myslím si, že civilizace, tedy "západní", se točí v kruhu.

Vyhlásila program na dosažení lepšího životního prostředí a snížení spotřeby fosilních paliv. Na to potřebuje velké množství levných výrobků, jejichž výroba je ale energeticky velmi náročná.

Energeticky náročnou výrobu hromadně přesunula do Číny. Kdyby nebyla tato výroba tak energeticky náročná, jistě by se tato výroba v Evropě i USA zachovala.

Pokud má být levná energie v Západním světě, tak potřebuje pro její výrobu hodně levných výrobků, ale na jejich výrobu je potřeba hodně energie. Levné energie!!

Podle mě Západní svět vysává levnou čínskou energii (hlavně uhlí) a zároveň farizejsky tlačí na Čínu, aby ta omezila používání levné místní energie.

Proč výrobu, např. oceli (nikoli jen zušlechtěné oceli). nepřesouváme zpět do Evropy či USA? Protože bez levné energie z toho nebezpečného čínského uhlí dostatek levné eko energie vyrobit neumíme.

Těším se na dobu, kdy každý větrník svým energetickým výkonem zajistí 100% energie pro 1)ekologickou likvidaci sebe sama, 2)svoji vlastní modernější náhradu, 3) a případně trošičku energie i pro člověka.

Lukas
8. duben 2021, 09:33

Cina vie ako na to, oproti skostnatelej a prebirokratizovanej EU.

Jiří Kelnar
8. duben 2021, 13:07

Presne tak, nic neresit s obyvateli, vystehovat je a dat ji max. par korun za odstupny. Lidi si nesmi dovolit cokoliv namitnout, protoze stat vi prece nejlip, co je pro ne dobry. Jooo kdyz lidi nemaj prava, to se to stavi.

Jeste ze jsme v Evrope a nemame tu uz komunismus.

Jan Veselý
8. duben 2021, 15:29

Jo, tohle období bezohledné státní moci a neregulovaného průmyslového bordelu už má Evropa, díkybohu, za sebou.

Kozák
8. duben 2021, 09:46

Bodoucnost musí být jednoznačně v OZE. Planeta už by těžko unesla další zátěž fosilních zdrojů a radiační úniky JE. Ekonomika taky mluví jasně.

Vinkler
8. duben 2021, 10:01

Takové politické žvásty si nechte jinam. Planeta země unese vše, i v minulosti nejméně 5x velké vymírání.

To lidé potřebují k přežití ekonomiku, tj. co nejlevněji maximum energie, s minimem CO2, pak vyřeší vše.

Planetu = vesmír to nezajímá, když lidi zmizí je jí to fuk.

Milan Vaněček
8. duben 2021, 10:30

Ano, potřebujeme co nejlevnější elektřinu, tu nám může dát (viz kvalifikované odhady BNEF, Lazards, ..) jen slunce a vítr a maximální využití vody. Čili zase jen příroda, stejně jako nám dává veškerou výživu.

Proto všechny vyspělé ekonomiky světa budují co nejvíce VtE a FVE.

To je realita, to není snění nějakých aktivistů, to je kapitalismus v praxi.

OZE v Číně výrobou elektřiny mnohonásobně předčí čínské JE. To je čínská realita. V budoucnu bude rozdíl ještě mnohem větší než nyní.

Juan
8. duben 2021, 10:53

Do situace, ve které se právě nacházíme nás přivedl právě kapitalismus. Tváří v tvář stupňující se klimatické krizi si veřejnost ve většině průmyslově vyspělých zemí přes veškerý odpor pečlivě uvědomuje, že nic nezůstane při starém. Aby bylo možné adekvátně a rychle čelit zrychlujícím se klimatickým otřesům a hrozícímu kolapsu celých ekosystémů, je nutná zásadní změna. Klimatickou krizi je proto třeba chápat jako největší hrozbu pro civilizační proces v 21. století. Je třeba se změnit nejen energetiku ale především náš společenský řád. Kapitalismus, který se srazil do přirozené samozřejmosti a je poháněn vnitřními rozpory, musí být radikálně zpochybněn. Kapitál je na jedné straně příčinou klimatické krize, ale zároveň zesiluje sociální důsledky změny klimatu. Neslučitelnost kapitálu a ochrany klimatu, která se projevuje jak na základní systémové, tak na politické a kulturní úrovni, činí z překonání destruktivního kapitalistického způsobu hospodářství nutnost přežití lidstva v 21. století. O tom píše Tomasz Konicz ve své nové knize: "Klimakiller Kapital: Wie ein Wirtschaftssystem unsere Lebensgrundlagen zerstört" a ukazuje, jak by mohla vypadat cesta k postkapitalismu, který by byl šetrný jak k planetě, tak i k lidem.

Milan
8. duben 2021, 12:09

Jako vystrižené z Rudého práva. A takoví nás budou poučovat a nutit nás k tomu, co ONI si myslí, že je správné. Pane Juan, kde si myslíte, že byl vyhlášen první národní park na světě?

Carlos
8. duben 2021, 12:26

Do současné situace nás nepřivedl kapitalismus, ale různé hrátky a šprýmy se socialismem které jen umožnily výrazné narušení fungování společnosti a privatizace zisků za socializace ztrát. Tvrdit že to co za mnoha problémy reálně stojí to vyřeší je bláhové.

Třebas za problémy s půdou může právě zasahování státu v minulosti. Normálně by si nikdo půdu na které hospodaří nezničil. Jenže dnes se většinou hospodaří na půdě v nájmu. Dále by dvě stě let dozadu nikdo nedotoval sedláky, ani při neúrodě. Dnes byť si za škody mnohdy mohou sami (a ještě třeba poškodí nevhodným postupem cizí majetek), dostanou dotaci "na přežití". A to jsou jenom dopady státních intervencí a zásahů. Řešením by nemělo být že se vymyslí rovnák na vohejbák, ale že se postupně začnou navracet přirozené vztahy. Tedy že na půdě budou hospodařit zejména majitelé. (Ony by ani ty agrokolosy bez zásahů státu nebyly).

Další problém představují po zásazích státu vynucené závislosti kde rozhodnout se jinak je na bitvu s úřady která lidi a podniky od toho odradí. Například co se výroby elektřiny týče, i pokud byste byl úplně odpojený, pořád si to musíte nechat povolit, místo toho aby stačilo buď nic (nereálné, bohužel), nebo jenom oznámení. U sítě zase potřebujete povolení od distributora i na zařízení, které z principu nikdy nebude v provozu paralelně se sítí (záložní zdroj). Takže sice nejste, ale v podstatě jste nucen být závislý na někom jiném. (tady ten velmi neetický princip, zdá se, státy přímo milují)

Navíc se podnikům v tomto odvětví neustále dělají ústupky pod záminkou "strategičnosti", což je dost velký problém protože pak lidi a ekonomika mají velmi podivné signály a vyhází že trávit si vzduch je lepší než netrávit a tak.

Nebo v oblasti vody, v mnoha zemích na světě občas nastane sucho a jsou problémy se zásobováním vodou, bohužel se tam do toho míchají příliš vlády a není tam tak možnost že by kdokoliv začal problém řešit tržně, protože by stál proti někomu kdo ten zdroj dost možná (skrytě)dotuj. Nebo z toho udělá politikum. Byť by tam mají vedle k dispozici celý oceán.

V dopravě máme už asi 4 iteraci rovnáků a vohejbáků a ono to pořád nefunguje dobře.

Žádný nový konstrukt nebude nikdy šetrnější než to co zkouší nahradit a než to co vzniklo přirozeným vývojem. Uvědomte si že kapitalismus má za sebou pár tisíciletí pomalého přirozeného vývoje. Kdykoliv v historii někdo zkoušel ten systém nahradit tak to stálo příliš mnoho a drželo se to jen za cenu brutálních represí. Jedno jestli to byly radikální sekty, nebo... no vlastně radikální sekty to byly vždy, akorát jedna věřila v nějakého pámbíčka, jiná v Marxe.

Rozhodně se nějaké spokojenosti nedá dosáhnout přerozdělováním, znárodňováním a podobně. Bude to znít ezotericky, ale spokojenost leží vevnitř v člověku. "Neklid plyne jenom z toho že chce něco co nemá", jak říká jeden můj dobrý kamarád. Problém je že si to lidi nebudou, jako pokaždé v historii, chtít připustit, že to jsou oni a ne něco venku, kdo to působí.

Ono je jednodušší mluvit o nějakém zlém kapitalismu, který někoho vykořisťuje, nebo ničí planetu, než si připustit že to legitimizujeme tím co a jak a kde kupujeme. Ale byly by tu ty jevy, kdyby lidé svým chováním tu činnost, která je působí nelegitimizovali? Myslíte si že by vůbec vznikla krvavá bavlna ze Sin Tiangu, kdyby to lidi nekupovali a nebyli dobrovolně slepí? O tom co se tam děje se mluví minimálně deset let. Myslíte si že by bylo vykořisťování hispánců v USA kdyby lidi nekupovali to nejlevnější? Že by se sesypal západní průmysl před třiceti lety kdyby lidi byli ochotní si připlatit za Made in {USA. GB. Germany, France, Spain, Canada...} ČLR by nikdy nebyla tam kde je bez dobrovolných činů obyvatel ostatních zemí.

Nelze násilím vyřešit nic, pokud lidi nemají tu ochotu to změnit sami. Než tu dumat nad post-kapitalismem, přesvědčte raději lidi že musí začít u sebe a že telefon třeba bude sloužit 5-10 let, stejně jako počítač, že nepotřebují Ajfoun ob rok. Atd. Janě něco se bez státu nevyřeší, ale hodně věcí ano.

Vinkler
8. duben 2021, 19:26

Pane Vaněček, je pustě dotovaný kapitalismus opravdu ještě kapitalismus?

Kozák
8. duben 2021, 10:31

Pud sebezáchovy nejsou politické žvásty. Politické žvásty dělají ti, kteří hlásají, že lidské štěstí je závislé od co největší spotřeby enrgie.

Milan
8. duben 2021, 13:11

Nevšiml jsem si, že by někdo něco takového tvrdil. Žvásty produkují ti, co píšou, že by energie měla být drahá, aby se s ní "šetřilo". To si myslím, že není ta správná cesta.

Miloslav Černý
8. duben 2021, 18:46

Nevím jestli je to myšleno na mě o té drahé elektřině, neboť podobnou myšlenku zastávám, ale nikoli tak jak to tady Milan tlumočil. Takže jenom pro upřesnění. Cena taková, která by nebyla ohrožující, ale zároveň nevedla k její zbytečné spotřebě - plýtvání ale vedla k zamyšlení, že není nic zadarmo. V žádném případě nedržet černé hodinky, jak se to dělalo není to zas tak dlouho.

Vinkler
8. duben 2021, 13:28

Představa, že omezování průmyslu je pud sebezáchovy je čirá iluze a víra ve špatného boha. Na pud sebezáchovy teprve dojde, až poteče z tlustých do tenkých, nebude na živobytí. Nepřejme si ho.

Kozák
8. duben 2021, 19:03

Na živobytí nebude, až si zlikvidujeme planetu. Je ale vrstva lidí, kterým to nevadí, protože oni si to vždycky zařídí a na společnosti jim nezáleží.

Juan
8. duben 2021, 10:30

Čína se ráda prezentuje jako průkopník v ochraně klimatu: země chce být do roku 2060 neutrální, pokud jde o emise CO2. Dvě třetiny veškeré elektřiny se však stále vyrábějí z uhlí a tento trend stoupá.Zatímco se v EU hovoří o dekarbonizaci energetiky, Zeleném údělu a uhlíkové neutralitě, Čína staví uhelné elektrárny a v roce 2020 vyrobila více než polovinu světové energie z uhlí.Což je o 9% víc než před pěti lety.

V celosvětových číslech vzrostl čínský podíl energie z uhlí z 44 % v roce 2015 na 53 % v roce 2020.Obnovitelné zdroje v Číně stále nejsou schopny uspokojit rostoucí poptávku po energiích. V loňském roce proto schválila nové uhelné projekty s výkonem 46,1 GW, což je více než za předchozí tři roky dohromady.Podle výzkumné zprávy Reuters dosáhly nové instalace uhelných elektráren v roce 2020 výkonu 38,4 GW, což je více než trojnásobek množství postaveného ve zbytku světa.

Jan Stehlik
8. duben 2021, 10:59

Dobře napsáno . V uhelkách má čína přes 1000GW . Do roku 2030 plánuje nárust dalších 300GW uhelek . Samozřejmě plánuje i všechny další zdroje . Prostě levná energie je základ ekonomiky .

Je to i pěkně viditelné na výrobě solárních panelu . Ty se vyrábějí na koncentrovaném místě kde se těží uhlí . Je potřeba prostě hodně energie na tavbu křemíku a to poskytne levně jen uhlí .

Jak se říká papír snese vše a termín 2060 je až za 40 let . Tudíž vše se do té doby muže změnit a čína nikam nespěchá . vybírá si hrozinky na kterých vydělá a které západ chce.

Jinak pro pobavení evropa má teď uhelek cca 150GW .

energetik
8. duben 2021, 12:58

FV panely se vyrábějí také v Rakousku pomocí skutečně čisté a bezemisní energie z FVE např. Energetica Industries GmbH.

Takže tam je to opravdu pěkně viditelné.

Jan Stehlik
9. duben 2021, 09:02

Kdyby to byla pravda , tak se bitcoiny těží v německu a rakousku . Jenže oni je těží v číně .

To že se v rakousku vyrábí soláry je spíše otázka dotací . Dotace a spotřební daně jsou dvě strany jedné mince . Vysledkem je chudoba a malá spotřeba . Proto je pro nás duležitý export . Bez něj by jsme neměli ekonomický rust .

blaha.p
8. duben 2021, 13:01

Nemáte tak úplně pravdu: V roce 2011 byl podíl uhlí na energetickém mixu 71%, v roce 2019 klesl na 58% klesá tempem cca 1,5%/rok.

Vinkler
8. duben 2021, 13:22

Nenechávejte se unášet % to jsou jen takové poměry, čísla co snadno zmatou. Důležitá je absolutní hodnota.

blaha.p
8. duben 2021, 14:16

absolutní čísla nárůst výroby srovnání rok 2011:

uhlí = + 950 TWh/rok

Vítr = + 400 TWh/rok

Voda = + 700 TWh/rok

Slunce = + 250 TWh/rok

JE = + 270 TWh/rok

uhlí = + 950 TWh/rok

Nízkouhlíkové = + 1620 TWh/rok

v
8. duben 2021, 19:24

No vidíte i uhlí roste a to dost. To s uhlím moc nebrzdí, pokud odpočítáte vodu, tak ten zbytek je dost malý.

Josef
8. duben 2021, 12:53

No to je zajímavý plán je to asi 6% růst instalovaného výkonu OZE ročně není to moc ani málo. Pokud se podíváme na vyžití tak to bude stačit tak na uspokojení 1/3 růstu poptávky po el. energii v Číně možná i více , ale tento plán rozhodně znamená, velký prostor pro další rozvoj uhelné energetiky v Číně.

Miloslav Černý
8. duben 2021, 14:43

Čína je problém sama o sobě a nedá si svůj vývoj diktovat. Jediné co je může ovlivnit jsou velké častější nesrovnatelné z minulostí přírodní katastrofy. Ono je to tak i z jinými zeměmi, ale ta Čína v tom i co do počtu obyvatel hraje rozhodující roli. Máme se na co těšit, či spíše do budoucna netěšit.

Vinkler
9. duben 2021, 07:32

Víte p. Černý, nejsem příznivcem Číny a dá se jí vyčítat mnohé, nicméně jako jediná ze zemí, kde je hodně lidí, omezila na čas porodnost. Ale přesto se nikdo z okolí nepřidal, nikdo ji nepochválil.... Všichni kolem zbrojí = kanonenfutr. No tak couvla. Veliká, převeliká chyba lidstva.

Josef
11. duben 2021, 21:55

Omezovat porodnost na 1 dítě v některých oblastech byla osudová chyba, za kterou Čína už teď začíná tvrdě platit - počty starých rychle rostou a lidí v produktivním věku ubývá.

Miloslav Černý
9. duben 2021, 12:54

Z Vaši odpovědi je patrný, jak je všechno mnohem složitější než se na první pohled zdá. Dělat jednoduché závěry je nebezpečnou cestou ve všech oblastech lidského chápaní. Nepoučitelnost z chyb minulosti je stále součástí lidského bytí a jen tak rychle není v moci to nějak výrazně změnit. Ale nezbývá než stále o to usilovat, jinak by se to vymykalo přirozenému vývoji.

Vinkler
10. duben 2021, 07:29

Pokud není vůle k řešení problému společnosti racionální, nastane (a to samo) řešení triviální. Jako epidemie, válka, změna klimatu, či vše dohromady. Viz přednášky egyptologa p. Bárty.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se