Domů
Obnovitelné zdroje
Japonská SoftBank chce v Saúdské Arábii vybudovat solární elektrárny o výkonu 200 GW
Solární park
Solární park. Zdroj: https://www.flickr.com/photos/activsolar/

Japonská SoftBank chce v Saúdské Arábii vybudovat solární elektrárny o výkonu 200 GW

Japonská společnost SoftBank Group hodlá v Saúdské Arábii uskutečnit největší projekt na výrobu solární energie na světě. Projekt si vyžádá investici 200 miliard dolarů (přes čtyři biliony Kč). Informoval o tom generální ředitel podniku Masajoši Son na ceremoniálu v New Yorku, kterého se zúčastnil rovněž saúdskoarabský korunní princ Muhammad bin Salmán.

Projekt by měl do roku 2030 dosáhnout výkonu 200 gigawattů. V současnosti se přitom celosvětový výkon solárních zařízení pohybuje kolem 400 gigawattů, píše agentura Reuters.

Son upozornil, že solární panely budou do Saúdská Arábie zpočátku dováženy, ale později bude projekt zahrnovat i jejich výrobu. Celkově by tak mohl zaměstnat až 100.000 lidí, píše agentura Bloomberg.

Podle serveru CNBC se nicméně projekt stále nachází v počáteční fázi a není jisté, zda bude vybudován. Son a princ Salmán v New Yorku podepsali memorandum o porozumění, které zahajuje proces vytvoření nového podniku pro výrobu elektřiny.

Saúdská Arábie je největším exportérem ropy na světě. Země však nyní pracuje na hospodářských reformách, které mají za úkol snížit její závislost na ropě.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Milan Vaněček
28. březen 2018, 12:28

Pro pana Z.: to je 1 GW fotovoltaiky s koeficientem využití lehce přes 0,2 za 20 milionů Kč. Ne za 200 milionů jako nové jádro u nás, které ovšem nakonec vyjde ještě dráž jak jsou evropské zkušenosti (to má ale koef využití 4 krát vyšší abych byl spravedlivý)

energetik
28. březen 2018, 12:52

jádro má sice koeficient vyšší, ale prakticky se nedá levně regulovat, takže vyrábí i v noci a při záporné ceně když tu energii nikdo nechce. Takže takový koeficient je prakticky k ničemu.

Petr
28. březen 2018, 13:06

Se probuďte, budoucnost jsou robotické továrny jedoucí 24/7 (možná kromě nedělí) a elektroauta nabíjená převážně přez noc.

energetik
28. březen 2018, 13:38

Nabíjet elektroauto z distribuční sítě za cca 4,5Kč/kWh je a bude zoufalství, tolerováno snad jen pří nějaké dálkové cestě a i to bude převážně ve dne. V noci jsou na dálnicích převážně kamiony.

Petr
28. březen 2018, 14:05

Normální dobrá cena za rychlonabíjení mimo domov je teď i od dotovaných charitářů s počátečním reklamním lákáním 10 Kč/kWh, takže kdo bude moci, tak bude nabíjet pomalu přez noc.

Petr
28. březen 2018, 13:16

Plus i v primitivnější minulosti pro Česko stačily v normálním energetickém mixu na 6 jaderných bloků 2 vodní přečerpávačky.

C
29. březen 2018, 13:12

Takto, těch přečerpávaček je více, ale to sem teď netahejme, nicméně je třeba si uvědomit že těch 6 bloků je ekvivalent jen asi 4GW a PVE umí v síti udělat změnu výkonu kolem 2GW. Takže polovinu výkonu JE, pokud náhodou jedou naplno, umlátíte v PVE. Už v zimě ale ten rozdíl umí dělat více, pokud by se přidaly další bloky, asi by se tak jako tak musely přidat další PVE a nakonec plány jsou na mnoha místech, jen je třeba to vyjednat.

Martin Pácalt
29. březen 2018, 13:23

Souhlasím. Přečerpávací elektrárny je jedno z několika řešení. Osobně je mám za pěkné inženýrské stavby, střední Evropa není prales, ale využívaná zahrada. Nicméně např. zásobníky na "syngas" postavíte i na kdejakém brownfieldu poblíž VVN. Zase jde o to, že různorodost a pestrost bude spíše k užitku a ne naopak.

Martin Pácalt
29. březen 2018, 13:19

Je pravda, že jádro potřebuje k sobě přečerpávací elektrárny. Jakmile ale bude zvládnuta akumulace do chemických sloučenin, resp. náhrada fosilních dovozových paliv syntetickými metany a ethanoly, popř. vodíkem, otevírá se cesta nejen pro OZE, ale i pro to další jádro.

Pokud Arabové zvládnout transformaci hospodářství z ropných produktů na vodíkové a spol., opět bude třeba mít konkurenční vlastní evropské zdroje, protože bychom byli opět vydíratelní kdykoliv, kdy šlo do tuhého(a ono to zase tak řídce nebývá, naopak).

Jan Veselý
29. březen 2018, 13:28

S tou vydíratelností by to nebylo tak hrozné. Na stejných věcech budou chtít trhnout prachy v Chile, Argentině, Mexiku, Austrálii, Kazachstánu, Mongolsku, okolo Severního moře, ... A obchod s tímhle zbožím je globalizovaný.

Jan Veselý
29. březen 2018, 13:30

Proto spoléhejme na pokles ceny z offshore VtE, v Severním moři je dost větrné energie na pohon všeho co potřebujeme, my EU. A to není jediné naše mělké větrné moře.

Martin Pácalt
29. březen 2018, 13:39

Dejme tomu, jen poznámka taková, že kromě Severního moře jsou všechny ostatní jmenované lokality transportně mnohem dále. Na druhou stranu to nevadí, když se řeší, jestli vůbec mít přístup k energetickým vstupům do hospodářství.

Mimochodem, globalizace má tendence se již rozpadat zpět na "regionalitu" jednotlivých kontinentů či větších států. Proto osobně na globální trh tolik nevěřím.

C
29. březen 2018, 14:50

Ovšem zrovna paliva byla pokaždé globalizovaná.

Ovšem byť se deglobalizuje, což je poněkud dobře, ale nesmí z toho vzniknout prach pro další války, tak rozmístění těch oblastí znamená to že se odstraní i monopol jisté jiné oblasti na paliva. A o bude jedině dobře.

Mongolsko, ani Argentina nejsou zase tak transportně dále, z Mongolska přepravíme syntetická paliva do čtrnácti dní, Poláci by chrochtali blahem za licenční poplatky na SUW2000 a průjezdy, Rus by si rval vlasy na hlavě. Problém by mohl být s nedostatkem vody pro výrobu paliv.

Jádro má problém, aby ta paliva k něčemu byla, tak by buď musela vzrůst účinnost, nebo by musela padnout cena proudu z JE někam na 30-40€/MWh, jinak to nemá moc šanci. Leda snad kdyby se tak zdanila fosilní paliva že se rozdíl dorovná, muselo by se ale tak rozumě aby se stihla přeorientovat doprava. Možná by to rozjelo znovu rozvoj železnice, ale právě v tom by byl problém, musely by se udělat nové štreky a stovky, ne-li tisíce odbočných drah a vleček. Navíc hlavní tratě nemají už kapacitu. To je sežrána osobkou. Masivní zdražení paliv pro dopravu tak bez negativního vlivu na ekonomiku nepřichází v úvahu, není totiž alternativa k silnici. Syntetika tak bez věcí kolem může jít tak zase jedině do elektroenergetiky.

Martin Pácalt
29. březen 2018, 15:18

Proto by neměli otálet s rozhodnutím o rychlotratích na hlavních tazích, protože ty budou výhradně pro "lidstvo", které zákonitě nerado "čeká na zastávkách a v kolonách" (mimochodem opravovaná D1 prokazatelně zvýšila počet cestujících v osobních vlacích) a uvolnilo tak kapacitu nákladním vlakům na stávajících tratích.

C
29. březen 2018, 16:01

Pane Pácalte,

problém je že jedna jediná VRT je černá díra za asi 300mld (nebo kolik jsem to číslo viděl) v situaci kdy se musí začít dělat koridory znova a to nejsou ani hotové, bohužel to nevidím moc reálně, je to v pořadí po zdvoukolejnění tratě přes Hradec a pod., bohužel máme z minulosti zanedbanou infrastrukturu.

Reálnější myslím by byly různé přeložky a třetí koleje (no ona nemusí vést ani u těch současných třeba :) ), zásadní problém je u nás se totiž vyškrábat z Čech kamkoliv, třeba na Moravu. Opačně tedy taky, ale zase z Moravy můžete do celého světa prakticky po rovině, to je pro náklad nejdůležitější a neměl by přesáhnout 8 promile, 10 prý ještě se skřípěním zubů snesou a u více než deseti se dožadují státního postrku. Zásadní problém je přetížený úsek Choceň - Č.Třebová.

VRT ale rozhodně neřeší to že došlo k masivnímu úpadku lokálek a vleček, které jsou nutné pro to aby se na dráhu podařilo dostat další nákladní dopravu. O tom že oprava D1 na dráhu dostala další lidi vím, ale dalším faktorem může být i to že se objevil Regiojet a narostl počet spojů.

Martin Pácalt
29. březen 2018, 19:39

No jasněže. K obnově vleček může dojít jen u životaschopných podniků. Kdo např. bydlel v Rychnově n. Kněžnou v jistém penzionu, měl každé ráno výhled na proud fungl nových aut z Kvasin a vedle kapacitních možností tamní trati k používání kolejí motivoval i stav a tvar komunikací přes Rychnov a okolí. Ale např. takový Lanškroun, kde je nyní modernizovaná zinkovna, tam je vlečka již jen v podobě 5timetrového mementa zalitém v asfaltu a rampy jsou dělané jen na motorová silniční vozidla do 12 tun.

U těch VRT je výhoda, že jich není tolik. Ale ano, náklady stojí za to.

Petr
28. březen 2018, 13:03

No jo, zelené ideology určitě napadne, že kdyby se zadotoval převoz pouští z Arábie do Čech, tak za ním nakonec třeba příjde mimo tmavých migrantů i tamní sluníčko.

Jinak Saudská Arábie má teď rekordní plány na nové soláry a jaderky právě pro to, aby mohla zůstat největším exportérem ropy ještě dlouhá desetiletí, a budou k tomu chtít pro ještě vyšší hodnotu přidat i složitější chemii a plasty.

Milan Vaněček
28. březen 2018, 14:37

Já na Saudskou Arabii nespoléhám, s fotovoltaikou spoléhám na USA, Čínu, Indii, Německo a většinu EU a Japonsko.

Petr
28. březen 2018, 15:23

Vy nemáte na co spoléhat, ani v Česku ani ve Švýcarsku se soláry bez dotací buď přímých nebo křížovým financováním na úkor sousedů nevyplatí, kromě letních chat na samotě.

Odebírat bude následující desetiletí přednostně solventnější globální jih s volným místem u měst jako vzorově právě Arábie.

Exportovat budou robotci s levnou elektřinou čili Čína, USA a pak extrémní země jako Island.

Jan Veselý
28. březen 2018, 15:11

Pro tolik výkonu není v oblasti odběr. Že by Saudi chtěli začít ve velkém produkovat syntetická paliva? Už se jim v oblasti podařilo dostat na hodně nízkou cenu (pod 20 USD/MWh) FV elektřiny. To už jim při ceně ropy 70 USD/barel (~40 USD/MWh), resp. při ceně ropných paliv >100 USD/MWh dává zajímavý prostor vměstnat do rozdílu ztráty při výrobě a cenu výrobní technologie. Slunce, vzduch a voda se nevyčerpají, ropná pole ano. A infrastrukturu na export už mají.

Petr
28. březen 2018, 15:29

Možná ve vzdálenější budoucnosti.

Teď začnou přednostně budovat velký na elektřinu náročný chemický průmysl, aby místo ropy exportovali více složitějších chemikálií a plastů.

Petr
28. březen 2018, 15:39

Jo a ještě samozřejmě je pro Araby taky výhodnější první přestat s domácím spalováním obřích kvant ropy a plynu na místní elektřinu a odsolování vody.

C
29. březen 2018, 13:16

Myslím že to právě umlátí v té vodě a místní produkci elektřiny. Mají politiku soběstačnosti a podzemní voda se dost vyčerpává, takže budou muset jet na odsolenou. Chemický průmysl je otázkou, museli by dovézt hodně lidí a na to nemají kapacity a pokud ano, tak by to mohlo změnit i přes přísné zákony celou zemi, jako se děje v mnoha jiných malých v regionu kdy pomalu roste vliv Indie a vznikají třeba hinduistické chrámky. Výzvou ale zůstává například sesbírání spalovaného odpadního plynu a jeho energetické využití, nebo akumulace.

Petr
29. březen 2018, 22:16

Jak nemají kapacity pro migranty?

Saudská Arábie právě proto, že není zatížená humanismem může nabrat migrantů kolik chce z miliardové Indie nebo muslimy z Pákiskánu a Bangladéže, stačí že je tam nechává jen pokud pracují a zůstávají tresty jako sekání ruky zlodějům a veřejné popravy.

C
30. březen 2018, 08:48

Asi přesně nechápete o co jde. Jednak na to nemají zdroje přírodní, zejména vodu a potraviny, a druhak by si hlavně jinými muslimy dost zavařili.

Martin Prokš
29. březen 2018, 09:04

Dobrý den

Zarazilo mě těch 200GW. To je tak absurdní hodnota ...

Pak mě napadla spekulace. SA je pouštní země s velkým problémem s vodou. Vodu z velké míry získávají odsolováním, které je energeticky náročné a při tom není potřeba ani požadavek aby jelo kontinuálně 24/7. Denní provoz 8 hodin vůbec nevadí, nádrže na skladování vody jsou levná záležitost a aspoň bude mezičas na pravideslný servis a údržbu. V odsolování vody by dokázal zahučet prakticky jakýkoli výkon. Přebytek vody neexistuje, když to nespotřebují lidé, tak se dá "zalévat" poušť a provozovat zemědělství, nebo spíše prodávat sousedům kteří jsou na tom stejně.

Otázka je jen ta ekonomika, jestli to bude vycházet alespoň trochu ekonomicky. Technicky by to podle mého názoru jít mělo.

C
29. březen 2018, 13:46

Ekonomika je celkem dobrá, kubík odsolené vody možná stojí míň než kubík vody u nás. en. wikipedia. org/wiki/Desalination

Osobně se mi nejvíce líbí ta s kompresí páry, nejsou tam membrány a je to energeticky efektivní. Jinak cena vychází asi 22 korun za kubický metr vody, pokud jsem počítal dobře.

Martin
29. březen 2018, 11:06

Zvýšená absorbce bude posilovat globální oteplování ..

C
29. březen 2018, 13:17

Ani ne, když jsem se díval naposledy tak FVE pohlcuje asi tolik energie co louka. Navíc je to poměrně malý objem proti tomu co se uvolňuje při spalování.

Martin Pácalt
29. březen 2018, 13:29

To určitě ne. Bilance slunečního záření bude v oblasti pořád stejná. Jen se z velké plochy koncentruje do míst, kde to člověk bude potřebovat.

Arabové by se měli vykašlat na jadernou energetiku a jít právě touto cestou, protože na to mají přírodní podmínky. Jádro je vhodné pro severní země, kde je více vody , méně slunce a popř. poptávka po teple.

Petr
29. březen 2018, 22:22

Jaderné elektrárny se dají používat na odsolování taky.

A Saudská Arábie chce nadále postavit jaderky v každém přpadě.

C
30. březen 2018, 08:44

Myslím že ty jejich JE budou spadat do kategorie: "jsem bankéř, potřebuji SUV do města", "na 30 let starého bavoráka musím dát tuněný výfuk",... tedy kompenzace něčeho, politickou hru a dokazování si něčeho. Arabské státy nemají potřebu sahat po těchto technologiích, ale z politických důvodů chtějí.

Milan Vaněček
30. březen 2018, 10:47

Vidím že se diskuse posouvá od mého: podívejte se jak je fotovoltaika mnohem levnější než jádro k propagaci jaderné energie v SA. Ano šítové potřebují jaderné zbraně a nejlehčí cesta k nim je přes jaderné technologie a know how co jsou ke koupi=jaderné elektrárny.

C
30. březen 2018, 12:12

Sunité, šítové jsou v Íránu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se