Domů
Plynárenství
Plynovodem Nord Stream 1 po údržbě opět začal proudit plyn z Ruska
Nord Stream v Německu

Plynovodem Nord Stream 1 po údržbě opět začal proudit plyn z Ruska

Plynárenství
53 komentářů
21. červenec 2022, 07:32
ČTK

Po pravidelné údržbě plynovodu Nord Stream 1 byly dnes ráno obnoveny dodávky ruského plynu do Evropské unie. Agentuře DPA to sdělil mluvčí provozovatele plynovodu, společnosti Nord Stream AG.

Před zahájením desetidenní údržby byly dodávky na 40 procentech kapacity plynovodu. Dnes bude provoz zatím na 30 procentech kapacity zařízení, napsal na twitteru šéf německého regulátora sítě Klaus Müller s odkazem na údaje ruské státní firmy Gazprom, která je majoritním akcionářem provozovatele plynovodu.

Nord Stream 1 vede po dně Baltského moře z Ruska do Německa a je hlavní trasou pro dodávky ruského zemního plynu do Evropy. Mimo provoz byl od 11. července a zejména Německo vyjadřovalo obavy, že kvůli napjaté situaci mezi Ruskem a Západem vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu by se dodávky nemusely obnovit.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(53)
Miloslav Černý
21. červenec 2022, 08:22

Evropa by měla dál pokračovat v opatření proti zastavení dodávek plynu z Ruska. Ta jistotá stálých dodávek se jak si tou těžko předpokládanou v takové podobě agresivity vytratila a to nemluvě o cenových výkyvech uměle vytvářených zeměmi, které CNG vyváží. Putin si byl moc dobře vědom, že za nějakou dobu při dostatku jiné energetické tvorbyí by s tím neuspěl.

Peter Zachara
21. červenec 2022, 09:34

pripominas mi chlapca, ktory si isiel pozicat sane od pani Novakovej. Tolko pochyboval, az ked otvorila dvere, tak jej zahlasil: Ja sa vam na tie sane mozem vysr..at!

Miloslav Černý
21. červenec 2022, 10:30

Měl mít svoje, aby si nemusel ztrácet čas a pujčovat si, navíc by musel být za to něco dlužen, aby to mělo věrohodnější příměr.

Peter Zachara
21. červenec 2022, 15:46

podla tvojej skvelej logiky, Nemci si maju tazit svoj vlastny plyn. Tvoja genialita presahuje hranice nasej galaxie.

Jirka94535
21. červenec 2022, 10:08

Dobrý den pane Černý.

"pokračovat v opatření proti zastavení dodávek", jak to mám chápat? Že je třeba udělat vše aby dodávky pokračovaly? S tím by se dalo souhlasit, ale z Ruska maximálně 20-25%, stejně jako od ostatních dodavatelů, od všech nejlépe dlouhodobé smlouvy. Úplně bych se neodpojoval, ani od ropy (též kolem těch 25%). Není dobré zpřetrhat všechny vazby, druhá strana se osamostatní, už vás nepotřebuje a kontakty se těžko obnovují. Také se ztrácí páky na ostatní dodavatele. Jak byste chtěl podporovat uprchlé matky a děti z UK když by se ekonomika zhroutila?

Jan Stehlik
21. červenec 2022, 10:24

Přesně jak píšete . Všichni chtějí dlouhodobé smlouvy . Jak Katar kde byli němci , tak v tom Azerbajdžánu představitelé EU . Jenže problém je na straně evropy . Ta má cíle se snižováním sodovkového plynu , tudíž s dlouhodobými smlouvami se evropě do toho nechce . A těžařum zase investovat do dlouhodobé infrastruktury bez jistoty odběru také ne . Proto v USA nikdo nenavyšuje kapacity břidlicového plynu , protože po posledních krizích (převisu nabídky) , mnoho těžařu zkrachovalo . Nabrali si investice a když klesly ceny nebyli schopni je vracet.

hellokitty
21. červenec 2022, 12:48

uzite si tie supertropicke teploty, dalsi rok nas cakaju znova a viac, kvoli tomu sodovkovemu plynu

Jan Stehlik
21. červenec 2022, 13:41

Trocha statistiky. Na jednoho co zemře na horko jich 40 zmrzne. Sodovkovy plyn zde byl stále a ve větším množství. To co je problém je odlesnovani ( odvodnění) krajiny. To ale nikoho nezajímá. Lepší je brát dotace.

hellokitty
21. červenec 2022, 16:48

jo, tak este mi ukazte tu vyspelu civilizaciu zalozenu na pestovani plodin, ktora tu existovala v dobe, ked tu bolo toho sodovkoveho plynu viac

a tu statistiku dolozte nejakym zdrojom, taketo vykriky facebookoveho typu, ktore sa vydavaju za fakty nikoho, kto vie pouzivat internet na overenie informacii, nesokuju

Rejpal
22. červenec 2022, 00:11

Ano přesně o tom to je. Nemá smysl investovat kvůli odběru na pár let a plyn není ropa ,kterou lze kupovat na světovém trhu díky její skvělé skladovatelnosti u plynu je vždy závislost odběratel dodavatel , protože musí existovat plynovod ( LNG je nevýhodná alternativa).

Miloslav Černý
21. červenec 2022, 10:48

Samozřejmě omezovat uvážlivě s ohledem na ekonomiku, kde to souvisí také s cenovou nabídkou CNG. Ale s nastoleným utlumovým programem nepolevit do úplné nezávislosti na fosilu obecně z důvodu ekologie, což by mělo být největší prioritou, aby se nám ještě podařilo dohnat zrychlující vlak, který se nám vymknul z podkontroly a na to bychom měli vzhlížet jako nejdůraznéjší varování od vyšší moci.

Josef
21. červenec 2022, 19:26

No pane Jirka94535, máte to nějak zmotané, podporovat děti z UK asi myslíte UA by nebylo potřeby podporovat pokud by RF nenapadla UA,

Jirka94535
21. červenec 2022, 21:21

Máte pravdu. Omluva a díky za upozornění.

Anton Meško
21. červenec 2022, 08:48

Dnešné opätovné spustenie prevádzky NS1 po pravidelnej údržbe je odpoveďou všetkým, ktorí spochybňujú dodržovanie zmlúv v dodávkach plynu z RF. Mnohí európsky politici, ktorí sa obávali, že RF neobnoví prevádzku NS1 zrejme majú špatné svedomie, lebo RF napriek stále ďalším sankciám zo strany EU obnovila dodávku plynu do Európy cez NS1. Tvrdenia, že RF využíva dodávky ako zbraň voči Európe neobstojí.

hlpb
21. červenec 2022, 09:45

Tak to se pleteš, pouhých 30% rozhodně není dodržování smlouvy. Aby jsi pochopil i ty, jak málo to je, tak běž za šéfem a řekni mu ať ti na účet tento měsíc pošle jen 30% mzdy. Už to chápeš?.

Martin
21. červenec 2022, 10:25

30% bylo jen první hodinu. Teď už proudí 40% max. kapacity. Tzn. stejné množství jaké bylo před plánovanou roční odstávkou.

Více toho samozřejmě pustit nemůžou, pže přece ještě nedostali to zařízení a prozradii by se, že jej vlastně ani nepotřebují :-) Potom se ukáže, jestli navýší nebo ne.

Nicméně já jsem rád alespoň za něco, pže ceny na to už reagují pozvolným poklesem....

hlpb
21. červenec 2022, 10:58

30% nebo 40% = nedodržení smluv

intfor
21. červenec 2022, 11:16

Nevrácení turbíny = nedodržení smluv... Rusko zaútočilo na Ukrajinu, ale EU je ta, kdo se chce od Ruska odříznout, přestat obchodně spolupracovat, uvalovat sankce, díky kterým jsou nedodržovány tisíce smluv evropskými dodavateli a zákazníky. Takže proč řešit smlouvu o plynu, když už naše podníky tisíce jiných smluv nedodržují?

hlpb
21. červenec 2022, 11:37

intro, jen pro tvojí informaci turbína už je dávno v rusku

intfor
21. červenec 2022, 13:25

Ještě včera Gazprom říkal, že neobdržel nezbytnou dokumentaci, ale turbína je stejně jen jednou z mnoha nedodržených smluv, jsou jich určitě tisíce, kdejaká firma teď neodebírá nasmlouvané dodávky, protože nesmí, nebo nedodává nasmlouvané zboží, protože nesmí... Takže Gazprom, nebo Siemens by byly jen další v řadě.

Peter Zachara
21. červenec 2022, 15:50

pre hlba je loz pracovny nastroj.

Anton Meško
21. červenec 2022, 10:49

hlpb, my sme si nepotykali. Je to prvý deň obnovenia dodávky, teda nábeh. Dodržovanie zmluvy sa hodnotí podľa objemu dodávaného plynu a nie podľa využitia prepravne kapacity. Už to chápete?

Martin
21. červenec 2022, 11:01

Teď nemáte pravdu. Celkový objem dodávky je důležitý, ale dodržování té hodinové je extrémně důležité. Dodavatel potřebuje dodat domácnosti nebo firmě nasmlouvané množství plynu v čase kdy to potřebují (vyrábějí, ohřívají vodu, topí). A ne že jim řeknete, že tento měsíc nic, ale že další měsíc jim dodáte 2x tolik :-)

Takhle by to asi nefungovalo ....

Anton Meško
21. červenec 2022, 18:33

Už sa opakujem. Ide o prvý deň nábehu dodávky plynu cez NS1. V dodávke plynu odberateľom je to obdobne ako s elektrinou. Jej výroba sa tiež musí prispôsobovať spotrebe. Rozvoj a budovanie tzv. inteligentných sieti akosi zaspal. U plynu na reguláciu sú predsa zásobníky a tie nie sú prázdne.

Martin
22. červenec 2022, 06:39

Plyn nikdy nemůžete porovnávat s elektřinou. Funguje na úplně jiných principech.

A zásobník v žádném případě neslouží jako regulace na vyrovnávání. Základním principem zásobníků je opravdu uskladnění plynu na topnou sezónu, kdy v zimě při silnějších mrazech je spotřeba vyšší než součet všech dodávek do EU včetně NS1 při 100% využití.

hlpb
21. červenec 2022, 11:03

Tak to se zásadně pleteš, rusko dodává do EU mnohem méně než má ve smlouvách, dokonce rozeslalo v červenci dopisy obchodním partnerům, kde oznamuje, že nedodrží smlouvy, nechápu, co tady zkoušíš prosadit za alternativní pravdu, chápu, že jsou to notičky z moskvy, ale snažíš se zbytečně, stejně nikoho nepřesvědčíš

Jan Stehlik
21. červenec 2022, 11:10

Já se divím , že vubec dodávají . Když jim zabavujem stamiliardy , majetky a přerušili jsme finanční spojení . V principu je to šáteček na rozloučenou a rusko se bude orientovat na asii.

hlpb
21. červenec 2022, 11:36

Asie ani náhodou není schopná nahradit EU, nejen, že tam nevedou roury, ale i poptávka Asie je cca jen 1/3 EU. rusko dodávat musí, protože ví, že když přestane dodávat plyn, ztratí Německo, Francie poslední vazbu na rusko = zábranu a začne dodávat ve velkém zbraně Ukrajině. Navíc rusku začínají docházet peníze, dle uniklých informací rusko už stála válka od února cca 2 biliony Kč. Po ochodu stovek zahraničních firem a vysoké inflaci = nízká poptávka roste nezaměstnanost po stovkách tisíc, rusko bude trochu větší KLDR

Mirek
21. červenec 2022, 16:03

Pro hlpb. Jak jste na něco takového přišel? Rusko si vybudovalo pro LNG Severní cestu. Jen jen otázka několika let než vybuduje plynovod Síla Sibiře 2 a plynovod do Pakistánu.

Vy víte, jak vypadají smlouvy s Gazpromem? To, že se využívá NS1 míně, než je jeho kapacita, vůbec neříká nic o tom, že by Gazprom porušoval nějaké smlouvy. A i kdyby přestal dodávat plyn okamžitě - proti Rusku byly zavedeny sankce, které odporují jakýmkoliv smlouvám. Ale ty sankce jsou jako bumerang. Kdo na ně doplatí nejvíc?

Anton Meško
21. červenec 2022, 18:36

Ja som predpokladal, že tu sa dá normálne komunikovať, bez osobných útokov, ale čítam, že ak mám iný názor, tak sú to notičky z Moskvy.

hellokitty
21. červenec 2022, 12:53

uz len to ze mali vypadok je nedodrzanie zmluvy, u nas v IT sa tomu hovori Service Level Agreement a ked sa neplni, tak sa platia penale a pokuticky, zakaznika nezaujima, ze mu fakturovaci system pobezi zajtra 2x rychlejsie, ked dnes mu nebezi ako ma

Ivan Novák
21. červenec 2022, 13:24

Proto taky vyhlásili Force Majeure. Např. američtí těžaři to občas dělávají, když je nad Mexickým zálivem hurikán.

intfor
21. červenec 2022, 13:30

Kolik je asi těch smluv, které nejsou dodržovány? Smlouvy o odběru uhlí, o dodávkách technologií, o poskytování finančních služeb, zabavování majetku... Mezi západními a ruskými podniky teď musí být možná statisíce nedodržovaných smluv, protože sankce jejich dodržování zakazují. Takže plyn by byl jen další v řadě.

Anton Meško
21. červenec 2022, 18:40

Mýlite si hrušky s jablkami. Ja na rozdiel od Vás som dlhé roky pracoval na pozícii energetika. Iné pravidlá platia v sieťach IT, iné v distribúcii s plynom a elektrinou.

Mirek
21. červenec 2022, 14:34

Já se divím Rusku, že vůbec dodává nějaké suroviny těm, kteří ve velkém podporují válku Rusko Evropu nepotřebuje, ale naopak to neplatí. Může dodávat plyn ve formě LNG do Asie. ve velkém.

PetrD
21. červenec 2022, 14:43

Dodávat plyn jako LNG ve velkém nemůže. Alespoň ne rychle. Nemá dostatek terminálů, a technologie zkapalňování LNG mají západní firmy. Zdroj Kommersant.ru

"Já se divím Rusku, že vůbec dodává nějaké suroviny těm, kteří ve velkém podporují válku'"

Jakože by samo sebe odstřihlo od surovin?

Mirek
21. červenec 2022, 14:52

Zjistěte si něco o tom, kdo podporoval Majdan, kdo nedodržoval Minské dohody, kdo se chystal napadnout Donbas, aby zabránil národům uplatnit právo na sebeurčení, kdo zakázel používání ruštiny, kdo už 100 let využívá ruské území, které přenechal v r. 1922 Lenin Ukrajině bez souhlasu obyvatel, aby nebyla jen zemědělská.

PetrD
21. červenec 2022, 15:04

Pravý autor tohoto blábolu: VVP

hellokitty
21. červenec 2022, 16:52

mirku, podla vasej logiky by si slovensko malo narokovat celu podunajsku nizinu, kedze slovanska velka morava tam existovala este pred prichodom mongolskych kmenov na malych ponikoch s krivymi nohami a pred nimi este kelti

Josef
21. červenec 2022, 19:36

to @ Mirek

21. červenec 2022, 14:52

s tím zákazem ruštiny jste směšný když i prezident Zelensky mluví běžně rusky, aa právo na sebeurčení kde už jsme to v minulosti slyšeli? Jo Konrád Henlain, no to je ale sestava

Josef
21. červenec 2022, 19:33

Ono to Vaše Rusko potřebuje peníze, to není charita, ale nebojte proces odchodu oz ruského plynu niž začal a je nezvratný

Jiří Kelnar
21. červenec 2022, 10:44

Jakože před únorem se zase masivně tvrdilo, jak Rusko nezaútočí, že není hloupé apod. Přitom logické pro ně bylo nezaútočit. No a ejhle, zaútočili. Proto to, že uměle navyšují cenu a používají to jako zbraň, kterou mohou kdykoliv vypnout, stále platí. Akorát vypnout to mohou jen jednou a přiznejme si, teď je ještě brzo. Před zimou bude větší panika.

Richard Vacek
21. červenec 2022, 11:39

Očekávám, že náš ministr zahraničí poděkuje Rusku, že se mu podařilo navzdory externím problémům NS1 opět rozeběhnout a snížit tak pravděpodobnost toho, že v zimě budeme mrznout.

Jiří Kelnar
21. červenec 2022, 11:56

To jste si spletl s předchozím premiérem, ti Rusku a Číně za všechno děkovali a tvářili se poníženě.

Josef
21. červenec 2022, 13:10

jojo všichni si vzpomínáme na miliardové investice Číny u nás a výrobu traktorů na vývoz do RF, to byla tta ekonomická diplomacie...

hellokitty
21. červenec 2022, 16:55

ja si teda na ziadne take investicie nespominam, iba na nejake sliby, viete mi osviezit pamat, kde cina investovala v cr? nemyslim kupovanie futbalovych klubov a pivovarov, ale nejake investicie z ktorych by mala cr realny prospech, dakujem

Mirek
21. červenec 2022, 19:00

Např. ŽĎAS

Josef
21. červenec 2022, 19:30

to byla ironie, nic se nakonalo, pouze ulití peněz bohatých číňanů formou nákupu , ale nic nového nezahájili

Mirek
21. červenec 2022, 18:02

Např. ŽĎAS, který se také podílí výkovky pro ruské reaktory. Ovšem, teď asi ten slibný rozjezd skončil.

Josef
21. červenec 2022, 19:31

to nebyla investice ve smyslu vybudování, ale jen nákup již existující firmy

Mirek
21. červenec 2022, 19:35

Problém byl, že ta firma byla dost krachující, pak se její situace podstatně zlepšila. Ale to je asi dočasné. Nyní se asi hrdinsky přiblížeme ke krachu.

Bylo by dobré, kdyby se k tomu vyjádřil někdo z vedení firmy.

Přemek z Mělníka
21. červenec 2022, 18:48

"Padouch" Putin zhruba během své vlády zdvojnásobil ruskou výrobu elektřiny z jádra, takže spousty plynu může exportovat....

Ještě zajímavou tabulku.... r. 2016 Eu brala zhruba 30% zemního plynu z RF

r. 2018 ....zhruba odběr 40% zem. plynu z RF

r. 2022 ... zhruba 44% plynu z RF

začátek roku 2021 už dokonce 47% plynu z RF.......teď už je to jinak.....sorry jako.....

Přemek z Mělníka
22. červenec 2022, 09:26

Omlouvám se za překlep.....těch 44% měla být za rok 2020 a nikoli za letošek, tedy za 2022...

Sorry stáří a proti věku není léku.....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se