Domů
Ropa
Pandemie COVID-19 může letos snížit poptávku po ropě o 10 %, rovněž i přiblížit dosažení jejího vrcholu
ropná plošina, autor: Enrico Strocchi

Pandemie COVID-19 může letos snížit poptávku po ropě o 10 %, rovněž i přiblížit dosažení jejího vrcholu

Ropa
1 komentář
5. listopad 2020, 14:17
Daniel Grecman

Celosvětová poptávka po ropě má se 102 miliony barelů denně vyvrcholit dle nejnovější analýzy konzultační společnosti Rystad Energy již v roce 2028. Razantní změnu v dlouhodobé předpovědi společnosti si vyžádalo propuknutí pandemie COVID-19. Pandemie napomáhá urychlit přechod k čistším zdrojům energie. Před COVID-19 Rystad očekával, že vrchol poptávky nastane v roce 2030 s denní poptávkou přesahující 106 milionů barelů.

Rystad pracuje se třemi scénáři ve své dlouhodobé predikci, přičemž vrchol poptávky se 102 miliony barely denně v roce 2028 se jeví jako nejvíce pravděpodobný a je nazván jako „Scénář vládních cílů“. Jak jeho název napovídá, pracuje s jednotlivými vládními cíli, které směřují k uhlíkově méně náročné budoucnosti a souvisejícímu snížení podílu ropy v různých sektorech, zejména ale v oblasti dopravy vlivem elektrifikace.

Krátkodobý výhled

Přetrvávající pandemie COVID-19 pravděpodobně způsobí, že poptávka po ropě v letošním roce poklesne v průměru na 89,3 milionů barelů denně ve srovnání s 99,6 miliony barelů ropy denně zaznamenaných v roce 2019. Pro rok 2021 společnost očekává pomalé zotavování poptávky s ročním průměrem 94,8 milionů barelů denně. Hodnota je limitována možnými přetrvávajícími regionálními uzávěrami a jejich dopadem na mezinárodní leteckou dopravu, u které se i tak předpokládá, že zdaleka nedosáhne na úroveň před COVID-19.

Ve „Scénáři vládních cílů“ se dále očekává poptávka po ropě v roce 2022 na úrovni 98,4 milionů barelů denně kvůli strukturálním dopadům COVID-19 a teprve v roce 2023 by poptávka po ropě měla překonat hodnotu z roku 2019 a dosáhnout na 100,1 milionů barelů denně.

„Celkově nepředpokládáme, že COVID-19 způsobil, že vrchol poptávky (po ropě) již nastal, ale připouštíme, že pandemie významně změní dobu vrcholu poptávky, jak z hlediska času, tak i objemu,“ uvedl Artyom Tchen, analytik ropných trhů v Rystadu.

Dlouhodobý výhled

V roce 2050 má být poptávka po ropě na úrovni 62 milionů barelů denně, a to zejména kvůli předpokládanému podílu elektromobilů a většímu využití recyklovaných plastů, což má napomoct například rozvojovým státům uspokojit část jejich energetické potřeby. Rystad očekává, že prodeje hybridů a elektromobilů dosáhnou celkově na 14% podíl v prodeji nových osobních automobilů do roku 2025. Do roku 2050 má pak tento podíl vzrůst na 80 %.

Vrchol poptávky

Podle některých analytiků a představitelů velkých ropných společností může pandemie zapříčinit, že vrchol poptávky již mohl nastat vzhledem k možnému trvalému posunu v chování spotřebitelů. V podobném duchu  se například vyjádřil ropný gigant, společnost BP, ve svém ročním výhledu ze září letošního roku.

Kartel OPEC je ve svých výhledech konzervativnější, přestože svůj výhled také revidoval. Kartel očekává, že poptávka po ropě přesáhne úroveň z roku 2019 v roce 2022 a stabilně během nynější dekády poroste.

Autor úvodní fotografie: Enrico Strocchi

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Josef
8. listopad 2020, 00:10

Většina světa je chudá, pokud bude ropa levná , pak tento chudý svět bude ropu preferovat bez ohledu na to co si myslí bohaté státy slovo levná ovšem znamená levnější než alternativy proto si myslím ,že množství spotřebované ropy je spíše o její ceně než o čemkoli jiném. Pokud mluvíme o elektromobilitě, pak s současné době jsou EV příliš drahé, než aby byly ropě skutečnou konkurencí státy to nemohou dlouhodobě dotovat a kdo ví jestli předpokládaný pokles cen skutečně přijde. Před 20 lety byla tepelná čerpadla na podobném stupni vývoje jako dnes EV, byl proklamován velký pokles cen. Zlepšily se parametry došlo k cenovému poklesu, ale od roku 2006 už ceny neklesají a tepelná čerpadla se proto nestala dominantním zdrojem vytápění a to i přesto, že stát zakázal nekondenzační plynové kotle - jejich hlavní konkurenci. Podobně mohou dopadnout i EV pokud u nás si je vynutí legislativa a český řidič si bude moci vybrat mezi drahým EV a drahým autem se spalovacím motorem ,které bude zatíženo klimatickou pokutou, pak samozřejmě vyhrají EV, ale to nic neříká o celosvětovém vývoji. Jsem poměrně skeptický k tomu, že v reálně bude EV návratné proti autu se spalovacím motorem.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se