Domů
Ropa
Země EU našly shodu na nejvyšší ceně 60 dolarů za barel ruské ropy
Ropný vrt

Země EU našly shodu na nejvyšší ceně 60 dolarů za barel ruské ropy

Ropa
48 komentářů
2. prosinec 2022, 19:55
ČTK

Brusel 2. prosince (zpravodaj ČTK) – Velvyslanci zemí Evropské unie se dnes shodli na parametrech cenového stropu na ruskou ropu převáženou tankery. Oznámilo to české předsednictví EU. V rámci dohody skupiny ekonomicky vyspělých zemí G7 se klíčová ruská exportní surovina nebude moci prodávat za více než 60 dolarů (1390 Kč) za barel. Evropský blok by měl dohodu, kterou dosud blokovalo Polsko požadující nižší maximální cenu, formálně potvrdit během víkendu.

V pondělí vstupuje v platnost zákaz dovážet po moři ruskou ropu do EU, strop se tak bude týkat dodávek mířících do jiných zemí.

Západní země se dlouhodobě snaží omezit příjmy ruského režimu a připravit jej o zdroje k financování války na Ukrajině. Skupina tvořená Spojenými státy, Kanadou, Japonskem, Británií, Francií, Itálií a Německem se začátkem září dohodla na tom, že znemožní přepravu ropy nad stanovenou maximální cenou.

Minulý týden G7 navrhla strop v rozmezí 65 až 70 dolarů, některé unijní země v čele s Polskem však požadovaly jeho snížení. Unie se v posledních dnech usnesla na 60 dolarech, Varšava však požadovala další opatření zajišťující, že Rusku příjmy skutečně klesnou. Podle polského velvyslance Andrzeje Sadoše proto dohoda obsahuje dodatek, že strop bude alespoň o pět procent nižší, než je tržní cena ruské ropy.

Shodu na cenovém stropu mezi členskými zeměmi unie dnes uvítal Bílý dům, podle kterého by měla pomoci omezit ruské příjmy. „Stále věříme, že cenový strop pomůže omezit možnost (ruského prezidenta Vladimira) Putina profitovat z ropného trhu, aby mohl dál financovat válečnou mašinérii, která nadále zabíjí nevinné Ukrajince,“ řekl novinářům mluvčí Bílého domu pro národní bezpečnost John Kirby.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(48)
Maly Jarda
3. prosinec 2022, 08:21

Anglo-Američané (kteří ovládají G7) se takto snaží zničit Evropskou ekonomiku.

Jimi
3. prosinec 2022, 13:31

To jsou pak pekni bridilove protoze se jim dari akorat znicit ruskou ekonomiku, hm hm hm

Martin P
5. prosinec 2022, 09:03

"Evropskou" se píše s malým "e" v tom kontextu, kontrašpióne.

Josef
5. prosinec 2022, 18:33

Malý Jarda psaním velkého E nechtěně přiznává velikost EU ekonomiky, kterou závidí v porovnání s ekonomikou RF

Karel Salaj
3. prosinec 2022, 08:34

Jsme zachráněni, nafta bude za 30.

Josef
3. prosinec 2022, 10:49

K zastropování se připojila i Austrálie a skupina G7

Jan Stehlik
3. prosinec 2022, 10:51

To je asi miliarda spotřebitelu z osmi miliard.

Josef
3. prosinec 2022, 13:05

je to nejbohatší skupina jen pro upřesnění, protože takový jako Vy to v jiných fórech rádi zdůrazňují jak malé % populace drží většinu bohatství. Chce to nové noty, tohle Vám nikdo nepapá

Ivan Švančara
3. prosinec 2022, 15:15

potrebujes move logicke obvody

Josef
4. prosinec 2022, 12:04

Evropa je oblast kde se dobře žije, a kde se sociální systém stará i o ty méně úspěšné nebo handicapované , proto se sem všichni snaží dostat, to jsou fakta. Nebo snad víte o davech emigranti směrem : Čína, RF, atd.? Vaše poznámka o obvodech je potvrzuje nepřítomnost arguentů.

Michal K.
5. prosinec 2022, 08:30

ano, napriklad miliony ukrajincov

Martin P
5. prosinec 2022, 09:08

Ivan Švančara: Vy potřebujete lepší vychování. Co komentář, to osobní útok, urážka nebo podobný způsob, jak si vybít vnitřní frustraci. Přitom sem píší i jiní Slováci, jenže od nich to na rozdíl od vás mívá i hlavu a patu.

Josef
5. prosinec 2022, 18:36

to Michal K.

Ano i Ukrajinci, je pro Vás mrzuté, že nechtějí žít na východě od svých hranic?

PetrD
5. prosinec 2022, 21:24

Michal K. tady před časem machroval, že je potřeba co nejdříve emigrovat, jestli je ještě kam, ale skutek utek. Přitom Rusko by ho určitě přijalo, a ještě propagandisticky použilo, ale tady je mu asi líp.

Dezoláti nechtějí do Ruska, ale chtějí Rusko tady.

Jan Stehlik
3. prosinec 2022, 19:52

Jenže spotřebitelé v té G7 nespotřebují více ropy . Možná USA kde nejsou tak vysoké spotřební daně , ale v evropě je většina ceny daně . A tedy mimo tu G7 muže být cena nižší a tedy i spotřeba podobná . My stále žijeme v přesvědčení , že jsme pupek světa , ale i jinde už jsou vzdělaní lidé a technologie . Neříkám , že tam je nějaká demokracie a lidé vnímají naše hodnoty . Ale spotřebu mají a to je základ ekonomiky a tedy kapitalismu . To už pochopili asiati a najeli na spotřební svět . Vy jste stále ve světě před 30 lety , ale jak se říká kdo zustal stát , ten stojí opodál . Svět utíká fofrem .

Josef
5. prosinec 2022, 18:37

Viděl jste HDP na hlavu těch asiatů a evropské, i naše je na hlavu vyšší než třeba v Číně, to je ukazatel jak se lidem kde žije

Richard Vacek
3. prosinec 2022, 11:32

Snad té levné ropy bude dostatek i pro Evropu.

Pravoslav Motyčka
3. prosinec 2022, 12:38

Výsledkem bude jen to , že Rusko přestane dodávat Ropu do států , kteří zavedu cenové stropy a ceny ropy celosvětově vzrostou.

Josef
3. prosinec 2022, 13:07

jojo jako se to povedlo autobusákovi z Venezuely, tam je také embargo posílilo

Jan Stehlik
3. prosinec 2022, 19:54

Teď v televizi se uvádělo , že američané udělali kontrakt ve venezuele . Ledy se bortí a totalita najednou nevadí.

Josef
3. prosinec 2022, 20:33

Mluvte k věci jak posílila Venezuela v době sankcí?

Jimi
3. prosinec 2022, 13:33

Do jinych zemi za jine ceny ale nebudou mit lode a pojisteni. Takze pokud Cina a Indie budou chtit ruskou ropu tak maximalne za stropni cenu. Ta-dá. Vydela na tom Cina, Indie, Evropa a cely svet… krom Putina a jeho kliky :)

Turby
3. prosinec 2022, 16:47

Jen naivove si mohou myslet, ze Rusko bude mit nejake problemy s odbytem ropy a ropnych produktu. Cely OPEC+ stoji za Ruskem protoze vsem zasahy do cenotvorby vyhovuji protoze vzdy v konecnem dusledku zvysuji cenu.

Vsimnete si, ze USA zadny strop fakticky nezavadi. Zkuste popremyslet proc.

Ruska ropa a ropne produkty se budou do EU i jinam dodavat jako dosud.

Jedinym dusledkem bude, ze vzroste cena v Evrope. Rusko uz od minule zimy vydelava na plynu, rope a surovinach jako nikdy pred tim. A zatim nic nenasvedcuje, ze by to melo cokoli zmenit.

Takze otazka zni: Cui bono?

PetrD
3. prosinec 2022, 20:12

Až na to, že to není pravda. Rusko je nuceno prodávat ropu ural s velkou slevou, takže například zpráva ze srpna: "Příjmy za ropu a plyn se propadly také – meziročně o 22 procent na 771 miliard rublů"

Turby
3. prosinec 2022, 23:14

"Velka sleva" je stale o dost vice nez prumer za predchozi roky. A celkovy objem je irelevantni, dulezity je zisk. A pokud jsou tezebni naklady nekde okolo 40usd a mozna i mene a prumerna prodejni cena okolo 60-70usd tak je to stale slusny zlaty dul.

Kdo v teto situaci kategoricky tvrdi, ze neco je a neni pravda, je sam lhar. Realne objemy a ceny exportu z ruska bude letos velmi tezke zjistit. A to jak z ruske tak z druhych stran. Oficialni cisla budou zkresleny a to z mnoha duvodu.

PetrD
3. prosinec 2022, 23:58

Tak jste se sám svými vlastními slovy usvědčil, že jste lhář. O příspěvek před tím, jste tvrdil, "Rusko uz od minule zimy vydelava na plynu, rope a surovinach jako nikdy pred tim." A nyní to nejde určit. Tak si to ujasněte. Každopádně použijeme li selský rozum, my, kteří ruskou ropu už skoro nekupujeme, máme ceny na benzinkách jako před válkou, a Rusko prodává se slevou a těžkostmi kvůli pojištění a dopravě určitě s menším ziskem, než před tím.

Turby
4. prosinec 2022, 00:50

Jo, mas pravdu. Jsme lhari oba.

Josef
4. prosinec 2022, 12:05

To jak na tom RF vydělává je vidět na úrovni důchodů, platů nebo třeba novém Moskviči /kompletně dovezený a smontovaný až na lince/všude chybí peníze

Pravoslav Motyčka
3. prosinec 2022, 22:54

EU+ G7 je nejbohatší , jenže jejich podíl na importu ropy není veliký , USA má ropu svojí UK z poloviny i Austrálie něco má, takže z hlediska dovozu je to jen EU a Japonsko , více než v EU 1/4 je z Norska takže suma sumárum to máme nějakých 10 mil barelů denně a to pozor to není Družba , takže mluvíme o nějakých 7% trhu s ropou kde má Rusko cenové stropy, navíc Rusové tam snížili dodávky na minimum teď nebudou dodávat nic budou se zaměřovat na trhy kde roste spotřeba Ropy - Asie. My budeme brát ropu od Arabů , kteří tady pak budou chtít mít mešity a jestli si někdo myslí ,že jako elektromobilita , pak to půjde hodně pomalu, protože ta auta se nejdříve musí vyrábět za rozumné ceny a ne aby auto stálo 1,5 milionu korun, k tomu vede dlouhá cesta.

Turby
3. prosinec 2022, 23:17

Navic OPEC+ zitra zrejme rozhodne o dalsim omezeni tezby.

Jimi
4. prosinec 2022, 09:02

Ja nevim jak novinari pisou ty clanky, ale takhle to nefunguje.

Ropny tanker je potreba pojistot - i Cina se vyjadrila ze nepojisteny tanker k nim nemuze. Pojistuji pouze zeme EU+G7, nikdo jinej takovou pojistovnu nema a nevede.

Rusko nepojisti tanker = Rusko neproda ropu.

Je konec :)

Turby
4. prosinec 2022, 11:18

Asi te zklamu v tvem nadseni. Jen cina ma nekolik pojistoven schopnych a ochotnych lode pojistit. A pojiteni uznava i Indie a dalsi asijske staty.

Rusko letos podstatne rozsirilo svou flotilu tankeru a spustilo dalsi jaderne ledoborce pro severni trasu. Takze vse nasvedcuje tomu, ze pro Rusko to neni zdaleka konec.

Ale uvidime, roli hraje mnohem vice faktoru nez jen pojisteni lodi.

Josef
4. prosinec 2022, 12:09

A dopadne to stejně jako že RF použije čínský platební systém na náhradu SWIFT, hahahahaha

Turby
4. prosinec 2022, 12:20

Nechapu co ma tvuj text presne vyjadrovat za myslenku.

Cina i indie a zrejme i dalsi zeme hradi nakupy z Ruska mimo SWIFT.

Minimalne Cina postupne prechazi pri nakupech ze stredniho vychodu z USD. Tedy je mozne, ze dochazi nebo bude dochazet k odlonu od SWIFTu i zde.

Josef
4. prosinec 2022, 12:33

to Turby : a teď ještě tu o rostoucím vlivu BRICS a zlatém rublu, chlape kde to žijete?

Jimi
4. prosinec 2022, 17:01

Ta sama Cina co ma nyni bankovni sektor na hrane kolapsu kvuli predplacenym neexistujicim bytum?

Ne, to se opravdu nestane.

Cinske pristavy jiz odmitaji ruske tankery z duvodu nedostatku pojisteni.

Predstavte si ze ten padesatilety tanker, kterej nekdo vyradil a za levno prodal Rusku, ktere ho nerevitalizovalo, protoze nema jak a za co, havaruje v cinskem pristavu, kterej je zavislej na plynule lodni doprave.

Celej pristav je na mesic, dva, vyrazenej z provozu kvuli cisteni od ropy.

Kdo to zaplati? Rusko urcite ne. Cinani davaji pravem ruce pryc, nechteji s tim mit nic spolecneho.

Turby
4. prosinec 2022, 18:11

To je zase progresivni letka propagandistickych demagogu.

Josef
4. prosinec 2022, 12:07

BUBUBU islám a mešity, jen tak na okraj víte kolik mešit a islamistů je v RF a kdo si od jiných islamistů kupuje drony? Jo máte to těžké v dnešní turbulentní době....

Pravoslav Motyčka
4. prosinec 2022, 16:40

Ať jsou Islamisti v Rusku a ne tady v Rakousku už máte 1/10 obvyvatel muslimů . Jinak Vás ubezpečuji že západ tahá za hodně krátký konec to co se tady děje je letadlo , protože už se zhroutil trh s energiemi , měna se znehodnocuje ,protože se stáváme nekonkurenceschopnými . Asie do sebe začíná Integrovat Jižní Ameriku . Vzniklo největší ekonomické uskupení na světě , které Integruje J a JV Asii , Rusko , a část jižní Ameriky. Západ nemá v konfrontaci s takovou ekonomickou silou žádnou šanci. Jen HDP Číny v paritě kupní síly se zanedlouho vyrovná součtu HDP USA + EU. A technologicky jsou také před západem.

Josef
4. prosinec 2022, 19:39

a teď jsme se uklidnili, o krachu západu se na východě sní sny jíž 100 let to, že Čína předstihne USA v HDP absolutně se opět posunulo do budoucnosti a hlavně ukazatel, který vyjádří jak je lidem v dané zemi tj. HDP na obyvatele tak tam je Čína na 1/6 USA, ČR ma 2x více. RF je lehce za Čínou. takže tak

Marek Kuchejda
4. prosinec 2022, 20:29

Nechápu jak se může obyvatel západu Pravoslav Motyčka takto podceňovat. Svět patří chytrým lidem, ne intelektuálně zdevastovaným zemím. Ono i nakonec ta obdivovaná Čína je obr na hliněných nohou, který nakonec na své filozofii, kterou prosazuje ve své zemi dojede. Zatím se žádné katastrofické scénáře proklamované proruskými trolly nenaplňují. Ono je potřeba se dívat na svět novýma očima. Svět se dynamický změnil a uplatňovat starý pohled na novou situaci je nesmyslné. Je důležité pochopit změny a těm změnám se myšlenkově přizpůsobit. Tato krize extrémně urychlí odklon od tradiční fosilní energetiky k energetice udržitelnější. A tím myslím mix jádra, OZE a úspor. To o čem se zdlouhavě roky diskutovalo najednou jde ze dne na den. Takže už dnes v tomto okamžiku vznikají nové příležitosti, které se už chytří lidé chytají. Prohraji jen ti, kteří sní sen o starých pořádcích. Proto se říká, že nejtěžší je změnit myšlení lidí.

PetrD
4. prosinec 2022, 21:10

Podle nových odhadů, se HDP Číny v absolutních číslech vyrovná americkému v roce 2050, pokud vůbec. Čína naráží na meze růstu a bez reforem to nepůjde. Tvrzení o nějakém opravdovém ekonomickém sjednocení latinské Ameriky a Asie jsou jen vlhké sny propagandy.

Pravoslav Motyčka
5. prosinec 2022, 01:31

Vlhké sny a co je BRIC ? To je přece Brazilie , Rusko , Čína , Indie , co je ASEAN ? co je euroasijská unie ? Jinak Čína v paritě kupní síly má vyšší HDP než USA už dlouho ne na obyvatele , jasné , je za Ruskem v HDP na obyvatele jo v roce 2050 bude mít HDP větší než USA i Indie , Amerika bude třetí a za ní EU. Bývaly doby kdy EU měla největší HDP v ppp na světě , ale to už neplatí. U nás letos kleslo HDP v ppp nejvýrazněji od 2 světové války lidem se snížily mzdy reálně o 8%. Jinak tento posun je nevyhnutelný , problém není v tom že Čína bude mít násobné HDP než EU , problém je v tom ,že západ je arogantní a místo spolupráce = bohatnout s nimi volí politiku školení státům jako je Čína a to samozřejmě vede k ekonomické konfrontaci a ta povede k tomu , že kvůli ambicím USA bude pokračovat prudký pád významu západu, kapitál se totiž bude jednak investovat jinam a také tady bude trvat 20 let než se spraví energetika kdežto oni nebudou potřebovat investovat biliony do úspor energií spát všude OZE hlava nehlava a vyhazovat funkční věci - oni mají energie levné. Takže tady to jako by půjde nahoru z hlediska zlepšení budov z energetického hlediska , bude se méně spalovat budou tepelná čerpadla, vynucená elektromobilita atd. jenže životní úroveň lidí se nezvedne , protože to že musíte vyhodit funkční plynový kotel a benzínové auto , přestavět barák aby byl úspornější tak to jsou investice , které životní úroveń obyvatel nezvedají naopak zničí hodnoty investované do zboží a domů , které mohly ještě dlouhou dobu sloužit. Na konci toho procesu bude EU bez energeticky náročného průmyslu a bez levného zboží z Asie , protože na něj uvalí clo a Asie odpoví stejně , takže tam neprodáme vůbec nic.

PetrD
5. prosinec 2022, 07:40

BRICS má takové vnitřní rozpory, že není a nikdy za našich životů nebude reálnou ekonomickou oblastí - například Čína a Indie jsou soupeřící mocnosti, s územními spory a občasnou přestřelkou.

Jo, špatně jsem si pamatoval datum, kdy Čína v absolutních číslech dožene USA, odhad je až 2060, ne 2050.

zdroj - Financial Times "China’s economy will not overtake the US until 2060, if ever"

hlpb
5. prosinec 2022, 13:26

Před válkou ruska dodávalo do EU cca 3,5 mil. barelů ropy a ropných produktů za den, tento trh nelze nahradit. rusko bude musené snížit těžbu o cca 20-30%.

Přemek z Mělníka
5. prosinec 2022, 10:54

Petře, také žijete krásnými sny....,ale statistika je neúprosná (CIA World Factbook)

Západ...,doslova pár zemí po ww2 s Usa ovládaly skoro 70% světovýho HDP....,čína ještě v r. 1980 jen 3 % světovýho hdp.....

Dneska nabobtnalý Západ o spoustu dalších zemí včetně Japonska a jižní Koreje ovládá kolem 60ti % světového hdp, ale jsou na straně sešupu. To všechno byste se dočetl v tom World Factbooku...,tedy kdybyste chtěl. Je tam i historie....

BRICS není vůbec mrtvá veličina, dokonce po válce na Ukrajině se tam hlásí skoro dvacítka zemí. Proč asi?

Přemek z Mělníka
5. prosinec 2022, 10:54

Petře, také žijete krásnými sny....,ale statistika je neúprosná (CIA World Factbook)

Západ...,doslova pár zemí po ww2 s Usa ovládaly skoro 70% světovýho HDP....,čína ještě v r. 1980 jen 3 % světovýho hdp.....

Dneska nabobtnalý Západ o spoustu dalších zemí včetně Japonska a jižní Koreje ovládá kolem 60ti % světového hdp, ale jsou na straně sešupu. To všechno byste se dočetl v tom World Factbooku...,tedy kdybyste chtěl. Je tam i historie....

BRICS není vůbec mrtvá veličina, dokonce po válce na Ukrajině se tam hlásí skoro dvacítka zemí. Proč asi?

Přemek z Mělníka
5. prosinec 2022, 11:01

Pnutí mezi čínou a indií vyrovnává úspěšně rusko...,protože čínu přesvědčilo, že se vzájemně potřebují, což je pravda a nějaký kamaráčoft s usa pro ně nemá valný smysl.....

Amerika je zatím tak úspěšná díky celosvětové potřebě dolaru. Neustálým tiskem této měny mají Usa stále peněz dost, přestože jsou neskutečně zadluženi....,i my vlastně na americký dluh přispíváme nepřímo používáním dolaru a odměnou je nám i vyšší inflace....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se