Domů
Rychlé zprávy
Bělorusko zahájilo zavážení paliva do druhého bloku jaderné elektrárny Ostrovets
Běloruská jaderná elektrárna Ostrovets; Zdroj: MAAE
Zdroj: MAAE

Bělorusko zahájilo zavážení paliva do druhého bloku jaderné elektrárny Ostrovets

Druhý blok Ostrovetské elektrárny zahájil proceduru zavážení paliva. První blok již od června dodává elektřinu do sítě, a posiluje tak nezávislost země na dodávkách zemního plynu. Po zapojení dalšího bloku dojde k dalšímu snížení emisí skleníkových plynů z výroby elektřiny.

Zavážení paliva do jaderného reaktoru VVER-1200 začalo 22. prosince. Celkem 163 palivových souborů o délce čtyř metrů a hmotnosti 571 kg je třeba umístit na své místo v aktivní zóně. Po zavezení posledního palivového souboru dojde k utěsnění reaktorové nádoby. Následně, po získání příslušných povolení, může být na bloku dosaženo první kritičnosti, tedy řízené štěpné řetězové reakce, a dosažení minimálního kontrolovatelného výkonu. Ten představuje přibližně 1 % nominálního výkonu.
Nejzajímavějším a vzrušujícím obdobím elektrárny je její spouštění po dokončení velkého množství stavebních prací a prací na zapojení jednotlivých systémů. V této fázi je každému krychlovému metru betonu, tunám kovových konstrukcí, kilometrům kabelů a potrubí „vdechnut život“. Ten bude dodávat energii lidem po dobu alespoň 60 let,“ sdělil Alexandr Lokshin prezident společnosti.

Zavážení palivového souboru do druhého bloku elektrárny Ostrovets Zavážení palivového souboru do druhého bloku elektrárny Ostrovets Zdroj: BelAES

Zavezení paliva je pouze jeden z kroků na dlouhé cestě při spouštění elektrárny. Po úspěšném dosažení prvního kritického stavu a minimálního kontrolovatelného výkonu je třeba provést ještě celou sérii testů fyzikálního spouštění a sérii testů energetického spouštění, během kterých bude výkon bloku postupně zvyšován až na nominální hodnotu. Tyto procedury zabírají několik dní, což znamená, že k dosažení plného výkonu dojde začátkem roku 2022.

První blok je v provozu od listopadu

V Ostrovetské jaderné elektrárně je od listopadu minulého roku v provozu jeden jaderný blok . Po vyřešení problémů, které byly nalezeny během testovacího provozu, přešel blok do komerčního provozu v červnu tohoto roku.

Spuštěný blok převzal významnou roli v běloruské elektrizační soustavě. Blok dodává bezemisní energii zemi, která je téměř zcela závislá na elektrárnách spalujících zemní plyn. Ministr energetiky Viktor Karankevich tisku sdělil, že první blok elektrárny vyrábí přibližně 22 % elektřiny v zemi, čímž ročně ušetří přibližně 1,6 miliardy krychlových metrů zemního plynu.

Druhý blok elektrárny tedy zdvojnásobí toto úsilí a úspěchy energetického sektoru při snaze o snížení množství emisí. Současně se spouštěním elektrárny byla posílena také vysokonapěťová rozvodná síť. Díky tomu bude zajištěna dodávka energie z elektrárny do všech částí země.

Provoz elektrárny bude podporován Ruskem

V rámci budoucí spolupráce s Ruskem nyní Bělorusko připravuje rámcovou dohodu o podpoře elektrárny během jejího 60letého plánovaného provozu a potenciálně i déle. Podle ministra energetiky je nutná spolupráce zejména v oblasti použitého jaderného paliva. První kroky k této dohodě zahrnují mezivládní dohody o transportu jaderných materiálů.

Bělorusko nyní financuje prostřednictvím dotací přechod od emisních paliv k bezemisním zdrojům poskytujícím elektřinu pro vytápění, ohřívání vody či vaření. Bělorusko předpokládá, že spotřeba elektřiny meziročně vzroste o 5,6 % oproti roku 2020.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Josef
28. prosinec 2021, 12:27

Takto funguje energetika bez zelené ideologie importované k nám z EU, stavba prvého bloku trvala do připojení do sítě přesně 7 let. Druhý blok se rozestavěl později a bude dokončen příští rok. jaderná energetika je bezpečná, spolehlivá a levná. To jen EU svými nesmyslnými požadavky na bezpečnost JE dokázala jadernou energetiku zdražit a udělat jí méně spolehlivou a to jen proto, aby jí vyřadila z energetického mixu národních států, protože využívání jaderné energie odporuje zelenému náboženství.

Ivan Novák
28. prosinec 2021, 16:26

Bohužel, přímé dopady bezpečnostních požadavků nejsou hlavní příčinou impotence Západu při přípravě nebo stavbě nových JE. Design VVER á la Ostrovec by u nás byl hladce licencovatelný, kdyby tomu nebránila džungle předpisů vedoucí k prodlevám a procesním chybám a schopnost odpůrců je v rámci právního státu využívat. Stavba by byla proveditelná, kdyby byl k dispozici zavedený dodavatelský systém a akceschopný stavebník.

12.5.2021 byl rozklad proti prvoinstančnímu povolení spouštění 3. bloku JE Mochovce postoupen předsedkyni ÚJD, od té doby ticho po pěšině. Obávám se, že kromě úředního klopýtání (nedivil bych se, kdyby rozhodnutí tak, aby u soudu obstálo, nešlo z formálních důvodů vydat) byly zjištěny i drobné materiální překážky, jako např. že z turbiny někdo ukradl lopatky, pokud tam kdy byly, a prodal je do sběrných surovin.

Decarbon
29. prosinec 2021, 01:15

Uz mate pripravenou obhajobu v pripade havarie.

Emil
29. prosinec 2021, 08:39

Jaké havárie a jak by k ní mělo podle vás dojít?

Decarbon
29. prosinec 2021, 08:56

V technice neexistuje 100% spolehlivost. Vzdy je urcite riziko selhani. I fatalniho selhani. Po celem svete bylo jadernych havarii uz dost. Staci pouhy unik radioaktivity. Nemusi nutne dojit k destrukci cele JE aby to bylo pro region hodne zavazne. Do jaderne havarie je nutne zapocitat i havarie pri vyrobe, transportu, manipulaci jaderneho paliva a to same u vyhoreleho odpadu a nutnosti cely ten bordel zabezpecit na tisice let. Neni to jen o vasem omezenem pohledu na reaktor. Kde jsou lide, tam jsou problemy. Az nekomu rupne v kouli a bude chtit zamorit zemekouli, nic mu nezabrani. Viz piloti kteri vzali stovky cestujicich sebou do pekla.

Emil
29. prosinec 2021, 09:06

Jinými slovy požadujete obhajobu něčeho, o čem nemáte nejmenší tušení, jak by k tomu mělo konkrétně dojít.

Decarbon
29. prosinec 2021, 09:35

Nikdo nevi konkretne kdy se stane nejaka havarie, natoz aby byla predem znama pricina. Ale je pravdepodobne, ze se nejaka havarie nekdy stane. U auta mate take pouhou pravdepodobnost, ze budete mit nehodu. Nevite jakou a kdy. Mozna take nebudete mit zadnou nehodu, ale presto se boura o 106. Cim vic ucastniku, tim vic nehod. To plati i pro JE. Kdyz nekdo brusli na tenkem ledu, tak ho asi budete kritizovat ze moc riskuje. JE jsou riziko pro cely region. Sice ne tak casto, ale kdyz to prijde, tak to stoji za to. A za to riziko bych JE nestavel. Mozna nekde v pousti, 5000km od civilizace.

Emil
29. prosinec 2021, 09:56

Až na to, že u auta nelze zabránit haváriím ze stejných příčin, ze kterých k haváriím docházelo v minulosti, kdežto u jaderných havárií byla po obou haváriích s významným dopadem do životního prostředí, i těch několika málo dalších, které ani významný dopad do životního prostředí neměly, učiněna taková opatření, aby k takové havárii už nikdy nemohlo dojít. Takže takové srovnání je krajně demagogické.

U dnešního moderního reaktoru je havárie s tavením paliva spočtena v intervalu jedna za desítky milionů let na reaktor. A to ještě moderní reaktory pamatují i na takovéto havárie, takže tavení paliva ještě neznamená významný dopad do životního prostředí, protože mají systémy, jak i tyto nadprojektové havárie zvládat. V podstatě je tedy dnes taková havárie odsunuta do roviny teorie.

Decarbon
29. prosinec 2021, 10:12

Ze se lidstvo pouci z chyb v minulosti je zbozne prani stare tisice let. Vase argumentace by se hodila na vyrobu automobilu. Uz davno by mely byt bezchybne. Kouknete na web svolavacky.cz a budete rozcarovan jake chyby se porad opakuji a pribyvaji dalsi a dalsi. Probudte se z jaderneho snu a zarne budoucnosti.

Emil
29. prosinec 2021, 10:23

Probuďte se sám, srovnávat automobily a jaderné elektrárny je čirá demagogie z mnoha úhlů pohledu. Že by měly být automobily bezchybné nikdo netvrdil a netvrdí.

Jaromír Malich
31. prosinec 2021, 11:51

Ale jadernou elektrárnou zamoření zajisté neudělá. Bloky gen.3 mají tak silné zajištění bezpečnosti (několikanásobné jištění dodávek vody pro případ výpadku čerpadel primáru včetně pasivního odvodu tepla), že je havárie prakticky vyloučena. K tomu rozsáhlé kontroly a monitoring všech zařízení a způsobilosti pracovníků. Dnešní bezpečnostní systémy už nelze vypojit z funkce, jako tomu bylo např. v Černobylu.

Jaromír Malich
30. prosinec 2021, 21:14

Je to jako když mi mluvíte z duše. 7 let je s dodavateli ze západu nereálných ( stavba Olkiluoto s EPR trvala dvojnásobek), nesmysl v podobě Green Dealu a aktivit s ním spojených je jako zelené náboženství, které ale neřeší prvotní příčinu, pouze emise skleníkových plynů odsunu kamsi na východ. Zlikviduje se energetická soběstačnost zemí, následuje prudké dupnutí v podobě strmého růstu cen, následováno chodobou pro mnohé.

Nádherně se nesmyslnost EU byrokracie ukazuje na výstavbách v Maďarsku a Finsku, rozběh prací je zatím omezen na budování pomocné infrastruktury, kdežto takové Rusko, to koplo v roce 2018 nedaleko Kurčatova v rámci výstavby 2.fáze JE Kurská. A ejhle, plán dokončení je 2023, což je výstavba pouhých 5 let. Rosatom jednoduše smete veškerou konkurenci, protože toto je 1300 MWe blok další generace (VVER-TOI), k tomu se připravuje blok u Jakutska (malý reaktor RITM-200), který má najet v r.2028. Dalším krokem úspěchu bude do 2035 zprovoznění VVER-600 v Kolské JE. Bude zajímavé sledovat, jak se to kolem výstavby nových bloků bude vyvíjet v Evropě. Myslím, že stačí dvě tuhé zimy na to, aby zelený úděl mohl být zcela zásadně přehodnocen.

Decarbon
30. prosinec 2021, 21:24

Vlastne se divim, proc to v rusku nezvladnou za 3 roky. Klidne by ty atomky mohli delat pod sirym nebem. Kazdou chvilku jim tam neco unikne a ozari i Evropu a muzici jsou za ty leta rezistentni. Kdyz muzou vyhazovat jaderny odpad z ponorek jen tak kolem Murmansku, tak bych se vubec nedivil.

Jaromír Malich
31. prosinec 2021, 11:46

Máte nějaký pádný argument nebo se Vaše tvrzení zakládá pouze na bezmyšlenkovitě provedeném plácání do vody?

Pavel Karásek
28. prosinec 2021, 18:11

I přestože se tua tam nějaký reaktor spustí a to především v Číně, tak bývají další odstavovány a jaderná energie paběrkuje. Její podíl na výrobě EE celosvětově klesá a válcují ji OZE. Ruští trollové nás straší blackoutem po odstavení dalších tří reaktorů v Německu. Co ale když ten blackout nepřijde? Co potom? Jaké vymyslí proti EU téma? Vrátí se snad k osvědčenému Sórošovi a sluníčkářům?

Medvedzig
28. prosinec 2021, 21:24

No neviem,kto je tu troll,ale blbcov je tu dost!Kto nema energiu nema ani rozvoj! Zatial vidim degradaciu a nie je to len touto kvazidiskusiou a prispevkami v nej!

petr
28. prosinec 2021, 20:00

Je smutné, že tak zaostalá a nedemokratická země buduje JE 3 + generace s reaktory, které jsou asi nejbezpečnější v reálném provoze...

Škoda Jaderné strojírenství asi už je jen slavnou ale smutnou historií...

Jaroslav Loudil
28. prosinec 2021, 20:24

Škoda JS by byla dobrá firma, ale z politických důvodů jí musíme neustále ztěžovat práci různými byrokratickými překážkami - patří totiž ruské firmě. Takže když chtějí třeba někam něco zaplatit , tak nastává přímo úmyslné zdržování, prověřování, kam, co, proč, kolik, v jaké měně, komu ... atd. atd. chtějí platit. Nedivil bych se , kdyby k nim nasadili :"Protektorátního správce" delegovaného z Washingtonu s úkolem tuto firmu : "Zašlapat do země". Politika je svinstvo.

Jaroslav Loudil
28. prosinec 2021, 20:30

Takovéto solidní III+ reaktory se už staví i v horších zemích jak Bělorusko, třeba Turecko, Bangladéš , Čína - brzy Egypt nebo Uzbekistán. Takže třeba v Bangladéši reaktor VVER- 1200 už 2026 "pojede" , ale my po podobném reaktoru budeme ještě 2036 pořád jen toužit. My totiž chceme reaktor hlavně - "politicky úplně bezpečný".

Pavel Karásek
28. prosinec 2021, 23:21

Především žádný reaktor stavět nepotřebujeme.

Milan Bačík
29. prosinec 2021, 03:32

Především nepotřebujeme rady od hlupákú, jako jste vy.

Pavel Karásek
30. prosinec 2021, 00:29

Ozářenec Bačík mluví sám k sobě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se