21. říjen 2025
Program ANO navazuje na stávající směřování české energetiky, v některých oblastech je však radikálnější

Podle dosavadních jednání má ANO připadnout vedení MPO a hnutí chce svůj volební program promítnout do programového prohlášení vlády. Energetická část programu se ve většině bodů překrývá s dosavadními kroky kabinetu Petra Fialy i státních institucí. Výraznější rozdíl je u ETS 2 a regulovaných složek elektřiny, kde ANO prosazuje radikálnější přístup: zpochybňuje zavedení ETS 2 a navrhuje potenciálně vyšší míru dotací do regulované ceny elektřiny.
Hnutí ANO se stalo vítězem letošních parlamentních voleb a deklarovalo ambici přetavit svůj volební program v programové prohlášení vlády. Stávající diskuse naznačují, že Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo připadnout právě ANO. Hnutí by tak mohlo mít znatelný vliv na českou energetiku v následujících letech.
Hnutí ANO má pro oblast energetiky 9 programových bodů, které se do značné míry shodují se stávajícím úsilím minulé vlády.
Zestátnění ČEZ
Stejně jako minulá vláda koalice SPOLU, Pirátů a Starostů má hnutí ANO ambici na zestátnění skupiny ČEZ.
„Získáme stoprocentní kontrolu státu ve skupině ČEZ,“ tvrdí program ANO.
Touto ambicí hnutí navazuje na kroky minulé vlády, která usilovala o úpravu zákona, tzv. „lex ČEZ“. Lex ČEZ měl za cíl snížit hlasovací práh pro rozdělení akciové společnosti na 75 % přítomných akcionářů a umožnit oddělení části ČEZ.
Regulovaná cena elektřiny férově
Vítězné ANO deklaruje ambici snížit ceny regulované složky elektřiny tak, aby české „domácnosti a podniky [neplatily] více než v okolních zemích“. Ambicí je zejména větší zapojení státu do hrazení systémových nákladů.
„Platby za regulované složky se férově přerozdělí mezi stát a zákazníky, k pokrytí nákladů na sítě se využijí evropské fondy, včetně Modernizačního fondu.“
Dotaci regulované složky ceny elektřiny v minulosti schválil například německý kabinet, který na její snížení pro koncové zákazníky alokoval 1,3 miliardy eur.
Ambice využití prostředků z Modernizačního fondu navazuje na již spuštěný program ELEGRID pro pokrytí nákladů na modernizaci a rozvoj elektrizační soustavy.
Emisní povolenky
Hnutí ANO uvádí, že se vymezí proti systému emisních povolenek a bude usilovat o jeho revizi. V oblasti zavedení emisních povolenek pro domácnosti a dopravu je volební program ještě razantnější:
„V případě emisních povolenek pro domácnosti a dopravu ETS 2 jsme připraveni neimplementovat tento systém do české legislativy.“
Program ANO a deklarovaná připravenost neimplementovat ETS 2 jsou významně radikálnější oproti postoji vlády Petra Fialy, která se na evropské úrovni snažila o úpravu systému a odklad jeho platnosti až do roku 2028.
Neimplementování této evropské legislativy však může vést k finančním postihům pro ČR. Například Belgie dostala denní penále za opožděnou transpozici evropské směrnice v oblasti telekomunikací.
Výstavba jaderných bloků
Program hnutí ANO navazuje na již započatou práci v oblasti výstavby nových bloků jaderných elektráren Temelín a Dukovany. Program uvádí:
„Zahájíme stavební řízení nových jaderných bloků Dukovany 5 a 6 a zahájíme práce na Temelíně 3 a 4.“
Program je tak ve shodě s kroky předchozí vlády, která letos podepsala smlouvu s KHNP, jež má nové bloky elektrárny Dukovany stavět, a požádala Evropskou komisi o notifikaci veřejné podpory.
Prevence blackoutů
Hnutí ANO chce „zajistit spolehlivou regulaci přetoků elektřiny ze sousedních zemí“ a urychlit klíčové síťové projekty. V ČR již od roku 2017 fungují na česko-německém profilu v rozvodně Hradec u Kadaně čtyři transformátory s řízením fáze (PST) , které ČEPS instaloval právě pro řízení neplánovaných toků. Program ANO zmiňuje ambici instalovat tato zařízení také na hranici s Polskem.
Výstavba plynových energetických zdrojů
Program ANO počítá se „zrychlením výstavby nových flexibilních zdrojů – zejména plynových“ a se zavedením kapacitních mechanismů. Program navazuje na kroky minulé vlády, která otevřela cestu k zavedení kapacitního mechanismu návrhem novely energetického zákona (tzv. lex OZE III) a diskusí o zajištění přiměřenosti výkonu.
Na podobné nástroje spoléhá řada států EU. Zároveň pro urychlení povolování začal platit nový stavební zákon a novela tzv. liniového zákona pro strategické energetické stavby, což může napomoci urychlení výstavby nových plynových zdrojů a jejich přípojek k elektrizační a plynové síti.
Zachování uhelných zdrojů do jejich plné náhrady
ANO deklaruje, že uhelné elektrárny nebude odstavovat bez odpovídající náhrady výkonu. Minulá vláda také připravovala řešení pro udržení uhelných elektráren v provozu i poté, co se jejich provoz stane ekonomicky nerentabilním, pokud by ČR neměla dostatek zdrojů energie.
Transformace teplárenství
Program ANO slibuje „podpořit přechod na plynové kogenerační jednotky, odpadní teplo a další alternativní zdroje“. Tím navazuje na dlouhodobou podporu modernizace soustav a zdrojů tepla (program HEAT) z Modernizačního fondu.
Podpora investic do OZE
ANO chce „vytvořit podmínky pro rozvoj solárních, větrných a vodních elektráren“ a akumulaci.
Prohlášení v programu navazuje na již běžící agendu. Tu zhmotňují zejména výzvy RES+ z Modernizačního fondu (např. RES+ 5/2025 na akumulaci) a nově také podprogram ELEGRID zaměřený na posílení přenosové a distribuční soustavy.
Od 1. 7. 2024 je v ČR účinná legislativa ke sdílení elektřiny a komunitní energetice (lex OZE II) a od léta 2025 platí zákon o akceleračních zónách pro rychlejší povolování vybraných OZE.
Program hnutí ANO se v mnoha oblastech shoduje se stávajícím směřováním energetiky udávaným minulou vládou a podporovaným státními institucemi, například SFŽP. V oblasti ETS 2 je program hnutí ANO (připravenost systém neimplementovat) významně radikálnější než postoj předcházející vlády.
Mohlo by vás zajímat
21. říjen 2025
20. říjen 2025
20. říjen 2025
22. říjen 2025
20. říjen 2025
21. říjen 2025
21. říjen 2025








Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.