ČEPS nesouhlasí s omezením svých pravomocí plynoucího ze zimního energetického balíčku
Koncem listopadu loňského roku zveřejnila Evropská komise soubor legislativních opatření s podtitulem Čistá energie pro všechny Evropany. Legislativní balíček pak vešel ve známost jako tzv. zimní energetický balíček. Jednou ze zásadních změn, které zimní balíček přináší, je vznik regionálních provozních center, která přeberou některé pravomoci jednotlivých národních provozovatelů přenosových soustav (PPS) v oblasti řízení elektrizační soustavy.
Ovšem již koncem letošního dubna schválil výbor pro evropské záležitosti Poslanecké sněmovny v souvislosti s možným zaváděním regionálních provozních center vydání odůvodněného stanoviska (tzv. žluté karty).
Hlavním problémem souvisejícím se vznikem center je ztráta části pravomocí nad řízením národní přenosové soustavy, což představuje porušení principů subsidiarity a proporcionality plynoucích z Maastrichtské smlouvy.
Společnost ČEPS včera vydala tiskovou zprávu, ve které také vyjadřuje obavy z možných nepříznivých dopadů zavádění regionálních provozních center na spotřebitele. Za nejvíce problematické považuje ČEPS možné hrazení nákladů souvisejících s nestabilitou zahraničních přenosových soustav českými spotřebiteli.
Zajištění dostatečného množství regulační energie
Dalším problematickým bodem je také zajišťování dostatečného množství regulační energie, která je v současnosti také v gesci národních PPS. Nově by však měla regulační energii na krytí odchylek vzniklých nerovnováhou mezi výrobou a spotřebou zajišťovat právě regionální centra, která ovšem nebudou mít přímou odpovědnost za své zákazníky. Dle ČEPS existuje možnost, že bude muset v případě nedostatku výkonu v soustavě na pokyn regionálního centra vypnout zákazníky v určitém regionu ČR, ačkoliv by problém vznikl za hranicemi ČR.
ČEPS vyjádřila své obavy z předávání kompetencí regionálním centrům. Za nejproblematičtější považuje ČEPS doposud nejasné rozdělení zodpovědnosti za zajištění dodávek elektřiny a také možnou neznalost či nerespektování specifik jednotlivých národních přenosových soustav.
Na všem výše uvedeném se ČEPS shoduje s partnerskými provozovateli přenosových sítí, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a rovněž s českým, maďarským, polským, německým, rumunským a španělským parlamentem, které k částem této legislativy také vydali odůvodněné stanovisko neboli tzv. žlutou kartu.
Mohlo by vás zajímat:
V Evropské komisi jsou takoví borci kteří znají všechny přenosové možnosti. Na druhé straně jsou propojovací linky chráněny dle místních předpisů. Po prvním kolapsu komis asi bude nucena couvnout.
Necouvne, to se nebojte, přijde befel o předělání tak aby to odpovídalo její koncepci.
To dokážou přikázat větru / dešti jak se pokoušeli komančí? Jedno je chtění a druhá je realita. Když dojde k totálnímu rozpadu sítě způsobenému neodpovědným řízením bude opravdu těžké chybu svalit na někoho jiného než na svoje chyby.
Kdepak, svede se to na nedostatečnou kooperaci a přeshraniční kapacitu, eventuálně na další bloky a úzká hrdla. Komise couvne jenom pokud se to nebude líbit velkým hráčům. Jo kdyby V4 opravdu uměla hrát dohromady, pak by možná couvla, jinak moc naději nevidím. Takže to spíš dojde befel na posílení vedení DE-AT přes ČR.
Zatím největší imbecilita EU, co jsem kdy četl, ta regionální centra.
Fakt tam blbnou, a není vytvořený už moc potřebný trestný mechanismus pro nevypověditelné úředníky, když je pořádně neprobral ani BREXIT.
Buď jediné EU centrální s postupně navyšovanými pravomocemi podle výsledků praxe nebo národní, co dnes zodpovědně před místními spololuobčany fungují a musí se jim lokálně zodpovídat.
Myslím že se snaží okopírovat systém USA, kde máte několik velkých regionálních celků. ČR a ČEPS by měly dávat pozor na to co se kuchtí, protože jsme na chronické křižovatce, takže by se mohlo stát že by jedna z energetických páteří mohla vést přes naše území. A jak víme je (ne)rozvoj páteřní infrastruktury a její podivné trasování u nás zásadním problémem. Nebere totiž v potaz okolní země a snaží se hrát si jen na domácím písečku. Dálnice, železnice a nově by se k tomu mohla přidat i elektrická infrastruktura.
Víte C, to je jako s Eurem. EU si řekla, že stačí zkopírovat dolar a bude ráj na zemi, jenomže se to nějako nedaří. Tohle je totéž, neboli je úplně stupidní dávat za příklad v integraci trhů s elektřinou USA, tím spíše, že tam dodnes ani teoreticky nejde dodat elektřinu z východního na západní pobřeží.
Jestli Euro kopírovali, tak to zvládli neskutečně amatérsky (ne že dolar by byl nějak dobře vymyšlený), bez centrální kontroly. zajímalo by mne jestli byl dolar někdy tak chaotický před vznikem FED.
USA nedávám za příklad, ty regiony snad byly do nedávna asynchronní a spojené jen HVDC linkami, jen se domnívám že se o to pokoušejí, že to může skončit katastrofou je dost možné. Ale stále pro nás platí že jsme v křižovatkové oblasti a nebylo by asi moudré se k tomu chovat jako k dopravní infrastruktuře (zcela zbytečné trasování hlavní dálnice na Ostravu přes Brno, totéž VRT a snaha uměle přeložit křížení dopravy z Moravy do Prahy. Severozápad-Jihovýchod a Sever-Jih se přirozené kříží v prostoru Přerova či Břeclavi, podle toho jestli to chcete tahat přes Olomouc nebo Brno, pro dálnice je to spíš kolem Brna. Uvidíte že až bude VRT v provozu stejně budou lidi jezdit po kilometricky kratší trase přes Olomouc a Č. Třebovou, totéž by platilo pro dálnici kdyby byla), bude z toho problém, pokud se do OZEnergetiky začne zapojovat Polsko, pak to bude hodně velký problém, protože to se bude snažit proud také někam prodat. Na východě máte IPS/UPS, "nepřátelský" systém, pobaltí je malé, na západě Německo, zbývá jih, kdo tam je? ČR. Myslím že by mohl během pár let začít růst zájem Balkánských zemí dovážet proud z Německa, pokud bude stále levný, a na to nemáme dráty my, oni ani Rakousko.
Neviděl jsem celý ten návrh kdo má být v regionu, ale myslím že přirozený region pro zásobování proudem je pro nás "podunajský" tedy alespoň co se týká Moravy, Čechy jsou na tom malinko jinak. Nikoliv nějaké umělé regiony typu region dohromady s Německem, protože mlsně kouká po našem vedení. Oni se Němci budou cukat, ale bez Südlinku je to zralé na říznutí v půlce na Blatský a Alpský, nebo nějak podobně.
Plánování infrastruktury v EU musí začít respektovat přírodní podmínky, jinak bude jinak to bude neefektivní a sesype se to.
Každé omezení pravomocí firmy ČEPS a jejich předání skutečně nezávislé a méně korupční organizaci je vítané a bude ku prospěchu všech (kromě ČEPS). Hlavně aby EK zase nepolevila a neustupovala největší baště tunelářů.
No jasně.
Zjevně největší zloději jsou Němci, kteří zřízením obchodní zóny Německo-Rakousko i když na to nemají na svém území vedení, okrádají neplacením za přenos Polsko a Česko, přez jejichž staré masivní komunistické sítě si to zdarma a bez ptaní posílají.
A dnes, když v létě začnou plně fungovat u nás a v Polsku za miliardy postavené omezovače, tak naráz chtějí dělat tu celoevropskou reformu na regionální centra, u kderých ještě ani neví jestli jich bude 8 nebo až 22, ale bezpečně ví, že v každém případě jim to při výpočtech vychází na zachování německo-rakouské nekonečné bezpoplatkové zóny.
Zapomínáte na omezení dané ochranami vedení. Pokud bude transfer větší než odpovídá elektrickým ochranám vedení se automaticky vypne. Přikázat přestavení ochran si ani Evropská komise nedovolí. Pokud se přestaví ochrany nad možnosti vedení je to skutečně cesta do pekel.
Milý energetiku, a kdo by jako ta úžasná nezávislá organizace měla být? Nějaká parta úředníků v Bruselu bez jakékoliv reálné odpovědnosti? Kdybyste to mohl nějak blíže specifikovat.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se