Domů
Uhlí
E15: ČEZ příští rok odstaví neekologizované uhelné zdroje s výkonem přes gigawatt

E15: ČEZ příští rok odstaví neekologizované uhelné zdroje s výkonem přes gigawatt

Energetická společnost ČEZ v příštím roce odstaví uhelné elektrárny o instalovaném výkonu přesahujícím jeden gigawatt. Půjde o největší odstavení uhelných bloků v historii firmy. Nahradit je mají ekologičtější zdroje, řekl deníku E15 ředitel firmy Daniel Beneš. Nyní tuzemská kapacita uhelných elektráren ČEZ činí 4,64 gigawattu. Z celkového množství elektřiny, které ročně vyrobí, přijde ČEZ odstávkou zhruba o pět procent.

Vyrábět elektřinu příští rok přestane elektrárna Prunéřov 1, elektrárna Mělník 3 a jeden ze dvou bloků elektrárny Mělník 2. Další vlny odstavování uhelných bloků mají pokračovat v roce 2030 a v roce 2036.

„Skupina ČEZ bude postupně ukončovat výrobu elektrické energie z uhlí a přecházet na bezemisní zdroje energie. Důvodem je, že další rekonstrukce a ekologizace na nové zpřísněné limity se už u některých bloků z hlediska návratnosti nevyplatí a také dojde uhlí,“ řekl deníku Beneš.

Ilustrační foto

Loni generální ředitel ČEZ uvedl, že chce do roku 2035 odstavit více než polovinu kapacity uhelných zdrojů v Česku. V provozu mají zůstat pouze nové a modernizované elektrárny Ledvice, Prunéřov 2, Tušimice a teplárna Mělník.

Elektrárensko-teplárenský provoz v Mělníku plánuje ČEZ přeměnit na čistě teplárenský. Dlouhodobě zde bude teplo mimo jiné pro Prahu vyrábět poslední zdroj Mělník 1, který čeká rozsáhlá modernizace.

Ilustrační foto

V případě potřeby bude dál k dispozici také jeden z odstavovaných bloků elektrárny Mělník 2. ČEZ tak očekává, že mělnický zdroj vyrobí do roku 2024 o 42 procent méně tepla než dnes. Množství vypouštěných emisí se ale má oproti současnosti snížit o 80 procent.

Podle analytika společnosti ENA Jiřího Gavora je odstavování uhelných bloků v souladu se státní energetickou koncepcí, píše E15.

„Je to v zásadě vynucený krok. Všechny tyto bloky by nejspíš dostaly výjimku z přísnějších limitů jen v případě, že by je ČEZ nákladně modernizoval,“ řekl deníku analytik.

Komentáře

(22)

Petr

27. březen 2019, 10:44

Je to střelené. První se mělo ukončit masové zimní spalování uhlí a dřeva domáctnostmi bez filtrů, a tyhle elektrárny pro ně mohly ještě 10 let levně vyrábět přez topnou sezonu elektřinu, když do mnoha oblastí není natažený plyn.

energetik

27. březen 2019, 11:17

Souhlas, ale čisté PET láhve bez víček a štítků mají při inteligentním spalování nižší emise než čistý papír a dřevo, takže i tak mají domácnosti ještě šanci být více eko.

Jan Skoupý

27. březen 2019, 11:39

Pánové s tím bych byl hodně opatrný.... Dopouštíte se omylu, domácí spalovaní je horší zejména z hlediska prachových částic, musíte ale vzít v úvahu, že účinnost elektrárny a následně distribuce eletřiny a účinnost elektrokotle v jednom celku je podstatně menší než takového kotle na horkou vodu 5. emisní třídy spalující uhlí či dřevo.

V číslech účinnost elektrárny asi 40%, sítě mají asi 90%, k tomu kotel dejme tomu 95% ... = 0,4*0,9*0,*95=0,34 = 34%

Kdežto účinnost kotlů na pevná paliva dnes dosahuje přes 90% aby splňovali ekodesign a platnou normu ČSN EN.

Tedy není výhodné topit elektřinou z uhelné nebo plynové elektrárny...

a jestli si tady nějaký "energetik" tvrdí, že je lepší spalování PET lahve než dřeva, tak prosím nepoužívejte přezdívku energetik... páč ani nevíte co vzniká při spálení těchto těžkých řetězců :-D :-D

Petr

27. březen 2019, 13:47

Spíš bude problém, že mnoho zelených vypatlanců neví, co vzniká spalováním i toho nejpřírodnějšího ekologicky produkovaného biodřeva.

Martin Pácalt

27. březen 2019, 15:30

Pokud mluvíte o spalování v nějakém starém kotli 1. či 2. emisní třídy (současně při vědomí, že velká část Čechů nesmyslně škrtí přívod vzduchu do kotle ), pak souhlasím. Nevěřím tomu ale u kotle dřevozplyňujícího, emisní třídy 5.

Petr

27. březen 2019, 15:39

Ty produkují dokonce ty úplně masově nejnebezpečnější nanosaze.

Jan Veselý

27. březen 2019, 17:11

Co jsou nanosaze?

Petrik

27. březen 2019, 20:07

Jestli jste si nevsiml,drevo patri mezi obnovitelne zdroje!!! Uhelky pojedou porad,Nemci si radi priplati u CEZu....

Emil

28. březen 2019, 07:13

Že je zdroj obnovitelný ještě nezaručuje, že bude také obnovený. Takže holoseč nějakého deštného pralesa se sice na papíře jeví jako úžasně ekologický zdroj energie, ve skutečnosti je to ale mnohem horší, než vytěžení odpovídajícího množství uhlí.

energetik

27. březen 2019, 14:57

Tab. č. 12 Koncentrace toxikantů (ng/g vzorku) v plynných zplodinách hoření plastů a novinového papíru při 900 °C ve vzduchu (21 % O2)

https://www.tzb-info.cz/pozarni-bezpecnost-staveb/18017-pozarni-bezpecnost-a-toxicita-zplodin-horeni-pri-pozarech-a-jejich-haseni-ii-dil

Čistější jež PET je snad jen zemní plyn.

Martin Hájek

27. březen 2019, 15:57

Až na jeden háček - takové spalovací podmínky v domácích kamnech a kotlících rozhodně nejsou!!! To jsou podmínky hoření PET na dobře provětrávané volné ploše při neomezeném přístupu vzduchu a při masivním požáru - tedy jistě relevantní pro hasiče, ale ne pro energetiku. Realita domácího kotle bude daleko nižší teplota a daleko nižší procento kyslíku, což bude znamenat mnohonásobně vyšší podíl různých organických sloučenin v kouři. Tak prosím, buďte tak hodný a nešiřte bludy.

energetik

28. březen 2019, 09:49

Martin Hájek

neomezený přístup vzduchu při požáru? To jako že ti hasiči tam do požáru vhánějí vzduch aby to lépe a dokonale hořelo?

Myslím že to máte v hlavě trochu popletené.

Vím jak spalovat odpadní PET a emise jsou srovnatelné se spalováním svíčkového vosku na domácí svíčce, takže klidně i v obytné místnosti.

Je to absurdní, noviny je dovoleno spalovat ale PET ne, přitom noviny produkují při spalování několikařádkově více škodlivin. Takže ve skutečnosti tady vůbec nejde o nějaké škodliviny a emise.

energetik

27. březen 2019, 15:20

Jan Skoupý

27. březen 2019, 17:56

To je sice pěkné, je to ropný produkt a má vysokou výhřevnost ale říká vám něco podmínka 3T, která se musí držet ve spalovnách ?? (teplota, turbulence a čas) Jedná se o teplotu 850°C, kterou musí spaliny mít po dobu alespoň 2s, při správném promíchání... to z důvodu aby nedocházelo k produkci PCDF,PCDD,a dalších furanů, atd. Což jsou vysoce toxické a karcinogení látky, které se při velké teplotě rozkládají. Mimo to spalovna musí mít prachové filtry (elektrostatické) aby nedocházelo k vznosu těžkých kovů z odpadu pomocí prachových částic. Dále odstranění kyselin HCL,HF ve vypírkách...

Tohohle na obyčejném ohni či v kotli těžko dosáhnete.

energetik

28. březen 2019, 10:32

Jan Skoupý

souhlasím, musí se to umět a vědět co a jak. Na duhou stanu je to jednoduší než si myslíte, a s těmi těžkými kovy v PET jste to ovšem dost přehnal. PET se používá na balení potravin, to by asi s těžkými kovy nebylo možné.

Vladimír Šťastný

27. březen 2019, 14:28

Tyhle elektrárny se odstavují ze dvou hlavních důvodů. První je ten, že už neplní emisní limity a druhý, že v lokalitách už pro ně není dost uhlí. V našich uhelných dolech, je před limity už pouze takové množství, které zaručuje provoz pouze obnoveným blokům a to na zhruba 25 let.

Dalibor

28. březen 2019, 07:35

....Energetická společnost ČEZ v příštím roce odstaví uhelné elektrárny o instalovaném výkonu přesahujícím jeden gigawatt. Půjde o největší odstavení uhelných bloků v historii firmy............

Jde o zavádějící informaci V roce 1998 odstavil v uhlí 2 Gigawatty, pokud si tedy dobře pamatuji.

Emil

28. březen 2019, 09:08

Podle informací přímo ze stránek ČEZu jsou ty 2 GW za období 1991-1998. V samotném roce 1998 to byl jen necelý GW. Odkaz připojím v následujícím příspěvku, objeví se až po schválení.

Vladimír Šťastný

28. březen 2019, 09:08

Na nic takového si nevzpomínám, mohl byste uvést něco bližšího?

Dalibor

28. březen 2019, 11:02

Není problém, bo pamět mám dobrou , akorát uvedu jen velké zdroje, které se odstavily. Jen ještě připomenu, že ČEZ tehdy deklaroval, že jde o útlum uhelných bloků o velikosti 2GW záměnou za najetí Temelína.

Ledvice 1x200MW a 2x110MW,;Mělník II. 2x110MW; Počerady 1x200MW; Celé Tušimice I. 6x110MW; Prunéřov I. 2x110MW; a pak ještě nějaké odstávky Hodonín, Poříčí, a Tisová to byly nějaké výkonově 12-50MW to už si fakt nepamatuji přesně.

Michael

5. duben 2019, 21:01

Likvidace elektráren ČEZU začala už loni. Byla uzavřena elektrárna Vítkovice.

Asi 60 lidí skončilo na dlažbě (pardon, na úřadě práce).

Elektrárna fungovala za císaře pána, za Hitlera, i za komunistů, ale "hospodaření" ČEZU ji dorazilo.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.