Domů
Uhlí
General Electric přestane stavět uhelné elektrárny
Nová moderní černouhelná elektrárna Moorburg, která v Hamburku nahradila jaderný zdroj (zdroj Wikimedie, Ajepbah).
Nová moderní černouhelná elektrárna Moorburg, která v Hamburku nahradila jaderný zdroj (zdroj Wikimedie, Ajepbah).

General Electric přestane stavět uhelné elektrárny

Uhlí
19 komentářů
22. září 2020, 11:24
ČTK

Společnost General Electric (GE) přestane stavět uhelné elektrárny a ty stávající zavře nebo prodá. Americký průmyslový konglomerát se tak podle svého sdělení rozhodl, protože se chce soustředit na energii z obnovitelných zdrojů, přičemž motivace je ekonomická.

Zpravodajský server BBC píše o oznámení jednoho z největších stavitelů uhelných elektráren na světě jako o dramatickém obratu. Nezisková organizace Natural Resources Defense Council uvedla, že „už bylo načase“. GE sice říkal už dříve, že se přestane zaměřovat jen na fosilní energii, ale ještě před pěti lety koupil za v přepočtu téměř deset miliard liber (296 miliard Kč) podnik na výrobu uhelných turbín, což byl největší obchod v jeho historii.

O tom, že je alternativní výroba energie atraktivní z ekonomického a růstového hlediska, hovořil seniorní viceprezident GE Russell Stokes. Společnost uvedla, že následkem oznámeného rozhodnutí mohou být rušena pracovní místa. Už dříve oznámila, že kvůli pandemii covidu-19 zruší 13.000 pracovních míst v divizi GE Aviation, která vyrábí letecké motory.

Za „krásné a čisté uhlí“ bojuje v časech, kdy se od fosilních paliv kvůli znečišťování životního prostředí odvrací mnoho rozvinutých zemí, americký prezident Donald Trump. Nynější šéf Bílého domu zrušil nařízení o omezení uhelných emisí z dob svého předchůdce Baracka Obamy. Úpadek uhelné energie se mu ale zastavit nepodařilo, protože podíl na trhu získávají levnější alternativy, jako je zemní plyn a solární a větrná energie.

vjn mka

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
Ivan Novák
22. září 2020, 12:19

Pomalu začínám vstupovat do klubu přátel konspiračních teorií. Až se v praxi ukáže, jak je - pro rozhodující, pohodlné konzumenty - nepříjemné žít ve světě závislém na okamžitém výkonu OZE, a do klimatického zkoumání budou zahrnuty úniky zemního plynu od jeho ložiska po přeměnu na využitelnou energii, referenční elektřina korespondující fluktuacím OZE vyráběna "single cycle" a pro část plynového segmentu započtena ztráta účinnosti způsobená zkapalněním&zplyněním, vyjde uhlí jako spásný materiál, čert vem globální oteplení... A pak hle, GE vytáhne z rukávu divizi parních turbin a uhelných kotlů.

Anebo se ocitnou na koni dodavatelé JE, i s jejich nízkou schopností uřídit rozpočty a termíny.

Jistě to dopadne nějak jinak, jen nevím, jak.

Bizon
22. září 2020, 19:15

Vítejte v klubu. Většinou konspiračních teorií se dobře bavím, ale při studiu konfliktů studené války jsem narazil na několik dobových "konspiračních teorií" které byly po otevření archivů z velké části potvrzeny.. Někdy prostě "konspirační teorie" ve skutečnosti znamená "pravda, která se nám zrovna nehodí do příběhu..."

To že plyn čeká v blízké době velký boom je podle mně přesně ten případ kdy je to pravda co se nám nehodí do příběhu! Sice se kolem toho mlží, ale z oficiálních stanovisek a kroků jako výstavba infrastruktury je docela zřejmé že s plynem se v blízké budoucnosti rozhodně počítá.

Josef
22. září 2020, 20:38

V USA nic takového nehrozí plánují ,že většinu el. energie budou vyrábět pomocí domácího zemního plynu. Uhlí bude skomírat a zároveň bude sloužit jako záloha kdyby něco....

Bizon
22. září 2020, 21:43

Jo, v některých státech mají pístové motory na plyn jako elektrárny, hodně zajímavé!

eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=37972

power-eng.com/2016/11/17/turbines-vs-reciprocating-engines/#gref

Carlos
22. září 2020, 21:59

Na tom není nic divného, je to sto roků známá technologie.

www. bejvavalo. cz/clanky.php?detail=192

Emil
22. září 2020, 22:23

Zrovna mi tu přistál tenhle článek, mohl by Vás zajímat: www. powermag. com/benefits-of-reciprocating-engines-in-power-generation/

Bizon
22. září 2020, 23:55

Já to znám jen tak rok, a zkraje jsem hodně čuměl. Zážehové motory mám rád z WW2 letadel, ale vždycky jsem měl zato že nad určitý výkon neškálují dobře. (Ten Carlosův motor má velkou velikost, ale ne velký výkon!=) Naposled když jsem o těch elektrárnách psal bez odkazu tak mi tu někdo ani nechtěl věřit, že prej pístové motory jsou moc složité a nespolehlivé! (nesoudím, taky bych pochyboval kdybych neviděl data a fotky). Článek od Emila taky dobrý, řikají tam docela jasně že s OZE je potřeba větší a pružnější regulace.

Mně zajímají všechny velké mašiny a jejich zdroje energie, a na obrovksých komerčních lodích se používají většinou 2-taktní diesely. Na menších lodích je prakticky standart normální diesel. Největší motory na plyn krom těch elektráren jsou dual-fuel diesely na novějších LNG tankerech. Ty aspoň chviličku otevřou normálně vstřikovač nafty která se vznítí, ale poté ji utnou a zbytek vstřiku se otevře vstřikovač plynu. Poměr se řídí podle aktuálního poměru cen nafty a plynu. Zážehový motor nad 1MW jsem ale viděl snad jen ve 2.sv. válce... Hm, vlastně ještě pístové dmychadlo vysokých pecí co jsou dnes otevřené veřejnosti v expozici Malý Svět Techniky v Ostravě! Hodně zajímavé, obrovský oboustranný multi-píst, na jedné straně písty dmychadla do pece, na druhé straně písty zážehového motoru který jede na uhelný plyn z té vysoké pece, geniální. Snažili se držet nižší podíl vodíku v plynu, jinak motor začal klepat, nízké oktanové číslo vodíku. (chtělo to taky jet jako diesel=)

Carlos
23. září 2020, 16:49

Ten motor v článku je dost možná hot-bulb engine, což je motor s vnitřním spalováním mimo píst, ale nevím to přesně, ty bývaly velké.

Jestli se chcete bavit velkými stroji, tak třeba zde:

youtube. com/watch?v=pwvS8_H5rKs Takková menší elektrárna z Kodaně.

Tak tu je jeden parní drobek: youtube. com/watch?v=CcoLiTFzXAg

A tu je ještě jeden:

youtube. com/watch?v=KhlJp1VZMB8

Jinak se spalovací motory používají roky v kogeneračních jednotkách.

Bizon
25. září 2020, 14:08

Hot bulb engine znám od modelářů, ty nejmenší metanolové "žhavíky" jsou prakticky hot bulb engine, taký divný diesel.

Vidím že vás taky zajímají veškeré (nejen) pístové motory:D

Carlos
26. září 2020, 00:09

Bizone,

to je jenom takový obecný přehled a celkem dobrá paměť takže alespoň existenci těch věcí nezapomínám, jinak na pístových motorech moc neujíždím. Ještě tak parní stroje a stirlingy, ale motory s vnitřním spalováním mi k srdci nikdy moc nepřirostly. Možná je to tím že už jsou z doby kdy se věci změní v čistě utilitární záležitost a ztrácí se z nich jakási "umělecká" hodnota. Stejně jako nemám rád americkou architekturu, dráhy, průmyslový design obecně (trochu zvláštní že auta ano, ale zase, jen některá). A nebo jestli je to tím jak docházelo po 1. světové k degradaci člověka na kolečko stroje i mimo práci? Nevím.

Jan Veselý
23. září 2020, 16:11

Jako konspirační teoretik se hlavně nenechte omezovat fakty. Třeba tím, že je už dnes v USA levnější řešit "fluktuace" a krátkodobé špičky spotřeby pomocí baterek než pomocí plynových agregátů s nízkou účinností.

A v noci vylezl Musk a bil se ve prsa, jak dali dohromady o polovinu levnější baterku, s lepšími parametry a jednodušší produkcí. Už mají systém, kdy vám to dodají jako velkou baterku v cargo kontejneru, včetně všech héblat okolo a SW, který řeší interakci baterie a sítě, prostě plug-and-play přímo z fabriky.

Bizon
23. září 2020, 16:54

Jakými fakty jsem se omezil? Výkladní skříň OZE Kalifornie má 47% elektřiny z plynu, a ještě pořád to nestačí!!!

Neříkám že baterky na delší uložení budou neekonomické vždycky, ale zatím to tak je.

Ivan Novák
23. září 2020, 16:56

Řešení pomocí občasných blackoutů, které jsou nyní zřejmě nutnou součástí toho mixu, zas tak levné asi není, ale budiž, třeba se to zlepší zvýšením počtu instalací. Taky ale, pokud se nezmění cenotvorba, ekoregulace nebo politika podpor, na sezónní změny v mírném zeměpisném pásu současná baterková technologie stačit ještě nebude, využití nesplatí investici v rozumné době.

Bizon
23. září 2020, 16:59

Jo aha, vy jste psal "krátkodobé špičky". Tak dík za vysvětlení něčeho co dnes je všem naprosto jasné a nikdo to nezpochybňuje :D

Jan Veselý
23. září 2020, 19:50

Na to, abych věděl, že se baterie nehodí na dlouhodobé skladování elektřiny, stačí jednoduchá ekonomická rozvaha (kolik stojí 1kWh elektřiny a kolik 1 kWh baterie, a víte kolik potřebujete asi cyklů pro ekonomickou návratnost). Úplně jiná situace je při jejich použití při denním cyklení a pokrývání třeba večerních špiček nebo a/ranních nájezdů. Nehledě na to, že mohou zároveň poskytovat tucet jiných síťových služeb.

Milan Vaněček
23. září 2020, 18:23

Jsem rád že konečně fandové jádra pochopili, jak šikovné jsou plynové motory a kogenerace jako doplněk intermittentních zdrojů. (A umíme to vyrábět i v ČR). Když k tomu přidáte baterky, tak máte kvalitní, ověřené řešení.

Prosím, už přestaňte hloupě vykřikovat: "co budeme dělat v noci za bezvětří" a "blackout, blackout..."

A když opustíte Greténismus a spokojíte se že v nejbližších 20-30 letech nepůjdete s emisemi CO2 úplně na nulu, jen je (a všechny emise a všechen nebezpečný odpad) zredukujete, odpad zrecyklujete, tak uděláte to nejlepší a nejlevnější řešení pro EU i celý svět i pro naši Zeměkouli.

Bizon
23. září 2020, 19:16

Pan Vaněček aspoň přizná že plyn je v blízké budoucnosti nezbytný pro OZE revoluci. Kdyby to přiznala většina Greténů tak bych s nima prakticky neměl problém.

Jan Veselý
23. září 2020, 19:46

Já bych si to dovolil upřesnit. Plyn bude v blízké budoucnosti potřebný doplněk k OZE, tak jako byl dlouhá léta potřebným doplňkem jaderně-uhelné energetiky. S ním je to nejjednodušší. Výstavba je relativně levná, skladování plynu dobře technicky zvládnuté a třeba se jednou nebudou muset vyhodit a jen se překopají na nějaké syntetické palivo.

Bizon
23. září 2020, 22:49

Já bych si to dovolil ještě upřesnit. Plyn opravdu byl velice praktický doplněk který zjednodušoval a zlevňoval klasickou energetiku. Pro hodně-OZE energetiku je ale plyn minimálně v blízké budoucnosti tak nezbytný, že pro mně osobně už nezaslouží označení doplněk(47%?!).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se