Domů
Elektřina
Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupištích, chtějí ušetřit energii
Vlak s kontejnery. Autor: Nuno Morão

Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupištích, chtějí ušetřit energii

Elektřina
18 komentářů
11. duben 2024, 14:39
ČTK

Berlín 11. dubna (zpravodaj ČTK) – Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí předejít emisím tisíců kilogramů oxidu uhličitého (CO2) do ovzduší tím, že vypínají digitální odjezdové tabule v době, kdy je není nutné používat. Úsporný režim má podle drah velký potenciál, a to obzvláště v noci a také na malých nádražích s menším provozem.

„Úsporný režim byl otestován ve druhém pololetí roku 2023 v rámci pilotního programu na berlínských nádražích Potsdamer Platz a Wannsee, později ještě na 100 zařízeních na různých místech v Německu,“ uvedly dráhy.

Ty nyní energeticky šetrný mód rozšířily na asi 1800 odjezdových tabulí na zhruba 250 nádražích po celém Německu.

Díky vypnutému podsvícení tabulí v časech, kdy na nástupištích není provoz, poklesne elektrická spotřeba zařízení na třetinu. Energetické úspory označily dráhy za významné. Na třech nádražích, kde vypínání tabulí v pilotním projektu mělo největší přínos, se úspory za jeden měsíc vyrovnaly roční spotřebě jednočlenné domácnosti.

„Podle zkušebního provozu se na jediném ukazateli ušetři asi 720 kilowatthodin ročně, což odpovídá roční spotřebě sporáku a lednice. Pilotní projekt ukázal, že v úsporném módu je odjezdová tabule průměrně čtvrtinu času,“ uvedly dráhy.

Tabule se přepínají do spacího módu zpravidla 15 minut po odjezdu vlaku a 30 minut před dalším odjezdem. „Tabule tak ve výsledku spotřebují jen malou část energie oproti běžnému provozu. Lze tak ročně uspořit tisíce kilogramů oxidu uhličitého. Největší potenciál úspor je na malých nádražích s menším provozem a také v noci,“ uvedly dráhy. Pokud se podle Deutsche Bahn náhle změní dopravní situace, odjezdová tabule se z úsporného režimu probudí, aby bylo možné cestujícím nové informace zobrazit.

Úsporný mód funguje nejen na menších nádražích, ale také na velkých železničních uzlech. Příkladem jsou hlavní nádraží v Lipsku či Düsseldorfu.

Omezování spotřeby elektrické energie je součástí plánu DB stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností. K úsporám byly dráhy přinuceny také prudkým růstem cen energií. Energetickou krizi, kterou se postupně podařilo zažehnat, vyvolala před dvěma lety ruská invaze na Ukrajinu.

Dráhy tehdy v létě 2022 slíbily, že všem zaměstnancům na konci roku vyplatí za energeticky šetrné chování jednorázový bonus 100 eur (2500 Kč). Bonus nakonec podnik navýšil na 150 eur (3800 Kč), což vysvětlil velkým počtem úsporných nápadů. Ty zahrnovaly například instalaci pohybových čidel na světla, vypínání nepoužívaných tiskáren či monitorů, zhasnutí v nevyužívaných částech dep nebo vypnutí osvětlení ve vagonech při převozu prázdných souprav. Podle personálního šéfa DB Martina Seilera tato opatření snížila spotřebu energie o více než deset procent.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Vítězslav Novák
11. duben 2024, 14:57

Dost zoufalství...

Ale mám zlepšovací návrh - plechové tabule a borec s čepicí a hákem, který je bude věšet a převěšovat podle očekávaného zpoždění. To by přece ušetřilo elektřiny!

Škoda, že si to nemůžu nechat patentovat, neb to není novinka, i když pro někoho možná ano.

Ale horší věc - možná, že by se stejně ušetřilo, kdyby ten borec nedostal čepici, ale kliku a vyráběl elektřinu otáčením. U velkých a složitých nádraží by se mohl použít žentour jako ten, do něhož byl zapřažen Conan Barbar, když ho ještě nehrál Arnold...

Mex
11. duben 2024, 19:41

Zajímavé. Píšou, že v úsporném režimu jsou tabule 1/4 času. Ale spotřeba poklesne o 2/3.

richie
12. duben 2024, 08:54

zda sa ze citanie s porozumenim je v sucasnosti uz vazne superschopnost .. tak sa to pokusim vysvetlit - tie 2/3 je cislo o kolko klesne okamzita spotreba daneho zariadenia - vid text v clanku:

Díky vypnutému podsvícení tabulí v časech, kdy na nástupištích není provoz, poklesne elektrická spotřeba zařízení na třetinu.

a ta 1/4 je zas o niecom inom - hovori, ako dlho je dane zariadenie v takomto uspornom rezime ..

Mex
12. duben 2024, 22:14

V jazyce našeho kmene se pro příkon daného zařízení používá termín "příkon". Nikoli "spotřeba".

No ale v jazyce jejich kmene a zřejmě i Vašeho se tyto pojmy volně zaměňují. A tak hned v dalším odstavci správně uvádějí spotřebu, která už je skutečnou spotřebou a nikoli příkonem.

richie
16. duben 2024, 09:26

Co sa tyka narabania s odbornymi terminmi .. tu s vami plne suhlasim .. ale co cakat od clankov na "takmer odbornom" webe ze .... ale v ramci kontextu sa to dalo desifrovat ..

Richard Vacek
11. duben 2024, 20:01

Je to další důkaz katastrofy, která je okolo nás. Vyspělá civilizace má totiž dostatek energie, která je levná a její spotřebu téměř nemusí řešit.

Josef
12. duben 2024, 18:28

Kolik komentářů k řešení, které je podobné principu spořiče na monitoru PC. A příklad civilizace, která si myslela, že má dostatek energie a nemusí šetřit byla ČSSR kde jely doly a elektrárny naplno a výsledkem bylo jen zničené životní prostředí, vybydlená města a stejně po 4O letech krach

Petr
14. duben 2024, 22:40

Vyspělá civilizace se pozná podle toho, že neplýtvá.

Pravoslav Motyčka
11. duben 2024, 21:21

Ještě více by ušetřilo , kdyby omezilo počet spojů a prodloužily vlaky díky tomu by bylo ve vlaku více lidí a klesla by spotřeba na pasažér x kilometr. Také by mohli propustit část strojvedoucích. a bylo by to krásné zelené životní úroveň snižující opatření , to by šlo využít pro reklamu na nástupištích - heslo : čekání na vlak zachraňuje planetu.

Vítězslav Novák
12. duben 2024, 15:05

A co teprv zrušit ty vlaky úplně!

A v kolejištích pěstovat biomasu! (Nemám na mysli Kateřinu Jau Jau...)

Jirka Líska
11. duben 2024, 21:47

Zoufalství a katastofa spíše je, že tohle některé diskutující irituje.

Co je špatného na tom, vypnout tabule na nástupišti, kde nikdo není a nic tam nestaví?

Ivan Novák
12. duben 2024, 10:04

Nedávno jsem potřeboval mimořádně jet vlakem z nádraží Běchovice do Prahy. Není tam výdejna jízdenek ani jiný živý personál. Na jakém mám čekat nástupišti, jsem se dozvěděl asi 1 minutu před jízdou, z místního rozhlasu. Byl jsem tam v té době sám, důchodcovsky popobíhal podchody a schody nahoru a dolů, hledal jakoukoli informaci a mohl mne trefit šlak. Na můj dost rozčilený email mi pak Správa železnic odpověděla, že to skutečně jen automatem ohlašují, nic nikam nepíšou. A je to, úspora 100%.

Jirka Líska
13. duben 2024, 20:31

Věřím, že to naštvalo.

NIcméně je to trochu něco jiného.

Baton David
12. duben 2024, 07:33

v rámci inovace by se mohli vrátit k mechnickým displejům které odebírají proud pouze při překlápění stavu zobrazovače - pixely jsou bistabilní, je to sice krok zpět, ale to bylo i ukončování provozu fungujících elektráren

richie
12. duben 2024, 08:58

to je sica pravda (mohli by byt zaujimave a e-Ink panely) - problem moze byt ale to pripadne podsvietenie/nasvietenie v nepriaznivych svetelnych podmienkach

"..Díky vypnutému podsvícení tabulí v časech, ..."

Baton David
13. duben 2024, 10:26

intenzita tohoto osvětlení se může řídit v závislosti na okolním osvitu a ještě se nechá snímat jestli jsou na nástupišti čekající cestující, teoreticky stačí ledka o jednotkách wattů blízko zobrazovače a je čitelný, mechanický panel hybridní má jak mechanické pixely tak led, a taková dual dioda (červená/zelená v jednom pouzdru) svítí při jednotkách mA a cca 2V takže stačí i jednotky mW na led, pak záleží na počtu aktivních pixelů jestli se více vyplatí svítit pixely nebo je osvětlovat. Je to krásná absurdita nahánět takto každý watt, ikdyby ta tabule měla mít stovky wattů a celodenní provoz tabule by pak vyšel třeba u našich nenažraných dodavatelů energií na 25Kč za elektřinu. Fakt bizár. Zde má fotovoltaika smysl - střechy nádražních budov mají dostatečnou plochu a místo pro akumulátory se také najde

Petr Turek
12. duben 2024, 12:13

Ten článek je asi provokací, aby se přátelé v SRN už opravdu naštvali...

Je to ukázka manažérské demence...

Jiří Švarc
12. duben 2024, 15:45

Je to docela slušných 1,3 GWh za rok, což je pro představu 200 hodin výkonu Lokomotivy 380 (Proč zrovna tato? Google ji vyhledal jako první :))

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se