Domů
Větrné elektrárny
Britský offshore větrný park Dogger Bank C bude jako první pomáhat při stabilizaci napětí v síti
Offshore větrná elektrárna
Zdroj: Unsplash

Britský offshore větrný park Dogger Bank C bude jako první pomáhat při stabilizaci napětí v síti

Budovaný offshore větrný park Dogger Bank C se stal první elektrárnou tohoto typu, která bude ve Spojeném království poskytovat jalový výkon pro stabilizaci napětí v síti. Tamní provozovatel přenosové soustavy National Grid ESO si poskytování služby zajistil 10letým kontraktem na období 2024 až 2034. Informoval o tom v tiskové zprávě.

Budovaný offshore větrný park Dogger Bank C, který bude mít stejně jako předchozí dvě fáze projektu Dogger Bank instalovaný výkon 1,2 GW, má podle britského provozovatele přenosové soustavy pomoci se stabilizací napětí v severovýchodní části Anglie poté, co dojde k plánovanému uzavření jaderné elektrárny Hartlepool v březnu 2024.

Podle zveřejněných informací by na základě uzavřené smlouvy měl offshore větrný park Dogger Bank C poskytovat mezi lety 2024 až 2034 až 200 MVAr jalového výkonu. Kromě smlouvy s Dogger Bank C uzavřel National Grid ESO obdobnou smlouvu se společností National Grid Electricity Transmission na dodávku až 500 MVAr.

"Jako provozovatel britské sítě je National Grid ESO povinný zajistit, že je napětí udržováno v požadovaném rozmezí, aby byla zajištěna bezpečná a spolehlivá dodávka elektřiny spotřebitelům a podnikům. Kompenzace jalového výkonu je nezbytná pro řízení napětí a pro možnost provozovat budoucí bezuhlíkovou soustavu,“ uvedla společnost Dogger Bank Wind Farm.

Největší offshore větrný park světa

Offshore větrný park Dogger Bank budovaný ve třech 1,2GW fázích (A, B a C) bude po svém dokončení největším offshore větrným parkem světa. Každá fáze má ročně vyrobit přibližně 6 TWh elektrické energie.

Dogger Bank C, který si zajistil v roce 2019 provozní podporu formou contract for difference (CfD), se bude rozkládat na ploše 560 km2 a jeho nejbližší bod bude 196 km od pobřeží. Má se jednat o první projekt, který bude využívat obří 14MW turbíny Haliade-X od GE Renewable Energy.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Vojvodik Petr
18. únor 2022, 11:37

Hlavně v zimě...

Jan Veselý
18. únor 2022, 11:43

Ano, hlavně v zimě, kdy nejvíce fouká.

Milan Vaněček
18. únor 2022, 12:14

A ta cena, tzv strike price je okolo 40 Liber za MWh. Na Google si najděte co to je strike price.

oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/spojene-kralovstvi-3-kolo-aukci-podporu-offshore-vetru-prineslo-rekordne-nizke-ceny

čili v zimním období je to cenově pod polovinou ceny v chystané JE Hinkley Point 3. Není divu že vítr vítězí.

A tady vidíte jak je to teď s větrem v Německu (VtE na pevnině)

agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/matrix/11.02.2022/18.02.2022/today/

A za 10 let bude mít Německo skoro dvojnásobek VtE

Úžasný technický pokrok ve větrné energetice.

Vojvodik Petr
18. únor 2022, 14:10

Teď v době bouře eugen?

TechnikTom
19. únor 2022, 12:04

A co tím chcete říct?

Tady naopak vidíte, jak to vypadalo před rokem - zcela jinak:

https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/11.02.2021/18.02.2021/today/

A i když zvýší OZE na trojnásobek, tak jim v létě roku 2040 nebude stačit výkon ani ve slunečných letních dnech ( bez nějaké hypotetické masivní akumulace ):

https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/future_power_generation/12.06.2021/28.06.2021/future/2040/

Karásek
18. únor 2022, 12:52

Zase bude mít jaderná mafie míň argumentů proti OZE. Ona si ale něco zase vymyslí.

Milan
18. únor 2022, 13:45

Mafián Karásek je typický příklad OZE aktivisty s klapkama na očích.

Milan Vaněček
21. únor 2022, 19:34

pane Vinkler, ad Váš bod 1): energie se jen přeměňuje, souhlas, ale ve formě elektrické energie není zdarma, JDE O ELEKTŘINU,

tu energie fotonů ze Slunce, či energii chemických vazeb či energii ze štěpení jader, tu máte k disposici, tu nevyrábíte, a "sama" se přeměňuje v teplo

ale v průmyslu i v naší počítačové civilizaci potřebujete elektřinu a platíte za dodávku elektřiny. Takže už se neopakujte s Vaším bonmotem...

ad 2) vše zaplatí koncový zákazník, buď jako občan, nebo organizovaně to za něj zaplatí jeho stát (kterému většina občanů platí daně), ten obvykle podniká (vlastně stále) se "ztrátou"

ad 3) každá výroba elektřiny musí být zálohována, tak to funguje v energetice už cca 100 ? let.

Nejlépe je mít řadu různých zdrojů výroby elektřiny, OZE jsou souhrou řady různých zdrojů a akumulací. Věk polovodičů a počítačů přinesl v tomto novém tisíciletí nové možnosti pro dodávky elektřiny spotřebitelům.

Slavomil Vinkler
21. únor 2022, 20:13

Ad 1 Elektřina je, jak jistě víte je energie, jen vhodně přeměněná a dopravená energie. Pak neplatíte za elektřinu jako takovou, ale za práci přeměny (z větru, světla, uhlí...)

Ad2 ano

ad3 Otázka je kolik záloh,. Tady klamete zcela bezostyšně. Standardní elektrárny mají cca 10-20% . Vítr a slunce potřebují zálohy asi: Větru musí být asi 300% (fouká 1/3 roku), k tomu slunce asi taky 300%( svítí asi 1/3 dne) Přebytek zálohovat do vodíku a do baterií = vícenáklady asi na úrovni suma FVE + VTE ( to je ta záloha na 2/3 roku a 2/3dne).

K tomu rozsáhlé sítě sever -jih, moře- pevnina, afrika - evropa a stabilizační (tj. nákladné) měniče. Suma sumárum, dle bodu 2 to bude aspoň 5x více investic=práce= ceny EE. Teď jsme teprve na ZAČÁTKU RŮSTU.

Milan Vaněček
21. únor 2022, 21:25

Pane Vinkler, ten sen manažerů v energetice, že jim budeme platit (my spotřebitelé) stále víc a víc, Vy říkáte 5x víc, se během 10 let rozplyne.

Kdyby nebyl tlak na předčasné uzavírání starých fosilních a jaderných elektráren, a postupně jsme během 20-30 let přecházeli na obnovitelné zdroje (nebude to 100% OZE, vždyť ty nejstarší zdroje výroby elektřiny, jako voda a vítr přetrvaly a budou přetrvávat i další století) tak by nastalo období nejlevnější elektřiny. Jen v současnosti uměle vyvolávaný nedostatek a politická nestabilita vede k vysokým cenám.

Nemůže být (pro většinu obyvatel světa) levnější zdroj elektřiny než přímá výroba ve fotovoltaickém článku. Teď je to teprve v počátcích (v energetice je to necelých 20 let), počkejte dalších 10-20 let, a to samé baterie.

Životnost se bude stále prodlužovat (už teď jsou firmy co dávají na FV panely záruku 40 let), účinnost zvyšovat, cena snižovat, to samé s bateriemi. To už nikdo zvrátit nemůže, ani nějaký zlomový Černobyl nebo Fukušima nastat nemůže....

Slavomil Vinkler
22. únor 2022, 06:35

Pane Vaněček, Energii nevyrábíte ale přeměňujete vy to víte je to fyzikální zákon. Název vyrábět je jen historický úzus a vy s vaším vzděláním o tom víte (nebo vraťte diplom). A ceny nevytváří vlhké sny atomčíků. Ty vytváří trh nabídky a poptávky. Pokud je požadované formy energie pro trh málo = je na její proměnu potřeba mnoho investic a práce, je drahá. Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je tak vše, co s tím uděláte.

A co bude? Zatím ceny rostou a určitě neklesnou. Můžeme se pouze přít, zda nárůst bude 2x, 3x, 10x.

Milan Vaněček
22. únor 2022, 08:17

Pane Vinkler, asi se Vám zamlžily brýle, nebo jste nečetl to jak jsem Vám odpověděl, tedy Vám opakuji, citace: "ad Váš bod 1): energie se jen přeměňuje, souhlas, ale ve formě elektrické energie není zdarma, JDE O ELEKTŘINU"

A když se bavíme o elektřině (a ne o Vašem vracení diplomů), tak by to měla být odborná debata, ne Vaše vágní nesmyslné dojmy o OZE,

fotovoltaice zřejmě nerozumíte,

a Vaše názory o současné ceně elektřiny jsou úsměvné,

můžete nyní vidět v přímém přenosu že (bohužel) v reálném světě je cena elektřiny dána politikou (politickými rozhodnutími ve světě, v EU, v ČR). Jen slepý (nebo ten co má zalžené brýle) to nevidí....

Samozřejmě, v dlouhodobém časovém měřítku technický pokrok hraje nejvýznamnější roli, ten nezastavíte. To mě naplňuje optimismem.

Slavomil Vinkler
21. únor 2022, 19:03

stě p.Hanzl. Jistě. Ale je třeba si uvědomit 3 věci.

1.Cena veškeré energie je zdarma od velkého třesku a platí se za to, že je ve vhodné formě ve vhodný čas na vhodném místě. Tj. za práci.

2.Vše zaplatí koncový zákazník, neboť všichni podnikají za účelem zisku.

3.Je-li OZE nestabilní, musí se vybudovat zálohy. Tj k VTE musí být FVE když svítí, k tomu bioplyn ze zemědělských plodin a výroba vodíku. A k tomu zeměplynová záloha, k tomu bateriová záloha a k tomu větší a regulované sítě.

Vše je o nákladech a práci.

To vše jde udělat (či bude muset udělat), ale zaplatí se to v koncové ceně tj. asi 5x více než jsme si zvykli v minulosti.

Když domyslíte, že na energii stojí vše, bude vše 5x dražší. Důsledek = lidé zchudnou, sežerou a s(z)topí vše v přírodě, na co dosáhnou (zvěř, lesy pralesy) a pak si půjdou po krku. Pod heslem přežiji raději já, než ten druhý. Proti tomu je představa důsledků globálního oteplení procházka růžovým sadem.

Omega
18. únor 2022, 14:15

700 MVAr jalového výkonu je opravdu hodně. Neměl by někdo k dispozici i trochu technické dokumentace jak toho bude dosaženo. Jestli čistě na úrovni elektroniky, nebo jestli do toho zapojí i setrvačnou hmotu těch VTE.

minduton
19. únor 2022, 16:28

Setrvačná hmota nemá prakticky vliv, protože prakticky všechny moderní VTE jsou do sítě připojené přes polovodičový měnič, tj. jakákoliv setrvačná hmota je defacto zatlumená výkonem měniče.

Jinak regulace jaloviny od 0,9 do 0,9 je standardní požadavek, který musí umět všechny nově připojované zdroje, je vidno, že ve VB jsou pár let za opicemi, když z toho dělají mimořádnou událost.

Navíc je otázkou, zda to spíše nebyl požadavek TSO/DSO (distributora) aby to šlo vůbec ještě připojit do sítě, než nějaká ctnost.

energetik
18. únor 2022, 14:47

To u nás musí už asi od roku 2016 dělat všechny nové zdroje a nově i akumulace a zadarmo jako povinnost.

Stabilizaci napětí v síti pomocí dodávky nebo odběru jalového výkonu (funkce Q(u)) je jeden z požadavků distributorů bez kterých nový zdroj k síti nepřipojí.

Super je, že střídače to umí kdykoliv, protože k tomu není nutný činný výkon. Takže to mohou dělat akumulace aniž by vybíjel akumulátor nebo větrníky v bezvětří a FVE i v noci, prostě kdykoliv je potřeba v plném rozsahu výkonu a účiníku aniž by se muselo točit generátorem a turbínou.

energetik
18. únor 2022, 23:13

Ve druhém čtvrtletí tohoto roku budou umět podporu sítě a stabilizaci napětí pomocí jalového výkonu i regulátory NOVAR 2400 R18 N. Takže i ti co budou mít kompenzace už také budou moci stabilizovat napětí v síti, už k tomu nebude ani nutný zdroj energie. Jen kompenzace to dělají skokově, střídače to umí plynule.

minduton
19. únor 2022, 16:32

Ten jalový výkon se zadarmo nevyrobí. Pokud se chce produkovat či odsávat jalovina bez výroby činného výkonu, tak si v tomto režimu střídač cucá činný výkon ze sítě a to dost.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se