LNG terminály se zmenšují a stávají se flexibilnějšími
Ačkoliv trh se zkapalněným zemním plynem každým rokem roste, LNG terminály se naopak zmenšují. Důvodem je fakt, že kupující chtějí menší objemy plynu v rámci kratších a flexibilnějších kontraktů. V severní Americe se momentálně budují první malé a středně velké terminály, které bude možné v reakci na rostoucí poptávku relativně jednoduše zvětšit.
Očekávaný růst LNG
Poptávka po zkapalněném zemním plynu v posledních letech rychle roste. V roce 2016 byla celková denní globální spotřeba LNG 33,1 miliard kubických stop (asi 937 milionů kubických metrů). To je zhruba 10 % celkové spotřeby zemního plynu. Americký Úřad pro energetické informace (EIA) očekává, že spotřeba LNG do roku 2027 vzroste o dalších 75 %.
V roce 2005 importovalo LNG celkem 15 zemí, dnes je to již 39 zemí. U dalších 8 Mezinárodní energetická agentura předpovídá vstup na trh do roku 2022.
LNG terminály reagující na vývoj trhů
Tradičně byly LNG terminály masivní projekty za desítky miliard dolarů budované na zakázku. To přirozeně vedlo k uzavírání dlouhodobých kontraktů na dodávky zemního plynu z terminálů, aby byla zaručena návratnost investic do rozsáhlých projektů.
Některé z projektů, které se nyní staví, mají zcela odlišnou podobu. Jedná se o malá, nebo středně velká zařízení, která mohou být snadno rozšířená v reakci na případnou rostoucí poptávku. Rozšíření je umožněno designem zařízení. Princip lze přirovnat ke stavebnici, kdy do sebe jednotlivé části zařízení snadno zapadají. Takové projekty jsou momentálně budovány v USA a v Kanadě.
Tato zařízení jsou podle Johna Baguleyho, ředitele provozu australské společnosti LNG Ltd, „více konzistentní s podmínkami na trhu“. V roce 2008 byla průměrná délka kontraktu 18 let. Smlouvy se přitom týkaly průměrně 2 milionů tun plynu ročně (Mtpa). V roce 2016 se délka kontraktů zkrátila v průměru na méně než 8 let a objem kontrahovaného plynu se snížil v průměru na 1 Mtpa.
Neotestované technologie
Tyto modulární terminály mají zabránit zpožděním projektů a překračování nákladů. Nicméně právě tyto aspekty jsou některými experty zpochybňovány. Potřebné technologie totiž doposud nejsou běžně používané a nejsou tedy prověřené. První zařízení tohoto typu, projekt Elba Island, které má být letos uvedené do provozu v Georgii v USA proto bude testem celého konceptu.
Mohlo by vás zajímat:
Clanek me vyznel tak, ze projekt Elba Island je importujici terminal, ale jedna se o exportni terminal, viz text v odkazu z clanku
https://www.kindermorgan.com/business/gas_pipelines/projects/elbaLNG
coz mluvi spise o obave investoru stavet velke terminaly, ze se jejich produkce na trhu neuplatni nez o svetle budoucnosti rustu podilu LNG.
Rozpraval som sa (aspon teda po telefone) s projektovymi manazermi Gasnor (Shell), Gassum (Finsko) ci Swedegas ked som updatoval databazu LNG projektov v Skandinavii. Vacsina s nich bola ohlasena v rokoch 2008 -2012 kedy bolo uvazovane o radikalnom sprisneni standardov Bunkering Fuel a bolo predpokladane rychle nasadenie LNG ako lodneho paliva. Zial toto sa nestalo a novo prijate opatrenia k znizeniu syrnatosti lodneho paliva bude vacsina operatorov riesit prechodom na nizkosirnate palivo namiesto prechodu k LNG. toto mam potvrdene investiciami v Polsku, Nemecku a hlavne v ARA regione do tzv Sovent Deasphalting technologie (licencia Shell) ktore nahradia delayed Coker jednotky a ktore produkuju palivo v pozadovanej specifikacii.
https://www.ft.com/content/d0ae63c4-452f-11e7-8519-9f94ee97d996
Tak když je to v Severní Americe a neví kolik toho bude potřeba, takže se staví nejmenší možný s možností rozšiřovat později, tak je jasné, že se jedná o USA exportní.
US jsou jak importer tak exporter, viz
https://www.ferc.gov/industries/gas/indus-act/lng/lng-approved.pdf
nebo obsahlejsi
https://www.igu.org/sites/default/files/103419-World_IGU_Report_no%20crops.pdf
vchazi to pravdepodobne z obtiznosti budovani dlouhych plynovodu jak je zname z Evropy. Ale pri pohledu na velikost dodavek/odberu vetsina probiha v asijsko pacificke oblasti a US pouze zvetsuji po procentech svuj podil.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se