Domů
Energetika v zahraničí
Uzbekistán hodlá vybudovat celkem 4 jaderné reaktory namísto pouze 2 dříve avizovaných

Uzbekistán hodlá vybudovat celkem 4 jaderné reaktory namísto pouze 2 dříve avizovaných

Uzbekistán hodlá vybudovat celkem 4 bloky s jadernými reaktory VVER-1200. Původní uzbecké plány přitom hovořily pouze o dvou reaktorech. Nové bloky mají být vybudovány v nové jaderné elektrárně u jezera Tuzkan. S informací přišel ministr energetiky Alisher Sultanov.

Ambice Uzbekistánu zahrnout jadernou energetiku do svého energetického mixu byly zveřejněny loni říjnu. Záměr byl potvrzen podpisem dohody mezi uzbeckým prezidentem Shavkatem Mirziyoyevem a ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Obě hlavy státu podepsaly dohodu o spolupráci na výstavbě jaderných reaktorů.

Nejlidnatější národ střední Asie má jednu z nejrychleji rostoucích ekonomik na světě. Světová banka v letošním i příštím roce předpokládá růst HDP o 5 % a v roce 2020 dokonce o 5,5 %. Současné prognózy naznačují, že pro splnění těchto trendů a pokrytí poptávky spotřebitelů bude muset Uzbekistán do roku 2030 zhruba zdvojnásobit svou výrobu elektrické energie.

První dva bloky nové jaderné elektrárny mají být uvedeny do provozu v letech 2028 a 2030. Jaderná elektrárna bude vybudována v blízkosti jezera Tuzkan.

„Dva bloky, které stavíme, každý o výkonu 1200 MWe, budou následovány dalšími dvěma. Místo, které bylo vybráno, bere v úvahu umístění všech čtyřech bloků. Výstavba dalších dvou bloků bude časově méně náročná a bude levnější, protože infrastruktura bude již zavedena,“ uvedl Sultanov.

Země čelí podle Sultanova zpoždění až 20 let v ambici zavést jadernou energetiku do svého mixu.

„Náš prezident o tom opakovaně hovořil. Během této doby jsme téměř ztratili všechny naše odborníky na jadernou fyziku. Byli jsme na pokraji uzavření našeho výzkumného reaktoru a jen díky úsilí našeho prezidenta se nám podařilo všechno zachránit,“ uvedl Sultanov.

Domácí zdroje uranu činí jadernou energetiku pro zemi samozřejmou volbou, a to zejména proto, že bude poskytovat levnou a udržitelnou elektrickou energii po mnoho desetiletí. Očekává se, že spotřeba elektrické energie se do roku 2030 zhruba zdvojnásobí z 69 TWh na 117 TWh.

Výstavba prvních dvou bloků od ruského Rosatomu zvýší elektrický instalovaný výkon země o 2400 MWe a navýší výrobu o zhruba 20 TWh. Do roku 2030 to bude představovat téměř 18 % celkové výroby elektrické energie v Uzbekistánu.

Zdroj úvodní fotografie: World Nuclear News

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Loudil
20. červenec 2019, 14:46

Zakázky Rosatomu jsou skutečně rozsáhlé : Egypt- 4 bloky po 1200 MW, Turecko - 4, Uzbekistán - 4, Indie - 4, Čína - 4, Maďarsko - 2, Bělorusko - 2, Bangladéš - 2, Finsko - 1, Irán - 1. V r. 2019 tak má Rosatom zakázky na výstavbu 28 reaktorů po celém světě , většinou generace 3 + o 1200 MW. Poté, co začala v jádře - "kulhat i Čína" tak začíná být Rosatom skutečnou světovou jedničkou s obřím náskokem před soupeři. Export reaktorů Rosatomem už má stejný objem, jako export ruského zbrojního průmyslu. My ale jistě Rosatom z dostavby Dukovan vyřadíme - "z politických důvodů".

Jan Veselý
21. červenec 2019, 09:27

28 reaktorů v příštích 15 letech, to není zas tak moc. Troufám si říct, že Vestas, Siemens, Tina nebo Jinkgo a kdoví kdo ještě dodá mezitím násobně více čisté elektřiny. Zatím z těch jmenovaných států mám pocit, že to jsou převážně mocnosti druhé a třetí kategorie, kde si místní potentáti až autokrati potřebují honit triko.

Loudil
21. červenec 2019, 10:16

TO: Veselý

No, já bych se dnešním autokratickým státům moc neposmíval. A jestli si nějaký stát výstavbou nejmodernějších jaderných reaktorů gen. 3+ dle vás jen - "honí triko" ,tak to je opravdu zvláštní úvaha. Přečtěte si někdy, kolik států Západu bude svým počtem obyvatel mezi 10 největšími státy světa už za 30 let roku 2050. Prozradím vám to , budou to pouze USA , zbylých 9 největších států světa budou většinou ty dnešní vaše "autokratické". Ovšem i v těch USA budou v té době převažovat barevní obyvatelé = černoši a Hispános. Už dnes mají Indonésie - 260, Nigérie - 210, Pakistán - 210, Mexiko - 110, Filipíny- 110, Egypt - 102, Etiopie - 105, ...... Západ se bude muset chtě nechtě nové realitě přizpůsobit. Oni mají děti, my zase LDN a důchoďáky. Západ ztrácí historickou dynamiku a iniciativu.

Bizon
21. červenec 2019, 15:15

Vidím že se zajímáme o stejná témata=) Problém s demografií/klesající porodností na celém západě mi příjde daleko větší hrozba než většina popularizovaných problémů, ale zjevně jsme se ho rozhodli řešit tím že ho ignorujeme. Jednou za čas se píše o nízké porodnosti v Japonsku, severských zemích nebo v Rusku, ale stačí mrknout na data (World Development Indicators - Google Public Data Explorer) a zjistíte že celý západ pomalu vymírá.

V USA je porodnost relativně slušná, ale za to můžou hlavně přistěhovalci=) Podotýkám že nejsu rasista, planetě je uplně jedno jestli jsou na ni lidi, natož jakou ti lidi mají barvu pleti=)

Jan Veselý
21. červenec 2019, 17:45

Stejný "problém" má prakticky celý svět mimo subsaharské Afriky. Máte nějaký nápad co s tím (v mezích zachování svobody a demokracie)? Nebo chcete jen fňukat nad tím, že ten svět nefunguje tak jak si přejete?

Bizon
21. červenec 2019, 20:07

Chtěl jsem jen fňukat=) Vzhledem k tomu že se to zatím stalo každé společnosti která zbohatla tak mně žádné svobodné a bohaté řešení nenapadá.

Fňukám spíš kvůli tomu že popularizujeme a snažíme se řešit někdy docela marginální problémy a tváříme se u toho že to spasí lidstvo, přitom podstatnější problémy klidně napůl ignorujeme.

Loudil
22. červenec 2019, 07:58

TO : Veselý

Za "velmi slušný růst" obyvatel lze dnes považovat u většiny arabských států ,třeba Egypt , Pakistán, ale třeba i chudých asijských států. I když procento přírůstku v Indii klesá, přesto roční růst o 1,2 % znamená roční přírůstek + 16 mil. lidí, což je jedno Holandsko ročně a nebo ČR + Norsko. Takže nejen Subsaharská Afrika rychle přibývá. Vyspělé státy Západu mají dnes 1 miliardu obyvatel , celý svět - 7,6 miliardy. Máme tedy asi 13 %, což půjde dál dolů na 10 %. Bílý tak bude jeden člověk z deseti. Ale i USA budou roku 2050 barevným státem , takže "bílé země" budou po roce 2050 tvořit asi 6 % obyvatel světa. Díky přílivu migrantů do Evropy se můžou po roce 2050 stát "barevnými" i některé evropské země, třeba Nizozemí nebo Belgie. Není to fňukání, není to rasismus, je to jen obyčejné , suché konstatování jednoho dnešního holého faktu.

Jan Veselý
22. červenec 2019, 09:53

To Loudil: Zkuste si nastudovat rozdíl mezi růstem populace a porodností.

Loudil
21. červenec 2019, 19:30

TO : Bizon

Ano, stárnutí populace je holým faktem , který bude stále více brzdit ekonomiky Západu. Je nutné stále více a více lidí zaměstnávat v sociálních službách, budovat důchoďáky, LDN, nemocnice,......počet důchodců na jednoho pracujícího narůstá. Jak to vlastně vzniklo ? v čem je příčina ? Ve Druhé světové válce. Když začala , tak chlapi odešli z fabrik na bojiště a na jejich místa do fabrik nastoupily ženy. A ejhle , šlo jim to !! Vyráběly v montérkách cokoliv a vydělaly si své vlastní peníze. Po skončení války již k obnovení "bývalých pořádků" =ala. dnešní arabský svět nedošlo, ženy už nechtěly jen sedět doma, nepracovat, rodit děti, vařit. Ony chtěly být samostatné , mít svá práva, nebýt vystaveny na milost a nemilost manželovi. Tak začaly na Západě pracovat ve fabrikách i ženy. A v tom je základ problémů s porodností. Pracující žena nemá čas na děti, jedno , dvě a je toho až až ! Emancipace ženy potopila naši porodnost !!! V USA je situace zajímavá . Nejvyspělejší oblast USA = severovýchod, má bídný přírůstek , asi jako Evropa. Lidí tam skoro nepřibývá. Ovšem jih, kde žije nejvíce Latinos a černochů má přírůstky báječné. V USA jsou již velké oblasti, kde se mluví jen španělsky. Asi jako v našich bývalých Sudetech, kde se mluvilo jen Německy. Největší španělsky hovořící státy : 1. Mexiko, 2. USA, 3.Španělsko. Z USA se postupně stává země Latinské Ameriky.

Petr
12. srpen 2019, 13:58

Nebyla to 2WW ale již 1WW. Navíc chlapi dnes rodinu neuživí...tedy u nás...

Bizon
21. červenec 2019, 21:01

Já to nerad říkám takhle přímo protože to zní moc šovinisticky, navíc vzdělání, svoboda a emancipace žen přicházela s tím jak společnost bohatne, takže ty vlivy nelze tak snadno oddělit. Je ale jasné že emancipace žen a všechny ty "změny genderových rolí" mají na porodnost nejzásadnější vliv. Bohužel, přesně jak píše pan Veselý :D, ohledně tohoto tématu dokážu jen fňuka, protože jsu liberál a fakt nemám na to říkat holkám aby se vzdaly části svojí svobody...=/

Jan Veselý
21. červenec 2019, 17:40

Odkdy se moc státu hodnotí podle počtu obyvatel? A jako příklad honění trika lze krásně uvést Turecko. Ony 4 reaktory v Turecku jsou za smluvní cenu 120 USD/MWh, tj. je to strašně drahé. Navíc je celé Turecko zemětřesná oblast. Erdoganova vláda za to strašně přeplácí a navíc už tyhle reaktory Rusko minimálně jednou použilo jako páku proti nim. Proč to dělá? Potřebují světu a hlavně sami sobě ukázat jak jsou "moderní a vyspělá" země. Jaderná energie ovšem nebude hrát v Turecku větší roli, to by to totiž museli rozjet na krapítek jiné úrovni.

Loudil
21. červenec 2019, 19:01

To : Veselý

Je prakticky jisté, že všechny ony dnes rozvojové státy budou usilovat o větší životní úroveň svých lidí, nebude to jistě tempem růstu ekonomik o 10 % ročně jako v Číně , kde tzv. "komunisté" ,kteří žádnými komunisty nejsou, dokázali skoro nemožné , ale dá se celkem dobře odhadnout, že tyto státy budující většinou -"na zelené louce" - prostou v příštích desetiletích v průměru 2 krát rychleji jak vyspělý Západ , Západ + 2 % ročně, rozvojový svět + 4 % ročně. Jde o jakýsi průměr všech, například Vietnam jde už 20 let vzhůru o 7 % ročně , Indie asi o 6 % , více dalších o 5 % ročně, ale řada dalších zemí má naopak potíže a neroste. Když mám zatím jednu ocelárnu a postavím ještě jednu, tak mi výroba stoupne za rok o 100 % ! A právě takto bude ekonomika rozvojového světa stoupat rychleji jak naše. Moc státu se v dlouhodobém horizontu opravdu určuje počtem obyvatel. Když Anglie v 19 století deklasovala jako průmyslová velmoc Čínu , byl poměr obyvatel asi 30 milionů Anglie a 400 mil. Čína. Lidský potenciál byl tehdá na straně Číny ,ale byla chudá, nerozvinutá,... Anglie byla mocnější 10 krát. Ovšem uběhlo 100 let a obří masa čínských obyvatel se ukázala rozhodujícím faktorem v poměřování těchto států. Dnes má Anglie 5 krát menší HDP jak Čína a s každým novým rokem je proti Číně větším a větším trpaslíkem a outsiderem. Rozhodlo jediné = počet obyvatel. Belgie, Švýcarsko, Dánsko, Norsko jsou státy s ohromně bohatým obyvatelstvem , Rusko má obyvatele velmi chudé, Čína také. Kdo má ve světové politice i ekonomice větší váhu, Dánsko nebo Rusko ? Proč ? 5 mil. obyvatel proti 144 mil, v tom to je.

Martin Pácalt
21. červenec 2019, 19:22

Ano, Čína není komunistická země. Čína je země, kde se snoubí to nejhorší z kapitalizmu 19. století a komunistické diktatury. Čísla jdou nahoru, ale život tam stojí za hovno. Stále poměřujete jen technické a finanční parametry.

Josef
22. červenec 2019, 00:20

úpadek západu a zejména EU není realita za 30 let to je realita dneška. Za 10 let bude Čína na naší dnešní úrovni. To bude stačit k tomu aby se naprosto změnila dělba práce , protože většinu technologií, které dnes dodává na světový trh EU bude schopna dodat Čína jenže levněji. Hodnota eura se logicky sníží a EU se stane opět konkurenceschopnou , jenže tím se zavře možnost levných dovozů do EU pak se plně projeví deindustrializace EU způsobená aplikací zelené ideologie a sociálního inženýrství. Státy jako Francie se budou snažit udržet životní úroveň svých občanů a budou se rychle zadlužovat jenže ono už nebude kam. Stačí když se zhroutí Francie nebo Itálie a bude konec Eura i EU. USA nechce přistoupit na jiný světový řád než že je bude každý poslouchat , jenže na to neměli nikdy ekonomickou nebo vojenskou sílu a dnes už vůbec ne. USA dodávají především technologie a zbraně , všechny ty technologie bude do 10 let dodávat levněji Čína její celkové HDP v paritě kupní síly bude dvojnásobné oproti USA Trump si uvědomuje že tento vývoj nemůže dolar přežít jako rezervní měna a že USA se svým dluhem okamžitě krachují. Proto se snaží všemi prostředky zpomalit rozvoj Číny, jenže tím poškozuje světovou ekonomiku a tak ztrácí spojence. Čína se svojí politikou nevměšování má výborné vztahy s většinou světa a hlavně s tou částí , která se nejvíce rozvíjí a to jí pomáhá v rozvoji vlastní ekonomiky. USA proto nemá žádné páky jak omezit na delší dobu rozvoj Číny a stejně jako EU Američani využívají levné práce stovek milionů lidí v Asii pro svojí životní úroveň. Tyto lidi , samozřejmě pracují jen toho kdo jim nabídne lepší podmínky a do 10 let to bude výhradně Čína, která nabídne stejně dobré a levnější technologie než EU a USA.

Milan Pavelka
22. červenec 2019, 04:10

No myslím, že vy se svými informacemi budete 4. kategorije a u toho si honíte nevím co.......

Rusové jsou beze sporu v atomu nejlepší na světě. Pokud to nesledujete, tak tu neplácejte...

Nedávno dokonce zprovoznily první jadernou elektrárnu na lodi pro sibiřské oblasti a také jsou oproti konkurenci na západ od nás , na půlce ceny, pane Veselý.

Dalimil Gala
21. červenec 2019, 09:54

Až se zjistí, že Dukovany technicky skončily, ještě rádi budeme elektřinu dovážet ze slovenských Mochovcl.

Martin Pácalt
21. červenec 2019, 10:28

Zkuste být konkrétnější. Takhle to vypadá, že jen plácáte vodu... :-/

Loudil
21. červenec 2019, 12:07

TO : Pácalt

Odhad OSN pro největší státy světa 2050 :

1. Indie = 1400

2. Čína = 1400

3. USA = 400

4. Pakistán = 344

5. Indonésie = 311

6. Nigérie = 279

7. Bangladéš = 265

8. Brazílie = 247

9. Kongo = 203

10. Etiopie = 186

V tomto odhadu OSN je dle mého mírně podceněn počet obyvatel USA , silně podceněna Nigérie , dle mého dostihne 2050 USA s asi 400 mil. ob. Už dnes má totiž 210. Roku 2050 tak mezi největšími 10 státy světa zůstane jediný stát Západu = USA , i tam však už budou převažovat barevní = Hispanos s černochy.

Loudil
21. červenec 2019, 14:28

U té Indie mám překlep , minimálně 1600 mil. = 4 x USA. Z první desítky států světa vypadnou během příštích 30 let další dva západní = Rusko a Japonsko a zbudou jen USA. Roku 2050 už také ale budou "barevné" ,takže tam budou silně zastoupena jména jako : Pedro, Chuaréz, Domingo, Alvaréz, Miguel, Sancho, .......

Martin Pácalt
21. červenec 2019, 19:25

AD LOUDIL: Já jsem se ptal pana Galy na ty Dukovany. Proč mi sem cpete a dokonce mi jmenovitě adresujete nějaké údaje o počtu obyvatel různých zemí světa?

Loudil
21. červenec 2019, 20:02

TO : Pácalt.

Překlep. K té Číně. Patříte mezi oběti naší státní lživé propagandy. Já se problematice Číny věnuji asi 30 let. Jako svému koníčku. Nyní jen ke dvěma věcem, které považuji za důležité a které vyvrací žvanění našich sdělovacích prostředků.

1. Počty čínských vysokoškolských studentů na zahraničních univerzitách .

a/ Letos z 1 100 000 zahraničních studentů v USA je 350 000 = třetina z Číny, tedy nejvíce.

b/ Británie ,čínští studenti opět první, s počtem 106 530 , druhá demokratická Indie = 19 750.

c/ Austrálie, Čína opět prví = 170 547 studentů

d/ I v Japonsku a Rusku vedou čínští studenti.

A co je nejvíce zajímavé ! Roku 2000 se domů do Číny vracelo jen 20 % těchto zahraničních studentů, dnes už 80 %. Zajímavé ! Do této - "prý "děsivé, odpudivé, totality" - se vrací skoro všichni studenti z území : USA, Británie, Německa, Japonska, Austrálie, Ruska, Kanady, Francie. Proč ?? Jako mladí vysokoškoláci vidí ve své zemi možnost daleko většího uplatnění a spokojeného života, jak v uvedených zahraničních destinacích. Zřejmě se nebojí: represí, sledovacích systémů, kreditního sytému, táborů, policie,.... pokud by měli obavy, asi by se už nevraceli.

2. Před měsícem jsem strávil týden v památce UNESCO v Telči. Co jsem také viděl ? Masy čínských turistů. Podobně i v jiných památkách UNESCO. Spokojení , vybavení nejmodernějšími foťáky i mobily, utrácejí za všechno. Obědy si dávají ty nejdražší. Roku 2017 přiletělo na návštěvu USA - 3 200 000 čínských turistů. Čínský turista v USA utrácí 6.700 USD za návštěvu, tedy asi 140 000 Kč, je to o 50 % více jak průměrný zahraniční turista. A vracejí s také domů do Číny, rádi. Ročně z Číny vycestuje kolem 140 000 000 lidí na dovolenou a za poznáním. Utratí na těchto cestách zdaleka největší sumu ze všech zemí světa.

Jan Veselý
21. červenec 2019, 20:39

A většina těch čínských studentů se v USA a EU snaží jak to jen jde, aby se v cílové zemi uchytili a nemuseli se vracet domů.

A turistika je v pořádku, znamená to jen to, že v Číně začíná růst vnitřní blahobyt a že se z ní postupně stává normální blahobytná země. Touhle epizodou si třeba Japonsko a Jižní Korea už prošly.

A co to má společného s Uzbekistánem?

Petr
21. červenec 2019, 21:24

Jste upad na hlavu, ne? Se jasně píše, že vracejí domů čím dál častěji a dávno drtivá většina. Dneska už je zajímavý maximálně tak ten Nový Zéland, všude jinde uvidí na vlastní oči bezdomovce a multikulturní bordel. Navíc špičkovým vědcům už dávají v nejlepších čínských vědeckých centrech podobné peníze jako v USA, ale v Číně za ně budou mít nesrovnatelně bohatší a spokojenější život.

Dneska už Číně v podstatě chybí jen ty jaderné teplárny, aby v největších městech ukončili postupně mírněný smog, a mají vše vyřešené.

Bizon
21. červenec 2019, 21:40

Pohybuju se v akademickém prostředí takže nad čínskými studenty přemýšlím občas taky (protože jsou všude=). Slyšel jsem že ti dobří když se vrátí do Číny tak jim vláda jde hodně naproti, mají pro ně zařízené nové laborky kam můžou (musí? =) jít hned dělat vědu na dobré úrovni za dobré prachy. Netuším ale jaký podíl absolventů na to dosáhne.

Loudil
21. červenec 2019, 22:32

To : Veselý

S Uzbekistánem to má společné to, že jste vy sám mnou uvedené státy : Čína, Bangladéš, Egypt, Turecko, Irán,.... nazval mocnostmi druhé třetí kategorie, kde si jejich vládci jenom honí triko. Já se snažím dokázat, že čas pracuje pro tyto státy, nikoli pro nás. A že nejspíše už v půlce století si na většinu těchto zemí budeme muset opravit svůj názor. Kromě Číny budou mít mladé obyvatelstvo a patrně i rychlejší ekonomický růst jak my. Do doby ,než je také dohoní - "výdobytky západního konzumního systému". Pak i oni zpomalí a zestárnou , bude to ale o 50let později jak my. Do té doby budou dynamičtější částí světa.

Martin Pácalt
21. červenec 2019, 21:06

Pokud se zajímáte o Čínu 30 let, pak by vám mělo být jasné, jaká je čínská mentalita. Stejně jako většiny Asiatů. Poslušnost, úcta k autoritám, nekritická mysl. Sakra , být šéfem čínských zaměstnanců je sen - masy pracují a a ni nepípnou.

A zcela preventivně dopředu dodávám, já si USA ani EU neidealizuju.

Loudil
21. červenec 2019, 22:47

TO :Pácalt

Právě tuto známou mentalitu Číňanů ,tedy naprostou úctu k vrchnosti až za hrob , doplněnou ještě dvěma věcmi : 1. Mimořádnou pracovitostí a 2. Vysokým IQ národa, značně vyšším než mají obyvatelé USA, považuji za základ čínského úspěchu. V tomto jsou Číňanům nejblíže Korejci, Vietnamci a právě proto také vznikli - "Asijští tygři, - Tchajwan, Hongkong, Jižní Korea , kteří se zcela vymkli běžnému tempu růstu HDP ve světě. Je řada velkých rozvojových států světa třeba : Brazílie, Mexiko, Egypt, Argentina,...atd. , kde ale mají tempo růstu třetinové v lepším případě poloviční. Stojí za tím právě ona "mentalita národa" , doplněná často velmi schopným vedením, jaké má například dnešní Čína, jejíž prezident převyšuje schopnosti pana Trumpa o tři koňské délky.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se