Domů
Čistá mobilita
Autonomní auta by si měla lépe hlídat své řidiče, technologie má co dohánět

Autonomní auta by si měla lépe hlídat své řidiče, technologie má co dohánět

Autonomní automobily by měly splňovat požadavky na schopnost detekce potenciálního hazardního chování řidiče a měly by být schopny lépe upoutat řidičovu pozornost v případě nutnosti převzetí řízení z jeho strany. Tato myšlenka je důsledkem smrtelných nehod posledních dní způsobených autonomními technologiemi společností Uber a Tesla.

Výrobci automobilů a technologické společnosti se v současnosti u svých autonomních technologií spoléhají na zásah řidiče v případě nutnosti. V tomto případě se nejedná o selhání výrobců nebo zatajování skutečností, ale o vlastnosti, se kterými je zákazník plně obeznámen. Nicméně i přesto v nedávné době došlo ke dvěma smrtelným nehodám, které vznikly v důsledku nepřevzetí řízení řidičem, přestože byl k zásahu vyzván.

Autonomní vozy se spoléhají na různé senzory. Kromě technologie lidar, která využívá k detekci objektů pulsů laseru, se používají rovněž senzory jakými jsou radar a kamera. V současnosti ovšem nejsou zavedeny žádné standardy na tyto systémy. Společnosti využívají různé typy a kombinace senzorů, v důsledku čehož mohou kolem vozu vznikat pro senzory neviditelná místa.

Vinu ovšem nelze klást na bedra pouze řidičům. Po neblahých skutečnostech je třeba přehodnotit, jestli jsou signály řidiči poskytovány s dostatečným předstihem tak, aby byl schopen s jistotou zasáhnout.

V případě Uberu se jednalo o test plně autonomního vozidla konstruovaného pro komerční použití. Došlo ovšem k chybě na straně systému. Toto selhání způsobilo smrt ženy přecházející silnici v Arizoně. Z videa, které bylo u nehody pořízeno, bylo patrné, že řidič nevěnoval dopravní situaci dostatečnou pozornost, a z jeho následné reakce bylo zjevné, že je celou situací zaskočen.

V případě Tesly se jednalo o poloautonomní režim Modelu X, kdy vůz naboural a došlo k úmrtí řidiče. V tomto případě se podle oficiálního prohlášení Tesly jednalo o selhání řidiče, který i přes dostatečné a zjevné výzvy do řízení nezasáhl.

Některé poloautonomní vozy, jakým je například právě Tesla, využívají různé technologie, které mají řidiči pomoci udržet se v jízdním pruhu a udržovat předepsanou vzdálenost od okolních objektů, jakými jsou ostatní vozidla a různé statické překážky. Tyto systémy v případě potřeby upoutávají řidičovu pozornost například pomocí pípání, nebo vibracemi volantu.

Technologie má své nedostatky a je potřeba přísnější kontrola

Z těchto událostí je patrné, že technologie jako celek ještě není dostatečně vyspělá. Tesla obhajuje své řešení pomocí statistik, podle kterých je nehodovost oproti běžným vozům mnohonásobně nižší. Řidič má ovšem pořád zodpovědnost za řízení a v případě potřeby je vyzván ke zvýšené pozornosti.

Stále častěji se tak zřejmě budou objevovat snahy o zavedení standardů, které učiní provoz autonomních automobilů bezpečnějším. V první řadě by mohlo legislativně dojít k formálnímu ponížení vlastností současných systémů.

Kromě požadavků na vlastnosti samotných systémů by rovněž měla probíhat přísnější kontrola chování řidičů, zejména detekce pozornosti, kterou řízení věnují.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Vinkler
4. duben 2018, 12:37

Podle zkušeností z automatizace energetických zařízení je problém, že když je vše zautomatizováno, tak i dříve docela schopná a kvalifikovaná obsluha zapomene, co dělat při poruše.

Bude nutno, zavést trenažery pro elektrořidiče?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se