Domů
Čistá mobilita
Solárním letoun Solar Impulse přeletěl Atlantik
Instalace střešní solární elektrárny
Zdroj: GW Solar Institute / Creative Commons / Public Domain Mark 1.0

Solárním letoun Solar Impulse přeletěl Atlantik

Letadlo využívající pro svůj pohonu sluneční záření přeletělo ve čtvrtek Atlantický oceán. Letoun Solar Impulse zvládl cestu za 4 dny a jedná se o jednu z posledních částí jeho cesty kolem světa. Cesta kolem světa začala minulý březen a měla by být zakončena v Abu Dhabí.

Atlantik pokořen

Letoun Solar Impulse 2 dokončil přelet Atlantického oceánu a stal se tak prvním solárním letounem, kterému se to podařilo. Letoun přistál ve čtvrtek ráno ve španělském městě Sevilla. Přelet přes oceán se konal z New Yorku a trval celkem 4 dny. Jednalo se o další část v jeho cestě kolem světa, která začala a skončí v Abu Dhabi.

„Atlantik je symbolickou částí letu. Je symbolický, protože všechny dopravní prostředky se vždy pokoušely překročit Atlantik, první parní lodě, první letadla, první balóny, první vzducholodě, a dnes je to první solární letadlo,“  uvedl Bertrand Piccard, pilot Solar Impulse 2.

Plán cesty solárního letounu je pečlivě připravován, aby se zajistily dobré podnebné podmínky. Nicméně i tak byl let přes Atlantický oceán dle pilota náročný, který zažil jak turbulentní studené fronty, tak vyhýbání se mrakům. Solar Impulse 2 by mohl letět neustále, ale let je silně limitován výdrží pilota.

Zdroj mapy: www.theguardian.com

Let solárního letounu již získal jeden rekord – nejdelší nepřerušovaný let v letecké historii. Jednalo se o let přes Tichý oceán, který trval 118 hodin a který pilotoval druhý ze dvou pilotů, Borschberg. Protože let je pro pilota velmi náročný, na cestě kolem světa se v letounu střídají právě dva zkušení piloti.

Cesta kolem světa

Solární letoun započal svoji cestu v březnu 2015 a během letu musel překonat hned několik překážek. Například boční větry v Číně zdržely letoun o několik týdnů, během přeletu přes Tichý oceán se přehřály baterie a Solar Impulse musel přečkat zimu v hangáru na Havaji.

Příletem do Evropy má letoun za sebou zhruba 90 % cesty. Zbytek cesty ještě není naplánovaný, ale předpokládá se ještě dvoje zastavení, než letoun dorazí do plánovaného cíle Abu Dhabi. Příští a první ze dvou plánovaných zastávek by měla být v Řecku či Egyptě.

Zdroj úvodní fotografie: http://blog.solarimpulse.com/

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Milan Vaněček
24. červen 2016, 10:09

Něco, co si nedokázal představit ani Jules Verne se stalo skutečností. Demonstrací toho, co zvládne dnes fotovoltaika plus akumulace. A za 15 let toho zvládne mnohem více a hlavně levněji. Očekává se pokles ceny FV panelů o 60% a baterie, díky rozbíhající se seriové výrobě půjdou dolů na pětinu až desetinu současné ceny (jako šla fotovoltaika mezi lety 2000 a 2015 -pokles ceny na 1/10, viz "PV learning curve").

FRANK
24. červen 2016, 10:21

Technicky a pilotně úžasný počin, prakticky ovšem návrat do doby, kdy se do obeplutí světa investovala značná část života a na příznivý vítr se čekalo měsíce....

Jinými slovy názorná ukázka limitů současných technologii a připomenutí, že ke strojům pro 20-50-100-500 lidí, schopných obletět svět v dnešní uspěchané době v řádech dnů, máme asi stejně daleko, jako měl Robur Dobyvatel ( ten co si ho představil pan Verne pro vaši informaci :) k dnešní době....

energetik
24. červen 2016, 11:49

Tady ale není omezující technologie, ale živá posádka:

"Solar Impulse 2 by mohl letět neustále, ale let je silně limitován výdrží pilota."

FRANK
24. červen 2016, 12:34

aha tak proto se čekalo 9 měsíců na dostatečný sluneční svit a příznivý vítr v Japonsku ?

Tak to jsem nevěděl....

Milan Vaněček
24. červen 2016, 15:23

Tady někdo nemůže skousnout, že neměl na palubě malý jaderný reaktůrek....

Jinak tam nahoře svítí slunce pořád stejně, to vědí i děti ze základky....

Čekalo se dlouho na Hawaji, baterky jely nadoraz a přehřály se.

Ondra
25. červen 2016, 09:23

I děti ze základky věděj, že máme různý roční období a že slunečního svitu není během celýho roku stejně :)

Opět klasika - o jadernejch reaktorech tady nikdo, kromě Vás, nemluví, protože to s tím vůbec nesouvisí.

Nikdo tady taky nepopírá úspěch projektu, jen je potřeba brát výsledky střízlivě a nedělat z toho objevení Ameriky. Jde o další milník, ale na komerční využití fotovoltaiky k pohonu dopravních letadel si ještě pár (desítek) let budem muset počkat (jestli se to vůbec někdy povede).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se