Nedávno zveřejněné údaje statistického úřadu EU Eurostat poukazují na velký pokles podílu obnovitelné energie spotřebované v odvětví dopravy v roce 2021. Pokles zaznamenaly téměř všechny země EU a byl způsoben především změnou metodiky výpočtu spotřeby biopaliv.
Pouze čtyřem z 27 členských států - Chorvatsku, Dánsku, Finsku a Litvě - se podle Eurostatu podařilo podíl energie z obnovitelných zdrojů oproti roku 2020 zvýšit, všechny ostatní země zaznamenaly klesající trajektorii. Nejhůře dopadlo Irsko, ve kterém se podíl obnovitelné energie v odvětví dopravy snížil o více než polovinu. Informoval o tom server Euractiv.
Prudký pokles zaznamenalo také Maďarsko, které se propadlo z 11,6% podílu na 6,2 %. V dalších zemích střední a východní Evropy došlo také ke značnému poklesu - na 20,2 % v České republice, 13,8 % v Polsku nebo 10,2 % v Rumunsku. Německo se propadlo o celou pětinu svého podílu obnovitelných zdrojů v dopravě, a to z 10 % na 8 %. Francie mezitím zaznamenala mírnější pokles o 11 %.
Jedním z vysvětlení značného poklesu mezi lety 2020 a 2021 je, že vstoupila v platnost aktualizovaná směrnice o obnovitelných zdrojích energie (RED II), která zakotvuje novou metodologii k výpočtu energie z obnovitelných zdrojů. Na dotaz serveru Euractiv ohledně poklesu obnovitelné energie v dopravě toto potvrdil mluvčí německého ministerstva životního prostředí.
"Podíl i celkové množství obnovitelné energie v dopravě jsou v letech 2020 a 2021 téměř stejné, změnila se pouze statistická metoda," uvedl mluvčí. "Pokud se pro oba roky použije metoda RED II, činí hodnota pro rok 2020 přibližně 7,9 % a pro rok 2021 přibližně 8 %," dodal.
Jednou z hlavních změn v rámci směrnice RED II je to, že množství biopaliv vyrobených z použitého kuchyňského oleje (UCO) a některých živočišných tuků, které mohou přispět k dosažení cílů v oblasti obnovitelných zdrojů v dopravě, je omezeno na 1,7 %. Biopaliva dodaná nad rámec limitu 1,7 % jsou vyloučena ze započítávání do cílů EU.
Některé země, zejména Irsko, Maďarsko, Slovinsko, Portugalsko a Nizozemsko, měly přitom v roce 2021 více než poloviční podíl obnovitelných zdrojů v silniční dopravě založený na UCO. Členské státy nemusí využívání UCO omezovat, nadlimitní množství biopaliv ale nepřispívá k plnění národních cílů.
Dalším důvodem pro snížení množství obnovitelných zdrojů v dopravě byly problémy s dodávkami, či snížená cena, za kterou se obchodovaly bio certifikáty například v Nizozemsku nebo Německu.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.