Domů
Obnovitelné zdroje
Velké ropné společnosti zastavily financování výzkumu řas jako biopaliv
Offshore těžba ropy a zemního plynu
Zdroj: Bureau of Safety and Environmental Enforcement / Public Domain Mark 1.0

Velké ropné společnosti zastavily financování výzkumu řas jako biopaliv

Mořské řasy představovaly nadějou alternativu pro fosilní paliva. Všechny velké ropné společnosti nyní ale odstoupily od financování výzkumu řas pro výrobu biopaliv. Na vině jsou mimo jiné pokračující dotace fosilních paliv.

Odstoupení společnosti ExxonMobil od biopaliv z řas není pro odborníky z oboru žádným překvapením. Jak informoval server Guardian, investice do výzkumu řas byla příliš malá na to, aby se tato technologie stala komerčně životaschopnou. A to i přesto, že společnost investovala do vývoje 350 milionů dolarů.

Někteří ale podotýkají, že výzkum byl často pouze marketingovým nástrojem tradičních fosilních společností - Exxon například uvedl, že propagace možného nového biopaliva je stála téměř polovinu toho, kolik společnost investovala do samotného výzkumu. Ropné společnosti se od vývoje odvracejí i přes oznámené rekordní zisky.

Elektrifikace dopravy snižuje potřebu kapalných paliv

Ke komercializaci technologie by ale bylo zapotřebí několik miliard dolarů, jak podotýkají odborníci. Kromě toho se atraktivita řas jako suroviny pro výrobu biopaliv v průběhu let snížila, protože je stále jasnější, že svět směřuje k elektrifikaci dopravy. To snižuje potřebu kapalných paliv.

Další velké ropné společnosti, včetně BP, Chevron a Shell, již svou podporu biopaliv z řas stáhly. Společnost ExxonMobil zaměřila svůj výzkum na genetickou modifikaci řas, aby maximalizovala produkci lipidů. Výzkum ale skončil nezdarem a společnost, která pro Exxon nové palivo vyvíjela, musela masově propouštět.

První velké investice do výzkumu biopaliv z řas se uskutečnily již v 70. letech 20. století. Důvodem pro hledání alternativních paliv byly snížené dodávky ropy kvůli embargu organizace OPEC vůči Spojeným státům. Všechny velké ropné společnosti investovaly prostředky do alternativních paliv a technologií využívajících obnovitelné zdroje energie. Výzkum byl zpomalen v 80. letech po propadu trhu s ropou.

V roce 2008 nastal další velký boom výzkumu řas, kdy společnosti BP, Shell, Chevron a ExxonMobil oznámily financování výzkumu v hodnotě stovek milionů dolarů. O osm let později zkrachoval boom frackingu a společnosti se začaly od výzkumu odvracet.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Pravoslav Motyčka
19. březen 2023, 15:33

Samozřejmě že dopravu čeká elektrifikace , protože elektrický pohon je v celém energetickém cyklu 2x účinnější než použití spalovacího motoru. Je pravděpodobné že i přes problémy s bateriemi se nakonec najde řešení , pokles poptávky po ropě vyvolá pokles její ceny a všechny alternativy jako řasy budou neprodejné.

Jan Stehlik
19. březen 2023, 19:08

Zásadní problém elektrifikace je nabíjení . Tedy u běžné benzinky je výčep energie rychlý jak kdyby jste pustil temelín (zjednodušuji) , Což je zásadní problém u nabíječek , které nejsou infrastukturně na takovýto odběr logisticky postavené a nikdy nebudou . Já v tomto vidím spíše šanci na standartizaci baterií a jejich výměnu za jinou . Prostě přijedete na ,, benzinku,, a vyměníte zdroj za jiný do auta jak když se kdysi měnily koně u kočáru .

Pravoslav Motyčka
19. březen 2023, 22:55

Z logiky věci je jedno jestli nabíjíte 1 auto 5 minut a nebo 10 aut 5 minut výkon je stejný. Technika existuje grafen lithiová baterie se nechá dobít za 5 minut ne do plna , ale dost na to aby na ní auto ujelo dalších 500km. Loni v záři měla Čína první taková auta s dojezdem 1000km - drahá jistě. Výhodou elektromobility z hlediska el. sítě je jednak možnost odložení spotřeby do doby kdy je elektřiny přebytek a dále pak celoroční stálost odběru , takže na to přeneseně můžete postavit jadernou elektrárnu je to plně komplementární. Technika jde poměrně rychle dopředu za 3 roky se budou prodávat EV za cenu , kterou podobnou jako auta se spalovacím motorem. Lithium je problém dobře , ale jen dočasný přijdou nové baterie na bázi sodíku. Možná nebudou tak dobré čím dále auto dojede tím bude dražší drahá auta budou mít dojezd 1000km levná 350. Elektromobilita se prosadí časem i u nákladní dopravy . Dráhy budou téměř 100% elektrizovány a vnitrostátní nákladní doprava taky. U dálkové dopravy to není zatím jisté. V každém případě patrně spalovací motory zcela nezaniknou budou se prodávat syntetická paliva .

Vlado
20. březen 2023, 08:00

Vaši první větu by bylo teoreticky možné extrapolovat a prohlásit, že například milion aut se nabije za 5 minut, výkon je stejný!!! Tomu lze jen těžko uvěřit a podobně by se dalo pochybovat i o dalších vašich "objevech" v souvislosti s elektromobilitou. Nestojí to za to.

Xoor
20. březen 2023, 08:12

"... Technika jde poměrně rychle dopředu za 3 roky se budou prodávat EV za cenu , kterou podobnou jako auta se spalovacím motorem."

Euro7 zdraží mainstreamová auta o cca 100kkč tedy někam k 700-900kkč a tady začne nižší střední třída elektroaut. Cíl splněn.

Takové ty micro autíčka (sotva pro dva) co stojí dnes kolem 600kkč moc nepočítám.

Michal K.
20. březen 2023, 09:44

ono to zas neni take ciernobiele

pozeral som nejake oficialne merania

greenncap. com/european-lca-results

a ono to elektro auta, moze kludne zbastit viac energie ako spalovak

tu uz ide skor o to, aky bude zdroj energie. a sme zas u tej energetiky

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se