5. říjen 2020
Aktuální výroba v ČR
Ve Skotsku začaly jezdit první double-deckery na vodík

První flotila dvoupatrových vodíkových autobusů byla ve čtvrtek oficiálně uvedena do provozu ve skotském Aberdeenu. Vodíkové autobusy jsou provozovány společností First Bus, která je jedním z největších skotských provozovatelů autobusů. Projekt vodíkových double-deckrů je veden radou města Aberdeen, která si tímto slibuje významný krok vpřed v boji proti změně klimatu a snaží se prezentovat Aberdeen jako energetické hlavní město Evropy.
„Je skvělé vidět první vodíkové dvoupatrové autobusy na světě, které začínají na svých servisních trasách v Aberdeenu,“ uvedla Jenny Laing – členka rady města Aberdeen. „Autobusy jsou pro město velkým přínosem, protože mají ještě pokročilejší technologii, která posouvá stanovené hranice vodíku a také nám velmi pomáhá při řešení znečištění ovzduší ve městě.“
Flotila s nulovými emisemi, kterou postavila britská firma Wrightbus, produkuje jako odpadní látku pouze vodu. Aberdeen plánuje vlastní výrobu vodíku pro pohon autobusů, což z něj učiní ještě zelenější zdroj energie pro místní komunitu.
Nové dvoupodlažní vozy s 60 sedadly zlepší vzduch ve městě, jelikož s každým ujetým kilometrem šetří jeden kilogram CO2. Zatímco prototypy vodíkových autobusů byly navrženy a používány již dříve, tyto dvoupatrové autobusy jsou první svého druhu, které vstoupily do provozu.
„Uvidíme další vodíkové autobusy Wrightbus v lokalitách po celé Velké Británii, přičemž flotily mají být spuštěny v Birminghamu a Londýně ještě letos,“ řekl Jo Bamford – předseda Wrightbusu. „Je důležité, aby si i ostatní města vzala z Aberdeenu příklad. Vodík hraje důležitou roli při dekarbonizaci dopravy a snižování úrovní CO2, které musíme dosáhnout, abychom v budoucnu zajistili uhlíkovou neutralitu.“
Vodík bude hrát v budoucnosti autobusového průmyslu významnou roli, protože nabízí extrémně efektivní palivové řešení s velkým dojezdem. Nejmodernější autobusy plně natankují za méně než 10 minut.
Vozidla v Aberdeenu jsou částečně financována z projektu JIVE Evropské unie, jehož cílem je podpora komercializace vodíkových autobusů prostřednictvím společného zadávání zakázek mezi městy. Města, která budou následovat kroky Aberdeenu, zahrnují Londýn a Birmingham.
Nový projekt ve výši 8,3 milionu GBP (244 milionů CZK) byl financován městskou radou v Aberdeenu, skotskou vládou a Evropskou unií (FCH JU) s investicí přibližně 500 tisíc GBP (14 mil. CZK) na vozidlo. Do roku 2023 by v Evropě mělo jezdit až 200 vodíkových autobusů.
První britská stanice na výrobu vodíku a čerpací stanice autobusů byla otevřena v Aberdeenu v roce 2015 jako součást demonstračního projektu zelené dopravy za 19 milionů GBP (559 mil. CZK). Projekt vedený městskou radou v Aberdeenu otestoval ekonomické a environmentální přínosy vodíkových přepravních technologií a jeho cílem je podpořit vývoj vodíkových technologií.
Zdroj úvodní fotografie: Aberdeen City Council
Mohlo by vás zajímat
13. říjen 2020
15. prosinec 2020
5. leden 2021
14. leden 2021
20. březen 2021
21. červenec 2021
2. srpen 2021
Komentáře (8)
Hezké, za rok nám sem přijďte sdělit zkušenosti z provozu a to, jak to vychází ekonomicky.
No energeticky a bezpečnostně bude vodíkový hospodářství pěkný Cimrmanův pomníček - "milé lidstvo, tudy cesta nevede!"
Ale zajímavá je myšlenka - ".... produkuje jako odpadní látku pouze vodu ...." Zajímalo by mne co dělají s teplem, že najednou není odpadní. To bude zřejmě jiná liga ti kluci šikovný z Wrightbus.
Jak před nějakou dobou psal p. Veselý, tak to asi bude palivový článek s malým odpadním teplem.
Inu u autíčka na klíček předělaného na pohon palivovým článkem toho tepla opravdu mnoho nebude. U dabldekru bych na to nespoléhal. Viz. tabulka 1
elektro tzb-info cz/elektromotory-pohony-a-stroje/16987-jak-funguji-palivove-clanky
Má někdo info o efektivnějších? Jinačí popis: fdrive cz/clanky/technologie-v-autech-palivovy-clanek-zdroj-energie-pro-dopravu-676
Už to tu bylo před 10 letý, byl to projekt ÚJV Řež a PIDu tuším. Čerpací stanice je v areálu Spolana Neratovice, problém byl prý s tlakem plnění, tlak max 30 barů, ale pro provoz busu bylo potřeba prý 50,tak ten projekt ukončili.
Jinak ve vodíku vidím mnohem větší potenciál, než v bateriích.
Omyl. Nejde o 30barů ale u autobusů o 35 MPa takže 350 bar. A u osobních vozů jde o tlak 70 MPa takže 700 bar. Jen stlačení vodíku na plnicí tlak 70 MPa sežere více energie než se z něj posléze přemění v palivovém článku na elektřinu.
Proto vodík nedává pro dopravu vůbec žádný energetický smysl. Zvlášť dnes když existují články Lithium Titanát (LTO).
Palivové články jsem nikdy nějak nebral. Po odkazu z vaší minulé odpovědi a tedy že je účinnost tak kolem 20-30%. Musím vám dát za pravdu, že je to nesmysl.
lto maju zatial dost mizernu energeticku hustotu, ale po spocitani vsetkych strat pri zelenej vyrobe vodiku z oze (lebo nechceme fosilny vodik zejo, to postrada zmysel) a pri konverzii v palivovom clanku, zrejme aj ta lto vyjde ako ucinnejsie riesenie
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.