Čínští výrobci elektromobilů poprvé investovali více v zahraničí než doma

ČTK
30. září 2025, 19:06
1 komentář
cinsti-vyrobci-elektromobilu-poprve-investovali-vice-v-zahranici-nez-doma

Čínští výrobci elektromobilů loni poprvé investovali více v zahraničí než na domácím trhu, protože kvůli tvrdé domácí konkurenci je pro výrobce téměř nemožné dosáhnout na domácím trhu zisku. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na nejnovější údaje společnosti Rhodium Group.

Čínské automobilky, dlouhodobě podporované státními dotacemi a politikami zaměřenými na elektrická vozidla, čelí nyní přebytku kapacit a tvrdým cenovým válkám, které zasahují celý sektor. Tyto cenové války zvyšují deflační tlaky a vyvolávají obavy z přílivu levných čínských vozů do zahraničí, což zhoršuje obchodní napětí s hlavními partnery a zatěžuje exportně orientovanou ekonomiku, zvláště v kontextu cel zavedených americkým prezidentem Donaldem Trumpem.

Čínské investice do zahraničních projektů v hodnotovém řetězci elektromobilů, tedy v celém procesu výroby, vzrostly v letech 2022 – 2024 na průměrných 30,4 miliardy USD (629,7 miliardy Kč) ročně z 8,5 miliardy USD v letech 2018 – 2021. Domácí investice v tomto sektoru naopak dramaticky klesly na pouhých 15 miliard USD v roce 2024 z 94 miliard USD v roce 2022.

"V roce 2024 čínské firmy investovaly do elektromobilů více v zahraničí než doma, což představuje historickou změnu, protože firmy hledají zisk mimo domácí trh, který je přeplněný a příliš konkurenční," uvedla Rhodium Group.

Z jednotlivých společností staví BYD v jižním Maďarsku továrnu na elektromobily, která by měla zahájit výrobu do konce roku 2025, a zároveň připravuje samostatný závod v Turecku, který má začít fungovat v roce 2026. Geely plánuje novou továrnu ve Vietnamu, zatímco Chery a Great Wall Motors rozšiřují výrobu v Rusku a v celé Latinské Americe. Další výrobci navíc zvažují investice v jihovýchodní Asii a Indii.

Komentáře (1)

Petr Novotný30. září 2025, 23:52

To je jen dobře , protože díky Číně se dostane EV do celého světa. A také je výborné že evropské automobilky propouští , protože tolik nesmyslné byrokracie co tento průmysl produkuje vede akorát na super drahá auta o které nikdo nestojí. Bez Čínské konkurence by nám tady do nekonečna říkali, že to jinak nejde a že je to normální. Není to normální a je naprosto nutné aby nejméně 1/3 lidí z toho sektoru byla propuštěna aby celková efektivita vývoje a výroby byla světově konkurenceschopná. A také aby běžné elektro auto nemělo cenovku okolo 1 mil korun , když v Číně se prodává ta 350 000. Nakonec podobným zeštíhlením musí projít i státní sektor , kde produktivita práce je šílená.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se