Domů
Rychlé zprávy
Ve středních Čechách příští rok vyjede největší flotila vodíkových autobusů v ČR
Vodík
Zdroj: Martin Abegglen / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Ve středních Čechách příští rok vyjede největší flotila vodíkových autobusů v ČR

Největší flotila vodíkových autobusů v ČR vyjede ve Středočeském kraji koncem roku 2025. Deset vodíkových autobusů začne jezdit v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy. Mezi kraji jde o první podobný projekt. Bezemisní vozy využijí takzvaný zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích. Náklady na pořízení vozů přesáhnou 154 milionů korun, většinu by jich měla pokrýt evropská dotace. Technologie pro výrobu a čerpání vodíku poskytne společnost ČEZ ESCO, hodnotu investice neupřesnila. Novinářům to dnes řekli středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

V Mníšku pod Brdy podle nich vznikne největší český elektrolyzér pro výrobu vodíku. Elektřinu potřebnou k výrobě vodíku poskytne vodní elektrárna ČEZ Vrané nad Vltavou.

Středočeské hejtmanství se věnuje takzvané dekarbonizaci veřejné dopravy dlouhodobě. Už nyní na linkách krajské veřejné dopravy jezdí elektrobusy, a to v Kutné Hoře, v Kladně a na Benešovsku. Lépe než elektropohon by vodíkové autobusy měly obstát i v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku. V železniční dopravě má v regionu pomoci ke snižování emisí mimo jiné chystané využití syntetických paliv. „Myslím si, že do několika málo let bude veřejná doprava ve Středočeském kraji bezemisní,“ uvedla hejtmanka.

Vodík
Ilustrační foto

Cenu provozu odhaduje krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) u autobusu na vodíkový pohon na 100 až 150 korun za kilometr, u dieslových je to přibližně 45 až 60 korun za kilometr a u elektrobusů kolem 70 korun za kilometr. Ceny ovlivňuje nejen spotřeba paliva, ale též náklady na servis a podobně. Syntetická paliva se budou v kraji testovat u železničních vozů RegioFox od přelomu srpna a září. Podle Boreckého snižují uhlíkovou stopu až o 90 procent. Z pohledu celkových nákladů na provoz znamená jejich užití nárůst přibližně o 15 až 20 procent.

Autobusy budou jezdit na linkách číslo 446, 517 a 688. Jejich dojezd má činit 300 až 350 kilometrů, jedno plné načerpání vodíku trvá zhruba 15 minut. Konkrétně budou jezdit nízkopodlažní vozy Solaris Urbino 12 hydrogen. Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) už dříve uzavřela s dopravcem Martin Uher Bus smlouvu spolupráci. Společnost zajistí provozování vodíkových autobusů.

Vodíkový pohon je oproti dieselům výrazně dražší, vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Naopak výhodou je rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků. Podle vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba této komodity v ČR v roce 2050 od 1,1 do 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění má mít vodík především v těžko elektrifikovatelných oblastech, například v chemickém průmyslu, a také v nákladní, dálkové a regionální dopravě.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Jiří Švarc
5. srpen 2024, 20:16

Tak to je masakr, jen pouhé provozní náklady na kilometr tedy vychází při obsazenosti autobusu 50 lidmi (víc než je míst k sezení) stejně jako TCO u auta ve dvou lidech.

Navíc co je na tom eko, když ta vodní elektrárna má za celou dobu svého provozu přesně nula přebytků, elektřina se vždy využila lokálně a teď místo toho původní odběratelé budou tahat elektřinu dráty někde z daleka z mnohem špinavějšího mixu.

Dojezd 300 km má průměrný elektrobus, tak proč proboha tahle šílenost? Sice je to z dotací, ale zůstatková hodnota toho autobusu po 10 letech bude nulová.

jiri sekerac
6. srpen 2024, 03:35

autobus bude stat trikrat tolik, dalsi prachy infrastruktura se servisem a provozni naklady 2-3 vice na km jak diesel. Ani komuniste s desetiletou skolni dochazkou nemeli takhle vymetene palice

Martin Prokš
6. srpen 2024, 13:01

Nedobrý den

Je to sice drahý neekonomický nesmysl na první pohled, ale je to EKO a jsou na to dotace. Ale co je hlavní, zlepší to ESG profil dopravní firmy, kraje který si to asi vyžádal a Čisté Energie Zítřka která dodá technologii a vše si nechá zaplatit plus to vykáže jako EKO aktivitu do ESG hlášení. A to se počítá!

Heil Gréta!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se