Domů
Elektrárny v ČR
V Elektrárně Mělník I končí dostavba odsiřovacích linek za 1,5 mld. Kč
Teplovod Mělník-Praha

V Elektrárně Mělník I končí dostavba odsiřovacích linek za 1,5 mld. Kč

V teplárně v Horních Počaplech u Mělníka končí dostavba odsiřovacích linek, zařízení bude splňovat i nové emisní limity. Jde o investici za 1,5 miliardy korun. Technologie doplní i systém na zachytávání rtuti. ČTK o tom dnes za zhotovitelskou společnost Metrostav informoval Petr Dušek. Teplárna, kterou provozuje společnost Energotrans patřící do koncernu ČEZ, dodává teplo i do hlavního města.

„Mělnický projekt nabídl řadu technologických lahůdek, především přestavbu 140 metrů vysokého komína za pomoci největších jeřábů v ČR a osazení horního dílu nové nerezové vložky prostřednictvím vrtulníku. Zároveň jsme museli již v předstihu vybudovat provizorní komín, aby teplárna mohla zůstat v provozu i v průběhu ekologizace,“ uvedl vedoucí projektu Zdeněk Hošek z Metrostavu.

Nyní v teplárně končí výstavba dvou odsiřovacích linek, na které bude napojeno všech šest jejích výrobních bloků. V březnu skončily provozní zkoušky. Zařízení významně sníží také emise tuhých znečišťujících látek a anorganických sloučenin chloru a fluoru. Jako vedlejší produkt při odsíření navíc vzniká sádrovec, který se využívá ve stavebnictví.

Protože provozovatelé elektráren a tepláren musí splnit nový, velmi přísný evropský limit pro emise rtuti, který bude platit od srpna 2021, nové technologie doplní zařízení, které dokáže zachytávat zbytkovou rtuť ve spalinách.

„Je to naprosto mimořádná zakázka, protože zařízení stavíme jako první v ČR a druzí v Evropě. Dodavatelem unikátního patentovaného filtračního zařízení je americká firma W. L. Gore. Očekáváme, že v nastávající dekádě bude systém instalován v řadě dalších uhelných elektráren a tepláren,“ doplnil Hošek.

Podle něj ale vždy záleží na konkrétním zdroji, protože systém nemusí být kompatibilní se všemi technologiemi.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Ivan Novák
24. duben 2020, 16:53

Druzí v Evropě + každé uhlí je jiné = pokusní králíci. Snad to neomezí dodávku tepla.

Josef Novák
25. duben 2020, 06:56

To, že ČEZ experimentuje rád a blbě, víme i z jiných příkladů. Ledvice, například, jsem na těch slavných 660 MW běžet ještě neviděl a asi ani neuvidím. No ale komu by taková drobnost jako nedosažení projektových parametrů v ČEZu vadila, že....

Vilém
25. duben 2020, 07:32

Tak to jste se musel špatně dívat. Nejede tak vždy, ale na plný výkon jezdí.

Josef Novák
26. duben 2020, 00:32

Skutečně? Kdy? Podle dostupných informací z ní nejde trvale dostat o moc více než 400 MW. Kdy jela trvale na 660?

Vilém
26. duben 2020, 07:33

Nezlobte se, ale pokud nemáte informace o provozu, jak můžete tvrdit, že nejezdí 660MW. Bežně se provozuje na 600MW, při snížené potřebě se pohybuje kolem 500MW. Zhruba týden v měsíci dává 660MW. Tak, jak požaduje dispečink.

Josef Novák
26. duben 2020, 10:06

Kdy prosím konkrétně jela týden na 660 MW? Prosím potvrzené daty z REMIT.

Energetik 007
24. duben 2020, 18:01

První odsíření se dělalo kolem 2000, za chvíli bude v Praze dálkové teplo dražší než elektřina jako v Liberci.., až tam postaví spalovnu, plynový kotel...

A pak se jim rozpadnou osové kompenzátory DN 1200...

Jan Veselý
24. duben 2020, 23:18

Lidi v Praze se mohou utěšovat, že se nechávají dojit pro nenažrance Křetínského, pro Spartičku. :-))))

Tak pravil člověk, který před 8 lety vyměnil CZT za tepelné čerpadlo.

Martin Hajek
25. duben 2020, 17:41

Tak to už abyste pomalu začal šetřit na nové :-)

Jan Veselý
25. duben 2020, 20:10

Proč? Všechno je naprosto v cajku, nechávám si to co dva roky po zimě kontrolovat. Jediná "porucha" byla, když do křemíkového nebe odešel stykač HDO.

petr
24. duben 2020, 22:36

ZTMP tak se ta věc jmenovala kdysi měla dodávat ekologické a levné teplo do Prahy.

Ekologické spalováním hnědého uhlí s nákupní cenou paliva tenktrát 26 Kč/GJ a prodej tepla za necelých 400 Kč/GJ - prostě rotačka na peníze...

Mělník v těch letech vydělával Pražské teplárenské a.s. snad 700 mil. Kč prostě super...

Dnes je cena tepla pro konečného klienta cca 650 Kč/GJ tedy jede to...pro Dana Křetínského a ČEZ

Co na to říci více? Jen že cena zemního plynu jako paliva je dnes okolo 200 Kč/GJ a ztráty z distribuce tepla jsou skoro nulové...

Velké teplárenství tedy je skutečně jen přežitkem a nemá šanci ve skutečné konkurenci přežít a po ukončení těžby hnědého uhlí za výhodné ceny je po smrti hned...

Jan Veselý
24. duben 2020, 23:13

Souhlas, pokud prodávají za tyhle prachy, tak nemají ve výrobě tepla co dělat.

Martin Hajek
25. duben 2020, 17:48

Při současné ceně 20 dolarů za barel by asi bylo nejlepší vyrábět elektřinu z ropy, kupodivu nikdo elektrárny na ropu nestaví. Asi to bude tím, že všichni čekají, že se cena ropy zase vrátí na své dlouhodobé úrovně, totéž se týká plynu. Ale máte pravdu, že dálkové teplo, které platí i při této mimořádné krizi stále 20 Euro za povolenku a za loňský rok přispělo jen tímto způsobem do státního rozpočtu více než 5 miliardami korun, je ekonomicky ve složité situaci a zásadně diskriminováno oproti domácím kotlíkům, které neplatí nic. Ale ono se to třeba také rychle změní, až bude potřeba doplnit příjmy státního rozpočtu.

Jan Veselý
25. duben 2020, 20:14

Byli drazí, i když byly povolenky téměř bezcenné. Zkuste něco lepšího, za co vás platí?

Martin Hajek
26. duben 2020, 10:16

Tak někdo, kdo si před 8 lety kupoval tepelné čerpadlo těžko bude říkat něco jiného, protože to by znamenalo, že udělal špatné rozhodnutí.

Jan Veselý
26. duben 2020, 22:09

Víte, co je na tom nejsrandovnější, že teď platíme za teplo a teplou vodu míň než jsme platili v panelákovém bytě s 3x menší plochou Dalkii/Veolii. Investice se už zaplatila.

petr
25. duben 2020, 18:44

Pane Hájku, máte svatou pravdu, akorát turbíny v EMĚ 1 jsou z roku 1955 sice po repasu, ale jejich účinnost výroby elektřiny je 25,6 % a s teplem se celková účinnost nedostane přes 75 %.

Potom je třeba ještě vzít ztrátu 34 km potrubí, nevím kolik je dnes ale když jsem tam dělal tak to bylo něco pod 8 % + ztráty po Praze cca zase pod 10 % a ve výměníkové stanici cca 4 - 6 %...

Takže jestli dobře počítám tak celková účinnost je někde okolo 65 % a to na kogenerační jednotce uděláme tak mezi 84 - 89 %, tedy ze zemního plynu... což též má svá politická úskalí...

Vezmu-li však kondenzační kotel pak se pohybuji v reálné tepelné účinnosti okolo 95 % a to u běžné instalace...

Martin Hajek
26. duben 2020, 10:13

Turbíny opravdu nejsou z roku 1955, v roce 1988 byly čtyři původní kondenzační turbíny vyměněny za dvě protitlakové a dvě odběrové, každá o výkonu 60 MW. Zůstaly dvě původní kondenzační turbíny, které však byly již před delší dobou trvale odstaveny. Celkový elektrický výkon je 240 MW. Ztráty tepla v horkovodu Mělník-Praha jsou do 2 %. Nevím, kdy jste "tam dělal", ale když nevíte o pořízení nových turbín v EMĚ 1, tak to muselo být před rokem 1988, to ovšem zase nebyl v provozu horkovod na Prahu... Tu účinnost samozřejmě počítáte úplně špatně, účinnost kotlů bude cca 86 %, pak budou nějaké ztráty ve výměníku a nějaké ztráty v potrubí do Prahy, ale na 80 % se na vstupu do Prahy určitě dostanete.

Energetik 007
26. duben 2020, 12:46

Pane nemáte pravdu. Nebyli vyměněny celé turbíny. V 1996 když se zprovoznilo ZTMP došlo k podstatnému snížení emisí v Pražské kotlině.

Dnes díky nesmyslným požadavkům na emise a zanedbání údržby osových kompenzátorů je Praha ve velké nejistotě v dodávkách tepla, v elektřině je Praha v háji už dávno.

Carlos
26. duben 2020, 12:56

Kde v Praze chcete postavit dva zdroje á 500MWe?

Energetik 007
26. duben 2020, 13:13

Třeboradice Malešice Holešovice Michle Veleslavín.

Nebo v místě VVN rozvoden Ďáblice, Řeporyje... Chodov, Malešice...

Antonín Mikeš
26. duben 2020, 13:52

Pane Carlos, snad jste nepřel na argumentaci "to nejdééé".

Je přece tolik úžasných řešení od FVE, dotované (nebo povinné) KVET kotlíky pro domácnosti a já nevím co ještě.

Carlos
26. duben 2020, 14:07

Nepřešel, jenom jsem chtěl vědět kam by ji pan v Praze umístil, přece jenom se v tomto případě bavíme asi spíš o konvenční elektrárně, než o nějakém distribuovaném řešení, byť v principu by to bylo také možné, velké plynové motory v řádu desítek MW existují. Pak by to ale zase bylo na revizi kapacit plynárenské soustavy atd.

Jan Veselý
26. duben 2020, 22:01

ad Carlos) Za nejlepší bych považovat plynové kogenerace pro nějaké logické kusy sídlišť na úrovni jednotek MW, max. nižší desítky. V ideálním případě kombinované z tepelnými čerpadly, aby se zbytečně nepálil plyn, když je elektriky dost.

Carlos
26. duben 2020, 23:11

Ad Jan Veselý.

Já jsem tu otázku spíš mířil na povzdech že v elektřině je Praha v háji už dávno, proto také dva zdroje po 500MWe.

petr
26. duben 2020, 21:36

Dobrý den pane Hájku,

1998-2003 jsem tam pracoval

a rozhodně tam nebyly instalovány žádné nové turbíny, byl to jen repas mašin z roku 1955 z výkonu 55 MW na 60.

Máte pravdu, že došlo rekonstrukci dvou na odběrové a dvou na protitlaké. Při rekonstrukci se značná část měnila ale nejde o nové stroje.

Účinnost turbín byla 25,6 nebo ,7 v elektřině a něco okolo 50 % v teple.

Na veřejnost jsme samozřejmě profesionálně lhali o jiných číslech, aby se prosadil horkovod až do Libuše...

Takže toto je pravda

Energetik 007
27. duben 2020, 11:50

Proč lžete? Výstavba začala 1987 od té doby do 1992 se byly trubky DN 1200 poházené po poli, koroze..des po 30 letech?

Na turbínách se měnili pouze dílčí části protože se šetřilo na nákladech aby to prošlo přes IRR a NPV.

Energetik 007
27. duben 2020, 11:36

Všude kde dali kogenerační jednotky je cena tepla kolem 700Kč/GJ to už se vyplatí topit přímotopem. Čím víc se zdražuje teplo tím víc lidí se odpojuje a vzniká tlak na zvyšování cen.

KGJ mají neskutečně velké náklady na kWh na servis a údržbu a tím malou dobu využití.

Chudáci ve velkých městech kde je CZT.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se