Domů
Elektřina
Analytici: Vývoj cen energií bude individuální, většina odběratelů si připlatí
Elektricke vedeni. Autor: Andrew Imanaka

Analytici: Vývoj cen energií bude individuální, většina odběratelů si připlatí

Elektřina
13 komentářů
30. listopad 2023, 16:51
ČTK

Většina odběratelů si v příštím roce za elektřinu zřejmě připlatí, myslí si analytici. Vývoj cen ovšem bude velmi individuální. Zatímco u velké části domácnosti by mělo jít spíše o jednotky procent, u firem bude hodně záležet na dalším posunu tržních cen elektřiny. V případě velkých odběratelů však může jít i o desítky procent. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.

Regulovaná složka ceny energií v příštím roce výrazně vzroste. Pro domácnosti se u elektřiny, kde regulované část tvoří asi 39 procent konečné ceny, meziročně zvýší 65,7 procenta. U plynu, kde je podíl regulované části 20 procent, bude vyšší o 38,8 procenta. Ještě výrazněji regulovaná složka stoupne u velkých odběratelů. Podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) ovšem nárůst regulované složky vyváží pokles obchodních cen od dodavatelů.

„Vývoj nákladů na elektřinu bude velmi diferencovaný, závislý především na výchozí ceně silové elektřiny odběratele v roce 2023,“ řekl výkonný ředitel poradenské společnosti EGÚ Brno Michal Macenauer.

U většiny malých odběratelů lze podle něj očekávat mírný nárůst o jednotky procent. Složitější ale bude situace u velkoodběratelů, protože cena silové elektřiny na velkoodběru je podle Macenauera velká neznámá. „Obecně v roce 2023 jistá velká část velkoodběratelů nakupovala elektřinu na krátkodobých trzích za výhodné ceny a u těchto může dojít ke znatelnému růstu nákladů. Pokud bychom předpokládali stejnou cenu silové elektřiny, pak čistě vlivem růstu regulovaných plateb dojde k nárůstu celkových nákladů přibližně o 10 až 18 procent,“ podotkl Macenauer. Připomněl, že v praxi tak bude záležet na srovnání cen silové elektřiny.

Analytik Capitalinked Radim Dohnal zdůraznil, že dopad nárůstu regulovaných cen bude na každého odběratele jiný. „Hlavně podle toho, jak se mu změní dosud dost volatilní cena za silovou elektřinu, jakou má distribuční sazbu, jakou spotřebu a v případě nízkého tarifu, jak rozděluje spotřebu na vysoký a nízký tarif a v jakém distribučním území se nachází,“ popsal Dohnal. Některé domácnosti tak podle něj mohou v příštím roce za elektřinu platit více, některé zase naopak méně.

Podle analytika XTB Jiřího Tylečka mohli mnozí spotřebitelé díky státním dotacím nabýt dojmu, že nárůst ceny energií v souvislosti s energetickou krizí nebyl zásadní. Připomněl, že cenový skok nahoru nyní pocítí zejména odběratelé, kteří měli z minulosti zafixované ceny energií za předkrizové ceny. „Zákazníkům se smlouvou na dobu neurčitou mohou stoupnout náklady jen velmi málo, v řádu jednotek procent. Výše faktury bude záviset na vývoji cen silové elektřiny, která se v posledních měsících vyvíjí pozitivně. Přesto stále platí, že ceny elektřiny na burze jsou ve srovnání s předcovidovým obdobím více než dvojnásobné,“ dodal Tyleček.

Pro výkonného ředitele Asociace nezávislých dodavatelů energií (ANDE) Jiřího Gavora je dnešní oznámení ERÚ překvapivé, protože úřad našel vyšší úspory, než se v minulých dnech předpokládalo. „Zákazníkům nahrává příznivý vývoj neregulované složky. Burzovní ceny elektřiny i plynu se vyvíjejí velmi dobře, a pokud nenastane něco zcela nečekaného, tak zlevňování smluvní části ceny elektřiny i plynu není u konce,“ poznamenal.

Systémové řešení stávající situace kolem tvorby cen elektřiny vidí ředitel Greenbuddies Consulting Petr Štajner mimo jiné v urychlení decentralizace výroby elektřiny a podpoře investic do posilování energetické nezávislosti firem. Podle něj jsou však stále brzdou zdlouhavé povolovací procesy a nesmyslné byrokratické bariéry.

sip rot

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(13)
Pravoslav Motyčka
1. prosinec 2023, 01:10

Vyhrávají ti, co mají nízkou spotřebu energie ze sítě a nepotřebují kupovat žádnou jinou energii. Typickým příkladem je majitel dobře zatepleného domu s podlahovým topením , který si pořídí tepelné čerpadlo. A FVE na střechu. Takový majitel má větší roční výrobu než spotřebu něco prodá něco koupí. Celkově platí minimum a ceny energií ho moc netrápí. Na druhé straně je majitel starého domu , který je už v důchodu třeba 10 let a topí uhlím. Je mu okolo 70 ti let, Takový člověk co může žit ještě 15 - 20 let , přitom nemá prostředky na přestavbu domu a pokud by byl odpovědný a koupil si před odchodem do důchodu tepelné čerpadlo , pak dnes nebude mít prostředky na jeho provoz. Stát dostal část populace do energetické chudoby....

Jan Stehlik
1. prosinec 2023, 09:29

Prostě bohatí se budou mít dobře . Tak jsou nastaveny regulace :-)

Roman Kosařík
1. prosinec 2023, 10:03

Nesouhlasím s tvrzením, že stát dostal část populace do energetické chudoby. On snad někdo v posledních 20 letech někomu bránil, aby se o svůj dům staral a nechal svůj starý barák zateplit? Typicky česká vlastnost házet svou neschopnost na stát. Ve svém okolí vidím 2 diametrálně rozdílné přístupy u starších lidí důchodového věku: jedna skupina se starala a aplikovala alespoň nějaké opatření na snížení své spotřeby dle svých možností, případně si nechala poradit, využila kombinaci opatření a získala i dotaci. Pak je tu ta druhá, která tyhle novoty kategoricky odmítala protože uvěřila různým polopravdám či se o ně absolutně nezajímala. A přesně ti si teď stěžují na stát.

Jan Veselý
1. prosinec 2023, 17:39

To máte tak vždy, kdo chce hledá způsoby, kdo nechce, hledá výmluvy. A až se mu to podělá, tak na koho by to svedl.

Pravoslav Motyčka
1. prosinec 2023, 19:35

Musíte si uvědomit , celkovou situaci , to že se na starém domě udělají nějaká opatření nezmění celkovou situaci , která je o tom ,že neexistuje zdroj tepla kromě tuhých paliv , který by dokázal ten dům vytopit tak ,aby toto bylo snesitelné platit z důchodu. Jednou všichni budete v důchodu a když polovina toho důchodu by měla padnout na energie jaká bude asi kvalita vašeho života ? Prostě realita je taková , že kompletní rekonstrukce starého domu , která mimo jiné přinese snížení energetických potřeb na úroveň novostavby stojí nejméně 1/2 nového domu. Takovou přestavbou procházejí stavby cca 1x za 60 let a většinou je dělá nový majitel , který je udělá s tím ,že mu dům bude sloužit celý život. A nějaké separátní opatření typu výměna oken nebo zateplení střechy Vám sice sníží spotřebu energie, to by samozřejmě pomohlo , kdyby ceny energií stouply třeba o 1/3 jenže cena elektřiny se zvýšila 3,2 x Pokud odpovědný majitel si koupit tepelné čerpadlo a měl spotřebu na vytápění s elektřinou dejme tomu 12MWh pak při ceně elektřiny 2kč/kWh zaplatil 24 000 korun dnes zaplatí 6,4 kč / kWh takže zaplatí 76.800 a ještě o 4000 více za paušál takže 80 000. a ještě o takových 12 000 ročně více za benzín pokud jezdí což třeba na vesnici takový důchodce musí to už se ovšem blíží k půlce ročního důchodu . Jo jasně má mít pasivní dům a elektromobil , FVE na střechu a na to si měl našetřit z důchodu....

Michael Sanitrnik
1. prosinec 2023, 19:25

Pokud jich tam bydlí víc, tak se můžou na úpravy domu složit. Pokud tam bydlí sám, tak je zejména iluzorní se domnívat, že jeden člověk, navíc v důchodu, může provozovat neúsporný dům, resp. že mu ten provoz bude kdokoliv dotovat. Tahle iluze je bohužel hodně rozšířená a způsobuje to, že Česko stále víc připomíná kombinaci skanzenu a chráněné dílny.

Pravoslav Motyčka
1. prosinec 2023, 21:37

Problém je v tom ,že mnoho lidí bydlí po smrti partnera samo , vícegenerační domy nejsou dnes standart. Každý dům v kterém bydlí důchodci je více či méně neúsporný , protože z důchodu ho nejde modernizovat. A nakonec tam ten jeden důchodce zůstane sám. Energie jsou dnes příliš drahé.

Roman Čejka
1. prosinec 2023, 01:21

V době, kdy budete nejvíce potřebovat energii pro tepelné čerpadlo vám FVE neposkytne téměř nic.

Jirka94535
1. prosinec 2023, 16:21

S tím naprostý souhlas. Proto jsem místo tepelného čerpadla zvolil vyhřívání akumulační nádrže třífázovou patronou. Nádrž je původní ke zplynovacímu kotli na dřevo. V domě, kde se průběžně topí (není prochladlý) vydrží při tomto počasí (celý den na nule, nefouká) teplo z nádrže necelých 24hod. Potom se zatopí v kotli, dřeva je za barákem na několik roků.

Pro Roman Kosařík. Už se zde několikrát probíralo. Zateplení starého baráku s kamenocihlovými zdmi 60-80cm je velmi problematická a drahá záležitost. Může přivodit víc problémů než užitku. Já pouze pořádně odizoloval a dal kvalitní okna a dveře. Do klasického venkovního zateplení jsem neměl odvahu. Nadstavba / podkroví ( nové materiály) je samozřejmě o něčem jiném.

Pravoslav Motyčka
1. prosinec 2023, 21:46

Jo to máte pravdu to je každý den v noci , jenže pokud je dostatečná akumulace tak to tolik nevadí. FVE pokud je na jich a je větší funguje docela dobře i zimě - ne dnes když sněží. Další věcí je třeba solární účet od MND. Prostě v létě ho naplníte v zimě protopíte platíte jen přenosy. Náklady na energie v takovém případě klesnou dramaticky pokud uděláte FVE trochu větší aby prodej pokryl distribuci a paušály , pak neplatíte nic a je Vám jedno kolik stojí energie to je třeba můj případ, mě opravdu cena energie netrápí.

Xoor
2. prosinec 2023, 06:46

I na jižní moravě nám docela sněží (ne jen dnes). Na forech čtu kolikrát kdo odmetal sníh, který jen tak neodtál. U přízemních domů to ještě jde ,u patrových je to doslova hazard se živem kvůli pár kWh. Pokud to neodmetete je to prostě ~0kWh - provoz střídače a baterie.

Bohužel ani 10kWp elektrárna v zimě toho moc nedodá. Když zasvítí, OK nahřeje se dům, nabije se baterie a konec, něco se nespotřebuje, ale to jsou ty lepší dny. Například podle PV má vaše fve v lednu vyrobit 220kWh vy vyrobíte jen 115kWh, jenže se musí odečíst vlastní spotřeba elektrárny a naplno se projevý neefektivnost. Nabíjení/vybíjení baterie - je také docela ztrátový proces.

Na měsíce prosinec-únor bych počítal pokrytí max 10-15% spotřeby.

Navíc už se pomalu začíná projevovat to, že výkup/prodej/VB začíná být hodně na hraně nějaké "ziskovosti" s přibívajícími zdroji FVE to bude ještě horší.

Pokud člověk nemůže kvůli DS posílat do sítě, je bilance FVE ještě horší v případě přechodových měsíců.

Milan Vaněček
1. prosinec 2023, 20:23

Od roku 1970, co u nás byl zaveden plyn (nejdřív svítiplyn, pak zemní plyn) nebyt problém dobře a levně vytopit velkou vilu s dílnou, postavenou dědou, řemeslníkem, za 1. republiky. Až do 2021 (50 let) byl plyn levný, spolehlivý a čistý zdroj tepla.

To se drasticky změnilo (ale může se to zase navrátit zpět, plyn je ve světě levný, jen transport je nyní drahý).

Tepelná čerpadla utrpěla citelnou ránu velkým zdražením elektřiny, které vynulovalo výhodu topného faktoru.

V současné době je nejlevnější pro domy s vyšší spotřebou tepla (cca 30 MWh) kombinovat plynový kotel a kamna na dřevo. A čekat, zda plyn zase výrazně zlevní. Už jsou prvé náznaky....

Plynu bych se nevzdával, samozřejmě 7-8 měsíců v roce stačí jen mít fotovoltaiku na střeše, baterii v garáži, pro výrobu svojí elektřiny, ten plyn je potřeba jen zhruba 4-5 měsíců v roce. Tak to mají mladí a to si zařídí jejich odrůstající děti, až se k nám zase nastěhují. Koloběh života...

Pravoslav Motyčka
1. prosinec 2023, 22:12

Co se týče čekání na levný plyn , pak pane Vaněčku ten už nebude v roce 27 se zavede na plyn uhlíková daň pak do něj budou přidávat drahý vodík , plyn jako palivo pro vytápění domů nemá budoucnost a jinak nemáte pravdu ,že plyn byl levný topení plynem bylo vždycky drahé . Proti tepelnému čerpadlu to bylo 2x dražší , dnes je plyn dražší už jen o 40% díky drahé elektřině a nebo o 73% při topení do podlahy. 2x dražší je plyn u systému země voda a podlahové topení .- to je asi jediné topené , které dnes zůstává relativně levné.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se