Dobíjecí stanice pro elektromobily v Praze lze ode dneška využívat skrze Lítačku
Držitelé pražské karty MHD lítačka mohou ode dneška kartou spustit dobíjecí stanice pro elektromobily v síti Pražské energetiky (PRE). Novinářům to dnes řekla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Důvodem zavedení této funkce je očekávaný růst počtu elektromobilů. V Česku je zaregistrováno přes tisícovku elektromobilů, většina z nich je v Praze. Lidé, kteří lítačku nemají, si musí u PRE nechat vydat čipovou kartu. V Praze se nachází přes 70 dobíjecích stanic PRE. Lítačkou nahradilo město před zhruba dvěma lety kartu opencard.
„Podporu elektromobility vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme ubírat. Rozšiřování elektromobility přinese Praze snížení uhlíkové stopy a zlepšení životního prostředí, které bude mít pozitivní vliv na zdraví Pražanů,“ řekla Krnáčová.
K používání nabíjecích stanic PRE, tzv. PREpointů, potřebují zájemci aktivní lítačku a rovněž musí podepsat smlouvu o využívání služeb nabíjení v síti stanic PRE. Pokud majitel elektromobilu nemá lítačku, musí si u PRE zařídit čipovou kartu, kterou stanici zapne.
Odběr elektřiny s nimi PRE následně vyúčtuje. Faktura zákazníkovi dorazí vždy jednou za čtvrtletí a její splatnost je 21 kalendářních dní od vystavení. Pokud není zaplacena včas, PRE si účtuje úrok z prodlení 0,05 procenta částky.
PRE nedávno zprovoznila novou rychlonabíjecí stanici na Smíchově a minulý týden také nový druh nabíjení pomocí tzv. wallboxů, tedy nástěnných nabíjecích stanic na distribučních trafostanicích.
„Těch jsou v Praze stovky a nacházejí se především v obytných celcích, jako jsou sídliště. Na objekt takové stanice dokážeme umístit hned dva wallboxy, a významně tak posílit nabíjecí infrastrukturu pro elektromobilitu. Počítáme, že během několika málo let přibude především na sídlištích na 90 nových dobíjecích míst tohoto typu, která budou samozřejmě dostupná i formou lítačky,“ uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.
Síť nabíjecích stanic v hlavním městě čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích. V červenci bude Pražanům k dispozici na stránkách Smart Prague a jejích sociálních sítích mapa Prahy rozdělená na jednotlivé, stejně velké oblasti, kde budou moci Pražané hlasovat, kde by rádi měli nabíjecí stanice.
Majitelé elektromobilů a hybridních aut mají v hlavním městě zvýhodněnou cenu parkování v tzv. modrých zónách. Za parkování lidé platí 100 korun ročně. Vedení města letos v lednu schválilo vybudování infrastruktury pro 59 dobíjecích stanic pro elektromobily, které vyjdou na 27,7 milionu korun.
Mohlo by vás zajímat:
Jaká je předpokládaná životnost elektromobilů? Co potom s nimi?
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se