Ceny akumulátorů pro elektromobily klesají rychleji, než se předpokládalo
Z oblasti akumulátorů dodávaných pro elektromobily přichází pozitivní zprávy. Ceny akumulátorů pro elektromobily zažívají výrazný pád a podle studie publikované v Nature Climate Change již dosáhly na hodnotu, která byla původně očekávána až v roce 2020.
I přesto zůstávají automobily na elektřinu dražší, než jejich konkurence vybavená spalovacími motory. Je ale možné, že se situace brzy obrátí, protože akumulátor je jednou z nejnákladnějších součástí elektromobilu. V roce 2013 vydala agentura IEA studii, podle které by se měly ceny běžných vozů a elektromobilů vyrovnat kolem roku 2020, kdy by měl akumulátor stát přibližně 300 dolarů za kilowatt hodinu kapacity.
Nové výzkumy trhu ukazují na to, že největší firmy na trhu již nyní prodávají akumulátory za cenu pohybující se kolem $300. Ceny jsou ve skutečnosti údajně až několikrát nižší než ukazovaly některé studie. Vzhledem k tomu, že pořizovací cena elektromobilu je jednou z překážek k masivnímu rozvoji elektromobility, se dá předpokládat, že v dalších letech budeme potkávat elektromobily na silnicích čím dál častěji. Pokud si ceny akumulátorů pro elektromobily udrží klesající tendenci.
Ceny akumulátorů jsou vysoké, ale trend je jasně klesající
Klesající ceny se již mohly podepsat na růst počtu elektromobilů po celé EU, kde se v roce 2014 prodalo meziročně o 37 % více elektromobilů. V poměru k celkovým prodejům automobilů je to stále méně než jedno procento. Vysoká cena je brána jako hlavní důvod, proč se elektromobily na trhu neprosazují, společně s nízkou dojezdovou vzdáleností a nedostatkem dobíjecích stanic. Rozvojem infrastruktury pro elektromobily se již zabývá i evropská legislativa ve směrnici z roku 2014.
Současné výpočty cen akumulátorů jsou založeny na vyhodnocení 85 zdrojů dat o nákladech na akumulátory z odborných článků, odhadů agentur, konzultačních společností a reportů z průmyslu. Zpráva o cenách zahrnuje pohled hlavních představitelů průmyslu, předních expertů a zároveň i samotných výrobců akumulátorů.
Podle této zprávy se průměrné ceny akumulátorů ještě v průběhu roku 2007 pohybovaly kolem 1000 dolarů za kWh kapacity. V roce 2014 klesly již na 410 dolarů, což znamená průměrný roční pokles o 14%. Dle největších společností na trhu klesaly ceny pomaleji, ročně o 8 %, ale dosáhly v roce 2014 na 300 dolarů za kWh kapacity (v grafu označeny zeleně).
Odhady a budoucí predikce cen akumulátorů energie pro elektromobily v amerických dolarech za kWh kapacity. Každý z bodů grafu je odhad, který je blíže dokumentován ve studii od autorů Nykvista a Nillsona. Zdroj zde
Z grafu uvedeného výše je vidět, že ceny pro největší výrobce elektrických automobilů na trhu (zobrazeny zeleně) se na konci loňského roku dostaly na úroveň cenových předpovědí pro rok 2020 (zobrazeny žlutými trojúhelníky).
Zmíněná studie dále odhaduje, že se ceny mohou propadnout až k 230 dolarům za kWh v letech 2017 – 2018, což jsou odhady těch nejoptimističtějších analytiků trhu. Hraniční bod, od kterého již budou elektromobily výhodnější než běžné automobily, závisí na více faktorech, zejména na cenách za elektřinu, cenách za běžné automobily a ceny pohonných hmot, které v důsledku nízkých cen ropy úměrně klesají.
Studie již nízké ceny za pohonné hmoty zohledňuje a předpokládá, že ceny akumulátorů se budou muset pohybovat kolem 250 dolarů, aby se staly konkurenčními k automobilům se spalovacími motory. Kromě finanční výhodnosti je důležité elektromobilitu „společensky přijmout“, aby se stala rovnocenným partnerem běžným automobilům, což je další překážka rozvoje automobilů na elektřinu.
„Pokud by ceny akumulátorů klesly pod 150 dolarů za kWh, znamenalo by to, že by se začaly efektivně šířit na trhu. Díky tomu bychom mohli pozorovat ojedinělý převrat v dopravě.“
Studie o elektromobilitě. Zdroj zde
Další rozvoj elektromobility
K tomu ale musí ceny klesnout ještě přibližně na polovinu své současné hodnoty. Hodně se v současné době mluví o nových typech baterií, které mají potenciál transformovat trh s elektromobily. Komerční průlom nové generace lithiových akumulátorů je podle sofistikovaných odhadů „stále relativně daleko“ a mnoho vylepšení akumulátorů je již nyní implementováno. Proto bude další pokles cen problematický.
I přesto je zde řada možných úsporných vylepšení ve výrobě, znalostech a ekonomii, které již dříve pomohly ceny srazit na nižší úroveň. S cenami může zamíchat i zvýšená poptávka po elektromobilech, aktuální trend hovoří o 37 % růstu v Evropské Unii a v některých členských státech je růst i dvojnásobný (v některých je procentně i vyšší díky nízkému počtům elektromobilů v roce 2013).
O zvýšení efektivity výroby se v současné době snaží společnost Tesla, která předpokládá snížení nákladů o 30 % díky otevření nového závodu na výrobu akumulátorů do roku 2017.
Ve zmiňované studii, ze které článek vychází, je řada predikcí a nejistot. Přesto, že se podle odborníků jedná o jednu z nejobsáhlejších a nejkomplexnějších studií, které jsou v současnosti k dispozici, se studie spoléhá na neověřitelné údaje. Pokud vezmeme v úvahu, že se jedná o jeden z velice perspektivních trhů, mohou za zveřejněnými údaji společností být i jiné záměry. Tesla a další se mohou vyhýbat zveřejňování vysokých nákladů na akumulátory nebo je mohou subvencovat z jiných získaných finančních prostředků, aby získaly podíl na trhu.
Závěrem lze říci, že je velice pravděpodobné očekávat pokles cen na úroveň 200 dolarů za kWh a to v blízké budoucnosti i bez dalšího znatelného vývoje v oblasti akumulátorů a jejich chemického složení.
Rozvoj elektromobilů je dnes pečlivě sledován, zejména díky možnému vlivu na množství produkovaných emisí, které mají potenciál značně snížit. Pokud ovšem nebude rozvoj elektromobility natolik výrazný, že bude znamenat rozvoj výroby elektřiny z fosilních paliv.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se