Německý kancléř: Udělám vše pro zrušení zákazu prodeje vozů se spalovacími motory

Jan Budín
19. říjen 2025, 08:36
Bez komentáře
nemecky-kancler-udelam-vse-pro-zruseni-zakazu-prodeje-vozu-se-spalovacimi-motory

Německý kancléř Friedrich Merz po dlouho očekávaném summitu se zástupci německého automobilového průmyslu potvrdil záměr zmírnit plánovaný zákaz prodeje nových vozů spalujících benzin či naftu po roce 2035 v EU. Ministr financí z koaliční strany SPD Lars Klingbeil naznačil, že by snahu o zmírnění uvedené regulace mohla nakonec podpořit i jeho strana. Informoval o tom zahraniční server Clean Energy Wire

Německý kancléř Friedrich Merz (CDU) zástupcům automobilového průmyslu přislíbil, že zvrátí zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory v EU po roce 2035.

"V roce 2035 nesmí dojít k žádné prudké změně," řekl Merz po dlouho očekávaném summitu se zástupci německého automobilového průmyslu a dodal, že udělá vše, co je v jeho silách, aby k této situaci nedošlo.

Německý automobilový průmysl čelí aktuálně několika velkým výzvám. Patří mezi ně zejména nižší prodeje, rostoucí konkurence ze strany Číny, americká cla či probíhající přechod na elektromobilitu. Řada dodavatelů v posledních měsících oznámila v reakci na uvedenou situaci záměr zrušit v Německu tisíce pracovních míst.

Merz dlouhodobě hovoří o záměru zrušit plánovaný zákaz prodeje nových vozů spalujících benzin či naftu v EU po roce 2035, avšak aktuální komentáře po uvedeném summitu jsou prozatím nejsilnější.

"Jednoduše řečeno, rád bych vyzval automobilový průmysl a související dodavatele v Německu, aby pokračovali ve výzkumu a vývoji všech možných pohonů, abychom zajistili dosažení klimatické neutrality společně, a to pomocí různorodých technologií," dodal Merz.

Emise z výfuku automobilu

Emise z výfuku automobilu. Zdroj: Ruben de Rijcke / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0

Dohoda v rámci koalice s SPD

Vládní strana CDU volala po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 už před letošními volbami, do koaliční smlouvy se jí toto opatření však prosadit nepodařilo.

Německý ministr životního prostředí Carsten Schneider (SPD) například ještě na konci září uvedl, že očekává, že země bude dodržovat regulatorní rámec s tím, že zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory v EU od roku 2035 dává smysl i přes řadu výzev, kterým nyní evropský automobilový průmysl čelí.

"Společnosti, které investovaly do elektromobility obrovské prostředky, se na toto musí být schopné spolehnout," uvedl Schneider s tím, že k dohodě uvnitř koalice dojde podle něj brzy.

O postupné změně postoje SPD mohou hovořit vyjádření ministra financí Larse Klingbeila, který prohlásil, že Německo potřebuje v této oblasti více flexibility a pragmatický přístup.  Klingbeil současně uvedl, že žádný z účastníků summitu nezpochybnil nastavený přechod k elektromobilitě ani klimatické cíle.

"Stále následujeme tuto cestu, avšak nechceme narazit hlavou do zdi. Proto teď chceme, musíme a měli bychom rychle dosáhnout dohody v rámci vládní koalice," uvedl Klingbeil.

Proti zákazu jsou i německé automobilky

Po zrušení zákazu volá od června letošního roku i nejvýznamnější německé automobilové sdružení VDA. To ve svém desetibodovém plánu pro dosažení klimaticky neutrální mobility požadovalo zmírnění požadavku na snížení emisí u nově prodaných vozů z původních 100 % do roku 2035 na 90 %.

"Změna by znamenala, že by po roce 2035 bylo registrováno omezené množství nových vozů se spalovacími motory," uvedla předsedkyně sdružení Hildegarda Müllerová.

VDA opíralo svůj návrh o nízké prodeje elektromobilů v loňském roce a obecně nízkou poptávku po elektromobilech, která je stále "hluboko pod hodnotami potřebnými k dosažení klimatických cílů". Jako další nedostatky plánovaného přechodu na elektromobilitu zmínilo sdružení nedostatek dobíjecích stanic, moderních elektrizačních soustav a dotačních opatření v mnoha evropských zemích.

Německý trh s elektromobily se mezitím oklepal ze slabého roku 2024 a vrátil se k růstu. Hovoří o tom počet registrací nových elektromobilů za první pololetí letošního roku, který vzrostl meziročně o 35 % a o 13 % překonal dosavadní rekord z roku 2023.

Volskwagen, auto, elektromobil, dobíjecí stanice

Dobíjecí stanice pro elektromobil. Zdroj: Unsplash

Německo by potřebovalo spolupráci s dalšími státy

Závěrem je vhodné připomenout, že Německo nemůže zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 zvrátit samotné, jelikož se jedná o evropskou legislativu. Několik členských států včetně České republiky se však opakovaně vyslovilo pro zrušení tohoto opatření. Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by o tom, co si budou lidé kupovat, měl rozhodovat jen vývoj technologie.

Obdobně se na situaci podle zahraničního serveru Clean Energy Wire dívá celá řada oslovených expertů. Většina z nich považuje boj o rok 2035 za symbolický s tím, že je nepravděpodobné, že by v tomto časovém horizontu většina spotřebitelů volila spalovací motor s ohledem na nedávné technologické pokroky a pokles nákladů u elektromobilů.

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se