Téměř 30 % loni vyvezených aut z EU tvořily elektromobily a hybridy

Jan Budín
10. říjen 2025, 11:25
1 komentář
temer-30-loni-vyvezenych-aut-z-eu-tvorily-elektromobily-a-hybridy

Podíl elektromobilů a hybridů na celkovém exportu automobilů ze zemí Evropské unie vzrostl v loňském roce o 1 procentní bod (p.b.) na 28 %. Hodnota vyvezených elektromobilů a hybridů klesla meziročně o 8 % na 57,3 mld. eur. Vyplývá to z hodnot zveřejněných statistických úřadem EU (Eurostat).

Necelou třetinu loni vyvezených aut ze zemí Evropské unie tvořily elektromobily (12 %) a hybridy (16 %). Podíl těchto typů vozů na celkovém importu automobilů do EU klesl loni meziročně o 1 procentní bod na 43 % (16 % elektromobily a 27 % hybridy). Pro srovnání, v roce 2017 činil podíl elektromobilů a hybridů na dovozu automobilů do EU 8 % a podíl na exportu byl pouhá 2 %.

Celková hodnota importovaných elektromobilů a hybridů do EU činila loni 42,4 mld. eur a byla tak meziročně o 12 % nižší. U exportu došlo k poklesu o 8 % na 57,3 mld. eur.

Podíl elektromobilů a hybridů na dovozu a vývozu automobilů z EU - srovnání let 2017 a 2024. Zdroj: Eurostat

Největším dovozcem elektromobilů do zemí EU byla loni Čína s 55% podílem. Následovaly Jižní Korea (16 %), Japonsko (9 %) a Spojené státy americké (9 %).

Vývoz elektromobilů potom mířil zejména do Spojeného království (31 %), Spojených států amerických (23 %) a Norska (11 %).

Třetina vyrobených vozů byly elektromobily a hybridy

Celkový počet loni vyrobených elektromobilů a hybridů v zemích EU dosáhl 3,9 milionů kusů a meziročně tak vzrostl zhruba o 100 tisíc kusů. Elektromobily měly na celkové výrobě automobilů v EU 13% podíl a hybridy 19% podíl.

Hodnota vyrobených automobilů v EU činila loni 322 mld. eur, což je pokles o 15 mld. eur proti roku 2023. Hodnota vyrobených elektromobilů dosáhla 57 mld. eur a klesla tak meziročně o 9 mld. eur. Celková hodnota vyrobených hybridů a plug-in hybridů činila 65 mld. eur, což je o 5 mld. eur více než v roce 2023.

Komentáře (1)

Petr Novotný11. říjen 2025, 21:31

je třeba se rychle naučit vyrábět EV bez vzácných zemin , tedy motory s feritovými magnety a nejlépe LFP baterie. Protože tak dlouho se dělali sankce na Čínu s čipy. Až Čína přišla s rasantní odpovědí. Jenže čipy si Čína vyrobí sama ale vzácné zeminy si západ nevyrobí důsledkem bude , že západní zboží jako elektromobily nebo generátory VTE bude na světových trzích horší a dražší než to Čínské a tudíž neprodejné. Hlavně že se EU přidala k sankcím na Čipy proti Číně. Přitom existují 2 státy které mohou nahradit Čínu jako dodavatele vzácných zemin , totiž Vietnam a Rusko oba jsou po zkušenostech se západem celý říčný dodávat na západ vzácné zeminy. :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se