Tesla představila svůj první elektrický tahač Semi, na jedno dobití má ujet až 800 km

DomůElektromobilitaTesla představila svůj první elektrický tahač Semi, na jedno dobití má ujet až 800 km

Šílenství stran pokročilých technologií se dostává i do oblasti nákladních automobilů, kde by mohlo mít hlubší ekonomický smysl. Elon Musk představil první elektrický tahač Tesla Semi, který může do budoucna změnit oblast kamionové přepravy. Nákladní přeprava na silničních komunikacích by se tak mohla stát čistší, rychlejší a bezpečnější.

Tesla Semi disponuje autopilotem a dalšími pokročilými bezpečnostními prvky, nicméně se o něm zatím zdaleka nedá hovořit jako o autonomním dopravním prostředku. I přesto disponuje možností jízdy více vozů těsně za sebou, což má kromě snížení nákladů na jízdu význam z hlediska počtu potřebných řidičů – v tomto případě je dostačující, aby byl plně řízen pouze první vůz konvoje, čímž dostáváme silniční ekvivalent vlaku. Elon Musk je přesvědčen o tom, že tento způsob jízdy, v praxi mnohdy aplikovaný lidskými řidiči, budou schopni realizovat desetkrát bezpečněji.

Tesla není jedinou společností zaměřující se na inovativní přístup k nákladní přepravě. Na vavřínech neusínají ani tradiční hráči segmentu zastoupení například společnostmi Daimler a Volvo. I ti pracují na elektrických tahačích. Společnost Uber se pro změnu zaměřuje na software pro daný segment.

Výhody autonomního řízení by měly spočívat zejména ve snížení počtu nehod na silnicích, snížení cen zboží pro koncového zákazníka, méně znečistění a pravděpodobně i méně stresu pro zbylé účastníky silničního provozu. Nicméně je třeba připustit, že daná revoluce v přepravě by si vyžádala i významnější zásahy do současné infrastruktury.

Jakých parametrů bude vůz dosahovat?

Elon Musk na představení v Hawthorne v Kalifornii představil futuristický baterií poháněný tahač s dojezdem neuvěřitelných 800 kilometrů (k dispozici bude i verze s 500 kilometrovým dojezdem). Tento dojezd by měl být dostačující pro valnou většinu amerických přepravních tras, jejichž délka podle Muska obvykle dosahuje 400 a méně kilometrů. Zatím ovšem neproběhla diskuze týkající se hmotnosti baterií, což může být pro využití v nákladní přepravě údaj velmi významný.

Stejně jako ostatní produkty Tesly má i model Semi strhující akceleraci a celkový výkon. Prázdný kamion zrychlí na rychlost 100 kilometrů za hodinu během 5 sekund oproti 15 sekundám dieselového kamionu. Plně naložený Semi se na tuto hodnotu dostane za 20 sekund. V této konfiguraci bude schopen udržet v pětiprocentním stoupání rychlost 105 kilometrů v hodině oproti 73 kilometrům v hodině v případě konvenčního vozu.

Kamion je vybaven bezpečnostními prvky jakými jsou autopilot, automatické kritické brzdění, asistent hlídaní jízdních pruhů a varování před případnou kolizí. Díky nízko položenému těžišti, což je výsledkem dole uložených baterií, se rovněž snižuje riziko převrácení. Kontrola přenosu točivého momentu na jednotlivá kola zase snižuje pravděpodobnost smyku.

Elon Musk navíc garantuje, že vůz přečká bez poruchy prvních 1 609 344 kilometrů (v mílích marketingově zajímavěji  znějící milion). První dva roky se majitelé mohou rovněž těšit na kompletně bezplatný servis všech případných závad.

Tesla jako bonus představila pickup, který rozměrově odpovídá menšímu nákladnímu automobilu.

Očekávaná cena verze s kratší dojezdovou vzdáleností by měla činit 150 000 USD, v případě delšího dojezdu se bude pohybovat na hodnotě 180 000 USD.

Autorem úvodní fotografie je Smmt.