5. říjen 2017
Aktuální výroba v ČR
T&E: Elektromobilita může přispívat k evropskému HDP až 11 %

Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) zveřejnila studii, která sumarizuje, jak dokáže elektromobilita přispět k navýšení HDP. Je ale důležité, aby Evropská unie zachovala svůj cíl pro rok 2035.
Podle studie, kterou zveřejnila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, se evropský automobilový průmysl dokáže vrátit k výrobě 16,8 milionu automobilů ročně. To odpovídá vrcholu po krizi v roce 2008. Je ale důležité neupouštět od cílů v oblasti čisté mobility pro rok 2035 a zavést politiky na podporu tohoto přechodu.
Pokud by nebyla zavedena žádná průmyslová strategie a ustoupilo by se od cíle pro rok 2035 s ukončením prodeje automobilů a dodávek produkujících CO2, mohla by EU podle federace ztratit 1 milion pracovních míst v automobilovém průmyslu a dvě třetiny plánovaných investic do baterií. Píše o tom i agentura Reuters.
Baterie
EU by přitom mohla do roku 2030 vyrábět baterie s kapacitou až 900 GWh ročně. Hospodářský výkon odvětví nabíjení by se mohl do roku 2035 zvýšit téměř pětinásobně na 79 miliard EUR.
Pokud bude zachován cíl pro rok 2035 a budou zavedeny politiky na podporu domácí výroby elektrických vozidel, vzroste příspěvek automobilového řetězce k evropské ekonomice do roku 2035 o 11 %.
Zpráva také uvádí, že přesun pracovních míst ve výrobě vozidel by mohl být kompenzován vytvořením více než 100 000 pracovních míst v oblasti výroby baterií do roku 2030 a 120 000 pracovních míst v oblasti nabíjení do roku 2035.
"Pro evropský automobilový průmysl je to rozhodující okamžik, protože celosvětová soutěž o vedoucí postavení ve výrobě elektromobilů, baterií a nabíječek je obrovská," uvedla Julia Poliscanovová, ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce v oblasti emobility Evropské federace pro dopravu a životní prostředí.
Zmírňování
Poliscanovová naráží na to, že evropské automobilky, které se již potýkají s vysokými náklady na svých domácích trzích a s odstupem od čínských a amerických konkurentů, nyní čelí dopadům 25% cel na dovoz automobilů amerického prezidenta Donalda Trumpa, které přiměly mnoho výrobců stáhnout své prognózy pro rok 2025. Světový prodej elektromobilů má i přes to letos vzrůst.
Po intenzivním lobbování Evropský parlament v květnu podpořil zmírnění některých cílů EU v oblasti emisí CO2 pro osobní a dodávkové automobily, ale zatím zůstává u předpisů, které do roku 2035 zamezí prodej automobilů na fosilní paliva.
Mohlo by vás zajímat
10. listopad 2017
27. únor 2018
23. únor 2019
17. červen 2019
14. červen 2024
19. září 2024
10. říjen 2025
Komentáře (7)
Zajímalo by mě, jak velký bude efekt toho, že z EU přestanou ve velkém téct ven peníze za ropu. Každý rok EU doveze ropu za 200 - 300 mld. EUR. Tyto peníze se začnout více točit v rámci EU a musí mít pozitivní efekt na ekonomiku. A navíc přestaneme být tolik závislý na pochybných režimech vyvážejících ropu.
U osobních aut vychází přechod na elektromobilitu plus minus tak, že o co méně zaplatíme za dovoz ropy, o to více zaplatíme za dovoz baterií nebo komponent do baterií. Ve výsledku je však důležitější to, zda automobilový a na něj navázaný průmysl zůstane v Evropě, nebo zda se přesune do Asie.
Klasické auto potřebuje přísun paliva získávaného z ropy po celou dobu své životnosti, což u elektromobilu naprosto odpadá. Tam baterku dovezete jen jednou na začátku, maximálně po x letech kvůli výměně nějakého vadného bateriového modulu.
Dovolím si podotknout, že ropu potřebujeme (hlavně) pro chemický průmysl. Pokud jej chcete zlikvidovat a vše nakoupit (z Číny, Indie...), tak tu ropu dovážet nemusíme.
Tak tuto závislost na několika státech vyměníme za 100 mld. EUR/rok za baterie a závislost prakticky na jednom státě. Až ta zemička napadne Tchajwan, tak se vsadím, že budeme dělat, že nic nevidíme a všechno je v pořádku.
v clanku pisu, ze by sa tie baterie vyrabali v EU
Ať žije centrální plánování na další pětiletku!
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.