
T&E: Elektromobilita může přispívat k evropskému HDP až 11 %
Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) zveřejnila studii, která sumarizuje, jak dokáže elektromobilita přispět k navýšení HDP. Je ale důležité, aby Evropská unie zachovala svůj cíl pro rok 2035.
Podle studie, kterou zveřejnila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, se evropský automobilový průmysl dokáže vrátit k výrobě 16,8 milionu automobilů ročně. To odpovídá vrcholu po krizi v roce 2008. Je ale důležité neupouštět od cílů v oblasti čisté mobility pro rok 2035 a zavést politiky na podporu tohoto přechodu.
Pokud by nebyla zavedena žádná průmyslová strategie a ustoupilo by se od cíle pro rok 2035 s ukončením prodeje automobilů a dodávek produkujících CO2, mohla by EU podle federace ztratit 1 milion pracovních míst v automobilovém průmyslu a dvě třetiny plánovaných investic do baterií. Píše o tom i agentura Reuters.
Baterie
EU by přitom mohla do roku 2030 vyrábět baterie s kapacitou až 900 GWh ročně. Hospodářský výkon odvětví nabíjení by se mohl do roku 2035 zvýšit téměř pětinásobně na 79 miliard EUR.
Pokud bude zachován cíl pro rok 2035 a budou zavedeny politiky na podporu domácí výroby elektrických vozidel, vzroste příspěvek automobilového řetězce k evropské ekonomice do roku 2035 o 11 %.
Zpráva také uvádí, že přesun pracovních míst ve výrobě vozidel by mohl být kompenzován vytvořením více než 100 000 pracovních míst v oblasti výroby baterií do roku 2030 a 120 000 pracovních míst v oblasti nabíjení do roku 2035.
"Pro evropský automobilový průmysl je to rozhodující okamžik, protože celosvětová soutěž o vedoucí postavení ve výrobě elektromobilů, baterií a nabíječek je obrovská," uvedla Julia Poliscanovová, ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce v oblasti emobility Evropské federace pro dopravu a životní prostředí.
Zmírňování
Poliscanovová naráží na to, že evropské automobilky, které se již potýkají s vysokými náklady na svých domácích trzích a s odstupem od čínských a amerických konkurentů, nyní čelí dopadům 25% cel na dovoz automobilů amerického prezidenta Donalda Trumpa, které přiměly mnoho výrobců stáhnout své prognózy pro rok 2025. Světový prodej elektromobilů má i přes to letos vzrůst.
Po intenzivním lobbování Evropský parlament v květnu podpořil zmírnění některých cílů EU v oblasti emisí CO2 pro osobní a dodávkové automobily, ale zatím zůstává u předpisů, které do roku 2035 zamezí prodej automobilů na fosilní paliva.
Mohlo by vás zajímat:
Zajímalo by mě, jak velký bude efekt toho, že z EU přestanou ve velkém téct ven peníze za ropu. Každý rok EU doveze ropu za 200 - 300 mld. EUR. Tyto peníze se začnout více točit v rámci EU a musí mít pozitivní efekt na ekonomiku. A navíc přestaneme být tolik závislý na pochybných režimech vyvážejících ropu.
Tak tuto závislost na několika státech vyměníme za 100 mld. EUR/rok za baterie a závislost prakticky na jednom státě. Až ta zemička napadne Tchajwan, tak se vsadím, že budeme dělat, že nic nevidíme a všechno je v pořádku.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se