Domů
Evropská Unie
EK vzkazuje automobilovému průmyslu: Času jste měli dost
Emise z výfuku automobilu
Zdroj: Ruben de Rijcke / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

EK vzkazuje automobilovému průmyslu: Času jste měli dost

Automobilový průmysl si stěžuje na přísné emisní cíle pro mobilitu. Výrobci navíc spočítali, že za nedodržení pravidel pro rok 2025 by jim mohly hrozit pokuty až do výše 16 miliard eur. Evropská komise se však proti těmto tvrzením ohradila.

Podle požadavků EU na emise CO2 u osobních a dodávkových automobilů mají výrobci automobilů do příštího roku snížit průměrné emise CO2 svých vozů o 15 % ve srovnání s úrovní v roce 2021. Jelikož však prodeje elektromobilů zaostávají za očekáváními, v neoficiálním dokumentu, který byl o víkendu rozeslán, někteří účastníci odvětví vyzvali k dvouletému odkladu, aby odvrátili riziko miliardových pokut. Píše o tom Euractiv.

Evropská komise se v pondělí ohradila proti výzvám výrobců automobilů, aby odložili nadcházející cíle pro snižování emisí CO2 u automobilů do roku 2025, a tvrdí, že odvětví mělo dostatek času na přípravu.

"Cíl pro rok 2025 vyžaduje - a umožňuje - výrobcům vypracovat komplexní strategii dodržování předpisů," řekl Euractivu Tim McPhie, mluvčí Komise pro opatření v oblasti klimatu.

Nic se nezměnilo

McPhie zdůraznil, že cíl pro rok 2025 se nezměnil ani při poslední revizi norem CO2 v roce 2023, která zavedla faktický zákaz nových benzinových a naftových automobilů od roku 2035, a dodal, že "průmysl měl poměrně dost času na to, aby se na tuto další fázi přechodu připravil".

"Cíle, které budou platit od roku 2025, přijali spoluzákonodárci v roce 2019," uvedl McPhie.

Aby bylo dosaženo cíle pro rok 2025, tedy přibližně 95 g CO2 na kilometr, bylo by podle dokumentu nutné zvýšit podíl elektromobilů na trhu na 20-22 % - zatímco v současné době rozšíření plně elektrických automobilů stagnuje pod 15 %.

Podle francouzského deníku Le Monde je autorem dokumentu automobilka Renault, jejíž generální ředitel Luca de Meo stojí rovněž v čele evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. ACEA minulý týden uvedla, že "EU stále chybí zásadní podmínky na trhu pro masové přijetí osobních a dodávkových automobilů s nulovými emisemi".

Asociace tvrdí, že v současné době je nedostatečná zejména infrastruktura pro nabíjení a doplňování vodíku - spolu s "dostupnou zelenou energií", pobídkami k nákupu elektrických vozidel a bezpečnými dodavatelskými řetězci.

Zrušení podpory růst trhu zbrzdilo

Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum v německé Bochumi, měl pro požadavky automobilek pochopení.

Hlavním důvodem pomalého nástupu elektromobilů "nejsou výrobci automobilů," řekl Dudenhöffer serveru Euractiv, "ale německá politika, podle níž se elektromobily neprodávají, protože byl zrušen bonus," dodal.

V loňském roce německá vláda náhle zastavila bonus na elektromobily ve výši až 4 500 eur na vůz, protože se snažila řešit probíhající rozpočtovou krizi.

"Za to, proč počty elektromobilů v Evropě klesají, může výhradně Německo," řekl Dudenhöffer a obvinil německého ministra hospodářství Roberta Habecka, že ‚zničil‘ elektromobilitu.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Zdeněk
19. září 2024, 13:03

"elektromobily se neprodávají, protože byl zrušen bonus," no a co? Přece dobré, cenově dstupné a ekologické auto si kupce najde. Nebo ne?

Richard Vacek
19. září 2024, 14:13

Prostě vítězství ideologie nad rozumem má své náklady.

Omega
19. září 2024, 16:09

No v roce 2012 jsem viděl předělávky Renault Twingo na EV za 300k

V roce 2020 se prodávalo EV Citigo za necelých 500k

Dneska Dacia Spring stoji 500k,

A když koukám na trh, tak se za 500k (20 000 EUR) dá najít i několik modelů s baterií 40kWh (LiFePo4) a s tím se už dá denně jezdit do práce a zpátky s tím, že nabiju 1x týdně.

jestli ten problém není v tom, že se nabídka nepotkává s poptávkou. To jest, že nabídka směřuje do luxusního segmentu 35k EUR+ a poptávka je z lowcost segmentu 20k EUR. No a taky to možná způsobuje TCO na kilometr, kde se EV dostane na paritu na kilometr až po najetí 150k kilometrů

Slavomil Vinkler
19. září 2024, 17:06

Dobrý voják Švejk - To se nám to hoduje, když nám lidi pujčujou.

Lukáš Szturcek
19. září 2024, 18:48

Výrobci se těšili na bohaté dotace pro kupující EV a podle toho nastavili ceny svých vozů. Jaká smůla že se podpora ruší a oni nejsou schopni konkurovat Čínské produkci.

Vítězslav Novák
19. září 2024, 20:11

A co bude slavná EK dělat, až ty automobilky zavřou krám (šéfstvo má "vyděláno" na deset životů), jak už avizuje VW, najednou nebudou desetitisíce, ale statisíce zrušených pracovních pozic - a hlavně nebudu daně? Co pak, Flintenuschi a McPí?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se