Domů
Evropská Unie
EK vzkazuje automobilovému průmyslu: Času jste měli dost
Emise z výfuku automobilu
Zdroj: Ruben de Rijcke / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

EK vzkazuje automobilovému průmyslu: Času jste měli dost

Automobilový průmysl si stěžuje na přísné emisní cíle pro mobilitu. Výrobci navíc spočítali, že za nedodržení pravidel pro rok 2025 by jim mohly hrozit pokuty až do výše 16 miliard eur. Evropská komise se však proti těmto tvrzením ohradila.

Podle požadavků EU na emise CO2 u osobních a dodávkových automobilů mají výrobci automobilů do příštího roku snížit průměrné emise CO2 svých vozů o 15 % ve srovnání s úrovní v roce 2021. Jelikož však prodeje elektromobilů zaostávají za očekáváními, v neoficiálním dokumentu, který byl o víkendu rozeslán, někteří účastníci odvětví vyzvali k dvouletému odkladu, aby odvrátili riziko miliardových pokut. Píše o tom Euractiv.

Evropská komise se v pondělí ohradila proti výzvám výrobců automobilů, aby odložili nadcházející cíle pro snižování emisí CO2 u automobilů do roku 2025, a tvrdí, že odvětví mělo dostatek času na přípravu.

"Cíl pro rok 2025 vyžaduje - a umožňuje - výrobcům vypracovat komplexní strategii dodržování předpisů," řekl Euractivu Tim McPhie, mluvčí Komise pro opatření v oblasti klimatu.

Nic se nezměnilo

McPhie zdůraznil, že cíl pro rok 2025 se nezměnil ani při poslední revizi norem CO2 v roce 2023, která zavedla faktický zákaz nových benzinových a naftových automobilů od roku 2035, a dodal, že "průmysl měl poměrně dost času na to, aby se na tuto další fázi přechodu připravil".

"Cíle, které budou platit od roku 2025, přijali spoluzákonodárci v roce 2019," uvedl McPhie.

Aby bylo dosaženo cíle pro rok 2025, tedy přibližně 95 g CO2 na kilometr, bylo by podle dokumentu nutné zvýšit podíl elektromobilů na trhu na 20-22 % - zatímco v současné době rozšíření plně elektrických automobilů stagnuje pod 15 %.

Podle francouzského deníku Le Monde je autorem dokumentu automobilka Renault, jejíž generální ředitel Luca de Meo stojí rovněž v čele evropského sdružení výrobců automobilů ACEA. ACEA minulý týden uvedla, že "EU stále chybí zásadní podmínky na trhu pro masové přijetí osobních a dodávkových automobilů s nulovými emisemi".

Asociace tvrdí, že v současné době je nedostatečná zejména infrastruktura pro nabíjení a doplňování vodíku - spolu s "dostupnou zelenou energií", pobídkami k nákupu elektrických vozidel a bezpečnými dodavatelskými řetězci.

Zrušení podpory růst trhu zbrzdilo

Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum v německé Bochumi, měl pro požadavky automobilek pochopení.

Hlavním důvodem pomalého nástupu elektromobilů "nejsou výrobci automobilů," řekl Dudenhöffer serveru Euractiv, "ale německá politika, podle níž se elektromobily neprodávají, protože byl zrušen bonus," dodal.

V loňském roce německá vláda náhle zastavila bonus na elektromobily ve výši až 4 500 eur na vůz, protože se snažila řešit probíhající rozpočtovou krizi.

"Za to, proč počty elektromobilů v Evropě klesají, může výhradně Německo," řekl Dudenhöffer a obvinil německého ministra hospodářství Roberta Habecka, že ‚zničil‘ elektromobilitu.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Zdeněk
19. září 2024, 13:03

"elektromobily se neprodávají, protože byl zrušen bonus," no a co? Přece dobré, cenově dstupné a ekologické auto si kupce najde. Nebo ne?

Richard Vacek
19. září 2024, 14:13

Prostě vítězství ideologie nad rozumem má své náklady.

Omega
19. září 2024, 16:09

No v roce 2012 jsem viděl předělávky Renault Twingo na EV za 300k

V roce 2020 se prodávalo EV Citigo za necelých 500k

Dneska Dacia Spring stoji 500k,

A když koukám na trh, tak se za 500k (20 000 EUR) dá najít i několik modelů s baterií 40kWh (LiFePo4) a s tím se už dá denně jezdit do práce a zpátky s tím, že nabiju 1x týdně.

jestli ten problém není v tom, že se nabídka nepotkává s poptávkou. To jest, že nabídka směřuje do luxusního segmentu 35k EUR+ a poptávka je z lowcost segmentu 20k EUR. No a taky to možná způsobuje TCO na kilometr, kde se EV dostane na paritu na kilometr až po najetí 150k kilometrů

Slavomil Vinkler
19. září 2024, 17:06

Dobrý voják Švejk - To se nám to hoduje, když nám lidi pujčujou.

Lukáš Szturcek
19. září 2024, 18:48

Výrobci se těšili na bohaté dotace pro kupující EV a podle toho nastavili ceny svých vozů. Jaká smůla že se podpora ruší a oni nejsou schopni konkurovat Čínské produkci.

Vítězslav Novák
19. září 2024, 20:11

A co bude slavná EK dělat, až ty automobilky zavřou krám (šéfstvo má "vyděláno" na deset životů), jak už avizuje VW, najednou nebudou desetitisíce, ale statisíce zrušených pracovních pozic - a hlavně nebudu daně? Co pak, Flintenuschi a McPí?

jan Klimeš
19. září 2024, 23:13

Že "času jste měli dost"... To je tak, kdyz se slibuje neco, co neni jeste vynalezeno nebo uvedeno do praxe, viz treba fuzni reaktor, jiz za 20 let.

Ale v EU jsou geniove, kteri vsechno vedi a vsemu rozumi, tak nam urcite pomuzou, kdyz to maji vymyslene uz 10 let.

To ze mame drahe energie, sponzorujeme cinu, likvidujeme si prumysl a kupime nejrychleji dluh v historii je vlastne chyba ci?

Ivo Spálený
19. září 2024, 22:27

Automobilkám jaksi nedošlo, že dotovaný prodej elektrovozidel nemůže být základem jejich přežití. Teď mají jedinou možnost. A to ohlásit ukončení 90% automobilové výroby v EU. O práci přijde asi 10 milionů lidí, což zasáhne nepřímo tak čtvrtinu voličů v EU. Také dostanou pořádně nasekáno evropské akciové trhy a na ně napojené finanční instituce. To se pak povezou všichni a nejen v Evropě.

Richard Vacek
20. září 2024, 09:02

Možná by to bylo nejlepší řešení. Tím bychom se zbavili neschopných politiků ještě včas, kdy průmysl a energetika nebudou v troskách.

Pavel
21. září 2024, 13:32

Obávám se náck.. é tedy vacku, že neschopného podepisovače green dealu bureše se tak snadno nezbavíme.

Petr
19. září 2024, 23:05

Prdlajs... Automotive akorát zkouší, jako každý obchodník. Dělají to u nás zemědělci, vinaři, mlikari...

Automotive si prostě spočítá, kolik bude pokuta, spočítá si, kolik potřebuje prodat elektrických aut a rovnoměrně je zlevní zhruba o tolik, kolik by vynaložil na pokutu. Je to víc, než těch proklamovaných 4500 eur na auto, které dávalo Německo. Ti si to taky spočítali a zjistili, že už to dávat nemusejí, takto to přenesou na automotive.

Pokles výroby aut nebude nějaký významný, propustí se pár lidí, které hladový trh práce v celé EU schramstne, jako nic. A VW potřebuje zestihlit jako sůl!

Petr Hariprasad Hajič
20. září 2024, 04:19

V Číně dosáhli v posledních měsících BEV + PHEV 51% prodejů. Přitom jejich PHEV jsou většinou extender range BEV. Proč v Číně Green Deal funguje a u nás v EU nikoli? Těším se opět na odpovědi typu: Protože tomu nerozumíš. :-)

Jan Kopecký
20. září 2024, 06:36

na konci vlády jedné strany u nás také dle Rudého práva vše "fungovalo"

Baton David
20. září 2024, 07:27

Petr Hariprasad Hajič: protože v Číně není EK, kdyby i EU nemělo EK také by toho spoustu fungovalo! Ale zabývat se zahnutostí banánů a víčkama co drží na láhvi, sodovkofobií..

Jaroslav Studnička
20. září 2024, 07:29

Samozřejmě, že energetice nerozumíte, pokud dokážete napsat tvrzení "Jde o elektrávny na pevnině, tedy off-shore.", nebo srovnávat závěry Lazard s středoevropským regionem.

Petr Hariprasad Hajič
20. září 2024, 12:22

Ano, takže on on-shore (na pevnině) jsou ovšem levnější. To vám nějak do karet nehraje. Dělá to 27$-73$ v případě čistých instalací a pokud mají i bateriová úložiště, tak se cena pohybuje od 45$-133$. Pořád Lazard. Takže vaše odpověď, že nerozumím energetice a že srovnávám USA a ČR obstojí jen v tom smyslu, že mají USA všude výrazně lepší podmínky, což si nemyslím. Koukám na Rakousko. Má podobné podmínky jako ČR. Ani Rakousko nemělo výrazně vyšší ceny. V roce 2020 Byla LCOE kolem 76$/MWh (shoduje se to s horní mezí u Lazard). Proč se u nás soutěží za 130€ mi pořád nikdo neodpověděl. Asi proto, že Hajič nerozumí energetice? A proč krachují automobilky? Protože Hajič nerozumí automotive? Díky, moje sebevědomí náležitě stouplo. Pokud bych tomu rozumněl, tak ceny za vítr by byly v ČR jinde a automotive by taky nekrachoval. :-)

Stejně tak je zajímavé, že bateriové úložiště ve Vítkovicích stálo 200 miliónů při kapacitě 10MWH. Koukal jsem na ceny Tesla úložišť. Tesla by to u nás postavila asi za 50-60 miliónů, Taky nerozumím? Nebo je to o tom, že se na těchto projektech přiživuje příliš mnoho pijavic? A to nemluvím o výstavbě jaderných bloků. Prý za 90€/MWh. Kde budou politici za 10-20 let, kteří garantují tuto cenu?

Vladimír Krteček
20. září 2024, 12:39

Protoze u nas je drazsi naprosto vsechno ! I blby pausal na telefon.

Proc?

Protoze blby cesky narod sezere naprosto vsechno. I s navijakem!

Najdete si treba tento podcast "Bývalý ředitel ČEZu Míl: Pro energetickou bezpečnost neděláme nic. Za obnovitelným byznysem je neuvěřitelná lobby"

ČSA slo taky uplne do kytek. Posledni letadlo leti v rijnu do srotu.

Emil
20. září 2024, 12:50

1) Jestli si nemyslíte, že USA mají výrazně lepší podmínky, tak to právě potvrzuje že nerozumíte energetice. Není to věc názoru, lze to snadno doložit daty.

2) Kde jste vzal v Rakousku "LCOE kolem 76$/MWh"? Prosím doložit odkazem na zdroj této informace. Mimochodem jen inflace zařídí, že na co v roce 2020 stačilo 76 Kč, na to jste už loni potřeboval 101 Kč.

3) Proč se u nás soutěží 130 € jsem vám odpověděl už několikrát, to byste si tu odpověď ale musel přečíst.

4) Proč to tedy Tesla nepostaví v ČR za těch 50-60 miliónů? Brání jí v tom někdo? Určitě by úžasně vydělala. Tesla nechce vydělávat, nebo zase jako obvykle srovnáváte hrušky a jablka?

5) Když "nemluvíte" o ceně jaderných bloků: 90 €/MWh je horní hranice odhadu v době uvedení do provozu, na které se shodují zástupci ČEZu a státu, což odpovídá zhruba 70 €/MWh v současných cenách při předpokládané průměrné 2% inflaci. Nikdo jiný k nabídce přístup nemá, takže ani nemůže dát relevantnější odhad.

Jirka Líska
20. září 2024, 13:29

@Emil 20. září 2024, 12:50

5) Cena nových bloků ještě není zasmluvněna a je stále předmětem jednání.

Bude tam "inflační doložka", předpokládat průměrnou inflaci 2% na 10+ let sice můžete, ale to je tak všechno a realita se teprve ukáže.

Emil
20. září 2024, 13:42

@Líska: Proto je to taky "odhad" a ne "garance". Ta průměrná 2% inflace je hlavně podstatou výpočtu těch "nejvýše 90 €/MWh v době uvedení do provozu", z ceny v současné hladině došlo k výpočtu ceny v době spuštění do provozu, nikoliv opačně. Jinými slovy, pokud bude průměrná budoucí inflace jiná, změní se těch 90 €/MWh v budoucích cenách, ne těch 70 €/MWh v současných cenách.

Petr Hariprasad Hajič
20. září 2024, 18:31

ad 1) Ano, USA mají lepší podmínky, ale jak je vidět z ceny, tak ani Evropa na tom není výrazně hůře, jak dokládá porovnání Lazard s Evropskými cenami.

ad 2) Vycházel jsem z těchto zdrojů:

Analysis of the Levelized Cost of Renewable Hydrogen in Austria (2023), Jde o citlivostní studii, kde jsou i vyznačené rozsahy LCOE podle umístění turbín a jejich velikosti. Střední hodnota je někde kolem 50-70€/MWh.

Nebo koukněte na odkazy: Sens, L.; Neuling, U.; Kaltschmitt, M. Capital expenditure and levelized cost of electricity of photovoltaic plants and wind turbines—Development by 2050. Renew. Energy 2022, 185, 525–537

IEA Levelised Cost of Electricity Calculator. Jde o kalkulace ceny fosilních paliv. Takže c cenou z OZE to nepohne. Zde je ona průměrná cena 76€ (2020).

Další body komentovat netřeba.

Emil
20. září 2024, 19:06

Ad 1) Z jaké ceny je to podle vás vidět? Z těch německých aukcí jak jste psal, které žádné skutečné ceny neudávají, protože se soutěží tržní prémie a ne pevná výkupní cena?

Ad 2) OK, tak doufám že jste si pozorně prohlédl všechny uváděné ceny v tom kalkulátoru od IEA. Budu vám tento váš vlastní zdroj připomínat.

Petr Hariprasad Hajič
21. září 2024, 06:05

Ad Emil. Obecně jsem ceny neuváděl, Šlo mi o strovnání LCOE a ceny vysoutěžené u nás. Ale dohledal jsem nějaké ceny pro Rakousko (Chat GPT).

2000-2005 se cena za větrnou elektřinu v aukcích pohybovala okolo 80–100 EUR/MWh.

Ve druhé polovině desetiletí 2005-2010 se vysoutěžené ceny pohybovaly okolo 60–80 EUR/MWh.

Konec 2010s a začátek 2020: Na konci dekády se ceny větrné energie v aukcích v Rakousku dostaly na přibližně 50–60 EUR/MWh.

Na začátku 2020s se ceny větrné energie v Rakousku dostaly na 40–60 EUR/MWh. V EU je to podobně.

Aukce byly u nás zrušené, máme jen výkupní ceny. Takže jen u nás je to za 130+?

Emil
21. září 2024, 07:28

1) Chat GPT není žádný zdroj. Jak je přímo v něm uvedeno: "ChatGPT může dělat chyby. Doporučujeme kontrolovat důležité informace." Takže ho můžete použít jako nějaké vodítko ke zdroji, ale nikoliv jako zdroj samotný, protože si někdy dost vymýšlí.

2) V aukcích v Rakousku se nesoutěží LCOE ani CfD jako v ČR ale pouze tržní prémie stejně jako v Německu, takže opět srovnáváte hrušky s jablky. Nejde o srovnatelné ceny a nejde o žádný ukazatel kolik stojí elektřina z větrných elektráren. Navíc i v Rakousku mají různé příplatky k vysoutěžené ceně v místech s horšími podmínkami, které v té tržní prémii nejsou vidět.

3) U nás nebyly aukce zrušené ale naopak zavedené, jen u nás se soutěží skutečná výkupní cena a nikoliv tržní prémie jako v Německu nebo Rakousku, bez různých dalších příplatků, takže jen u nás je vidět skutečná výkupní cena.

Emil
21. září 2024, 10:56

Odpověď stále čeká na schválení, tak jen ve zkratce: Chat GPT není zdroj, opět srovnáváte jablka a hrušky, ani v Rakousku se nesoutěží výkupní cena ale tržní prémie.

Jaroslav Studnička
20. září 2024, 13:22

Článek zde na webu z 18.9. se týkal aukce pro pevninské VtE, tedy onshore a tedy ty levnější. Uvedené ceny jsou tak pro ty levnější typy VtE.

K tomu vám p. Emil vysvětlil jak se vysoutěžené ceny následně upravují a co znamená tato hodnota ve vztahu s aukcemi v ČR.

Tak že vám to již vysvětleno bylo.

Výstupy Lazard uvažují s kapacitním faktorem 30 - 55 % pro onshore VtE. Tak si to nejprve porovnejte s kapacitním faktorem v Německu nebo obecně v našem regionu.

Petr Hariprasad Hajič
21. září 2024, 05:10

Rakousko: Kapacitní faktor 25–30 %.

Česká republika: Kapacitní faktor 20–25 %.

Německo (pevninské větrné elektrárny): Kapacitní faktor 30–35 % v oblastech s dobrými větrnými podmínkami.

Off-shore větrné elektrárny v Evropě: Kapacitní faktor 40–50 %.

Kapacitní faktor pevninských (on-shore) větrných elektráren se v USA 35 % až 40 %, nejlepší lokality až 45%+.

LCOE, který jsem našel, samozřejmě kapacitní faktor zohledňuje.

Takže opět, jsme na tom o trochu hůř, ale ne tak, aby cena musela být až tak vysoká. Připomíná mi to solární boom 2008-2010, kdy na vysoké ceny dodnes úplně zbytečně doplácíme.

JVr
20. září 2024, 08:03

Má na to vliv několik poměrně významných vlivů:

* ve vlkých městev v Číně si už asi tak 10 let nezaregisrujete spalovák, pokud nejste prominentní straník (tzn. lidé jsou tlačeni do nákupu elektro)

* v Číně se koncentruje celý řetězec na výrobu baterií (zpracování mědi, lithia, drahých kovů) a jsou tam i velké výrobny baterií (tzn. elektroauta tam jsou levnější)

* v Číně jsou slabší přepisy (laxnější jejich dodržování) na bezpečnost a kvalitu automobilů.

* automobilky v Číně jsou flexibilnější "mladší", ale také dotovanější/podporovanější

V součtu auta (včtně BEV, PHEV) v Číně jsou levnější, ale také právně více tlačené.

Zkrátka pokud bydlím ve velkém městě, buď si koupím BEV/PHEV, nebo si nekoupím nic! Pokud by to takto bylo nastaveno v EU tak nepochybně budou ty BEV/PHEV prodávány více, otázka je zda něco taového opravdu chceme...?

Richard Vacek
20. září 2024, 09:05

Protože v Číně je pořízení elektromobilu výhodné. Ceny nízké, provozní náklady několikrát nižší než na benzín díky levné ceně elektřiny a jako bonus podpora domácích firem, které mají celý výrobní řetězec pod palcem.

To je zároveň odpovědí na to, proč v EU o elektrovozítka není zájem.

Jiří Švarc
20. září 2024, 11:16

Tak se podívejme na aktuálně nejprodávanější auta v ČR za srpen a řekněme, že jsme ochotni dát 30 % ceny navíc ze základního modelu. Tak mi ukažte jediné BEV, které je třídou srovnatelné s:

1) Karoq - EV za 850 tisíc

2) Octavia - EV za 740 tisíc

3) Kodiaq - EV za 1,27 mil. (tady to jediné bude jednoduché)

4) Scala - EV za 585 tisíc

5) Fabia - EV za 475 tisíc

6) i30 - EV za 585 tisíc

To vůbec není o tom, že by 85 % lidí nechtělo EV, ale lidé jaksi nezbohatli mávnutím zeleného proutku na dvojnásobek.

Petr
20. září 2024, 11:45

To jsou všechno ale základní ceny. Tak ty auta skoro nikdo nekupuje. Navíc tento argument platil ještě možná vloni. Letos už alternativa buď je, nebo je o trošku dražší a příští rok už úplně v pohodě.

Elektrický auto se nehodí pro toho, kdo denně najezdí vyšší stovky kilometrů, pokud nemůžete pravidelně nabíjet doma, nebo v práci, je vlastnictví elektriky taky komplikovanější.

Ale uživatelská přívětivost elektrického pohonu je tak veliká, že vůbec nechápu, proč to lidi nekupuji. Ještě dva roky zpět byly EV výrazné dražší, ale dnes už ten komfort za případný příplatek stojí. Kdo neměl možnost EV dlouhodobě vyzkoušet, neměl by je kritizovat...

Jiří Švarc
20. září 2024, 16:05

Ne, to nejsou základní ceny, to jsou základní ceny +30 %. Chcete tvrdit, že běžně si kupují lidé auta s výbavou, co dá dvojnásobek základní ceny?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se