Evropská komise plánuje zavést dovozní cla na elektromobily, které jsou vyráběné v Číně s tamní státní podporou. Cla se liší a jsou rozdílná pro různé automobilky a koncerny, pohybují se od 17,4 % do 38.1 %. Komise předběžnou informaci oficiálně ohlásila ve středu 12. června. Reakce Číny byla blesková. Evropské automobilky paradoxně před dovozními cly do EU varovaly, čínský trh je pro ně totiž důležitý a mnohdy tam mají i své výrobní závody.
Komise v září loňského roku oznámila, že začíná vyšetřovat čínské státní dotace v oblasti elektromobility. Dle jejího tehdejšího názoru totiž tamní dotace umožňovaly a nadále umožnují držet cenu lokálně vyráběných vozů uměle nízko, což mělo pokřivovat trh a zapříčinit konkurenční výhodu. Parodoxně, evropské automobilky před cly varovaly a divily se, že takový záměr s nimi nebyl dostatečně konzultován.
Výsledek šetření je nicméně už nyní znám. Čínská státní podpora je zjednodušeně řečeno dle závěru vyšetřování neférová, z čehož automobilky produkující své vozy v Číně těží. Nutno upozornit, že není záměrně psáno čínské automobilky. Cla se totiž netýkají pouze čínských automobilek.
„Když naši partneři poruší pravidla, tak svá práva budeme prosazovat,“ uvedl Valdis Dombrovskis, evropský komisař.
Jak již bylo zmíněno, dovozní cla se liší v závislosti na automobilce či koncernu. Největší dovozní cla mají být uvalena na skupinu SAIC (dříve Shanghai Automotive Industry Corporation), pod kterou spadá například v tuzemsku oblíbená značka MG, a to na úrovni 38,1 %. Na čínskou značku Geely budou cla ve výši 20 %, na BYD 17 %.
Cla dopadnou i na západní značky
Cla se nevyhnou ale ani západní značkám automobilů. Tesla, Dacia a BMW se budou potýkat s 21% dovozním clem. Cla mají vejít v platnost 4. července 2024, jedná se nicméně zatím o předběžnou informaci ze strany Komise.
Podle zdrojů obeznámených se situací je záměrem Komise vyvolat dialog s čínskými protějšky. To může výši cel ještě změnit. Finální rozhodnutí má padnout nejpozději do listopadu letošního roku.
Čína zareagovala na předběžnou informaci prakticky okamžitě v očekávaném duchu. Čínští zastupitelé uvedli, že EU zneužívá obchod jako zbraň a že by tento akt silně ovlivnil vzájemné vztahy a budoucí kooperaci. Stejně jako zástupci EU pak uvedli, že budou prosazovat a obhajovat své zájmy a vyzvali Komisi k dialogu.
Faktem zůstává, že Čína investovala do čisté mobility v posledních letech násobně více než EU, která v rozvoji celého trhu i potřebné infrastruktury zaspala.
V loňském roce pocházelo 19,5 % prodaných elektrických aut v EU z Číny, jak uvádí Euractiv. Tento údaj zahrnuje i západní značky. V letošním roce se pak dále očekává vzestup prodejů automobilky BYD nebo MG.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.