Domů
Čistá mobilita
Německé automobilky volají po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory
Berlín, Německo doprava, emise. Zdroj: Flickr, Kubilay Yu
Zdroj: Flickr / Kubilay Yu

Německé automobilky volají po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory

Nejvýznamnější německé automobilové sdružení VDA volá po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Sociální demokraté, kteří vládnou v koalici s konzervativci kancléře Friedricha Merze, návrh VDA odmítli s tím, že by to snížilo jistotu ohledně plánování investic v sektoru. Informoval o tom zahraniční server Clean Energy Wire.

V nezveřejněném draftu desetibodového plánu pro dosažení klimaticky neutrální mobility, který měly k dispozici deníky Table Media a Politico, údajně německé automobilové sdružení VDA požadovalo zmírnění požadavku na snížení emisí u nově prodaných vozů z původních 100 % do roku 2035 na 90 %.

"Změna by znamenala, že by po roce 2035 bylo registrováno omezené množství nových vozů se spalovacími motory," uvedla předsedkyně sdružení Hildegarda Müllerová.

VDA opírá svůj návrh o nízké prodeje elektromobilů v loňském roce a obecně nízkou poptávku po elektromobilech, která je stále "hluboko pod hodnotami potřebnými k dosažení klimatických cílů". Jako další nedostatky plánovaného přechodu na elektromobilitu zmiňuje sdružení nedostatek dobíjecích stanic, moderních elektrizačních soustav a dotačních opatření v mnoha evropských zemích.

Podle VDA je proto důležité upravit emisní limity tak, aby bylo zajištěno udržení vývoje a výroby spalovacích motorů, ve kterých patří evropské automobilky ke světové špičce, v Evropě.

Do sdružení VDA nepatří přitom pouze největší německé koncerny jako VW, Mercedes a BMW, ale také spoustu společností specializujících se na technologii spalovacích motorů, které se v případě plné elektrifikace osobní dopravy dostanou do existenčních problémů.

Kritika od SPD i expertů z oblasti čisté mobility

Vládní strana SPD podle serveru Clean Energy Wire signalizovala, že by byla proti přijetí navrhované pozice německou vládou. Podle strany by to znamenalo zásadní ohrožení plánování a bezpečnosti investic pro automobilky.

Zajímavostí je, že druhá vládní strana CDU kancléře Friedricha Merze před letošními volbami volala po obdobném opatření jako sdružení VDA. Do koaliční smlouvy se jí však prosadit nepodařilo.

Environmentální think tank Agora Verkehrswende v souvislosti s navrženým opatřením varoval, že by jeho přijetí vedlo k významnému zpomalení elektrifikace dopravy. To by následně ohrozilo splnění klimatických cílů a zvýšilo rizika v oblasti dlouhodobé konkurenceschopnosti německého průmyslu.

Německo by potřebovalo spolupráci s dalšími státy

Zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 nemůže zvrátit samotné Německo, jelikož se jedná o evropskou legislativu. Několik členských států včetně České republiky se však opakovaně vyslovilo pro zrušení tohoto opatření. Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by o tom, co si budou lidé kupovat, měl rozhodovat jen vývoj technologie.

Obdobně se na situaci podle zahraničního serveru Clean Energy Wire dívá celá řada oslovených expertů. Většina z nich považuje boj o rok 2035 za symbolický s tím, že je nepravděpodobné, že by v tomto časovém horizontu většina spotřebitelů volila spalovací motor s ohledem na nedávné technologické pokroky a pokles nákladů u elektromobilů.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
koumák
13. červen 2025, 06:48

To je jako na sjezdu KSČ- soudruzi nastaví nesmysly jako své cíle a společnost se má těm cílům přizpůsobit, ať to stojí, co to stojí!

Jiří Svoboda
13. červen 2025, 20:01

1) Zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035 není automobilky mohou prodávat nové vozy na syntetická paliva.

2) Pokud dnes čína produkuje elektromobily za 250 000kč a VW je schopen v Číně prodávat ID3 za 350 000kč pak nevidím problém proč by to nešlo produkovat i tady.

Petr Vojvo
13. červen 2025, 07:10

Soudruzi manažeri se probudili ze spánku? Půjdou max pracovat pro čínské automobilky.

Martin Hájek
13. červen 2025, 09:27

To je moc zábavné. Kde byly ty Německé automobilky, když se to schvalovalo? Nepodporovaly náhodou vehementně ten zákaz?

Omega
13. červen 2025, 10:43

Tak nejdřív se automobilky hlasitě hlásí k přechodu na EV.

No a teď když se jim nedaří lůzu přesvědčit, aby kupovali EV auta s cenou 10 Kč/km, protože lůza prostě chce auto s cenou 5 Kč/km, tak naříkají že chtějí prodávat spalováky.

No ale čínské EV se začínají dostávat s cenou na těch 5 Kč/km - tak nevím, jestli to automobilkám v EU pomůže. Prostě většina lidí kupuje auto podle ceny.

PS: pobavilo mě chování bohatších - ti se aktuálně dostávají do stavu, že prodlužují používání starých aut (místo 3 let si je nechávají 5-6) jenom proto, že automobilky v rámci úspor ořezali komfort (materiály interiéru), takže nová auta jsou horší než ta stará.

Martin Hájek
13. červen 2025, 11:01

Ono to může být i tím, že bohatí si už nechtějí koupit diesel, ale zase nechtějí vyhodit takové prachy za elektromobil, tak čekají, až zlevní na přijatelnou úroveň.

Vladimír Šťastný
13. červen 2025, 12:40

Taky to může být tím, že chtějí diesel, protože je to dnes pohon, který každý nemůže mít.

Petr
13. červen 2025, 13:06

Jste nikdy neviděl elektromobil zevnitř? Jezdí od 0 do 1,20 za km.

Antonín Mikeš
13. červen 2025, 13:26

Jen kupní cena auta dá cenu >2kč/km (při 400t km), kde je pojištění, servis a další?

To ježdění za 0 bych rád viděl.

Vítězslav Novák
13. červen 2025, 14:23

Pokud elektřinu vyrábí stádo křečků v kolečku...

Jiří Svoboda
13. červen 2025, 22:24

V roce 2019 stála Nová KIA NIRO se 64kWh baterií asi 1040tis kč to je v dnešních cenách 1 404 tis kč. Toto auto se prodává se 100 tis nájezdem za 420 tis kč pokles ceny o 984tis za 6 let. cca 9,84kč /km náklady , pokud by majitel nabíjel za 4kč/kWh pak je cena za 1km paliva při spotřebě vozu 16kWh/ 100km je 0,64 kč/km celkové náklady 10,48kč + cena servisu. Když vezmi ten samý vůz jako klasiku pak cena 595 tis kč v dnešních cenách 803 tis kč , dnes se dá koupit za 370 tis , takže 4,33 + cca 2,2 kč za palivo = cca 6,5kč / km reálná cena vozu bez nákladů na servis . Závět majitel el. mobilu je chudší o 398 tis kč v dnešních cenách. A to mluvíme o majiteli co si kupuje nový vůz . V případě koupě starého vozu může být EV levnější než spalovák pro někoho kdo má velký km nájezd a nabíjí doma.

Milan Vaněček
13. červen 2025, 11:18

To vše je následek toho, že Evropskou Unii ovládlo klimatické šílenství. To je teď nové náboženství EU a části jejích obyvatel, na to naskočily ekonomické zájmy různých silných skupin, nebudu raději jmenovat, a výsledek je že EU opustila pragmatizmus, který panuje ve zbytku světa.

Šílenství Evropské tradice náboženských válek zvítězilo nad racionalitou. EU, na rozdíl od zbytku světa, nevěří v pokračující technický pokrok; vyznává jen v zákazy, příkazy, pokuty.... (prý pro naše dobro).

Jiří Švarc
13. červen 2025, 11:48

K čemu je ten požadavek snížení o 90 %? 10 % evropského trhu pro evropské automobilky, to je možná tak 600 tisíc aut ročně, když to vezmeme třeba pro 30 modelů aut, tak je to 20 tisíc za rok na jeden model. S takovými objemy to rozhodně nebudou Fabie, možná tak modely v podobné třídě jako BMW M5 se do toho vejdou se ziskem.

Petr
13. červen 2025, 13:07

Naprosto srandovní požadavek. Samy automobilky chtěli jasný termín konce spalováků. Vše, co EU dělá, je na základě přání členských států. A ty zas vznikají na základě vnitrostátní poptávky.

Vítězslav Novák
13. červen 2025, 14:53

Někdo v Česku vnitrostátně poptával likvidaci našeho autoprůmyslu, popřípadě průmyslu vůbec?

Kdo?

Milan Vaněček
13. červen 2025, 15:11

Možná lidé jako Petr.

Jan Veselý
13. červen 2025, 19:21

Vy a vaši kamarádi vlastníte nějaký autoprůmysl? Nebo jste tím myslel výrobu aut v ČR? Pokud to druhé, buďte v klidu. EV od Škodovky se prodávají velice dobře a Hyundai vyrábí snad technicky nejlepší EV na trhu, s prodeji taky nemají nejmenší problém.

Jiří Svoboda
14. červen 2025, 00:58

problém u EV jsou zatím vysoké ceny. Pokud má mít auto slušný dojezd tedy alespoň 600km. stojí 1,3 mil korun a to je příliš.

Petr prochaska
13. červen 2025, 16:30

Není pravda, že vše co EU dělá je na přání členských států. Je to tak, že úředníci s Evropské komise něco vymyslí a pak to dají ke schválení do Evropského parlamentu. Pokud nyní chtějí zrušit konec spalováků v roce 2035, tak nejdříve budou muset chtít změnu úředníci Evropské komise. Ti jediní mohou vymyslet změnu, o které lze pak následně hlasovat. Pokud úředníci EK nebudou chtít, tak se nic změnit nemůže.

Šimon Špidla
13. červen 2025, 17:57

V roce 2030 už nikdo nová spalovací auta kupovat nebude. A když nějakým pojedete, budete vypadat divně.

Technicky jsou elektromobily vyřešená věc a v zásadních parametrech jsou lepší než spalováky - jízdní vlastnosti, provozní a servisní náklady. Navíc již vstupují na trh auta s v2h a v2g, tedy když auto stojí, může dodávat v drahých hodinách energii do domu/sítě. Nemají víceméně lokální emise a externí emise jsou každým dnem nižší. Jediný problém je pořizovací cena a ta klesá. Dnes jsou naprosto použitelná auta bezpecně pod milion. Malé vozy klidně za 600 tus. Do tří let nejpozději bude cenová parita se spalováky. Který blázen by je kupoval?

Jan Veselý
13. červen 2025, 19:14

U 5 let starých ojetin už cenová parita v podstatě je už teď. Cenový rozdíl mezi Nissanem Juke (benzín) a Nissanem Leaf (EV) je u 5 let starých vozu na Carvago okolo 0-50 tisíc, to vymaže pár desítek tisíc km nájezdu. A přitom to jsou rozměrově stejné vozy.

Jan Grmela
13. červen 2025, 20:16

Tak třeba já. Jezdím nejvíce v zimě a potřebuju krabici pro velkou rodinu a jízdy na dlouhé vzdálenosti do Alp. A ty krabice na baterky zatím dojedou jenom do sousední vesnice i v létě. Tím nijak nepopírám to, že elektromobily brzy spalováky převálcujou. Ale nemyslím si, že to brzo bude tak brzo, jak si myslíte vy.

Jan Veselý
13. červen 2025, 21:54

Až příště v rakouských Alpách uvidím ta holandská EV, řeknu jejich majitelům, že co tam dělají, že tam ani neměli být schopni na lyžovačku dojet.

Peter
13. červen 2025, 19:00

Aj keby elektrické autá stáli len polovicu dnešnej ceny, niektorí budú stále tvrdiť, že sú drahé. Vždy si nájdu nejaký nezmyselný argument — napríklad ako tí, čo veria, že Zem je plochá.

Jazdil som na benzín, LPG, diesel aj na elektrinu. Elektrické auto je z môjho pohľadu najlacnejšie riešenie. Máme dva autá doma.

e-Up: Náklady na servis pri EV mám mesačne len 185 DKK, pri nájazde 21 000 km. Nabíjam väčšinou z vlastnej FV, takže palivo je prakticky zadarmo.

Pre porovnanie: Octavia 12 000 km ročne, náklady na servis boli 18 000 DKK a na palivo 20 000 DKK.

Z môjho pohľadu je teda elektromobil až 10× lacnejší.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se